PDA

View Full Version : Gitaarsnaren geknapt bij stemmen



Eron
30 september 2009, 22:52
Vanavond wilde ik even wat gaan spelen, maar helaas zijn er twee snaren (D en G) geknapt tijdens het stemmen.
Het is een semi-akoestische gitaar en er zitten stalen snaren op.
Nu ben ik toch wel even benieuwd naar de volgende punten.
Wat kan ik gebruiken om deze gitaar beter te kunnen gaan stemmen?
Ook zodat ik risico's kan vermijden dat snaren kunnen knappen (wat erg vervelend is, vooral als het dicht bij je gezicht gebeurd).
En welke nieuwe snaren zouden geschikt kunnen zijn voor deze gitaar (merk etc)?

Solidarnosc
30 september 2009, 23:14
Je zou een elektronisch stemapparaatje kunnen aanschaffen, kosten meestal rond de €10-20 euro. Daarmee kun je haast geen snaren meer laten knappen.

Qua snaren ligt het er een beetje aan wat je persoonlijk wil. De dikte van de snaren spelen hier o.a een rol in. Ik heb zelf een paar elixir snaren pas gekocht, maar om eerlijk te zijn ben ik niet super onder de indruk van deze snaren. Ik vond de d'addario EXP's lekkerder klinken. Maar veel mensen willen na op Elixir snaren gespeeld te hebben nooit meer iets anders. Dus ik zou als ik jou was een paar verschillende merken/gauges uit proberen om te zien wat je lekker vindt spelen.

Zelf ben ik geen expert op het gebied van stalen snaren, dus misschien dat andere mensen wat betere suggesties hebben.

Solidarnosc.

Muzieknono
1 oktober 2009, 07:29
Nah, ik heb op elixers gespeeld en heb ze er meteen weer afgegooid, ik zweer bij d'addario's.
Maar dat is helemaal persoonlijk.
Waar zijn de snaren geknapt???
Mvgr. Dirk Jan :B

Eron
1 oktober 2009, 18:48
Waar zijn de snaren geknapt???
Mvgr. Dirk Jan :B

Ze zijn helemaal vooraan geknapt bij het aandraaien.

Robdop
1 oktober 2009, 18:53
ik zou idd 'd addario exp's proberen..
goede snaartjes.

waar is vooraan?
de brug of de kop?

Electro Dan
1 oktober 2009, 19:12
Gebruik altijd Martin's snaren. Zo'n groen pakje. Kwestie van vaag advies te geven. Vermoed dat het medium tension snaren zijn, heb nooit de moeite gedaan om de diktes te onthouden.

Muzieknono
2 oktober 2009, 08:14
Ze zijn helemaal vooraan geknapt bij het aandraaien.
Kijk ook eens of er misschien een braam aan je stemmechanieken zit, anders blijf je snaren vervangen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Eron
3 oktober 2009, 00:57
Heb gisteren aangeschaft de D'Addario-Phospor Bronze, Light .012-.053.
Hopelijk heb ik hiermee een goede aanschaf gedaan.
In elk geval ga ik voorzichtig te werk als ik de snaren ga plaatsen.

Dippides
3 oktober 2009, 20:16
Lekker dik. Sterkte.

Mattia
4 oktober 2009, 12:57
Kijk even waar de knappen; bij de stemmechaniek? Kijk naar bramen, evt. wegvijlen. Bij de topkam? Piept het? Moet wellicht wat grafiet in (potloot), of zelfs iets groter. Bij de brug? Wederom, bramen? Aanpakken.