PDA

View Full Version : Snaren?



Thiez
30 september 2009, 20:47
ik heb zoekfuntie gebruikt maar als je zoekt op snaren loopt hij vast omdat er waarschijnlijk gewoon veel te veel topics zijn waar het in voor komt.

Ik zat mezelf laatst te bedenken dat er echt ontzettend veel merken en types snaren zijn. Maar eigenlijk kijk ik zelf alleen naar dikte als ik snaren koop. Ik heb welleens wat verschillende merken gepakt maar merk eigenlijk weinig verschil omdat je een paar weken speelt en dan elk nieuw setje wat je erop zet een verbetering is. Je kunt nooit goed vergelijken of ze nou echt anders spelen of anders klinken.

Zijn er hier mensen die tips hebben hoe dit wel kan of zweren bij een bepaald merk snaren?

Ik heb zelf eigenlijk altijd ernieball of DR maar zag laatst ook dean markley vintage snaren die dan puur nikkel zijn voor een vintage toon. Heeft dit echt zo veel invloed op je geluid of is het alleen maar tussen de oren?

Spitfire
30 september 2009, 20:51
Elke snarenfabrikant heeft gewoon een iets andere samenstelling van de snaren en misschien een iets andere manier van fabriceren. Er zijn wel verschillen, maar die zijn minimaal en het is sowieso niet dat de ene snaar beter klinkt dan de andere, hooguit ietsje anders.

De enige reden dat ik altijd Ernie Ball snaren koop is dat ik slinkies een vette naam voor snaren en daar is alles eigenlijk mee gezegd :)

sjaak1990
30 september 2009, 20:59
Ik hoor en voel veel verschil tussen snaren... Elixir favoriet omdat ik snaren vervangen haat en ze lekker glad blijven en ze klinken ook nog zeer ok.

JohnLord
30 september 2009, 21:27
Ik hoor en voel veel verschil tussen snaren... Elixir favoriet omdat ik snaren vervangen haat en ze lekker glad blijven en ze klinken ook nog zeer ok.

Klopt, al vind ik wel dat de coating van de omwonden snaren wat te snel loslaat.

Robdop
30 september 2009, 22:03
ik heb op mijn akoestische gitaar 'd addario exp's geweldig goede snaren vind ik dat. heb geen hoge pet op van het merk want de andere snaren vind ik niet goed. gaan veelstesnel kapot. ik heb ook elixir geprobeerd. maar die coating laat los. en die zit er heel dik omheen. bij die exp heb je het niet door. maar ze overleven wel lang!

en op mijn electrische gitaren gewoon slinkies van ernieball. die blijven het langst heel! hoewel ik niet heel veel merken getest heb!

Thiez
30 september 2009, 22:14
Ik vind Ernieball en DR fijne snaren. Elixer zijn ook zeker wel fijn maar veel te duur. Dan vervang ik liever een keer extra en spaar 8 euro per setje uit dan dat ik er een paar weken langer mee doe.

bat
30 september 2009, 22:22
DR heeft een heel mooi verhaal over hoe uniek hun snaren zijn. Leuk om eens te lezen als je je verveelt, maar mij hebben ze overtuigd nadat m'n vaste gitaarverbouwer een setje op een afgestelde gitaar had gelegd. "Moet je eens proberen, lijkt me wel wat voor jou. Als je het niks vind, ruil ik ze zo om voor de Slinkys die je eigenlijk had gevraagd."

Hij had gelijk. Ze zijn net wat ronder, soepeler, fijner dan de rest.

sjaak1990
30 september 2009, 22:23
Klopt, al vind ik wel dat de coating van de omwonden snaren wat te snel loslaat.

Dat klopt maar ik heb er geen last van verder. Tenminste van je plectrum worden ze niet vies en ik pak toch meestal mijn akoestische als ik met mijn vingers wil spelen.

Rooker
30 september 2009, 22:52
Heb ook lang met DR snaren gespeeld. Bevielen erg goed en blijven lang een mooi geluid hebben. Een keer op advies van Kees Dee elixir er op laten zetten. Same story maar deze blijven ook nog lang glimmen dus ben op dit merk blijven hangen. Coating die los laat???? Heb ik nog nooit meegemaakt. En ja ik speel ook zeker elke dag een paar uur:soinnocent:

Mathidal
30 september 2009, 23:02
Het ironische is dat ze op hun site schrijven dat ze verkozen zijn als beste snaren, maar dat er een ander merk op de eerste plaats staat als je gaat kijken op de link.

Die set snaren heb ik trouwens. Gaat lang mee, roesten niet en hebben een goede klank. Het gaat trouwens niet over een paar weken, maar over een paar maand dat ze langer mee gaan. Nadeel is dat er een glad laagje op zit in het begin, dus dat het spelen met nieuwe snaren iets lastiger gaat, maar dat duurt een dagje of twee. ^^

Ernie Ball gaat toch niet langer dan twee weken mee, niet? (las ik ergens)
Natuurlijk houden de nieuwe coated-serie het langer vol, maar dat kost vast wel weer wat meer. :p

Ik kwam net op deze site terecht, dat is iets voor de topicmaker denk ik: http://www.guitarstringguide.com/drupal/

nickofzo
30 september 2009, 23:40
ik gebruik ook sinds een jaar ofzo ernie ball.. goede dingen;)
daarvoor had ik altijd d'adario xl maar dat schijnt eigenlijk helemaal niet goed te zijn voor je gitaar ondanks het feit ze al veel minder klinken (vind ik) .. in het doosje zitten soort plastic zakjes waar de snaren weer in zitten.. en dat spul gaat eigenlijk niet goed samen met de snaren, dat kan dus betekenen dat er veel rotte (niet letterlijk rot) setjes verkocht worden. en daarmee bedoel ik dan dat het voor stemmingsproblemen kan zorgen en intonatie problemen, heb het zelf ondervonden , maar een klasgenoot had het ook en ging er een paar maand geleden mee naar piët gitaar (winkeltje in arnhem) .. en die vertelde dat verhaal dus ook..
ernie ball en dr snaren enzo hebben dat niet.. daar zit in het doosje elke snaar ook apart verpakt maar dan niet in plastic maar in papier

sowieso vind ik de dádario's dus echt minder klinken

hopenend hiermee duidelijk geweest te zijn ga ik nu slapen;)

(excuses als dit niet slaat op hetgene van de topicstarter)

Mathidal
1 oktober 2009, 06:39
(excuses als dit niet slaat op hetgene van de topicstarter)

Hij vroeg eigenlijk iets over snaardikte, maar goed. :cheerup:

McVenco
1 oktober 2009, 10:10
Ik zat mezelf laatst te bedenken dat er echt ontzettend veel merken en types snaren zijn. Maar eigenlijk kijk ik zelf alleen naar dikte als ik snaren koop. Ik heb welleens wat verschillende merken gepakt maar merk eigenlijk weinig verschil omdat je een paar weken speelt en dan elk nieuw setje wat je erop zet een verbetering is. Je kunt nooit goed vergelijken of ze nou echt anders spelen of anders klinken.

Zijn er hier mensen die tips hebben hoe dit wel kan of zweren bij een bepaald merk snaren?

Ik heb heel wat jaren met D'Addario gespeeld, maar sinds een half jaar gebruik ik Ernie Balls en ik merk wel degelijk verschil. Ze ontstemmen veel minder snel, en ze klinken gewoon anders - helderder en met wat meer bite.
Aan de ene kant lijkt het wat raar omdat maar om hele dunne draadjes metaal gaat, maar toch ervaar ik het zo...

TopRob
1 oktober 2009, 11:39
Ik gebruik sinds kort snaren van Harley Benton (het huismerk van Thomann). Die dingen kosten maar € 0,98 per setje en klinken echt prima. Als het je gaat om de beste prijs-kwaliteitsverhouding, dan moet je deze hebben. Gewoon eens proberen zou ik zeggen.

bat
1 oktober 2009, 11:52
Hij vroeg eigenlijk iets over snaardikte, maar goed. :cheerup:
Oh ja joh?

Ik lees toch iets anders...

beruk
1 oktober 2009, 12:02
D' addario 0.11 :ok:, fastfret af en toe erop en gáán!

FruscianteFan
1 oktober 2009, 12:13
Ik gebruik sinds kort snaren van Harley Benton (het huismerk van Thomann). Die dingen kosten maar € 0,98 per setje en klinken echt prima. Als het je gaat om de beste prijs-kwaliteitsverhouding, dan moet je deze hebben. Gewoon eens proberen zou ik zeggen.
Daar heb ik ook eens een paar setjes van gehad, maar uiteindelijk vond ik ze niet zo fijn klinken. Wat matter dan bijvoorbeeld Electro Harmonix (die ik ongeveer in dezelfde periode uitprobeerde). Daarnaast had de hoge E-snaar bij mij de neiging om af en toe een noot of 3 omlaag te schieten, geen fijne eigenschap.

Ik zou best eens Elixirs willen proberen, maar ik wil wel echt .012 en geen omwonden G-snaar.

Mathidal
1 oktober 2009, 17:33
Oh ja joh?

Ik lees toch iets anders...


" Maar eigenlijk kijk ik zelf alleen naar dikte als ik snaren koop. "

Daar baseerde ik mijn gedacht een beetje op. :p

Thiez
1 oktober 2009, 19:31
haha nee ik kijk zelf alleen naar dikte maar ik vroeg dus juist of er ook nog verschil was in merk en materiaal enzo.

Heb wat zitten lezen op die site van jou en zo te zien komt er een vintage rage aan ofzo? Dean markley, rotosound en GHS komen nu met setjes 'vintage' snaren. Maar ik vraag me af of het niet zoiets is als tegenwoordig met het 'groene'. alles wat groen is verkoopt goed tegenwoordig omdat het zogenaamd milieu bewust en goed is enzo.

Ik heb nu ernieball regular slinky coated erop. gecoat net als elixers. En speelt opzich zeker wel goed maar ook hier laat op gegeven moment in het plectrum gebied de coating los.
Dean markley heb ik zelf nog geen ervaring mee maar ben opzich wel keer benieuwd om ze te proberen. Ga binnenkort denk ik gewoon eens keer de gekleurde coated snaren van dean markley proberen. Zwarte of Rode snaren ofzo :P

D'adario ben ik op begonnen en dat vind ik echt niks. Ten eerste de regenboog bolletjes erger ik mezelf al dood aan (ook al zie je die eigenlijk niet). Het is net of ze van intertoys komen.

nickofzo
1 oktober 2009, 19:36
\
D'adario ben ik op begonnen en dat vind ik echt niks. Ten eerste de regenboog bolletjes erger ik mezelf al dood aan (ook al zie je die eigenlijk niet). Het is net of ze van intertoys komen.

haha toch verbaast het me dat we die dingen niet verkopen.. we verkopen wel akoestische gitaren van 30 centimeter met stemknoppen die net zo hard terugdraaien als dat je ze opdraait;) alle kammen zijn gebroken enzo:P
alle snaren even dik:O

Rene88
1 oktober 2009, 20:19
D'adario ben ik op begonnen en dat vind ik echt niks. Ten eerste de regenboog bolletjes erger ik mezelf al dood aan (ook al zie je die eigenlijk niet). Het is net of ze van intertoys komen.


Ik erger me juist aan al die blije kleuren van die ernie ball verpakkingen :seriousf:
Volgens mij had ik eerst 0.09 ernie ball snaren, vervolgens overgestapt op .010 d'addario nickel wound regular. Die vond ik overigens lekkerder spelen, maar dat lag meer aan de dikte, verschil in geluid? geen idee!
Binnenkort koop ik denk ik wat dikkere snaren om uit te proberen.

Thiez
1 oktober 2009, 20:40
dat is de verpakking. maar ik vind het niet staan als je zo een mooie chrome of goude tailpiece hebt en dan van die kleurtjes erin zitten.

Thundermane
1 oktober 2009, 21:22
Elke snarenfabrikant heeft gewoon een iets andere samenstelling van de snaren en misschien een iets andere manier van fabriceren. Er zijn wel verschillen, maar die zijn minimaal en het is sowieso niet dat de ene snaar beter klinkt dan de andere, hooguit ietsje anders.

De enige reden dat ik altijd Ernie Ball snaren koop is dat ik slinkies een vette naam voor snaren en daar is alles eigenlijk mee gezegd :)

Niet mee eens. Er is wel degelijk veel verschil in snaren.
Ik had wel eens een mythe gehoord dat D'Addario en Ernie Ball in de zelfde fabriek worden gemaakt. Dit is natuurlijk onzin.
Maar het is heel makkelijk aan te tonen dat D'Addario en Ernie Ball heel verschillend zijn omdat de roest van D'Addario snaren meer gewoon rood/bruin achtig roest maken, terwijl bij Ernie Ball een meer zwarte roest ontstaat.
Ik kies hoe dan ook voor Ernie Ball en D'Addario om de volgende redenen:
Ik heb de volgende merken snaren geprobeerd: Fender Bullets, D'Addario, Ernie Ball, Elixer en DR.
Fender Bullets klonken niet geweldig en gingen redelijk snel kapot, het koste niet veel tijd om wat nieuws te proberen.
Vervolgens probeerde ik maar meteen het duurste, Elixers met coating. Heel leuk ze klinken best wel lekker (wel beetje mellow naar mijn idee), maar ze zijn te glad naar mijn idee. Ze glijden te veel en dat is niet handig met bends, een beetje grip is wel handig. Daarnaast kreeg ik het voor elkaar om mijn eerste set binnen twee dagen kapot te spelen. Had ik het vervolgens nog eens twee maal geprobeerd en elke keer waren ze binnen twee dagen kapot gespeeld. Het zal wel aan mij liggen maar ze gaan gewoon te snel kapot bij mij. Het enige wat ik echt heel goed vond is dat Elixer niet roest en dat is een groot punt bij mij, daar kom ik later op terug.
DR heb ik ook geprobeerd, is simpelweg qua geluid niet mijn ding, verder vond ik ze niet verkeerd denk ik. Behoorlijk Average in alles naar mijn idee.
Ik gebruik nu D'Addario en Ernie Ball.
Het geval wil, ik heb behoorlijk corrosief zweet en Ernie Ball roest ontiegelijk snel bij mij, D'Addario niet zo snel als Ernie Ball.
Wat betreft kwaliteit zijn Ernie Ball en D'Addario behoorlijk vergelijkbaar maar er zijn een aantal subtiele verschillen:
Bij Ernie Ball hoor je in een akkoord de losse noten veel beter van elkaar, het maakt sowieso absoluut geen moesje van wat je speelt, je krijgt zeer accuraat geluid. Het is dus een zeer serieuze type snaren zou je dus kunnen zeggen.
D'Addario laat de noten meer met elkaar mengen en dit heeft wel z'n charme, dat kan heel goed klinken. Daarnaast is het wel een helder geluid net als Ernie Ball. Zelf gebruik ik tegenwoordig .11 setjes snaren, ik begon ook met .09 en ben via .10 opgebouwd naar .11, dikkere snaren vind ik toch lekkerder klinken en spelen uiteindelijk.

Wat ik nog moet toevoegen, is ook niet onbelangrijk:
D'Addario gebruik ik op gitaren met passieve pickups, Ernie Ball op gitaren met actieve pickups.
Dit doe ik omdat Ernie Ball super helder is, bite heeft en de voordelen van actieve pickups accentueert.
D'Addario is wat subtieler, minder rauw, en dat is ook niet verkeerd, maar kan wel lekker knallen. Zelf gebruik ik liever D'Addario voor mijn Ibanez (met Dimarzio pickups), deze gitaar is al superhelder van zichzelf en is zo agressief, klinkt gewoon hondsdol, als ik Ernie Ball zou gebruiken, dan word het een beetje overkill.

Bram+
1 oktober 2009, 21:40
Ik ben in ieder geval van D'Addario naar Ernie Ball overgestapt omdat de omwonden snaren bij D'Daddario aan het uiteinde een stukje niet-omwonden snaar hebben. Bij snelle snarenwissel bij een double locking tremolo (waarbij ik dus de snaar eerst door de tuner haal en dan in de brug vastzet) zou ik dan alsnog eerst een stukje snaar moeten afknippen. Uiteindelijk scheelt het niet zoveel, maar voor het idee is het natuurlijk goed :D

Mathidal
1 oktober 2009, 22:08
Ik heb nu ernieball regular slinky coated erop. gecoat net als elixers. En speelt opzich zeker wel goed maar ook hier laat op gegeven moment in het plectrum gebied de coating los.

Aah, ik heb dat probleem ook gehad. Snaren begonnen na twee maanden te roesten aan de linkerkant en rechts kwam het vel eraf.

Maar ik zag dat als een compliment, gezien het betekent dat ik veel speel. :noob:

rijsberman
1 oktober 2009, 22:44
Naast D'Addario, Ernie Ball (.010) en DR (.009) heb ik ook Picato 0.010 snaren geprobeerd. Klinken zeker zo goed, voelen glad aan maar spelen iets 'steviger' dan de anderen, zowel in gevoel als geluid. Ook erg prettig.

Mathidal
1 oktober 2009, 23:07
Daarnaast kreeg ik het voor elkaar om mijn eerste set binnen twee dagen kapot te spelen. Had ik het vervolgens nog eens twee maal geprobeerd en elke keer waren ze binnen twee dagen kapot gespeeld. Het zal wel aan mij liggen maar ze gaan gewoon te snel kapot bij mij.

Als je weet dat ik teeth picking toepas en mijn snaren daar niet van breken, weet je dat het gewoon bij jou ligt.
Mijn snaar was gesprongen na twee maand en het was zelfs niet eens springen. Hij schoot er gewoon uit omdat ik in het begin een paar millimeter te veel heb afgeknipt.

Je punt over gladheid is in het begin inderdaad waar, maar dat gaat na een paar uur oefenen weer weg, dus dat punt is niet helemaal waar. :)

Rooker
1 oktober 2009, 23:45
Ben het met Mathidaleens.. Ik doe langer met mijn snaren, mijn gitaar blijft echt gewoon beter op stemming. Snaren zijneerst wat glad maar krijgen al snel een lekkere feal. Vond de dario's nog wel is een beetje te los aanvoelen. De elixers voelen goed stevig. En ze blijven gewoon veel langer moooooi:blast:

Mathidal
2 oktober 2009, 07:07
Ik stem mijn gitaar altijd voordat ik ga spelen, en stem hem om het kwartier bij omdat ik zo gedisciplineerd ben met stemming. Vaak hoef ik niet veel bij te stemmen. Hij ontstemt niet zo veel van bends.
In het begin wel, maar na drie bends herstemmen is dat al gedaan, gek gewoon. :p

FruscianteFan
2 oktober 2009, 09:23
Ik stem mijn gitaar altijd voordat ik ga spelen, en stem hem om het kwartier bij omdat ik zo gedisciplineerd ben met stemming. Vaak hoef ik niet veel bij te stemmen. Hij ontstemt niet zo veel van bends.
In het begin wel, maar na drie bends herstemmen is dat al gedaan, gek gewoon. :p
Ik weet niet hoe lang je al speelt, maar ik stem als ik denk of vind dat het nodig is. Dat is meestal gewoon als er iets vals klinkt, of als ik een gitaar net omhang. Op het podium ook weleens vlug tussendoor, gewoon om zeker te zijn. Maar vaak kan ik best een uurtje spelen zonder dat het nodig is om te stemmen.

Thundermane
2 oktober 2009, 16:28
Als je weet dat ik teeth picking toepas en mijn snaren daar niet van breken, weet je dat het gewoon bij jou ligt.
Mijn snaar was gesprongen na twee maand en het was zelfs niet eens springen. Hij schoot er gewoon uit omdat ik in het begin een paar millimeter te veel heb afgeknipt.

Je punt over gladheid is in het begin inderdaad waar, maar dat gaat na een paar uur oefenen weer weg, dus dat punt is niet helemaal waar. :)

Is het dan niet opvallend dat het iedere keer ong. na twee dagen is? Ik ben echt niet de ruigste speler ofzo en ik speel best "economisch".
Ik zou zeggen: Of het ligt aan de gitaar dat de brug de snaren te snel er door heen snijd, of omdat de snaren fabricage fouten hadden. Hoe dan ook, de Elixers houden het niet zo lang vol als andere snaren, dus Elixers zijn niet voor mij bestemd. Daarnaast ben ik simpelweg snaren zonder coating gewend, dus ik vind ze inderdaad te glad. Niks voor mij, snaren mogen van mij wel een beetje reliëf hebben.
@ Rooker, D'Addario zijn inderdaad niet zo stevig, zijn subtiele soepele snaren, gebruik bij D'Addario een wat dikkere maat als je er objectief naar wil kijken. :p

Mathidal
2 oktober 2009, 17:22
Is het dan niet opvallend dat het iedere keer ong. na twee dagen is? Ik ben echt niet de ruigste speler ofzo en ik speel best "economisch".
Ik zou zeggen: Of het ligt aan de gitaar dat de brug de snaren te snel er door heen snijd, of omdat de snaren fabricage fouten hadden. Hoe dan ook, de Elixers houden het niet zo lang vol als andere snaren, dus Elixers zijn niet voor mij bestemd. Daarnaast ben ik simpelweg snaren zonder coating gewend, dus ik vind ze inderdaad te glad. Niks voor mij, snaren mogen van mij wel een beetje reliëf hebben.
@ Rooker, D'Addario zijn inderdaad niet zo stevig, zijn subtiele soepele snaren, gebruik bij D'Addario een wat dikkere maat als je er objectief naar wil kijken. :p

Fabricatiefout lijkt me waarschijnlijker dan te beweren dat de snaren niet lang uithouden.
Zoals ik al eerder schrijf is die gladheid na even spelen terug weg.

Ik vloek ook op die snaren als ze er pas op zijn hoor. xD

budje
6 oktober 2009, 18:33
Ernie Ball gaat toch niet langer dan twee weken mee, niet? (las ik ergens)
Natuurlijk houden de nieuwe coated-serie het langer vol, maar dat kost vast wel weer wat meer. :p



Nooit geloven wat je leest, ik doe plm 6-8 maanden met een setje ernie ball super slinky's. Bij periodes met regelmatig optreden nog steeds 3+ maanden

Mathidal
6 oktober 2009, 22:15
Het hangt er vast ook wel van af hoe je met je snaren omgaat.

Om de een of andere reden springen de snaren van die soort kerels sneller dan mij, terwijl ik met mijn tanden soms de snaren aansla. Wat is hier dan wat niet klopt? xD

nickofzo
6 oktober 2009, 22:24
idd 2 tot 3 maandjes doe ik met ernie ball opzich,
d 'addario deed ik vroeger erg lang mee maar klonk al vrij snel veel minder fijn

der zijn inderdaad mensen die 1 week met snaren doen :O
maar heb zelf altijd het idee dat ze na 1 week juist fijn klinken (iig knappen ze bij mij niet op dat moment)

Mathidal
6 oktober 2009, 22:31
Nieuwe snaren klinken goed, maar als je drie maanden met een doffe klank hebt gewerkt klinken ze raar in de oren, maar ja, als je dat niet wilt moet je ze vaker vervangen. xD

Quicksilver
6 oktober 2009, 23:10
Ik vind Elixir's ook glad in het begin, maar zoals gezegt is dat na een dag echt wel over (bij mij dan).

Heb er nu weer D'dario op liggen, 011-049 (zwaarste setje dat ze daar hebben, schandalig :seriousf: ) want ze hebben geen Elixir met diktes die genoeg spanning houden voor drop c.. :seriousf:

Ik merk in de sound maar weinig verschil (wat wil je ook met mijn setup) maar in het spelen toch zeker wel. Vind Elixir's totnogtoe het lekkerst spelen (maar wil ook graag ernie balls proberen (de SNAREN!))