PDA

View Full Version : Broadband absorper trap design plannen. Commentaar?



Speeddemon
30 september 2009, 15:28
Naar aanleiding van info van o.a. Roman en Han van dit forum, Glenn Kuras (GIK), Ethan Winer (Realtraps) en Eric Desart (actief op homerecording.be) en enkele fotoreportages van DIY broadband panels gezien te hebben, heb ik deze info samen proberen te persen in een ontwerp voor mijn eigen panelen.

Frame:
Ik was van plan om 2x 5cm Rockwool bouwplaten (type 202 ofzo, iets wat >40kg/m3 als dichtheid heeft en makkelijk verkrijgbaar is) te stapelen in een frame, dat 15cm diep is en door middel van L stukjes op 5cm van de achterkant het Rockwool te laten rusten, zodat er zelfs als het paneel strak tegen een wand zou hangen, er toch 5cm ruimte achter zit. (zie 1e plaatje)

Wat is een acceptabele dikte voor het frame hout? 12mm? Of is dat te slap/buigzaam?

Ik was van plan om in het gehele frame afwisselend 18mm gaten te boren voor extra-zijabsorptie. Maar is het ook nodig om de rode gaten (zie rechter afbeelding van 1e plaatje) te boren, aangezien daarachter GEEN rockwool zit?

Zo dus:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/broadbandzijaanzicht.jpg


Bekleding/voorkant:
Begrijp ik het goed dat de panelen die vlakbij/rondom mijn mix-positie komen te hangen (de 'Dead end" van de ruimte) ik beter GEEN reflectief materiaal als front kan gebruiken, en de gehele panelen gewoon bekleden met bijv. speakerdoek, jute, linnen?
En als ik een Live End wil creeren achter in de ruimte, en daar ook nog dergelijke panelen ophang, ik er goed aan doe om er bijv. een 3mm triplex gaatjesplaat aan de voorkant op het frame te timmeren? Kan ik hiervoor gewoon kleine spijkertjes gebruiken, of zijn schroeven beter?


Ophanging:
Een ding waar ik tegen aan loop is de ophanging;
Roman heeft in z'n drumruimte-topic een mooie, simpele ophanging laten zien.
Nou is mijn vraag de volgende (adhv de volgende afbeelding):

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/broadband.jpg

In situatie A doe ik het zoals Roman; de ophangbalk komt achter tegen het frame aan (geschroefd). Samen met een spacer onder op (zodat het paneel niet kantelt en er over de gehele lengte evenveel lucht/ruimte achter zit) komt het gehele paneel enkele cm (afhankelijk van de dikte van de ophangplanken) van de muur te hangen.

In situatie B gebruik ik eenzelfde ophangtechniek, maar komt het gehele frame WEL strak tegen de muur te hangen.
Paar overpeinzingen:
-Situatie B is iets moeilijker te maken. Is het wenselijk dat het frame strak tegen de muur hangt?
-Zo ja, is het dan raadzaam om het gehele frame (het gedeelte wat de muur raakt) te beplakken met rubber stroken?

Ik baal dat ik op het punt sta te verhuizen en dus eigenlijk niet vooruit kan, maar goed, dergelijke panelen zou ik alvast kunnen bouwen en gewoon wegzetten tegen de muur van m'n huidige zolderstudiootje, nietwaar?

Roman
30 september 2009, 16:37
Heeej, hier is nagedacht :) !

2x5cm=10cm. Dat is ruim voldoende voor de broadband panelen. Dikker betekend betere laag absorptie, net als de 5cm extra lucht er achter. En sinds je nooit genoeg laag absorptie kunt hebben; Goed bedacht!

Je kunt het frame van 12mm maken, geen probleem. Gaten in boren om meer netto resultaat te halen is ook goed. Neem een grote gaten boor zou ik zeggen, kun je gaten van 7cm groot mee maken bijvoorbeeld. Schiet lekker op.

Ik zou het frame gewoon 10cm maken en dan het ophangsysteem (volgens tekening A bv) als backspacer (nieuwe album PJ :) ) gebruiken. De lucht achter de trap hoef je niet te omlijsten. Het hoeft ook niet luchtdicht te zijn. Het frame is puur als "drager" voor de wol. Je kunt iets van rubbervoetjes als steun plaatsen. Van die standaard spulletjes, kost geen drol. Maar als je de French-Cleat (dat ophang systeem) diep genoeg maakt dan hangt het paneel strak. in het voorbeeld van de drumkamer is de cleat 10cm hoog en steunt dus het paneel voldoende. Je hebt dan geen extra steun nodig. Probeer gewoon eens 1 te maken en kijk wat het doet...

Katoen oid er voor spannen ivm brandveiligheid (jute is mooi spul maar brand aardig)

Ja, dergelijke dingen kun je altijd bouwen. Ze zijn reuze portable :)

Keep us posted!

Speeddemon
30 september 2009, 16:53
Heeej, hier is nagedacht :) !

2x5cm=10cm. Dat is ruim voldoende voor de broadband panelen. Dikker betekend betere laag absorptie, net als de 5cm extra lucht er achter. En sinds je nooit genoeg laag absorptie kunt hebben; Goed bedacht!
Heb je toevallig een idee over de absorptiecoëfficiënt in de volgende gevallen?
-mijn 1e ontwerp=15cm diep frame, met 2x 5cm Rockwool platen (en dus 5cm extra lucht).
-jouw advies=10cm diep frame met 2x 5cm Rockwool platen (en de French-Cleat dikte aan extra lucht)
-jouw advies minus 1 plaat rockwool=10cm diep frame met 1x 5cm Rockwool (en dus 5cm extra lucht)?

Haalt één of meerdere van deze opties nog 0,7 à 0,8 (absorptiecoëfficiënt) of hoger rond de 50-200Hz? Of is dat een onrealistisch verwachtingspatroon mijner zijds?



Je kunt het frame van 12mm maken, geen probleem. Gaten in boren om meer netto resultaat te halen is ook goed. Neem een grote gaten boor zou ik zeggen, kun je gaten van 7cm groot mee maken bijvoorbeeld. Schiet lekker op.
Nou, ik heb nu een Irwin Unibite (getrapte boor) tot 18mm voor mijn kolomboor, dus leek me handig om dat te gebruiken, ipv een extra boor te kopen die ik misschien nooit meer nodig heb...



Ik zou het frame gewoon 10cm maken en dan het ophangsysteem (volgens tekening A bv) als backspacer (nieuwe album PJ :) ) gebruiken. De lucht achter de trap hoef je niet te omlijsten. Het hoeft ook niet luchtdicht te zijn. Het frame is puur als "drager" voor de wol.
Juist, dus daarmee vervalt ook mijn 'moet ik de rode ronde gaten boren?' dilemma, aangezien het frame 5cm minder diep is.



Je kunt iets van rubbervoetjes als steun plaatsen.
Waar zouden die dan op moeten komen?



Maar als je de French-Cleat (dat ophang systeem) diep genoeg maakt dan hangt het paneel strak. in het voorbeeld van de drumkamer is de cleat 10cm hoog en steunt dus het paneel voldoende. Je hebt dan geen extra steun nodig. Probeer gewoon eens 1 te maken en kijk wat het doet...

Je bedoelt dat de dikte van die ophangplank bijvoorbeeld 5cm is en het schuine stuk (45 graden hoek) ongeveer 7cm? Op die manier zou het raakvlak van de ophanging dusdanig zijn, dat het gehele frame minder geneigd is te kantelen? Op welke hoogte van het frame zou je de dwarsbalk voor de ophanging dan monteren? Op 1/3e van de bovenkant (zeg 35cm) of hoger/lager?

Speeddemon
30 september 2009, 17:08
Oh, nog een interessant weetje, misschien oud nieuws voor jou, Roman,
maar er bestaat een site, http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

waar allerlei absorptie-coëfficiënten van diverse materialen op staan.
Nou wordt op Amerikaanse fora vaak het 'semi-mythische' OC 703 van 2" (5cm) of 4" (10cm) dik aangeraden en is al vaker links en rechts het advies van een dichtheid rond de 40-50kg/m3 gegeven.

Uit die lijst blijkt dat een TE GROTE dichtheid (96kg/m3) juist zorgt voor REFLECTIE in zelfs het laag en daar lijdt de absorptiecoëfficiënt onder!

Vergelijk:
701, plain 4" (102mm) on wall 1.5 pcf (24 kg/m3) 0.73 1.29 1.22 1.06 1.00 0.97 1.15
703, plain 4" (102mm) on wall 3.0 pcf (48 kg/m3) 0.84 1.24 1.24 1.08 1.00 0.97 1.15
705, plain 4" (102mm) on wall 6.0 pcf (96 kg/m3) 0.75 1.19 1.17 1.05 0.97 0.98 1.10

de 703 (dichtheid 48kg/m3) absorbeert 0.84 bij 125Hz en 1.24 bij 250Hz.
de 705 (dichtheid 96kg/m3) absorbeert 0.75 bij 125Hz en 1.19 bij 250Hz.

Bij de 701 (24kg/m3) is het zelfs bij 250Hz duidelijk dat ie MEER absorbeert (1.29 t.o.v. 1.24) dan de veelgeprezen 703.

Geen wereldschokkende verschillen misschien, maar toch fijn om te weten dat je geen panelen van 8kg per aan glaswol (1 x 0,6m) hoeft te maken. :)

Oh, en voor een semi-leek als ik, spreken de volgende specs me wel heel erg aan:
703, plain 6" (152mm) on wall 3.0 pcf (48 kg/m3) 1.19 1.21 1.13 1.05 1.04 1.04.

1.19 bij 125Hz lijkt me toch wel de shizzle! :soul:

Speeddemon
30 september 2009, 17:53
Neem een grote gaten boor zou ik zeggen, kun je gaten van 7cm groot mee maken bijvoorbeeld. Schiet lekker op.
Na wat reken en meetwerk kwam ik op het volgende:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/zijpaneelgaten.jpg

Aangezien ik dus 81cm2 oppervlakte win met slechts 10x 7cm gaten, t.o.v. 126 (!!!) 17,5mm gaten, ga ik toch zo'n 7cm gatenboor kopen.:soinnocent:

:crazyhappy:

Roman
30 september 2009, 20:19
Zo'n gatenboor kost geen drol. Je kunt ze in een doosje kopen met meerdere maten. Kan gewoon in je kolomboor ;)

Die bobgolds is idd een leuke lijst.
De 703 is een stuk goedkoper dan de 701, vandaar dattie veel wordt gebruikt. Overigens is die voor de Amerikanen een goed verkrijgbaar stuk wol, net als de 202 die wij hebben besproken. ongeveer de zelfde eigenschappen :)

Roman
30 september 2009, 20:23
Heb je toevallig een idee over de absorptiecoëfficiënt in de volgende gevallen?Houd de NRC van de fabrikant gewoon aan en dan weet je't ;)


-mijn 1e ontwerp=15cm diep frame, met 2x 5cm Rockwool platen (en dus 5cm extra lucht).
-jouw advies=10cm diep frame met 2x 5cm Rockwool platen (en de French-Cleat dikte aan extra lucht)
-jouw advies minus 1 plaat rockwool=10cm diep frame met 1x 5cm Rockwool (en dus 5cm extra lucht)?

Haalt één of meerdere van deze opties nog 0,7 à 0,8 (absorptiecoëfficiënt) of hoger rond de 50-200Hz? Of is dat een onrealistisch verwachtingspatroon mijner zijds?Luister, de broadband panelen moet je niet inzetten (en ook niet van verwachten) als bass-absorbers. Een broadband gaat vanaf 200 Hz zo ongeveer. Laag heeft weinig richting maar hangt veel rond in de hoeken van een kamer, vandaar dat je die moet gebruiken om laag frq te pakken.

Een 5cm plaat zal ook prima werken, maar met 10cm heb je net ff een wat breder spectrum om te vangen (met name idd lager). Het is een kosten/baten verhaal. Als je het geld en ruimte hebt, dan 10cm panelen maken!


Je bedoelt dat de dikte van die ophangplank bijvoorbeeld 5cm is en het schuine stuk (45 graden hoek) ongeveer 7cm? Op die manier zou het raakvlak van de ophanging dusdanig zijn, dat het gehele frame minder geneigd is te kantelen? Op welke hoogte van het frame zou je de dwarsbalk voor de ophanging dan monteren? Op 1/3e van de bovenkant (zeg 35cm) of hoger/lager?Ja, de dikte van de cleat bepaalt dan uiteraard de airspace. Door de hoogte van de cleat (verticaal bekeken) klemt het frame zichzelf vast. Maak maar gewoon eens eentje, of bekijk mijn drumkelder topic nog eens goed. Waar je het plaatst maakt niet uit, 1/3 vanaf boven is prima!

Speeddemon
30 september 2009, 21:55
De 703 is een stuk goedkoper dan de 701, vandaar dattie veel wordt gebruikt. Overigens is die voor de Amerikanen een goed verkrijgbaar stuk wol, net als de 202 die wij hebben besproken. ongeveer de zelfde eigenschappen :)
Roman, ik lees net dit topic:
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=84294&highlight=diy+basstraps

daar wordt de 202 afgeraden voor basstraps (ik neem aan dat ie voor breedband panelen nog wel geschikt is)... misschien toch een ander type scoren voor basstraps in de hoeken?

Roman
1 oktober 2009, 12:27
mjah, ik zie geen test resultaten dus kan er weinig over zeggen.
Meten is weten.

Om laag te absorberen zou je een hogere dichtheid kunnen kiezen, dat is waar. De 202 is een mooie allrounder, welke goed verkrijgbaar is.

Wil je verder kijken naar een meer geschikte plaat dan zul je goed moeten kijken wat het kost, wat het opbrengt, of het makkelijk verkrijgbaar is etc. voor je laag frq absorbers zou je idd een andere plaat kunnen pakken, sure! Er zijn geen standaard, absolute, regels hiervoor. Wat maar goed voorhanden is zeg ik altijd :)