PDA

View Full Version : Piëzo element acoustische gitaar brom



Benno's
30 september 2009, 14:34
Hallo, Ik heb sinds een half jaartje een probleem met mijn elektro-acoustische gitaar.
Het gaat om een Cort MR740FX met een Fishman prefix plus preamp.
Deze is uitgevoerd met een piëzo element.

Het probleem is dat er een flinke brom heb op het signaal, hij versterkt nog wel, regelaars doen het nog enz.

Op het moment dat ik de snaren eraf haal, en het elementje aanraak, is de brom weg, net alsof er een condensator ontlaad??

Wanneer ik de snaren er weer op zet, en dus weer druk ga uitoefenen op de brug en het element komt de brom weer terug. Nu weet ik dat een element is gemaakt van drukgevoelige kristallen en lijkt dus het probleem hierin te zitten...

Nu vraag ik me dus af als ik het element vervang, ik dan van het probleem af ben, of zit het toch in de electronica van de preamp? Hij is al bij de locale gitaarwinkel geweest, weer werkend teruggekomen maar na 2 weken weer hetzelfde probleem.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? laat het me even weten.

groetjes Menno.

fredjuh
1 oktober 2009, 17:57
Bedoel als je het drukgevoelige dingetje aanraakt of als je de metalen jack aanraakt? Als de brom verdwijnt als je iets van metaal aanraakt is het een aardingsprobleem, en als dat niet zo is dat is het een draadbreuk. Een aardingsprobleem kan btw ook een draadbreuk zijn.

Benno's
2 oktober 2009, 15:49
Als ik het Piëzo element aanraak is de brom helemaal weg, en blijft ook weg totdat ik mn snaren er weer op zet. De brom verminderd wel als ik mn jack aan de buitenkant vast pak dus lijkt inderdaad sterk op aardingsprobleem.

Kabelbreuk leek mij ook voor de handliggend maar het rare is dus dat als de brom weg is, hij normaal functioneert, rommelen aan kabeltje veroorzaakt geen brom of iets anders, alleen wanneer ik er weer spanning op zet, bij ongveer 3 snaren, gaat ie weer brommen.

bert k
2 oktober 2009, 16:09
De manier om het op te lossen is bekend van de electrische gitaar: een kabeltje verbindt de snaren met aarde. Dat wordt alleen een rotklus bij een akoestische gitaar, die heeft een houten brug, dus moet je alle snaren apart aarden. Geen idee hoe je dat voor elkaar moet krijgen.

fredjuh
2 oktober 2009, 16:37
De brom verdwijnt niet als hij de aarde aanraakt, het zal niet verholpen zijn als je de snaren aardt. Als je het element aanraakt zodat het brommen stopt, raak je dan metaal aan of plastic? Of geleidend plastic:D

Benno's
2 oktober 2009, 17:34
Dan raak ik het element zelf aan, en deze is denk ik wel van metaal?, zo voelt het namelijk wel.? het gaat om het roode elementje op dit plaatje:

http://www.elderly.com/images/tiny/new_instruments/PUA/FMPE.jpg

Het blijft trouwens een vaage storing, ik heb net alle snaren er weer op gezet en nu geen brom en werkt alles dus weer naar behoren. Ik vraag me af hoe lang hij het blijft doen.

In iederegeval bedankt voor het meedenken!

matto
2 oktober 2009, 23:27
Mischien iets te simpel, maar heb je al een nieuwe batterij geprobeerd?
Bij Fishman achtigen wll dat ook wel eens helpen om de brom te laten verdwijnen.

Benno's
5 oktober 2009, 21:45
Ja nieuwe batterij uiteraard geprobeerd, maar vooralsnog doet ie het weer dus mag dit topic wat mij betreft op slot, bedankt voor jullie input.

flamenco
8 oktober 2013, 01:15
Pas heb ik een piezo element aangeschaft voor mijn flamenco gitaar de SH-1900 van shadow. Dit werkt fantastisch geen feedback tikken op de kast wordt meegenomen etc.. Alleen had ik last van een brom (hum in het Engels). Thuis op diverse mengtafels geprobeerd maar het ging niet weg. Tot dat ik in de studio een DI box probeerde (Behringer DI100 Ultra-DI) en alle storingen waren weg.

Kortom wilde ik deze ervaring delen met gitaristen die hun akoestische gitaar ombouwen met een piezo element.

Voor mijn flamenco gitaar gebruik ik kortom :

- Piezo element SH-1900 van shadow
- Behringer DI100 Ultra-DI
- Behringer V-TONE ACOUSTIC DRIVER DI ADI21 ( om het on stage eventueel iets meer body te geven)