PDA

View Full Version : Afstelling/actie gitaar bij verplaatsen



Chocola
29 september 2009, 23:06
Hoi mede forumleden en gitaaraddicst,

Ik zit nu al voor de derde keer met een probleem...

Ik koop steeds een tweedehands gitaar (ik zal mijn nieuwe aanwinst deze week nog proberen te posten incl. picca's en soundclip) maar zodra ik hem hier 1-2 dagen heb staan is de hele afstelling verneukt. Als ik de gitaren koop is de afstelling werkelijk perfect... Bij de laatste aanwinst zo super ziek dat ding quasi vanzelf speelt, maar nu (na 40 uur ofzo) is alles al verneukt en heb ik fretbuz enzo (snaren tegen frets), en dat speelt niet meer zo super lekker.

Ik denk dat het door de temperatuur komt. Ik ben zegmaar iemand die het hele jaar in een korte broek met t-shirt loopt, nooit koud heeft (altijd warm helaas) en een kamertemperatuur van 10-12 graden heeft. Kan een hals anders gaan staan door de temperatuur?

Wat kan je hiertegen doen? Wat moet ik anders afstellen om het aan te passen aan de huidige temperatuur? (indien het door de temp. komt).

Ja jullie zullen mij wel gek vinden met mijn 12 graden, maar dat vind ik het lekkerst :p.

Alvast bedankt!

bat
30 september 2009, 09:08
Dan heb je thuis airco of zo? Of alle ramen tegen elkaar open? Bij mij in huis is het nog steeds rond de 20 graden (en nee, de verwarming is nog niet aan geweest).

Maar je zit wel goed met je gok dat het wel eens aan de temperatuur kan liggen. Het verschil tussen de temperatuur in jou huis en de gemiddelde kamertemperatuur is 8-10 graden en da's best veel. Geen wonder dat de afstelling na een dag of twee in de soep gelopen is.

snaarplukker
30 september 2009, 11:28
Opnieuw afstellen in je eigen omgeving.;)

Hiro
30 september 2009, 12:50
Opnieuw afstellen in je eigen omgeving.;)

dit is inderdaad de oplissing hiervoor, door een ander klimaat in jou huis zet de hals zich daarnaar, omdat hij veel warmer en vochtiger heeft gestaan de afgelopen jaren, en dat in een keer niet meer heeft.

1 keer afstellen over een week of liefst nog 2 weken nog een keer afstellen en dan zou t verholpen moeten zijn.

TIMBER
30 september 2009, 12:53
Zou er daarna echter niet een podium mee betreden want dan ist wederom snel gebeurt met je afstelling.

Rinze
30 september 2009, 12:54
Ook al zou het aan de temperatuur liggen dan nog vind ik het vrij extreem. Heb je misschien nieuwe snaren op de gitaar gezet?

Hiro
30 september 2009, 12:55
Airco kan best veel doen met een gitaar die in een warme en vochrige plaats heeft gestaan

TIMBER
30 september 2009, 12:56
Idd.. je krijgt dan niet alleen te maken met temperatuur maar ook met droge lucht.

JohnLord
30 september 2009, 13:03
Dat van die droge lucht kan ik niet goed volgen, leg eens uit?

TIMBER
30 september 2009, 13:05
Een airco spuit alleen droge lucht.

JohnLord
30 september 2009, 13:10
Ja, ik weet hoe een airco werkt. Maar leg eens uit dat in droge lucht de afstelling van een gitaar in korte tijd drastisch kan veranderen.

TIMBER
30 september 2009, 13:12
Hout is nogal gevoelig voor temperatuur en luchtvochtigheid gehalte.. gaat daardoor erg werken.

Hiro
30 september 2009, 13:23
een airco haalt t vocht ook uit de lucht, kijk maar s in de binnenkant van je auto als je ramen beslagen zijn, ff een paar seconden de airco aan en t is weg.
Zo is t dus ook met t vocht in je gitaar ;)

Als je in een goeie gitaarfabriek kijkt zie je constant nevel hangen om het hout bevochtigd te houden, kijk maar s op de gibson site, maar airco trekt alle vocht uit je kamer en dus uiteindelijk begint je gitaar ook vocht te verliezen.

Zie t als nat hout dat je vind in de zee aan t strand ziet er mooi rond en vol en glad uit, maar als t opgedroogd is heb je een lelijke pruim in handen.

JohnLord
30 september 2009, 14:01
een airco haalt t vocht ook uit de lucht, kijk maar s in de binnenkant van je auto als je ramen beslagen zijn, ff een paar seconden de airco aan en t is weg.
Zo is t dus ook met t vocht in je gitaar ;)

Als je in een goeie gitaarfabriek kijkt zie je constant nevel hangen om het hout bevochtigd te houden, kijk maar s op de gibson site, maar airco trekt alle vocht uit je kamer en dus uiteindelijk begint je gitaar ook vocht te verliezen.

Zie t als nat hout dat je vind in de zee aan t strand ziet er mooi rond en vol en glad uit, maar als t opgedroogd is heb je een lelijke pruim in handen.

Precies, uiteidelijk. Ik geloof echt niet dat dat zo snel gaat.

TIMBER
30 september 2009, 14:03
Nee maar onze TS heeft dan ook geen lelijke pruim in handen maar problemen met afstellingen. En reken maar dat dit zo snel gaat.

Hiro
30 september 2009, 15:14
ja die lelijke pruim was gewoon puur als extreem voorbeel van hoe hout en vocht op elkaar reageren.

en als je je gitaar intoneert is een mmm (minimillimeter) vaak al voldoende om em net de goeie richting in te doen. Dus dit kan best hoorbaar en voelbaar zijn na een korte tijd.

Chocola
30 september 2009, 22:29
Hoi,

Bedankt voor de reacties. Nee ik heb geen airco, maar heb de ramen tegen elkaar open staan. Ik heb het hier al wat warmer gemaakt (nu 15) dus ik hoop dat het al wat beter wordt. Ik zal hem proberen beter af te stellen, jammer dat hout zo beinvloedbaar is door vochtigheid en temperatuur :(.

Probleem is dat als ik nu dus mijn gitaar meeneem naar iemand, of ga optreden dat mijn gitaar na 20 minuten helemaal kut is :(. Waarom o waarom moet mij dit overkomen :p.

Iemand nog tips waar ik sowieso op moet letten bij het afstellen? wordt de hals boller of holler bij koude lucht / laag vochtigheidsgehalte? (ik neem aan minder dan bij warme lucht omdat de moleculen bij kou minder vocht kunnen vasthouden??).

snaarplukker
1 oktober 2009, 00:16
Bij de verandering van temperatuur zal de hals wel in lengterichting werken, dus gaat het bij uitzetting hol en bij krimping bol staan. Bij verandering van luchtvochtigheid werkt het hout in de breedte. Bij koude neemt hout meer vocht op, want enkel in de winter klemt mijn voordeur.

Kingfisher
1 oktober 2009, 07:22
En hoe "bewaar" je je gitaar?

Hangt ze aan de muur? (slecht)
Staat ze op een statief? tegen een buitenmuur? (minder slecht)
Zit ze in de koffer? (de enige goeie)

macwilliams
1 oktober 2009, 07:36
Mijn gitaren hangen net als in een winkel allemaal aan een haak en ik heb nergens problemen mee. Hoezo is hangen slecht dan?

Hiro
1 oktober 2009, 08:04
nee maar zo hebben ze meer kans om uit te drogen of vocht te vangen.
Je hebt speciale koffers die je gitaar op de juiste luchtvochtigheid houden.
Zie het maar als znon dure sigarenkist maar dan voor je gitaar.

Maar als dat na 20 minuten is dan denk ik dat het ergens anders aan zou moeten liggen, zal er s ff over nadenken want ik kan zo niet bedenken wat t dan zou moeten zijn, als je onderdelen niet los zitten

wietse
1 oktober 2009, 08:28
En hoe "bewaar" je je gitaar?

Hangt ze aan de muur? (slecht)


bullshit!!
eeh gitaar ophangen is bijna net zo goed als in de koffer bewaren, als het slecht zou zijn dan zou geen winkel gitaren ophangen.
ik heb er meer dan 60 hangen en sommigen pak ik na een jaar weer eens van de muur en zijn nog goed gestemd.

constante temperatuur en luchtvochtigheid is wel belangrijk, en de ts heeft het nogal koud in z'n kamer de meeste mensen houden het toch op een graad of 18.
dus die gitaar krijgt bij wijze van spreken een klap voor z'n kop, vergelijkbaar met een wanneer je op een warme zomerdag een supermarkt binnenstapt.

als je winters ergens op gaat treden is het ook altijd belangrijk dat je de gitaar efffe op laat warmen als hij net uit een koude kofferbak komt, anders blijf je stemmen.
en andersom hetzelfde, kom je vanuit een hittegolf een kroeg met airco binnen ook dan moet de gitaar weer effe bijkomen.

TIMBER
1 oktober 2009, 09:32
Mijn gitaren hangen net als in een winkel allemaal aan een haak en ik heb nergens problemen mee. Hoezo is hangen slecht dan?

Niet.. is een achterhaalde fabel.. zoals Wietse al aangeeft is er niets mis met een hangende gitaar.

Kingfisher
1 oktober 2009, 11:13
Het hangen op zich is niet erg, het is de muur die een probleem vormt. Zeker bij een buitenmuur. Leg eens uw hand op de muur: voelt koel aan. Dus de voorkant van de gitaar zit in een veel warmere omgeving (lucht) dan de achterkant.

Je gitaar hangt tegen een buitenmuur, pakweg 18°C. In de kamer is het 22°. Je hang de gitaar rond uw lijf, en hup de achterkant gaat van 18° naar 35°C

Probeer dat maar geintoneerd te houden.

TIMBER
1 oktober 2009, 11:17
Alleen het onderste deel hangt tegen de muur, met een heel klein raakvlak. Natuurlijk moet die muur niet koud zijn maar een verschil van 2 a 3 graden ga je echt niet op zo'n klein raakvlak merken.

snaarplukker
1 oktober 2009, 13:08
Je gitaar hangt tegen een buitenmuur, pakweg 18°C. In de kamer is het 22°. Je hang de gitaar rond uw lijf, en hup de achterkant gaat van 18° naar 35°C

Probeer dat maar geintoneerd te houden.
Dan zal je erg hoge koorts moeten hebben voor dat deel van je lijf op 35 graden komt.:dontgeti:

Apenzoon
1 oktober 2009, 13:15
Mijn gitaren hangen in de haak volledig vrij van de muur en als je huis goed geïsoleerd is of het een binnenmuur betreft is er zeker geen probleem.

TIMBER
1 oktober 2009, 13:18
Mijn gitaren hangen in de haak volledig vrij van de muur en als je huis goed geïsoleerd is of het een binnenmuur betreft is er zeker geen probleem.

Idd moet je natuurlijk uitkijken waar je ze neerhangt.. niet boven de kachel of naast een raam wat vaak open/dicht gaat. Maar goed dat geldt ook voor als ze in een standaard staan en/of in een koffer liggen. Dus gewoon ophangen die dingen..;)

Chocola
1 oktober 2009, 21:05
Hoi,

Ik hang mijn gitaren niet op en heb dit wel altijd gedaan (tot paar maanden terug), dit maakte doen geen fuck uit voor de ontstemming e.d..

Ze staan inderdaad onder een raam, dus dat zal wel een grote factor zijn die het verpest. Ik zal mijn gitaarrack eens op een andere plek neerzetten, wellicht dat het dan wat verbeterd :).

Nogmaals bedankt voor de reacties en ik zal (zodra ik eindelijk kan opnemen met mijn mic) eindelijk eens wat opnamens maken en mijn nieuwe gitaar showen :p.

Hiro
2 oktober 2009, 07:52
mooi dat horen we graag ;)