PDA

View Full Version : Verschil Dyna comp en reissue Vintage Dyna comp



Hanzemannetje
29 september 2009, 21:41
Is er veel verschil in geluid tussen de 'normale' Dynacomp van MXR (Dunlop) en de reissue die ze nu hebben uitgebracht (kost 100 euro meer).

Ik weet dat sommigen zweren bij de pre-Dunlops, maar da's lastig aankomen.

Iemand die de twee Dunlop Dyna's heeft ge-aabeet?

the sure thing
29 september 2009, 21:49
Hallo,

Ik heb veel soorten pedaaltjes waarvan een reissue is, ge A/B't met het origineel. Met de dynacomp heb ik dat niet gedaan.

De uitslag van al dat ge A/B was wel telkens hetzelfde:

JA: je hoort zeker verschillen, meestal klonk het oude origineel beter.
NEE: de verschillen zijn zo subtiel dat ze in live gebruik in een band wegvallen/niet hoorbaar meer zijn.

Conclusie: als slaapkamergitarist of als studio muzikant (die hoge eisen stelt) kan je beter voor het oude origineel staan: sta je in de kroeg en/of op festivals middenin bandgeweld: koop de goedkoopste van de opties: je hoort het verschil toch niet meer.

Dirk_Hendrik
29 september 2009, 22:47
Hallo,

Ik heb veel soorten pedaaltjes waarvan een reissue is, ge A/B't met het origineel. Met de dynacomp heb ik dat niet gedaan.

De uitslag van al dat ge A/B was wel telkens hetzelfde:

JA: je hoort zeker verschillen, meestal klonk het oude origineel beter.
NEE: de verschillen zijn zo subtiel dat ze in live gebruik in een band wegvallen/niet hoorbaar meer zijn.

Conclusie: als slaapkamergitarist of als studio muzikant (die hoge eisen stelt) kan je beter voor het oude origineel staan: sta je in de kroeg en/of op festivals middenin bandgeweld: koop de goedkoopste van de opties: je hoort het verschil toch niet meer.

grote +1
en da's m'n algemene mening als het gaat om origineel vs reissues.

Hanzemannetje
29 september 2009, 23:13
Het gaat mij in dit geval juist om het verschil tussen de nieuwe reissue van Dunlop/MXR die gebouwd zou zijn als de originele scriptlogo MXR uit de 70er jaren en de ook nog steeds verkrijgbare 'gewone' Dunlop MXR 102 dyna comp die 100 euro minder kost. Ze zijn dus allebei moderne pedaaltjes. De originele komen uit de 70's en zijn 2e hands nog een stukje duurder.

the sure thing
30 september 2009, 08:01
Het gaat mij in dit geval juist om het verschil tussen de nieuwe reissue van Dunlop/MXR die gebouwd zou zijn als de originele scriptlogo MXR uit de 70er jaren en de ook nog steeds verkrijgbare 'gewone' Dunlop MXR 102 dyna comp die 100 euro minder kost. Ze zijn dus allebei moderne pedaaltjes. De originele komen uit de 70's en zijn 2e hands nog een stukje duurder.Ja en als je goed leest kan je dus gewoon de goedkoopste kopen. Die heeft ook nog eens een LED wat handig is tijdens optredens. Tenzij je een studiopurist bent, dan koop je de oudst mogelijke (die moeilijk verkrijgbaar en duur zijn).

Hanzemannetje
30 september 2009, 17:26
Hallo,

Ik heb veel soorten pedaaltjes waarvan een reissue is, ge A/B't met het origineel. Met de dynacomp heb ik dat niet gedaan.



Volgens mij lees ik toch best goed, op zich een goed advies van je, hoor, maar ik vroeg me toch echt af of er iemand was die deze twee WEL ge-aabeet had...

EuroCinema
1 oktober 2009, 11:01
Ik heb de dunlop reissue en de oude script logo een tijdje beide in huis gehad en inderdaad ge AB'd. Sluit me aan bij wat hierboven staat: verschil is er, maar subtiel en de "gewone" reissue is gewoon een prima pedaal met het zelfde soort karakter. Als je compressor heel belangrijk voor je is, echt jouw sound maakt, is het de moeite waard om beide zelf te vergelijken. Is het een pedaal dat je af en toe bij een nummer aanzet: haal dan lekker die gewone reissue.

Hanzemannetje
1 oktober 2009, 15:38
Vanmiddag ge-aabeed in de shop. Omdat ik er thuis toch het meeste op speel (speel iedere dag toch wel een paar uur thuis) ben ik toch voor de script reissue gegaan. Hij klinkt clean toch een stukje muzikaler, meer 'tone', minder 'plat'. Verder gebruik ik niet veel effecten, alleen een analoge delay, tremolo en soms een beetje overdrive, dus ik kon het wel 'met mijn geweten' (lees: portemonnee) in overeenstemming brengen.

Ziet er aan de binnenkant wel grappig uit: mooie pots, switchcraft schakelaar, goede jacks. Ding weegt trouwens niets in vergelijking met de gewone M102, is van aluminium ipv zink. Geen led, geen adapter aansluiting. Wel mooie compressie.

the sure thing
1 oktober 2009, 15:51
Vanmiddag ge-aabeed in de shop. Omdat ik er thuis toch het meeste op speel (speel iedere dag toch wel een paar uur thuis) ben ik toch voor de script reissue gegaan. Hij klinkt clean toch een stukje muzikaler, meer 'tone', minder 'plat'. Verder gebruik ik niet veel effecten, alleen een analoge delay, tremolo en soms een beetje overdrive, dus ik kon het wel 'met mijn geweten' (lees: portemonnee) in overeenstemming brengen.

Ziet er aan de binnenkant wel grappig uit: mooie pots, switchcraft schakelaar, goede jacks. Ding weegt trouwens niets in vergelijking met de gewone M102, is van aluminium ipv zink. Geen led, geen adapter aansluiting. Wel mooie compressie.Gefeliciteerd met je weloverwogen beslissing!

Hanzemannetje
1 oktober 2009, 20:36
Bedankt!

Ik denk dat ik er veel plezier van zal hebben, denk dat hij vrijwel altijd standaard 'aan' zal staan.

the sure thing
2 oktober 2009, 00:02
Bedankt!

Ik denk dat ik er veel plezier van zal hebben, denk dat hij vrijwel altijd standaard 'aan' zal staan.Ik heb er een aantal gehad, van Boss tot MXR en Retro Sonic, maar ik blijf er ruzie mee houden.

Comfortably Daniel
2 oktober 2009, 07:20
Ik heb ze allebei en het verschil is toch niet echt klein te noemen in mijn oren.
De Script reissue vind ik gewoon een stuk beter qua klank en response.

En inderdaad...gefeliciteerd!

Speeddemon
3 oktober 2009, 00:53
Ja en als je goed leest kan je dus gewoon de goedkoopste kopen. Die heeft ook nog eens een LED wat handig is tijdens optredens. Tenzij je een studiopurist bent, dan koop je de oudst mogelijke (die moeilijk verkrijgbaar en duur zijn).
De latere oude blocklogo's hadden LED en adapter ingang, maar dat was een minder-handige 3,5mm mini-jack ingang, die center-positive was.

Ik heb zelf een early block logo (zonder LED en 9V input), en die klinkt heerlijk, maar snoept wel iets hoog weg. Vergelijkbaar met Boss CS-2, al is de Boss veelzijdiger, maar de Dynacomp heeft iets meer karakter.

Hanzemannetje
4 oktober 2009, 15:32
Ik heb ze allebei en het verschil is toch niet echt klein te noemen in mijn oren.
De Script reissue vind ik gewoon een stuk beter qua klank en response.

En inderdaad...gefeliciteerd!

Precies, de huidige block en de script reissue doen in principe hetzelfde, maar de script doet het op de een of andere manier met meer gevoel en dynamiek.