PDA

View Full Version : Roland guitar synth GK3, ervaring iemand ???



ibanezzer1970's
29 september 2009, 21:15
Ja ik denk niet dat dit een veel voorkomend apparaatje is op dit forum maar toch o zo cool.
Het wordt gebruikt door de grote Larry Carlton , al di meola en natuurlijk ook Pat Metheny ( bij hem is het al synth wat de klok slaat alleen nog net iets verder uitgewerkt )

Voor wie het niet kent het gaat over een GK3 in combinatie met een GR20
filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=3CwQ4bigcB8)
De pickup GK (http://www.roland.com/products/en/GK-3/index.html)
en de synth GR20 (http://www.roland.com/products/en/GR-20/index.html)

Ik heb hier een pakketje gevonden bij thoman er staat bij incl pickup maar wat denken jullie is dit de hele zooi of moet ik de pickup toch appart kopen
Thoman GK3 (http://www.thomann.de/be/roland_gk3_midipickup.htm)
of
thoman GR20
+GK (http://www.thomann.de/be/roland_gr20gk.htm)

Het leek me wel wat maar ik heb hier dus geen ervaring mee.
Maar uit 22.000 Leden moet er toch iemand zijn nietwaar

bagheera
29 september 2009, 22:34
http://www.youtube.com/watch?v=yMArrSjSjOo

hier heb je zo'n stukje waar Larry ze'n syth heeft opstaan op zijn valley arts.
JA het zegt me wel wat die synth

RelicBert
29 september 2009, 22:44
Geen ervaring met de GK3 en de GR20, wel met de voorloper, het GK2 element en de GR-1 gitaarsynth met JV geluiden. (prima geluiden overigens)
Naast het element en de gitaarsynth heb je ook een speciale kabel nodig.

Je set-up van gitaar in combinatie met het element moet super zijn. Fret-buzz is uit den boze. Gitaar moet heel goed afgesteld zijn en de snaren moeten redelijk vers zijn. Element moet goed gemonteerd zijn en daarna in combinatie met de synth goed worden ingeregeld, zodat elke snaar even gevoelig wordt.

Verder moet je heel netjes spelen. Element pakt al snel een octaaf hogere boventoon als je slordig speelt. Ook ga je tonen missen wanneer je niet netjes speelt. Op een overstuurde gitaar klinken slordige noten nog wel door, op de gitaarsynth hoor je niks. Ook moet je je spel aanpassen aan het geluid dat je gekozen hebt. Een piano klinkt niet met vibrato. Opdrukken klinkt al helemaal niet. Een viool klinkt juist weer heel goed met vibrato. Nu kun je de boel zo instellen dat alleen echte tonen worden weergegeven; opdrukken wordt dan bij een piano bijvoorbeeld een appregio van twee of drie tonen.

Ook zijn combinatie mogelijk, bijvoorbeeld bas op de dikke snaren en orgel op de dunnere. Je kunt zelfs elke snaar een apart geluid meegeven, maar ja, hoe goed kun je spelen.

Hoe goed de GK-3 elementen ook zijn, je zult altijd een vertraging blijven horen/voelen. Is goed mee te leven, maar het blijft aanwezig.

Ik heb de spullen ooit tweedehands gekocht, niet te duur. Mijn ervaring is dat het leuk speelgoed is, je bent er zo een paar avonden mee zoet. Ik wilde eigenlijk mijn gitaar signaal omzetten naar midi, maar dat lukte niet zo goed met de GR-1, al kan dat aan mijn apparaat liggen natuurlijk. Piano spelen klinkt toch beter als ik het op mijn keyboard doe, ondanks dat ik geen pianist ben. Dat geldt eigenlijk voor alle klanken. Combinatie gitaarsignaal en synth geluiden, vooral de wat gedragen geluiden als pads en strings, kunnen wel weer heel imposant klinken. Een piano die met je gitaargeluid meepingeld, vind ik dan weer heel irritant klinken.

Mijn conclusie: Leuk, maar erg duur en het blijft een beetje behelpen. Ik heb er nooit een goede toepassing voor kunnen vinden. Het GK-2 element is inmiddels weer van mijn gitaar verwijderd.

bagheera
29 september 2009, 22:48
Geen ervaring met de GK3 en de GR20, wel met de voorloper, het GK2 element en de GR-1 gitaarsynth met JV geluiden. (prima geluiden overigens)
Naast het element en de gitaarsynth heb je ook een speciale kabel nodig.

Je set-up van gitaar in combinatie met het element moet super zijn. Fret-buzz is uit den boze. Gitaar moet heel goed afgesteld zijn en de snaren moeten redelijk vers zijn. Element moet goed gemonteerd zijn en daarna in combinatie met de synth goed worden ingeregeld, zodat elke snaar even gevoelig wordt.

Verder moet je heel netjes spelen. Element pakt al snel een octaaf hogere boventoon als je slordig speelt. Ook ga je tonen missen wanneer je niet netjes speelt. Op een overstuurde gitaar klinken slordige noten nog wel door, op de gitaarsynth hoor je niks. Ook moet je je spel aanpassen aan het geluid dat je gekozen hebt. Een piano klinkt niet met vibrato. Opdrukken klinkt al helemaal niet. Een viool klinkt juist weer heel goed met vibrato. Nu kun je de boel zo instellen dat alleen echte tonen worden weergegeven; opdrukken wordt dan bij een piano bijvoorbeeld een appregio van twee of drie tonen.

Ook zijn combinatie mogelijk, bijvoorbeeld bas op de dikke snaren en orgel op de dunnere. Je kunt zelfs elke snaar een apart geluid meegeven, maar ja, hoe goed kun je spelen.

Hoe goed de GK-3 elementen ook zijn, je zult altijd een vertraging blijven horen/voelen. Is goed mee te leven, maar het blijft aanwezig.

Ik heb de spullen ooit tweedehands gekocht, niet te duur. Mijn ervaring is dat het leuk speelgoed is, je bent er zo een paar avonden mee zoet. Ik wilde eigenlijk mijn gitaar signaal omzetten naar midi, maar dat lukte niet zo goed met de GR-1, al kan dat aan mijn apparaat liggen natuurlijk. Piano spelen klinkt toch beter als ik het op mijn keyboard doe, ondanks dat ik geen pianist ben. Dat geldt eigenlijk voor alle klanken. Combinatie gitaarsignaal en synth geluiden, vooral de wat gedragen geluiden als pads en strings, kunnen wel weer heel imposant klinken. Een piano die met je gitaargeluid meepingeld, vind ik dan weer heel irritant klinken.

Mijn conclusie: Leuk, maar erg duur en het blijft een beetje behelpen. Ik heb er nooit een goede toepassing voor kunnen vinden. Het GK-2 element is inmiddels weer van mijn gitaar verwijderd.

Heb je die spullen nog ??

RelicBert
29 september 2009, 22:53
Heb je die spullen nog ??
Ja, moeten hier nog wel ergens liggen en ja, ze zijn te koop (Al wel een jaar denk ik).

http://www.xs4all.nl/~amphora/fotohost/GR-1.jpg
Compleet met adaptor en dikke manual.

bagheera
29 september 2009, 22:54
je hebt PM

EDIT: nog niet ik ga je nog een pm sturen, ik ga er nu aan beginnen
EDIT2 : nu heb je wel pm

Liquid_Metal
29 september 2009, 23:23
Zo'n synthesizer lijkt mij ook erg tof. Alleen denk ik toch dat het met toetsen makkelijker werkt.

lcvanderhelm
30 september 2009, 19:59
Ik heb het setje nu ongeveer 2 jaar en gebruik het nog steeds veel. In mijn vorige band was ik slaggitarist en gitaarsyntesiserist.ik kleurde dus vaak het geluid in met b.v. strings of orgel.Helaas piano is er moeilijk op na te spelen,ondanks dat je vrijwel geen vertraging hebt.Thuis zijn de vele geluiden,die je tot je beschikking hebt,een grote inspiratie-bron.Hele simpele loopjes kunnen ineens weer als nieuw klinken. Je kan hem los kopen,of als totaalpakket [dus met GK3 element en bekabeling].

sugarfish
30 september 2009, 22:07
Ik heb zo'n 2 jaar een GR-20 en GK-3. Allereerst moet je goed aandacht besteden aan het plaatsen van de pick-up. Als je dit niet doet kun je last krijgen van vertragingen. Gewoon serieus de handleiding volgen.

Ik vind de geluiden helemaal geweldig. Waar ik in het begin aan heb moeten wennen is dat je geen gitaar kunt spelen zoals je normaal doet. Als je bijvoorbeeld een saxofoon patch gebruikt kun je niet zomaar akkoorden gebruiken, klinkt nergens naar, maar moet je tonen spelen zoals een saxofonist zou spelen. Dit gaat voor piano en andere instrumenten ook op. Hier moet je echt rekening mee houden, anders gaat ie tegenvallen.

Het is een prijzig apparaat, maar als je er de tijd in steekt heb je er veel plezier van! Bij mij gaat ie niet meer weg.
Verder ook heel leuk als je gebruikt maakt van een looper (rc-2, rc-20xl etc).