PDA

View Full Version : Skyline diffusor zelf bouwen?



Speeddemon
29 september 2009, 15:36
Ik kom op foto's van pro-studio's vaak skyline diffusors tegen
zoals:
http://www.novatone.co.uk/acousproducts/ABSORBER/Skyline.jpg

zit daar een logica achter qua 'staafjeslengte'?

Stel, ik ga naar de Gamma, zag een stel balken van 5x5cm in verschillende hoogtes variërend van 2 tot 12cm, douw ze op een plaat van 1m x 1m, gaat dat werken, of vererger ik dan de akoestiek?

skanky
29 september 2009, 15:49
De diffusor wordt niet van willekeurige lengtes gemaakt, hier een site met een voorbeeld.

http://www.pmerecords.com/Diffusor.cfm

Speeddemon
29 september 2009, 16:44
Heb voor het 'gemak' een bereik gezocht van 760Hz tot 3430Hz. Dan kan je balkjes van 5cm x 5cm aanhouden, en een bereik van 0 tot 20cm aan balk-lengte in stappen van 5cm.

Als 25cm balkjes geen probleem zijn, is er maximaal 610Hz mee te diffusen.
Probleem wordt als je hogere frequenties ook wil aanpakken; tot 4300Hz moeten je balkjes 4x4cm worden en bij een 13 x 12 grid wordt de totale diffuser kleiner.

Ik denk dat ik tzt er 2 maak, voor tegen de achterwand van de ruimte (vlak achter een eventuele bank voor luisteraars)...
Ben alleen benieuwd of de gemiddelde wand zo'n 20-25kg aan hout houdt, of dat de piepschuimen varianten net zo effectief zijn (bij 2 à 3kg gewicht hooguit).

Roman
30 september 2009, 10:06
diffusors zijn leuke dingen om te zien en nee die worden niet met willekeur gebouwd. Er zijn verschillende methodes, een bekende is de quadratische diffusor. Eerder genoemde link is een goed voorbeeld.

Waar wil je het device gaan plaatsen? Wat voor kamer? En waarvoor?

Speeddemon
30 september 2009, 12:30
diffusors zijn leuke dingen om te zien en nee die worden niet met willekeur gebouwd. Er zijn verschillende methodes, een bekende is de quadratische diffusor. Eerder genoemde link is een goed voorbeeld.

Waar wil je het device gaan plaatsen? Wat voor kamer? En waarvoor?
Tegen de achterwand; en misschien dat ik er 2 of 3 maak; de middelste (bij 3) dan met langere staafjes (max 25cm) voor lagere frequenties (zeg tot 500-600Hz) en de 2 buitenste van 980Hz tot 3430Hz (max. staaflengte 15cm).

Bij een achterwand van ongeveer 3m x 2,40m; is dan 1,80m x 0,6m aan diffusie een goed idee of zou je voor minder of meer gaan?

Het idee is om de mix-positie 'dood' te maken met basstraps, zij-absorpers en clouds, en achterin de ruimte een 'live-end' te creeëren met mildere (en/of reflecterende) zij-absorpers en diffusors.
Ruimte moet een mix/control room worden, waarin achterin wat gitaarversterkers komen; geen drumstel.

Roman
30 september 2009, 14:41
LEDE is sooooo 2008 :)

Ik kan er niets over zeggen zonder je exacte plannen te kennen. Het luk raak plaatsen van diffusors maakt de ruimte onvoorspelbaar.

in een kleine kamer is een diffusor zelfs niet eens aan te raden. Begin met basstrapping (ook je niet live-end zal die zeker moeten hebben).

(sitenote: dit is mijn 1000e bericht :) jeeeh)

Speeddemon
30 september 2009, 16:08
Hey Roman, dit is zo'n beetje het plan:

http://img.photobucket.com/albums/v700/hotwireaudio/studiolayout.jpg

De 'roze basstraps' zijn dus nog optioneel. De zijpanelen (tbv early reflections) zijn 1m breed en 1m20 hoog (leek me effectiever ivm naar voor en naar achter met je hoofd=speling, dan 0,60m breed en 2m hoog).

Goed idee zo? Opmerkingen?

bert k
30 september 2009, 16:16
Ik heb luisterervaring in Het Pand, van mede forummer Frits van Mourik, en die is volgens het LEDE-principe gebouwd. Ik vind het fijn klinken. De zitpositie is precies op de overgang van dood naar levend. Daar loopt de bekleding van de zijmuren dus niet door voorbij de technicus.

guhlenn
30 september 2009, 16:23
Opmerkingen?

Goed bezig, maar je monitors staan wel heel dicht tegen de muur, ben je niet bang voor bass-build-up? Uiteindelijk denk ik dat je toch een kleine ruimte hebt. kan je dat opotimaliseren met treatment? (let op, ik hoop dat het antwoord ja is... maar vrees van niet.)

Roman
30 september 2009, 16:23
Met zo'n kleine kamer zou ik iig een hele dikke absorber op de achterpanel plaatsen. Een diffusor maakt het veld in een dergelijke kamer voor de mixer juist warrig.

Bespaar je de tijd, moeite en geld.

De 38% is overigens geen regel, maar richtpunt. Geldt ook voor verticale as ;) Tho, monitors op 1,20m is wat algemeen aanbevolen wordt.

Speeddemon
30 september 2009, 16:39
Goed bezig, maar je monitors staan wel heel dicht tegen de muur, ben je niet bang voor bass-build-up?
Ze staan in mijn schets ongeveer 20cm van de muur.

Overigens; ik heb gisteren de "Ultimate home studio" video van Ethan Winer bekeken; in de opnameruimte van die studio zijn er 2 JBL Eon's (als zang/afluister-set) op wandbeugels gemonteerd, redelijk dicht (+/- 10-15cm) tegen de wand aan, maar met een absorper erachter.
Ethan's verklaring is=hoe dichter een speaker tegen de wand, hoe minder kans op opbouw voor lage reflecties.
Ik was dus sowieso al van plan achter de speakers van dergelijke panelen te hangen; ofwel 2m (h) x 0,6m (b), ofwel 1,20m (h) x 1,00m (b). Ik denk dat de 2e optie effectiever is in het horizontale vlak en dat de 80cm extra (2m t.o.v. 1,20m verticaal weinig uitmaakt, aangezien die extra 40cm per zijde toch ver boven en onder de luisterpositie zitten. Of zit ik ernaast?


Met zo'n kleine kamer zou ik iig een hele dikke absorber op de achterpanel plaatsen. Een diffusor maakt het veld in een dergelijke kamer voor de mixer juist warrig.

Bespaar je de tijd, moeite en geld.
O.k., duidelijk. Vanaf wat voor ruimte-diepte zou je wel diffusors aanraden; vanaf een meter of 5?
En die dikke absorper; kan dat ook weer een set 'gewone' broadband panels zijn, van 15cm diep (10cm rockwool isolatie erin + 5cm lucht-ruimte)?
En Zou je hem dan 2m breed bij 0,6m hoog maken (zoals ongeveer de maten van mijn voorgestelde 3 (0,6m x 0,6m) diffusers waren), of 1,2m breed bij 1,0m hoog?

Roman
30 september 2009, 16:44
O.k., duidelijk. Vanaf wat voor ruimte-diepte zou je wel diffusors aanraden; vanaf een meter of 5?Het volume van de kamer is van belang. Het is geen exacte regel. Een kamer van 80m3 is medium groot wat mij betreft.

En die dikke absorper; kan dat ook weer een set 'gewone' broadband panels zijn, van 15cm diep (10cm rockwool isolatie erin + 5cm lucht-ruimte)?
En Zou je hem dan 2m breed bij 0,6m hoog maken (zoals ongeveer de maten van mijn voorgestelde 3 (0,6m x 0,6m) diffusers waren), of 1,2m breed bij 1,0m hoog? ja dat kan. 10cm wol is minimum. Ik zou dan 15cm doen, zonder airspace. hoe groter hoe beter, de hele wand bekleden zou dus een optie zijn.

Speeddemon
30 september 2009, 17:17
Roman, een optie is ook nog om een dergelijke diffusor van styrofoam.polystereen te bouwen, als het maar een dichtheid van boven de 35-40kg heeft, toch?
Het voordeel is dan dat ie het laag absorbeert en het hoog wel diffuseert en zodoende misschien wel een toegevoegde waarde in een wat kleinere ruimte (30-50m3) is, of niet?

Ik meende gelezen te hebben dat het gesloten-cellig/geëxtrudeerd schuim moest zijn?

guhlenn
30 september 2009, 17:50
Ik zou dan 15cm doen, zonder airspace. hoe groter hoe beter, de hele wand bekleden zou dus een optie zijn.

Als je de ruimte dus isoleert in de zin dat er geen geluid naar buiten lekt ben je dus ook 1 grote broadband (en bass zei hij hoopvol) absorber aan het bouwen? Of werken die gipsplaten weer heel anders dan zo;n plaatje hout (het antwoord is uiteraard ja, maar wat betreft laag absorptie bedoel ik)? Maw, als je toch gaat isoleren tegen lekkage naar buiten, is dat twee vliegen in 1 klap of niet? ik neem aan dat zo;n gestapeld driehoekje aan bass absorptie binnen zo;n doos in doos constructie nog beter is, klopt dat?

guhlenn
30 september 2009, 17:51
Ze staan in mijn schets ongeveer 20cm van de muur.

Leek korterbij, never mind... :) al zou ik ze nog iets naar voren halen, heb je gelijk ook geen reflecties van je desk...

Speeddemon
30 september 2009, 22:36
Roman, een optie is ook nog om een dergelijke diffusor van styrofoam.polystereen te bouwen, als het maar een dichtheid van boven de 35-40kg heeft, toch?
Het voordeel is dan dat ie het laag absorbeert en het hoog wel diffuseert en zodoende misschien wel een toegevoegde waarde in een wat kleinere ruimte (30-50m3) is, of niet?

Ik meende gelezen te hebben dat het gesloten-cellig/geëxtrudeerd schuim moest zijn?
Even nog hierop inhakend;

ik heb bij Bouwmaat op hun site (weet eigenlijk niet eens of je daar als particulier kan kopen...?!) Styrofoam Roofmate SL-A 125x60x3 cm gezien.
Bij een andere site kwam de prijs ongeveer neer op 4 euro per plaat. Dichtheid 35kg/m3.

Uitgaande van de dikte van 3cm, heb ik even flink wat zitten rekenen en er een QRD diffusor bij 'verzonnen'.
Werkgebied: 760Hz-5710Hz. Grootte=39 x 36cm (x 24cm diepte, indien ik een 3cm dik stuk styrofoam als achterplaat zou gebruiken).
Maximale staaflengte=21cm.

Totale staaflengte benodigd: 1752cm (x3cm x 3cm).
Dit alles, INCLUSIEF achterplaat is uit 1 plaat styrofoam te halen! En zou nog geen kilo wegen! En met het voordeel dat het gebied ONDER de 760Hz geABSORBEERD wordt ipv geDIFFUSEERD en dat het met een hobbymes te snijden is, dus waarschijnlijk 10x zo snel klaar als met een houten diffusor.

Nadeel: hij is dan relatief klein; 39 x 36cm. Idee om er dan
6 te maken (2 rijen, 3 kolommen; totaal 117cm x 72cm) of toch maar niet doen?

Roman
1 oktober 2009, 12:30
Ja, het wool achter je voorzetwandje is uiteindelijk ook een basstrap (de gipsplaten dienen als stevige filter).

Wat betreft de diffusor; ik zou het niet doen, maar voor de ervaring en de lol kun je natuurlijk dit altijd gaan probereren. leuk project, dat zeker.

guhlenn
1 oktober 2009, 14:42
ik neem aan dat zo;n gestapeld driehoekje aan bass absorptie binnen zo;n doos in doos constructie nog beter is, klopt dat?

Roman, zou je deze ook nog even van commentaar kunnen voorzien?

Roman
1 oktober 2009, 15:09
ja en nee niet persé. Misschien afhankelijk van het frq gebied dat je wilt vangen en in hoeverre de wanden deze "isoleert". Aan de andere kant; zoals je weet verzamelt "laag" zich in de hoeken dus ja.
Ik denk dat "beter" geen goede bewoording is. Het is eerder "anders".

Als je puur laag wilt absorberen zul je voor je wol een zgn filter moeten plaatsen (een lowpass dus). Dat kan van een dun stuk plastic tot een plat gips. De filter bepaalt mede tot hoe hoog er wordt geabsorbeerd. Wol achter je voorzetwand zal zeker als laag frq absorber fungeren, maar is dit optimaal voor de akoestiek binnen in de ruimte? Nee, want gips houdt natuurlijk ook enig laag tegen dus die zul je moeten opvangen met corner traps bijvoorbeeld.

In het algemeen moet je rekeken dat je in de kamer akoestische aanpassingen zult moeten doen om in die kamer een vlakkere frq response te krijgen. De voorzetwanden bouw je om zoveel mogelijk te isoleren, dus ook laag. Nu is (sub)laag frq niet eenvoudig te isoleren maar ga er vanuit dat de wanden puur voor isolatie zijn bedoelt. Dat zou in houden dat je in de kamer de het hele frq spectrum "vangt" (immers geen energie naar buiten). Dus JA, je zult in de kamer aanpassingen moeten doen.

Je zult het eigenlijk gewoon moeten meten. Dan weet je wat je te doen staat.

guhlenn
2 oktober 2009, 08:34
Duidelijk. Mijn ervaring is overigens dat gipsplaten het echte hoog kaatsen: ik heb nu een fdrumhok met gips en wol erachter, en dat heeft relatief wienig bass en kaatst dudielijk het hoog. Het laag is duidelijk mijn grootste zorg, hoog is makkelijk te behandelen (lees: reduceren). Ik vind zelf het moeilijke aan meten dat je ziet hoe wienig invloed het heeft HAHAHA. ik meost nogal lachen om Ethan Winers uiteindelijke akoestieik in zijn extreem behandelde kamer: pieken en dalen van meer dna 9 dB nadat je je halve leven aan akoestische behandleing hebt besteed vind ik toch redleijk teleurstellend... Maar goed, point taken, ik had gehoopt op een'easy answer alla '' je kan nooit genoeg bass trappen, doe maar' of ' laat maar, heeft geen zin meer' maar goed, easy answers bestaan zelden he ... Dank je!

Roman
2 oktober 2009, 10:40
the easy answer: You can never have enough (real) bass trapping :)
:seriousf:

Ja, de vid van Ethan gaat ook over diffusors in een kleine ruimte meen ik me te herinneren. Lastige materie.