PDA

View Full Version : Vol solo geluid



Rick trodat
29 september 2009, 11:18
Laatst had ik een onderwerp verzonden waarin David Gilmour perfect door de mix prikte. Ik kreeg daar veel reacties op terug, met het antwoord dat het vooral de samenwerking was tussen geluidsmensen en wellicht de mix van de DVD.

Nu heb ik weer zo'n voorbeeld, van Rob Winter. Hij heeft net als ik een Hook, alleen heeft hij een 6l6 versie en hij heeft er twee staan. Wat mij opvalt is, hoe hij aan dat volle geluid komt? Is het een korte delay. Veel reverb. Wat ik wil bereiken is om dit zonder tussenkomst van geluidsmensen voor elkaar te krijgen.

Zelf speel ik voornamelijk blues. Maar speel ook sinds kort in een experimentele band, waarin we pink floyd achtige dingen doen. Dus vandaar.

http://www.youtube.com/watch?v=PqCu4ePLqn4

Vanaf 4.30 min ongeveer.

Schunhart
29 september 2009, 11:26
Hey,

Het enige wat ik bij Rob Winter hoor is een hele subtiele delay en verder redelijk wat, maar ook niet extreem veel, vervorming.

Waar het naar mijn idee met name om gaat bij een solo sound is dat je niet TE veel vervorming gebruikt en dat je je EQ goed hebt staan.
Als ik een solosound wil dan boost ik m'n volume wat en het laag en het hoog een beetje (heb van nature al redelijk wat mid erin zitten). Verder voeg ik af en toe wat delay toe en misschien wat meer gain, maar weer: niet te veel.

Op die manier probeer ik altijd mijn sologeluid te maken. Hoop dat je hier iets aan hebt.

Rick trodat
29 september 2009, 11:52
Ja normaal als ik solo speel trap ik standaard mijn ts-9 in en meer niet. Maar hier gebeurt meer denk ik.

Nellyrocks
29 september 2009, 12:18
Nu heb ik weer zo'n voorbeeld, van Rob Winter. Hij heeft net als ik een Hook, alleen heeft hij een 6l6 versie en hij heeft er twee staan. Wat mij opvalt is, hoe hij aan dat volle geluid komt? Is

Ik ken je spel niet maar naar mijn bescheiden mening zit 80% van je leadtoon in je fingers. Je hebt de gear, als je er niet de toon uitkrijgt die je wil en iemand anders lukt dat wel zou dat natuurlijk best aan iets anders dan aparatuur kunnen liggen.

Gilmore gebruikt trouwens ook heeeeeeeel veel compressie. Volgens mij de good old dinacomp van MXR.

guitarnijboer
29 september 2009, 12:29
Ik ken je spel niet maar naar mijn bescheiden mening zit 80% van je leadtoon in je fingers.

En daar ben ik het 99% mee eens. Niet alleen je leadtoon, maar overall komt de toon voor het grootste deel uit je vingers.

Dat je dit nodig hebt om dat geluid te krijgen en die spullen moet hebben om als zus of zo gitarist te kunnen klinken is voor 80% verkooppraat. Dit wordt je wijsgemaakt door winkels en adverteerders van de grote merken die graag willen verkopen.

erwin_ve
29 september 2009, 12:31
Afgezien van dat de toon in je vingers zit kun je horen dat er een delay op staat. De allerlaatste noot is goed te horen hoeveel herhalingen er in de delay zijn.
Verder: http://www.robwinter.nl/vraaghetrob.php?category=2

E-J
29 september 2009, 12:45
Het heeft toch ook heel veel met volume te maken in mijn ogen. Mijn ervaringen zijn toch wel dat die pro gitaristen bij een solo meer dan een behoorlijke klap harder staan dan de rest van de band. Ik ben zelf niet naar Gilmour geweest drie jaar terug (net te laat met kaarten kopen) maar heb altijd van mensen gehoord dat zijn gitaar ontiegelijk hard stond. Zie ook hoe hij het volume op zijn gitaar voor ritme bijna volledig terug draait en voor de solo de boel opengooit. Moet jij eens zien hoe dik je geluid wordt als jij je versterker flink open hebt staan ;)

Voor een vol geluid... je gitaar, versterker en vingertjes maken zoveel uit. Het is een som der delen. Ik ken andere gitaristen die zo agressief aanslaan, dat ze een pak meer midhoog en hoog in hun geluid hebben, en het meteen een stuk scheller klinkt. De meeste pro gitaristen hebben volgens mij een hele rustige, beheerste manier van aanslaan waardoor ze eerder een warm geluid krijgen. Ik heb mezelf aangeleerd vooral dat laatste te doen en nu kan ik zeggen dat mijn geluid er tamelijk door verbeterd is. Ook ik speel blues en merk dat je zoveel verschil in geluid kunt maken door alleen maar anders aan te slaan :).

Ook de plaatsing van je versterker is cruciaal voor een dik geluid. Ik heb nu mijn 2x12 combo altijd net van de grond af staan, dan is die irritante bass weg en wordt je geluid veel gebalanceerder.

the sure thing
29 september 2009, 13:00
Wat is je referentiekader? Ben je wel eens bij een optreden van Marco Borsato geweest? Of heb je een DVD gezien/gehoord? Bij dat laatste: Op dit soort DVD's wordt het geluid later nabewerkt in de studio, dus dat is NIET meer hoe het destijds in de zaal klonk.

En.... ik ben ongeveer 10 jaar geleden naar een concert van M. Borsato geweest in Ahoy. Ik heb NOG NOOIT zo'n mooi helder, uitgebalanceerd, prachtig zaal geluid gehoord als toen. Echt, fluweel aan je oren. Niet te hard, perfecte balans tussen alle muzikanten, echt schitterend. De solo's van Rob Winter "prikten" prachtig door de mix maar dat kwam 1- door de kwaliteit van Rob zijn spel en 2- de briljante mensen achter de PA knoppen....

soup
29 september 2009, 13:24
Wel een erg cool clipje, mooie sound ook.

DeiDRagonas
29 september 2009, 13:59
Mooi clipje inderdaad. Maar de sound van Rob vind ik niet super speciaal. Gewoon een mooi lead geluid, meer niet. Eenzelfde soort leadsound haal ik met mn pedalboardje uit bijne elke kwalitatief goede amp.. Ik kan nu beneden inpluggen in mn Fender Deville, Marshall of Bj en krijg op alle amps met wat draaien aan de knoppen deze sound. Dat moet je met je Hook en een delaypedaaltje zeker ook gaan lukken dus.

Di Stefano
29 september 2009, 14:05
Ik denk dat de truc vooral zit in het gebruik van niet te veel gain. Zeker bij zulke smoothe pop leadsounds. Stel de gain van je versterker zo in dat je een crunchy rythmsound hebt. En op je tubescreamer gain op 0 en level op 10.

the sure thing
29 september 2009, 14:16
Ik denk dat delay en reverb zo'n 5% uitmaakt....

sjaak1990
29 september 2009, 18:38
Je vingers gedragen je toch ook naar de soort amp en gitaar, ik speel echt anders als ik in een andere amp inplug. Maar denk ook niet teveel gain en een kleine gain boost en meer volume boost en wat delay/verb erachter en veel mids natuurlijk.

Michael AE
29 september 2009, 20:04
Het heeft toch ook heel veel met volume te maken in mijn ogen. Mijn ervaringen zijn toch wel dat die pro gitaristen bij een solo meer dan een behoorlijke klap harder staan dan de rest van de band. Ik ben zelf niet naar Gilmour geweest drie jaar terug (net te laat met kaarten kopen) maar heb altijd van mensen gehoord dat zijn gitaar ontiegelijk hard stond. Zie ook hoe hij het volume op zijn gitaar voor ritme bijna volledig terug draait en voor de solo de boel opengooit. Moet jij eens zien hoe dik je geluid wordt als jij je versterker flink open hebt staan ;)

Voor een vol geluid... je gitaar, versterker en vingertjes maken zoveel uit. Het is een som der delen. Ik ken andere gitaristen die zo agressief aanslaan, dat ze een pak meer midhoog en hoog in hun geluid hebben, en het meteen een stuk scheller klinkt. De meeste pro gitaristen hebben volgens mij een hele rustige, beheerste manier van aanslaan waardoor ze eerder een warm geluid krijgen. Ik heb mezelf aangeleerd vooral dat laatste te doen en nu kan ik zeggen dat mijn geluid er tamelijk door verbeterd is. Ook ik speel blues en merk dat je zoveel verschil in geluid kunt maken door alleen maar anders aan te slaan :).

Ook de plaatsing van je versterker is cruciaal voor een dik geluid. Ik heb nu mijn 2x12 combo altijd net van de grond af staan, dan is die irritante bass weg en wordt je geluid veel gebalanceerder.

Het is inderdaad gewon een kwestie van volume. De solo sound van Winter in dat filmpje is redelijk standaard verder. Hoog volume zorgt er voor dat je amp zo gaat zingen en dat hij vetter klinkt.

Dat zachte aanslaan ben ik het overigens helemaal niet mee eens. Met een hardere aanslag krijgen de meeste mensen een vettere toon is mijn ervaring. Het kan zo zijn dat je scheller klinkt met een hardere aanslag, maar dat ligt aan je plectrum en je techniek, niet aan het harde aanslaan an sich.

Renin
29 september 2009, 20:58
Ik durf ook nog wel te zeggen dat low output elementen over het algemeen een mooiere toon opleveren voor je solo's: je kan meer gain instellen op je versterker (meer over de kop laten gaan) dan bij high output elementen waar je dan al snel teveel gain hebt in je solo geluid en je dynamiek weg is.

the sure thing
29 september 2009, 21:14
Ik durf ook nog wel te zeggen dat low output elementen over het algemeen een mooiere toon opleveren voor je solo's: je kan meer gain instellen op je versterker (meer over de kop laten gaan) dan bij high output elementen waar je dan al snel teveel gain hebt in je solo geluid en je dynamiek weg is.Daar ben ik het ook niet helemaal mee eens. Ik denk dat element/gitaarkeuze van ondergeschikt belang is. Gilmour van Pink Floyd staat erom bekend een hele zachte aanslag te hebben. Rob Winter heeft heel lang actieve (dus hoge output) elementen gebruikt.

Heb je ooit wel eens een slechte gitarist gehoord met een mooi geluid? Ik echt nog nooit. Volgens mij kan dat ook niet. Als je slecht speelt, klinkt het mooiste geluid nog steeds kut.

Braindead
29 september 2009, 22:03
Ik vind dat geluid in je vingers zou zitten ook een beetje zwart wit. Ik snap wel wat ermee bedoelt wordt. Mensen die goed gitaar kunnen spelen hebben eerder een goed geluid. Daarnaast is het niet zo dat een gitarist op allerlei verschillende gitaren en amps en effecten altijd hetzelfde klinkt. Mijn geluid is ook over het algemeen ook goed (en soms erg onwijs vet :D) maar ik hoor echt wel verschil als ik opnames van mijzelf hoor spelende op een Les Paul (of een andere top gitaar FTM) over een 4x12 vergeleken met een cheap ass ding met een 10" of nog kleiner inferieur speakertje. Dat ik ook op dat kleine ding wellicht nog een herkenbare stijl heb zal iets anders zijn maar je moet ook de grenzen van die uitspraak kennen.

Een mooi voorbeeld vind ik een interview van Slash waarin hij zelf zegt dat hij ten tijde van ik dacht appetite for destruction in de studio maar geen goed gitaargeluid kon krijgen. Ik bedoel we hebben het hier over SLASH die bekend staat om zijn goede tone! Het lukte niet totdat iemand in de studio met een Les Paul kwam aanzetten en hij die in een Marshall prikte. Ik bedoel maar; geluid zit dus niet alleen in je vingers maar je gear doet er wel degelijk toe. Een beter gitarist zal pakken beter klinken op goedkope troep dan een slechte gitarist maar toch zal dan zijn gear er wel degelijk toe doen.

pasqual
29 september 2009, 22:30
Ik durf ook nog wel te zeggen dat low output elementen over het algemeen een mooiere toon opleveren voor je solo's: je kan meer gain instellen op je versterker (meer over de kop laten gaan) dan bij high output elementen waar je dan al snel teveel gain hebt in je solo geluid en je dynamiek weg is.

hier kan ik mij zeker in vinden; minder output en minder gain kan nog steeds scheuren als een tirelier en behoud meer "tone" en zal zeker de dynamiek ten goede komen.

quote The sure thing:Heb je ooit wel eens een slechte gitarist gehoord met een mooi geluid? Ik echt nog nooit. Volgens mij kan dat ook niet. Als je slecht speelt, klinkt het mooiste geluid nog steeds kut.

ook hier kan ik mij in vinden; is zeker ook waar. het is nog niet zo makkelijk allemaal;)

groeten Pasqual.

Di Stefano
29 september 2009, 22:50
Ik durf ook nog wel te zeggen dat low output elementen over het algemeen een mooiere toon opleveren voor je solo's: je kan meer gain instellen op je versterker (meer over de kop laten gaan) dan bij high output elementen waar je dan al snel teveel gain hebt in je solo geluid en je dynamiek weg is.

Mijn ervaring is anders eigenlijk. Met high output elementen hoef je niet zoveel gain op je versterker in de stellen waardoor je geluid strakker wordt. Met lage output elementen heb je meer gain nodig om tot hetzelfde niveau van oversturing te hebben waardoor het sneller een brei wordt.

Braindead
29 september 2009, 23:27
Misschien de reden waarom ik mijn geluid (voor de preamp) graag boost, je kunt dan de gain wat terugdraaien maar voelt toch meer response van de amp. (Moeilijk te omschrijven maar je amp reageert dan beter.) Op een buizenamp dan wel te verstaan. Bij een buizenamp vind ik veel gain ook vaak helemaal niet nodig. Als je een redelijk volume kunt krijgen begint de amp vanzelf goed te reageren.

elmoman
23 november 2009, 03:05
Daar ben ik het ook niet helemaal mee eens. Ik denk dat element/gitaarkeuze van ondergeschikt belang is. Gilmour van Pink Floyd staat erom bekend een hele zachte aanslag te hebben. Rob Winter heeft heel lang actieve (dus hoge output) elementen gebruikt.


Inderdaad. En naast dat weet ik, dat Rob op zijn Hook kanaal 3 met de gain op 10 gebruikt voor (sommige?) solo's, dus tot zover het weinig gain verhaal..

Toon zit voor een groot deel in de vingers inderdaad, en gehoor. Sommige mensen kunnen niks goeds halen uit een bepaalde versterker, sommige wel..

Harry
23 november 2009, 14:08
wie ben jij dan?

Rick trodat
23 november 2009, 14:24
Ik weet niet of het nou niet of het van belang is wie hij is, meer hoe hij aan de info komt.

elmoman
23 november 2009, 15:06
Haha sorry, een beetje rare 1e post. Ik lurk hier altijd veel, maar post nooit..

Die info heb ik van Arnold van Dongen, waar ik les van heb gehad (Conservatorium). Hij vertelde dat ie op Rob's setup had gespeeld en was helemaal verbaasd dat het super lawaaierig was met superveel gain (op 10 dus), terwijl dat kanaal toch redelijk wat gain heeft. Arnold zelf is volgens mij meer een net-genoeg gain type, dus vandaar.

Verder niks slechts over Rob Winter ofzo, ben zelf onwijs Marco B. en Rob Winter fan. Vond het gewoon een grappig detail :cooler:.
Zo zie je maar dat er niet echt formules zijn om een goede sound te krijgen. Alhoewel die sound in die clip niet zo bijzonder is, maar goed..

Rick trodat
23 november 2009, 15:33
leuke info. Weet jij toevallig ook over welke effecten hij speelt?

Harry
23 november 2009, 15:55
Haha sorry, een beetje rare 1e post. Ik lurk hier altijd veel, maar post nooit..

Die info heb ik van Arnold van Dongen, waar ik les van heb gehad (Conservatorium). Hij vertelde dat ie op Rob's setup had gespeeld en was helemaal verbaasd dat het super lawaaierig was met superveel gain (op 10 dus), terwijl dat kanaal toch redelijk wat gain heeft. Arnold zelf is volgens mij meer een net-genoeg gain type, dus vandaar.

Verder niks slechts over Rob Winter ofzo, ben zelf onwijs Marco B. en Rob Winter fan. Vond het gewoon een grappig detail :cooler:.
Zo zie je maar dat er niet echt formules zijn om een goede sound te krijgen. Alhoewel die sound in die clip niet zo bijzonder is, maar goed..

nou ja, welkom dan!

elmoman
23 november 2009, 16:53
leuke info. Weet jij toevallig ook over welke effecten hij speelt?

Nee eigenlijk weet ik er niet veel meer over. Dacht wel dat ie vroeger altijd een TS-9 gebruikte voor zijn solo geluid, maar dat is niet echt bijzondere info :)

Kreeg wel een half jaartje terug dit gemailed van een vriend. Weet alleen niet of het recent is.. Volgens mij niet echt.


Over de Line 6-Vetta speelt Winter nog niet zolang. Hij gebruikte tot voor kort buizenamps in combinatie met nogal wat rackmount effecten. Die zijn bij de Vetta ingebouwd en dus kon het rek met effectprocessors achterwege blijven op het podium. Winter: 'Ik heb de Line 6 nu een paar maanden. Ik kon hem met een flinke korting kopen, maar besloot op het laatste moment dat niet te doen. Mijn schuur staat vol versterkers, Marshall, Soldano, Mesa Boogie. Ik heb de afwijking dat ik alle versterkers waar ik ooit op speelde weer terug aan het kopen ben, nu het kan. Daar zou dan die Line 6 ook nog bijkomen, ik zag het ineens niet meer zitten. Dus ik belde dat ik er toch van afzag. Toen zeiden ze ineens: 'Je mag 'm hebben, voor niks.' Ik was de Pod Pro van Line 6 gewend en dan kun je dus vrij snel aardig overweg met een Vetta-top. Er zitten wat nieuwe dingen in, zoals het geluid van de Mesa Boogie Rectifier, maar voor de rest komt het een beetje op hetzelfde neer als zo'n Pod. Het is wel van belang dat je goed weet hoe de klank is van de originele versterkers die je met de Vetta kunt nabootsen, anders lijkt het me een hele klus de goede geluiden te krijgen. Peter Tiehuis, gitarist van Ilse de Lange, werkt veel met modeling amps en gesimuleerde versterkersounds. Aan zijn raad heb ik veel gehad bij het afstellen van mijn geluid. Ik blijf zeker Line 6 spelen denk ik, ja. Misschien dat ik nog eens overstap op een combootje, toch wat handiger dan zo'n top met zo'n kabinet erbij. Maar ik ben in elk geval dat hele rack met effecten kwijt, héérlijk is dat!'

ekkybedmond
26 november 2009, 10:06
Misschien de reden waarom ik mijn geluid (voor de preamp) graag boost, je kunt dan de gain wat terugdraaien maar voelt toch meer response van de amp. (Moeilijk te omschrijven maar je amp reageert dan beter.) Op een buizenamp dan wel te verstaan. Bij een buizenamp vind ik veel gain ook vaak helemaal niet nodig. Als je een redelijk volume kunt krijgen begint de amp vanzelf goed te reageren.

Yep, zie ook:

http://www.tpngear.com/forum/index.php?showtopic=169&hl=cooking

pre amp cooking !

ekkybedmond
26 november 2009, 10:09
Nee eigenlijk weet ik er niet veel meer over. Dacht wel dat ie vroeger altijd een TS-9 gebruikte voor zijn solo geluid, maar dat is niet echt bijzondere info :)

Kreeg wel een half jaartje terug dit gemailed van een vriend. Weet alleen niet of het recent is.. Volgens mij niet echt.


Over de Line 6-Vetta speelt Winter nog niet zolang. Hij gebruikte tot voor kort buizenamps in combinatie met nogal wat rackmount effecten. Die zijn bij de Vetta ingebouwd en dus kon het rek met effectprocessors achterwege blijven op het podium. Winter: 'Ik heb de Line 6 nu een paar maanden. Ik kon hem met een flinke korting kopen, maar besloot op het laatste moment dat niet te doen. Mijn schuur staat vol versterkers, Marshall, Soldano, Mesa Boogie. Ik heb de afwijking dat ik alle versterkers waar ik ooit op speelde weer terug aan het kopen ben, nu het kan. Daar zou dan die Line 6 ook nog bijkomen, ik zag het ineens niet meer zitten. Dus ik belde dat ik er toch van afzag. Toen zeiden ze ineens: 'Je mag 'm hebben, voor niks.' Ik was de Pod Pro van Line 6 gewend en dan kun je dus vrij snel aardig overweg met een Vetta-top. Er zitten wat nieuwe dingen in, zoals het geluid van de Mesa Boogie Rectifier, maar voor de rest komt het een beetje op hetzelfde neer als zo'n Pod. Het is wel van belang dat je goed weet hoe de klank is van de originele versterkers die je met de Vetta kunt nabootsen, anders lijkt het me een hele klus de goede geluiden te krijgen. Peter Tiehuis, gitarist van Ilse de Lange, werkt veel met modeling amps en gesimuleerde versterkersounds. Aan zijn raad heb ik veel gehad bij het afstellen van mijn geluid. Ik blijf zeker Line 6 spelen denk ik, ja. Misschien dat ik nog eens overstap op een combootje, toch wat handiger dan zo'n top met zo'n kabinet erbij. Maar ik ben in elk geval dat hele rack met effecten kwijt, héérlijk is dat!'

Gewicht en het 'meeslepen' van gear is natuurlijk een overweging, MAAR ik kan me niet voorstellen dat het (pure) amp geluid met en Line6 er nou op vooruit gaat t.o.v. een goede buizenbak.
Bovendien: hij zal toch wel een roadie hebben 8-)

edje kadetje
26 november 2009, 10:34
Het is wel van belang dat je goed weet hoe de klank is van de originele versterkers die je met de Vetta kunt nabootsen, anders lijkt het me een hele klus de goede geluiden te krijgen. Peter Tiehuis, gitarist van Ilse de Lange, werkt veel met modeling amps en gesimuleerde versterkersounds.

Deze benadering vind ik altijd vrij apart.

Natuurlijk gaat het er niet om de originele versterkers goed te kennen.
Het gaat erom dat je een paar mooie klanken kan krijgen die passen bij het nummer.
Of het wel of niet lijkt op een bepaalde buizenamp lijkt mij niet zo relevant.
Het gaat er toch niet om dat de fans van marco borsato denken ´wat fijn dat die Winter met een vertrouwde mesa-marshal-hook-soldano speelt´.
Die horen op zijn best een mooie gitaarklank en weten niet of het uit een buizenamp (welke dan ook) of uit een modeller komt; en het interesseert ze terecht ook niet.