PDA

View Full Version : Valvecaster probleempje



gobius
29 september 2009, 00:14
Ok, ben dus begonnen aan de valvecaster:

originele schema:
http://s916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/?action=view&current=MatsuminValveCaster.gif

layout (zelf getekend):
http://s916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/?action=view&current=layout.gif

Nu heb ik dus het probleem dat ie niet doet. Ik heb er stroom aangehangen en de multimeter gepakt en ik lees de volgende waardes op de pinnen van de buis (gloeit overigens mooi):
pin 1: 7,74 volt
pin 2: 0,22 volt
pin 3: 0 volt (vlgs mij logisch)
pin 4: 0 volt (vlgs mij ook logisch)
pin 5: 9,44 volt
pin 6: 6,44 volt
pin 7: 0 volt
pin 8: 0 volt (vlgs mij ook logisch)

Probleem is volgens mij dat op pin 7 wel stroom zou moeten staan. Heb ik iets fout in mijn layout of ligt mijn probleem ergens anders.

Iemand die mij verder kan helpen?

don marco
29 september 2009, 00:31
hoi
Pins 4 en 5 moet ge verbinden denk ik.. Dan zal het wel werken.

nico verduin
29 september 2009, 07:07
Ok, ben dus begonnen aan de valvecaster:

originele schema:
http://s916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/?action=view&current=MatsuminValveCaster.gif

layout (zelf getekend):
http://s916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/?action=view&current=layout.gif

Nu heb ik dus het probleem dat ie niet doet. Ik heb er stroom aangehangen en de multimeter gepakt en ik lees de volgende waardes op de pinnen van de buis (gloeit overigens mooi):
pin 1: 7,74 volt
pin 2: 0,22 volt
pin 3: 0 volt (vlgs mij logisch)
pin 4: 0 volt (vlgs mij ook logisch)
pin 5: 9,44 volt
pin 6: 6,44 volt
pin 7: 0 volt
pin 8: 0 volt (vlgs mij ook logisch)

Probleem is volgens mij dat op pin 7 wel stroom zou moeten staan. Heb ik iets fout in mijn layout of ligt mijn probleem ergens anders.

Iemand die mij verder kan helpen?

Je layout klopt met het schema.

Op Pin 3 moet je een spanning meten. er Loopt een stroom door van ongeveer 7uA. Op hoeveel ohm staat die 50K potmeter? Die zou ik eens een heel stuk terug draaien. Zoals de potmeter nu is aangesloten, gaat wordt de buis kouder afgesteld naarmate je de gainknop opendraait. Je moet het zo zien: hoe lager de weerstand van pin 3 naar GND, hoe hoger de gain Maar tegelijkertijd, hoe eerder hij gaat clippen.


Op Pin 7 zou je geen spanning moeten meten. Er is een referentie via de 1M weerstand naar GND. En door de koppelcondensator C2 wordt er geen gelijkstroom vanaf pin 1.

nico verduin
29 september 2009, 07:15
hoi
Pins 4 en 5 moet ge verbinden denk ik.. Dan zal het wel werken.Dan maak je kortsluiting.. Pin 4 gaat naar de - en pin 5 naar de +. Hij gebruikt de buis op 12.6V (ook al gooit hij er maar 9.44V in).

don marco
29 september 2009, 08:38
Ah oei, dat had ik verkeerd gezien..het was al laat ^^

gobius
29 september 2009, 08:49
Ok, bedankt voor de info. Komt er eigenlijk op neer dat ik in ieder geval de potmeter verkeerd heb aangesloten dus. Dat zal ik vanavond eens even veranderen.

Pin 4 en 5 kortsluiten werkt idd niet...

Ik neem aan dat de overige voltages wel juist zijn?

nico verduin
29 september 2009, 09:10
Je zit in een onvoorspelbaar gebied van de buis. Maar als je die gain voluit had staan, dan was de eerste trap zo goed als afgeknepen....

cluseau
29 september 2009, 10:16
Op Pin 7 zou je geen spanning moeten meten. Er is een referentie via de 1M weerstand naar GND. En door de koppelcondensator C2 wordt er geen gelijkstroom vanaf pin 1.

hmmm, geld ook voor pin 2 eigenlijk, toch staat daar 220mV.

Frans.

gobius
29 september 2009, 14:06
Misschien goed om even een aanvulling te geven. Het ding maakt wel een hoop lawaai, maar niet het lawaai waar ik op hoopte:) Als ik de volumeknop dicht draai, wordt het helemaal stil en als ik aan de toneknop draai dan merk je ook dan heeft dat ook effect op het lawaai dat eruit komt (van bassig naar hoog).

cluseau
29 september 2009, 14:25
Misschien goed om even een aanvulling te geven. Het ding maakt wel een hoop lawaai, maar niet het lawaai waar ik op hoopte:) Als ik de volumeknop dicht draai, wordt het helemaal stil en als ik aan de toneknop draai dan merk je ook dan heeft dat ook effect op het lawaai dat eruit komt (van bassig naar hoog).


Staat waarschijnlijk te oscilleren, ff scoop erop of een audio sampel plaatsen.

Frans.

gobius
29 september 2009, 14:48
Mmm, moet je me ff helpen, wat is oscilleren. Weet niet was een scoop is, maar ik heb het niet:)

Het geluid klinkt eigenlijk alsof je je versterker op tien hebt en alweel een plug in de versterker, maar nog niet in de gitaar.

cluseau
29 september 2009, 14:55
Mmm, moet je me ff helpen, wat is oscilleren.

Het geluid klinkt eigenlijk alsof je je versterker op tien hebt en alweel een plug in de versterker, maar nog niet in de gitaar.


Als hij oscilleerd wekt hij zelf een frequentie op zonder dat je er iets in hoeft te stoppen. Dat je geen scoop hebt begrijp ik maar we moeten toch kunnen oordelen wat er loos is. Beste optie is een audio sampeltje maken en dat hier plaatsen of naar iemand mailen.

Als je hem zo gebouwd hebt als op de tekening is het zeer aannemelijk dat hij oscilleerd. Door de bedradings capaciteit wordt de uitgang terug gekoppeld naar de ingang. Net zoals je pickups van je gitaar bij te hoge gain.

en nog iets, ik hoop dat je iets degelijks hebt gemaakt. Ik heb ooit eens een hele discussie gehad met iemand over hetzelfde ding waarbij achteraf bleek dat hij hem in een schoenendoos had gemaakt :crazyhappy: ja echt waar. Vertel ons niet dat jij dat ook gedaan hebt he.

Frans

gobius
29 september 2009, 15:18
Haha, nee ik heb geen schoenendoos gebruikt. Gewoon een stripboard, net als op de tekening. Alle componenten besteld bij Newtone en de tonefactory dus dat moet ook in orde zijn. Komt allemaal in een alumunium behuizing. Moet het nog wel ff inbouwen.

Ok, ik begrijp dus dat eventueel oscilleren wordt veroorzaakt door de veelheid aan draadjes. Zal proberen ff een audiosampeltje te uploaden. Als dit het probleem is, hoe voorkom ik het dan?

cluseau
29 september 2009, 15:25
Moet het nog wel ff inbouwen.
Dus mijn angst is gegrond en moet je hem nog in een metalen behuizing zetten ???????



Als dit het probleem is, hoe voorkom ik het dan?
Netjes werken !!!

Enneh, ligt niet aan de hoeveelheid draadjes maar aan de ligging.
Als bv het draadje van de uitgang vlak langs de ingangsdraad loopt kun je er donder op zeggen dat je daar problemen mee krijgt. Eerst maar eens naar het resultaat van jouw upload luisteren voor we verder speculeren.

Frans.

nico verduin
29 september 2009, 15:28
Misschien goed om even een aanvulling te geven. Het ding maakt wel een hoop lawaai, maar niet het lawaai waar ik op hoopte:) Als ik de volumeknop dicht draai, wordt het helemaal stil en als ik aan de toneknop draai dan merk je ook dan heeft dat ook effect op het lawaai dat eruit komt (van bassig naar hoog).Wel handig.... halve informatie....

cluseau
29 september 2009, 15:41
Als ik hij idd oscilleerd is dat te wijten aan je manier van bouwen. De uitgang is aan een lang printspoor verbonden welke notabene langs het printspoor van het ingangssignaal loopt. Een succes formule voor een perfecte oscillator. Ik wil niet te snel oordelen en nog even het audio sampel afwachten maar weet eigenlijk de uitslag al.

Frans.

gobius
29 september 2009, 15:42
Sorry hoor, maar het is voor mij ook de eerste keer dat ik een pedaal bouw. Dus het is allemaal nog wat nieuw.

Maar ja, je hebt wel gelijk. Oftewel het axioma: Da mihi facta, dabo tibi ius (geef mij de feiten en ik geef u het recht).

FF over dat inbouw. Ik heb nu gewoon de boel nog losliggen, maar ik zie filmpjes van de valvecaster op youtube waar de onderdelen nog niet zijn ingebouwd en het pedaal gewoon een goed geluid geeft.

cluseau
29 september 2009, 15:53
Sorry hoor, maar het is voor mij ook de eerste keer dat ik een pedaal bouw. Dus het is allemaal nog wat nieuw.
Daar is geen sorry voor nodig, we zijn allemaal beinnelingen geweest. Het is ook geen verwijt hoor :makeup:



FF over dat inbouw. Ik heb nu gewoon de boel nog losliggen, maar ik zie filmpjes van de valvecaster op youtube waar de onderdelen nog niet zijn ingebouwd en het pedaal gewoon een goed geluid geeft.
Uitzonderingen zijn er altijd maar als je een probleem plaatst gaan we bij de grondbeginselen beginnen. Je zou naar mijn mening die paar onderdelen beter direct op de buisvoet zetten. Heb je helemaal geen print met zijn lange draden nodig.

Je kan het ook nog anders oplossen"

De draad van de input zit aan de print gesoldeerd, direct achter C1 de verbinding met het resterende printspoor verbreken en dat stuk aan massa leggen. Hetzelfde doe je na C3. En vervolgens ook bij de andere binnen liggende sporen. De buitenste sporen laat je dus ongemoeid. Misschien dat je het zo kan redden.

Frans

gobius
29 september 2009, 16:32
Ik heb het printplaatje gebruikt, omdat ik - als het pedaal werkt - een switch optie tussen verschillende gainstanden wil inbouwen.

Ik vanavond de optie die je noemt eens proberen.

gobius
29 september 2009, 17:01
Ik zou er natuurlijk ook gewoon voor kunnen kiezen om het deel van het printplaatje dat ik niet gebruik er vanaf te snijden. Dan heb ik ook niet meer van die lange sporen naast elkaar lopen.

Of is dat geen optie?

cluseau
29 september 2009, 17:15
Ik zou er natuurlijk ook gewoon voor kunnen kiezen om het deel van het printplaatje dat ik niet gebruik er vanaf te snijden. Dan heb ik ook niet meer van die lange sporen naast elkaar lopen.

Of is dat geen optie?

Das ook goed maar durfde dat niet voor te stellen :seriousf: De restanten kun je eventueel alsnog isoleren van de rest en aan aarde leggen. De capaciteit tussen de printbanen doet je waarschijnlijk de das om. 100% zekerheid kan ik je niet geven maar je moet dit eerst proberen ervanuit gaande dat hij oscilleerd. btw heb nog geen sampel, dat zou meer duidelijkheid geven. Nu zijn we een beetje aan het veronderstellen, en ik haat veronderstellen.

Frans

Chris Winsemius
29 september 2009, 20:04
als je buizen op 'n hele lage spanning laat werken komt er gelijkspanning op het rooster..........

koppel-Ctje, klaar ;)

gobius
29 september 2009, 22:35
Hai Chris zou je nader kunnen toelichten hoe dat moet?

gobius
30 september 2009, 00:12
Voor de duidelijkheid hieronder nog wat foto's. Ik heb inmiddels alle lange printbanen verwijderd, maar dat baat ook nog niet. Misschien dat uit de foto's blijkt wat er fout gaat...

http://s916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/?action=view&current=PICT0475.jpg

http://s916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/?action=view&current=PICT0476.jpg

http://s916.photobucket.com/albums/ad1/Jgobius/?action=view&current=PICT0477.jpg

cluseau
30 september 2009, 08:09
Voor de duidelijkheid hieronder nog wat foto's. Ik heb inmiddels alle lange printbanen verwijderd, maar dat baat ook nog niet.

Audiosample (http://home.casema.nl/jajop/cluseau/valvecaster.mp3)



De herrie valt me zeker mee. Wat ik hoor heb je last van netbrom opgepikt uit de omgeving. Dit zal je hoogstwaarschijnlijk kwijt zijn als hij netjes is ingebouwd in een metalen behuizing. Ook het aansluiten van een signaalbron zal verbetering geven. Je zou alvast kunnen proberen een metalen huls om de buis te schuiven en deze te aarden aan de min van de voeding. Verder hoor ik toch ook wel dat hij licht instabiel is, wat wil zeggen dat hij de neiging heeft te gaan oscilleren waardoor een enigsinds fluitend geluid word gemengd met de netbrom. Ik zie dat ook op de scoop (dit is zeg maar een grafische schijver voor een elektrisch signaal) De instabiliteit wordt weer veroorzaakt door feedback van uitgang naar ingang en kan overal in de versterkertrap plaatsvinden. Het hoeft dus niet perse van de werkelijke uitgang te komen. Wat ik ook hoor is dat de instabiliteit niet afhangkelijk is van de grote van het uitgangs signaal. Verder heb ik nog een opmerking over de veel te lange draden......dit is echt vragen om moeilijkheden. Houd de verbindingen zo kort mogelijk en gebruik voor de ingang afgeschermd draad.

Frans.

gobius
30 september 2009, 09:18
Ok, dus waar het op neer komt, is eigenlijk het volgende:
- inbouwen in een metalen behuizing;
- draden dramatisch inkorten;
- afgeschermd draad gebruiken voor draad van input-jack naar strip board.

Als ik dat doe, zou dus in principe geluid moeten geven

cluseau
30 september 2009, 09:29
Ok, dus waar het op neer komt, is eigenlijk het volgende:
- inbouwen in een metalen behuizing;
- draden dramatisch inkorten;
- afgeschermd draad gebruiken voor draad van input-jack naar strip board.

Als ik dat doe, zou dus in principe geluid moeten geven

In principe klopt dat, maar dan wel in omgekeerde volgorde. Draden inkorten is niet veel moeite, de draad naar de ingang kun je er voor het testen even aflaten. Is hij dan bromvrij dan pas een ingangskabeltje eraan solderen en weer testen.

Door je aanpassingen stap voor stap te doen kun je zien wat het effect is van de afzonderlijke aanpassing. Als ik mensen naar een storing zie zoeken gaan ze vaak meerdere storingsbronnen tegelijk aanpakken waardoor nooit duidelijk wordt wat het effect van je ingreep was.

Als ik vandaag de tijd kan vinden zal ik even een luchtige opstelling nabouwen om aan te meten.

Frans.

Chris Winsemius
30 september 2009, 10:51
Hai Chris zou je nader kunnen toelichten hoe dat moet?

Zit al in het door jou geposte schema (C1).

gobius
30 september 2009, 15:52
Als ik vandaag de tijd kan vinden zal ik even een luchtige opstelling nabouwen om aan te meten.

Frans.

Ah, dat zou echt cool zijn. Ik wacht rustig af...

cluseau
30 september 2009, 20:57
Ah, dat zou echt cool zijn. Ik wacht rustig af...

Toch maar even de schakeling gebakken in een luchtige opstelling, is muisstil zonder signaal. Geen brom te horen ondanks TL verlichting vlak boven de werkbank dus het moet idd kunnen zonder behuizing. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de componenten direct op de buisvoet heb gemonteerd. Zal wel ff een foto beschikbaar maken. Het effect op het signaal is niet groot maar zul je pas over kunnen oordelen als hij volledig is aangesloten en goed werkt. Een audio sample is niet zinvol want er zit gewoon geen geluid in zonder geluid toe te voeren. Plaatjes volgen.

Frans.

Nog even de spanningen daarbij:
1= 7.07V
2= -47.8mV
3= 439mV
4= 0
5= 9.00V
6= 3.512mV
7= -451mV
8= 0

cluseau
30 september 2009, 22:10
Hier nog wat plaatjes....

Luchtige opstelling
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/2714.jpg

Voor wie er wat aan heeft de signalen........

onder = input 200mV/cm
boven output 2V/cm


potmeter minimaal
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/2711.jpg


potmeter maximaal
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/2712.jpg


Vooral bij de potmeter minimaal is het clippen goed te zien, maar ook bij de maximale stand treed vervorming op.


Frans.

gobius
30 september 2009, 23:42
Frans.

Nog even de spanningen daarbij:
1= 7.07V -7,66V
2= -47.8mV -219mV
3= 439mV 10,3mV
4= 0 -5,2mV
5= 9.00V -9,37V
6= 3.512mV -6,33V
7= -451mV -3mV
8= 0 0,14mV

Nou dit is echt te raar. Geen enkel voltage komt overeen met jouw schema. Er moet ergens in de verbinding iets heel erg mis zitten. Heb je een idee naar aanleiding van dit schema?

nico verduin
30 september 2009, 23:53
Ik vind het raar dat jij op pin 4 5mV meet. hij moet aan GND (de min) hangen. Dus zou deze 0V moeten meten. Idem voor pin 8.

gobius
1 oktober 2009, 00:09
Ja, dat vind ik dus ook raar. Ik heb alle waardes van de componenten gechecked. Zou er iets met de buis mis zijn of zo? soort kortsluiting in de buis? aangezien die op pin 4 en 8 ook waardes meet

Kan ik nog een fout hebben gemaakt met het soort componenten (materiaal of voltages of zo)?

cluseau
1 oktober 2009, 07:52
Ik vind het raar dat jij op pin 4 5mV meet. hij moet aan GND (de min) hangen. Dus zou deze 0V moeten meten. Idem voor pin 8.

Jullie hebben helemaal gelijk, mijn excuus. Dat krijg je als je na een dag klussen nog ff gauw dit in elkaar bakt. Op mijn papiertje komt p4 niet voor maar zit hem hier wel op te schrijven. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif Je wordt hier ook direct op de vingers getikt met al die wakkere mensen :seriousf:. Zal straks nog ff meten want anders wordt t een zooitje. Belangrijk is dat je de relatie tussen in en uitgangs signaal kan zien. Het ding werkt iig perfect.

Frans.

okeoke....geen rust, hier een update:

1= 6.03V
2= -284mV
3= 44.6mV
4= 0
5= 9.02V
6= 3.541V
7= -409mV
8= 0
9= -

@Gobuis, wees niet verbaast als je bij jouw iets afwijkende waarden meet. Dit zijn exemplarische afwijkingen en zijn heel normaal. Uiteindelijk gaat het om het signaal, dat moet wel een beetje overeenkomen.

nico verduin
1 oktober 2009, 08:16
Jullie hebben helemaal gelijk, mijn excuus. Dat krijg je als je na een dag klussen nog ff gauw dit in elkaar bakt. Op mijn papiertje komt p4 niet voor maar zit hem hier wel op te schrijven. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif Je wordt hier ook direct op de vingers getikt met al die wakkere mensen :seriousf:. Zal straks nog ff meten want anders wordt t een zooitje. Belangrijk is dat je de relatie tussen in en uitgangs signaal kan zien. Het ding werkt iig perfect.

Frans.

okeoke....geen rust, hier een update:

1= 6.03V
2= -284mV
3= 44.6mV
4= 0
5= 9.02V
6= 3.541V
7= -409mV
8= 0
9= -

@Gobuis, wees niet verbaast als je bij jouw iets afwijkende waarden meet. Dit zijn exemplarische afwijkingen en zijn heel normaal. Uiteindelijk gaat het om het signaal, dat moet wel een beetje overeenkomen.
Frans,

Ik was met name verbaasd over de waarden van Gobius. Pin 8 zou 0 V moeten meten. Of hij gebruikt een bagger meter die wat via zijn draden oppakt?

gobius
1 oktober 2009, 09:19
Ok, misschien heb ik een bagger meter (ding van de gamma van een tientje), maar volgens mij gaat er iets bij pin 3, 6 en 7 iets helemaal fout, want daar meet ik compleet andere waarden...

Begint zo langzamerhand frustrerend te worden. Ik lees bij iedereen op internet dat dit ding binnen no time in elkaar zit en dat hij het direct doet. Frustrerend, want ik wi gewoon :punk:

Niettemin ga ik net o lang door totdat het ding het doet. Misschien verstandig om vanavond maar eens wat direct op de buisvoet proberen te monteren en kijken of die het dan doet.

Kan het niets te maken hebben met het materiaal van de weerstanden en de condensatoren.
- mijn weerstanden: 1/4 watt 5% tolerantie
- condensatoren:
- MKT (uit zo'n voordeelset met de meest alg. waarden);
- elco'tjes (ook uit zo'n set)

Ik zag dat Frans van die tantalumdingen gebruikt, maar ik dacht het materiaal niet zoveel uitmaakte...

cluseau
1 oktober 2009, 09:57
Frans,

Ik was met name verbaasd over de waarden van Gobius. Pin 8 zou 0 V moeten meten. Of hij gebruikt een bagger meter die wat via zijn draden oppakt?

Nico, Gobius meet ook 0V op 8 :???: het wordt ook wel verwarrend zo he!
Wat mij wel opvalt is dat mijn buisje meer afgeknepen staat en toch meer stroom trekt.

@Gobius, maak je niet druk om de componenten. Wat ik hier gebruik is simpele japanse bagger. Het is immers toch laagspanning. Ik weet bijna zeker dat de PtP methode de oplossing is voor jouw.

Frans.

Rutger
1 oktober 2009, 09:59
Gobius heeft in zijn post zijn eigen waarden vetgedrukt achter jouw waarden gezet. Je verwart dus je eigen waarden met die van Gobius.

cluseau
1 oktober 2009, 10:38
......Je verwart dus je eigen waarden met die van Gobius.


hmmmm, deze vat ik ff niet maar dat zal aan mij liggen.
Die tabel met de vetgedrukte waarden moet je even vergeten, mijn waardes zijn niet juist.
Mijn tabel in post 35 is wat ik meet, in de eerdere tabel zat een sgreivfaudt.

Nico bedoeld waarschijnlijk de 5mV op p4

Anyway, ik weet niet waar Gobius de minklem van zijn meter houd maar pin 4 / 8 moet gelijk zijn aan zijn referentiepunt. Het beste is om 4 en 8 op de buisvoet met elkaar te verbinden en daar de min van de meter en de voeding aan te sluiten. Dat is dan je referentiepunt.

Het is wel bekend dat het ding staat te oscilleren en er lange draden aanzitten wat zijn meting onvoorspelbaar maakt. Kijk maar eens naar zijn foto's, dat kan gewoon niet goed gaan. Hij bespaart zich een hoop moeite als hij daar wat aan doet.

@Gobius, maak je niet druk om de waarde op p3. Deze is bepaald door de momentele waarde van de potmeter. In de minimale stand kan deze per exemplaar erg afwijken vandaar de afwijking in spanning.

Frans.

gobius
1 oktober 2009, 12:19
Ik ga vanavond het gevalletje gewoon ptp bouwen. Ik laat de ontwikkelinen ff weten.

gobius
1 oktober 2009, 12:58
Anyway, ik weet niet waar Gobius de minklem van zijn meter houd maar pin 4 / 8 moet gelijk zijn aan zijn referentiepunt.

Nog ff een toevoeging. Ik hou de minklem op de min van de voeding.

cluseau
1 oktober 2009, 13:04
Nog ff een toevoeging. Ik hou de minklem op de min van de voeding.

Precies, meetwaarden zijn relatief. Geef dus altijd aan tov welk punt je meet en houd je daar aan bij alle meetwaarden (indien mogelijk). In de eerste foute tabel waar jij de vetgedrukte waarden hebt toegevoegd krijg ik de indruk dat je tov +9 hebt gemeten of je meetpennen hebt omgewisselt. Iig maar ff overdoen na de PtP ombouw.

Frans.

gobius
1 oktober 2009, 23:40
Nou vanavond ptp gebouwd en het rotding doet nog steeds niets. Wilde toch proberen te lokaliseren waar het probleem ligt dus daarom maar ff een audio probe gebruikt.

pin 1: geen signaal, maar dat lijkt me ook logisch (vlgs mij is dit een 'toevoer' van stroom'
pin 2: signaal
pin 3: signaal
pin 4: geen signaal, maar gaat direct naar aarde
pin 5: geen signaal, maar is vlgs mij ook 'toevoer'.
pin 6: geen signaal en volgens mij hoort dat niet. Hiervan gaat namelijk een signaal naar de tone pot en de volume.
Pin 7 en 8 geven ook signaal, maar das vlgs mij ook logisch.

Heb dus ernstig het vermoeden dat mijn buis kapot is...

Aan het begin van deze post adviseerde don marco per abuis om pin 4 en 5 te verbinden. Hierdoor ontstond kortsluiting. Kan dit een probleem zijn geweest.

Is er een manier om te testen of de buis inderdaad kapot is?

don marco
1 oktober 2009, 23:46
ajajaj, dat was beetje dom van mezelf, ik nam aan dat het parallel was de gloeidraden, maar da was nie :( excuses.. frans of nico zullen wel met de verlossende antwoorden afkomen ^^

gobius
1 oktober 2009, 23:48
He don marco, maakt niet uit hoor. Ik was zo dom om direct het uit te gaan proberen zonder zelf na te denken (mijn motto: eerst nadenken voor je iets doms doet:blast:)

Die buisjes kosten ook niet de wereld dus kunnen makkelijk worden vervangen. Tonefactory zit hier zo'n beetje om de hoek:)

cluseau
2 oktober 2009, 07:08
Aan het begin van deze post adviseerde don marco per abuis om pin 4 en 5 te verbinden. Hierdoor ontstond kortsluiting. Kan dit een probleem zijn geweest.



Geeft niets, door deze verbinding heb je alleen de voeding even kortgesloten. Door het wegvalen van voeding gaat je buis niet kapot.




pin 1: geen signaal, maar dat lijkt me ook logisch (vlgs mij is dit een 'toevoer' van stroom'

Niet juist, hier zou het versterkte signaal uit je pin2 moeten staan.
Houd je vinger op de ingang en meet dan op pin1 en pin2, je moet dan een bromtoon horen waarvan pin1 luider moet zijn dan pin2.


pin 2: signaal
Dat is goed


pin 3: signaal
Dat is minder goed, signaal zou hier heel klein moeten zijn. Draai de potmeter helemaal naar minimum (is laagste weerstand dus geen spanning op p3


pin 4: geen signaal, maar gaat direct naar aarde
correct


pin 5: geen signaal, maar is vlgs mij ook 'toevoer'.
correct


pin 6: geen signaal en volgens mij hoort dat niet. Hiervan gaat namelijk een signaal naar de tone pot en de volume.
Dit is je uitgang, hier zou een paar Volt toptop moeten staan. Kijk maar in de scoopbeelden van post 31.



Pin 7 en 8 geven ook signaal, maar das vlgs mij ook logisch.
Weet niet wat je aan het doen ben maar pin8 hoort aan massa te liggen, hoe kun je daar dan signaal meten?


Zo te zien zijn beide kathodes los dus dat gaat ook niet werken. Je buis zal echt nog wel heel zijn. Als je er nog steeds niet uitkomt dan maar weer even de spanningen geven op 1,2,3,6,7 en 8.

Ik had ergens gelezen dat je doorgaat tot je erbij neervalt, ...thats the spirit....http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gloeilamp.gif

Frans

gobius
2 oktober 2009, 08:43
Weet niet wat je aan het doen ben maar pin8 hoort aan massa te liggen, hoe kun je daar dan signaal meten?

Foutje van mij (was al wat later op de avond) ik meet op 8 geen signaal)



Zo te zien zijn beide kathodes los dus dat gaat ook niet werken. Je buis zal echt nog wel heel zijn. Als je er nog steeds niet uitkomt dan maar weer even de spanningen geven op 1,2,3,6,7 en 8.


Wat bedoel je met: zo te zien zijn alle cathodes los. Ik heb de spanning doorgemeten en kwam op dezelfde waardes zoals hiervoor al aangegeven.



Ik had ergens gelezen dat je doorgaat tot je erbij neervalt, ...thats the spirit....[IMG]


Yep dat klopt, vallen opstaan, maar het voelt voornamelijk als vallen. Zeker als je ziet dat iedereen dit ding in één keer in elkaar soldeert en dat ie het dan ook doet.

gobius
2 oktober 2009, 08:48
Mmm, kijk nog eens op het orginele schema en zie dat daar voor gain een potmeter B50K wordt gebruikt. Die van mij is A50K. Is het toch verschil tussen lineair en logaritmisch? Zou voor het werken van dat ding niet zoveel uit moeten maken toch?

nico verduin
2 oktober 2009, 08:52
Mmm, kijk nog eens op het orginele schema en zie dat daar voor gain een potmeter B50K wordt gebruikt. Die van mij is A50K. Is het toch verschil tussen lineair en logaritmisch? Zou voor het werken van dat ding niet zoveel uit moeten maken toch? Maakt in dit geval niet zoveel uit. Echter dan hed je beter een RA versie (reversed log) kunnen hebben. Dan had ij meer het karakter van een volume potmeter gehad in het gebruik dat je toepast.

gobius
2 oktober 2009, 09:06
Vlgs mij constateer ik de volgende dingen:
- ik meet rare waarden op de pinnen van de buis;
- somming pinnen geven met de probe wel signaal, terwijl dit niet moet
- andere pinnen geven met de probe geen signaal, terwijl dit wel moet.

Zou één en ander niet gewoon een indicatie zijn dat die buis naar zun grootje is. Ik zit er over te denken om gewoon een extra buis te halen en dit uit te proberen.

Aan de andere kant: zou het ook kunnen zijn dat ik gewoon een ontzettend RUND ben. Kijk net een layout op diystompboxes en zie dat ik pin 3 op de buitenste pin van de potmeter heb aangesloten, terwijl dit de middelste moet zijn...........

cluseau
2 oktober 2009, 09:26
Kijk net een layout op diystompboxes en zie dat ik pin 3 op de buitenste pin van de potmeter heb aangesloten, terwijl dit de middelste moet zijn...........

Maakt niets uit, voor mijn part leg je pin3 ook aan massa net als pin8.
Voor het meeste effect kun je de potmeter er gewoon uitlaten.
Geef nog even de spanningen 1,2,3,6,7,8.

Frans

gobius
2 oktober 2009, 09:30
Ja, dat ga ik vanavond ff doen.

cluseau
2 oktober 2009, 09:44
Ja, dat ga ik vanavond ff doen.

Even nog voor de duidelijkheid een weergave van wat je kunt verwachten op de anodes en roosters.

Van boven naar onder:

1= 0.5 Vtt op pin2, is rooster 1
2= 2 Vtt op pin1, is anode 1
3= 2 Vtt op pin7, is rooster 2
4= 3 Vtt op pin6, is anode 2

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/2718.jpg


Het effect begint pas waarneembaar te worden boven een ingangssignaal van 150mVtt. Daar onder is het gewoon clean.
Om het effect goed zichtbaar te maken heb ik er dus wel een flink signaal van 500mVtt in moeten prakken. Je gitaar zal niet zo hoog komen maar het effect is wel goed hoorbaar. Kathodes moeten eigenlijk geen signaal voeren.

Frans.

gobius
2 oktober 2009, 15:20
Hai frans, wat bedoel je met Vtt?

fredjuh
2 oktober 2009, 16:30
De spanning van een sinus van top naar top gemeten. Vtt is altijd 2 wortel 2 keer zoveel als Vrms.

Mephistocles
2 oktober 2009, 20:45
Hé! Die heb ik pas nog gebouwd van wat onderdeeltjes die ik over had. Dus alleen de weerstandjes kloppen, geen toneknop en geen volumepot. Werkt prima. Hij moet alleen nog wat helderder. Helpt dat laaste elco'tje bij op t eind? Die had ik toen namelijk ook niet.

O ja, en nog een vraagje. Ik heb het volume blijven opschoeven om zo veel mogelijk gain te krijgen. Maar al heel snel kreeg ik compressie. Nou vind ik dat niet zo gek zo zo'n voltage, maar hoe kan ik die compressie óf overdrijven zonder oversturing, zodat ik en grappige buizencompressor heb, óf minder compressie en meer gain?

Meer gain ga ik al proberen door nog een buis in het schema'tje te plakken. Ik hoop ook dat de oversturing iets fijner wordt en minder korrelig:), maar ook meer hi-gainig wordt:(.

Tips en antwoorden?

gobius
2 oktober 2009, 21:22
Okaay, hij doet het. Ik was toch een rund. Wat heb ik fout gedaan. Nou echt te stom voor worden. Op de DC-jack zitten drie aansluitpunten. Nu had ik de plus per ongeluk op de verkeerde plus aangesloten. Nu zit het goed en doet het hardstikke tof.

Mensen hardstikke bedankt voor jullie tijd en sorry dat ik er zoveel van verspild heb.... (ben zelf wel hardstikke blij:)

Nog twee opmerkingen:
- ik had het plan te schakelen tussen twee gainpotmeters (hierover paar keer gemaild met Nico om dit ploploos te doen). Nu kreeg ik van de jongens van de tonefactory om het signaal van pin 3 aante sluiten op twee potmeters en dan vervolgens te schakelen tussen de aardedraden van de beide potmeters. Dit gaat hardstikke ploploos.

Ik heb 'm ff uitgeprobeerd op mijn behringer transistor oefenversterkertje. Dan komt er niet echt een gain-geluid uit. Als ik echter luister naar de volgende link, geeft ie wel aardig wat gain: http://www.youtube.com/watch?v=3cMqYlhSQ8c dan klinkt er aardig wat gain altie voluit staat.

Komt dit door het transistorversterkertje (zal hem morgen eens op mun laney lc30 proberen). Zou het een optie zijn een SHO clean boost voor pin 2 in te bouwen om het inputsignaal op te krikken?

gobius
2 oktober 2009, 21:23
Okaay, hij doet het. Ik was toch een rund. Wat heb ik fout gedaan. Nou echt te stom voor worden. Op de DC-jack zitten drie aansluitpunten. Nu had ik de plus per ongeluk op de verkeerde plus aangesloten. Nu zit het goed en doet het hardstikke tof.

Mensen hardstikke bedankt voor jullie tijd en sorry dat ik er zoveel van verspild heb.... (ben zelf wel hardstikke blij:)

Nog twee opmerkingen:
- ik had het plan te schakelen tussen twee gainpotmeters (hierover paar keer gemaild met Nico om dit ploploos te doen). Nu kreeg ik van de jongens van de tonefactory om het signaal van pin 3 aante sluiten op twee potmeters en dan vervolgens te schakelen tussen de aardedraden van de beide potmeters. Dit gaat hardstikke ploploos.

Ik heb 'm ff uitgeprobeerd op mijn behringer transistor oefenversterkertje. Dan komt er niet echt een gain-geluid uit. Als ik echter luister naar de volgende link, geeft ie wel aardig wat gain: http://www.youtube.com/watch?v=3cMqYlhSQ8c dan klinkt er aardig wat gain altie voluit staat.

Komt dit door het transistorversterkertje (zal hem morgen eens op mun laney lc30 proberen). Zou het een optie zijn een SHO clean boost voor pin 2 in te bouwen om het inputsignaal op te krikken?

@mephistocles: elco werkt denk ik inderdaad. Hij klinkt mooi helder

cluseau
2 oktober 2009, 22:43
Ik heb 'm ff uitgeprobeerd op mijn behringer transistor oefenversterkertje.

Nou, gefeliciteerd, van opwinding heb je deze post twee keer geplaatst.
Denk trouwens niet dat het uitmaakt welke amp je er achter hangt. De gain wordt immers bepaald door de schakeling zelf.

Frans.

Mephistocles
4 oktober 2009, 11:12
Nou, Frans, het scheelt natuurlijk wel als je een licht boostertje van je versterker gebruikt. Dat laat m een stuk beter klinken. Bij mij klinkt ie het best met een klein tikkie gain dr bij van mn amp. Klinkt ie net iets mooier, net iets minder korrelig. Zeker met een pedaaltje voor de valvecaster klinkt het een stuk beter. Een licht tubescreamertje bijv.

Alleen zit ik nog steeds met die compressie bij max gain, die ik er niet uit krijg. Maar ja, mooi moment voor een quote van House: "Hmm. Well have you thought about, I don't know, not doing that?
?"

Deze: http://www.youtube.com/watch?v=fIWbvncFnGU heeft een dubbele gemaakt... Is cool. Dan heb je wel genoeg gain.

gobius
7 oktober 2009, 09:16
Heb nu een paar keer gespeeld op de valvecaster en vind het erg goed klinken. Ik zou alleen nog wel wat meergain willen. Mijn gedacht was om een sho clean boost in te bouwen tussen de input en pin 2 om zodoende het ingangssignaal op te krikken.

Denken jullie dat dit zou werken?

nico verduin
7 oktober 2009, 09:41
Waarom bouw je dan niet gelijk de tube overdrive van Richard Nijboer? Ding werkt prima.

nico verduin
7 oktober 2009, 09:43
Nou, Frans, het scheelt natuurlijk wel als je een licht boostertje van je versterker gebruikt. Dat laat m een stuk beter klinken. Bij mij klinkt ie het best met een klein tikkie gain dr bij van mn amp. Klinkt ie net iets mooier, net iets minder korrelig. Zeker met een pedaaltje voor de valvecaster klinkt het een stuk beter. Een licht tubescreamertje bijv.

Alleen zit ik nog steeds met die compressie bij max gain, die ik er niet uit krijg. Maar ja, mooi moment voor een quote van House: "Hmm. Well have you thought about, I don't know, not doing that?
?"

Deze: http://www.youtube.com/watch?v=fIWbvncFnGU heeft een dubbele gemaakt... Is cool. Dan heb je wel genoeg gain.
Wat verwacht je als je die buizen laat draaien op 9-12V?

gobius
7 oktober 2009, 11:53
Ik heb het draadje gevonden waar de overdrive van Nijboer wordt gepresenteerd, maar alle foto's en schema's zijn inmiddels weg. Iemand nog ergens een goeie link?

Ben wel benieuwd namelijk hoe dat heeft gedaan, want het ding draait volgens mij gewoon op 12v

nico verduin
7 oktober 2009, 17:21
Vraag je guitarnijboer ff. Hij zit hier op het forum. Dirk Hendrik had dacht ik zelfs een mooi printje gemaakt?

Dirk_Hendrik
7 oktober 2009, 17:34
Jepz:

Cad files in .pdf (4 pagina's):
http://www.dirk-hendrik.com/temp/rn_tubedrive.pdf

Meer info hier:
http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=13&t=1086&p=13486&hilit=real+tubescreamer#p13486

aad
8 oktober 2009, 21:38
Jepz:

Cad files in .pdf (4 pagina's):
http://www.dirk-hendrik.com/temp/rn_tubedrive.pdf

Meer info hier:
http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=13&t=1086&p=13486&hilit=real+tubescreamer#p13486


Ik heb de realtubescreamer van Richard ook gebouwd zij het in een iets andere vorm dan Dirk_Hendrik. Mijn lay-out heeft iets meer off-board componenten (alles rond het buisje zit op de buisvoet). Mijn lay-out is ook lang niet zo mooi. Meer roef-raf werk, maar het past en werkt naar tevredenheid dus ik vind het wel best zo.

Inmiddels heb ik het ding gewijzigd, dat wil zeggen dat ik alle koppel condensatoren (in D_H's schema C1A C2A C3A en C6A) heb verhoogd in waarde door er een 470n parallel aan te solderen.
Voorheen moest ik de tone (shape) P2 op minimaal draaien omdat het ding anders te schel klonk. Nu staat P2 net iets door het midden. Vet klinkt hij nu. Veel beter bijvoorbeeld dan mijn TS-9 (ook zelfbouw).