PDA

View Full Version : Tremolo gebroken



Erikt
28 september 2009, 21:35
Dames und herren,

Het is gewoon *&^% al de tweede keer dat mijn tremolo-unit van men gitaar afbreekt. Ik heb een Fender CS strat, ga er niet ongelofelijk ruig mee om, maar toch is dit de tweede keer dat hij afbreekt. Het is constant dezelfde gladde breuk aan de bovenkant van het schroefdraad (de rest zit dus nog in de brug). De brug zelf is een degelijke (vind ik) want mijn gitaar ontstemt zelden en kan ook tegen best leuke duikvluchten.

Wat doe ik fout? Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee? Is het gewoon een poep systeem, heb ik een slechte brug? Ben ik gewoon rete-aggresief?

Tell it to me! :P

Koeloe
28 september 2009, 21:40
Bij bouten is een gladde en deels plastisch vervormde breuk een geval van vermoeiing.
Metaalmoeheid => zelfde idee als het clipje van een blikje dat je maar een beperkt aantal keer op een neer kan wippen voordat het breekt.

/edit dit is puur constructief gezien, wat je verkeerd doet heb ik geen idee van... Ik speel nog niet lang.

Erikt
28 september 2009, 21:41
Gebruik ik 'em dan teveel? Hoe doen pro's dat dan? Gewoon honderd van die dingen op voorraad nemen?

Ik heb zojuist max guitar gemaild, die heeft de vorige keer mij ook voorzien van een nieuwe. Gelijk maar even twee stuks besteld :hippie:

hezz
28 september 2009, 21:57
Bestel liever gewoon een nieuwe brug, eentje zonder schroef-systeem.. Ik heb een Diego op m'n stratje zitten die erg fijn is.

Eko
29 september 2009, 08:21
Gebruik je hem niet de verkeerde kant op? Vaak worden tremelo`s bijna vlak op de body afgesteld. Als je dan omhoog beweegt zit de tremelo vast tegen de body. Iets meer kracht zetten laat je toon wel omhoog gaan , maar zet teveel kracht op de arm.
Voor de rest mag het bij de Customshop niet voor komen dat armen zo maar breken.

Gothra
29 september 2009, 10:24
Ik zie het al! Tijd voor een Floyd Rose:crazyhappy:

Metaalmoeiheid zal het niet zijn, want op een fender CS verwacht je toch wel een brug van sterker metaal.

zeppo
29 september 2009, 10:56
Metaalmoeiheid zal het niet zijn, want op een fender CS verwacht je toch wel een brug van sterker metaal.

Lijkt mij zeer sterk. Voor de CS zoeken ze volgens mij alleen de betere bodies en necks uit, en soms betere/andere pickups. De rest zal wel standaard zijn. Correct me if i'm wrong.

Chris Winsemius
29 september 2009, 11:06
Gebruik ik 'em dan teveel? Hoe doen pro's dat dan? Gewoon honderd van die dingen op voorraad nemen?


Andere trem er op.
De reden dat SRV uiteindelijk 'n linkshandige trem op z'n #1 Strat had kwam meer door 'n trem-arm-breuk dan door JH-immitatie.
Bij 'n tour in Italie was de trem of arm weer kaduuk en de enige die ze konden vinden was 'n goudkleurige linkshandige trem, beetje hakken in de body, die trem er op en klaar.
Bij de meeste hele grote artiesten heeft de gitaartech behoorlijk wat parts mee tijdens tournees.

(lefty trems zijn cool op rh Strats!)

lindstrom
29 september 2009, 11:16
Ik heb een Fender CS strat

Is het gewoon een poep systeem, heb ik een slechte brug?



tjah, je zegt het zelf eigenlijk al. :soinnocent:

G.G.
29 september 2009, 17:59
Van Fender CS mag je gewoon kwaliteit verwachten. Minste service zou naar mijn mening zou een gratis nieuwe arm. Mijn voorkeur zou ook naar een Diego uitgaan (heb er 2 op strats zitten) en in het verleden vaker strats gehad met Diego's. Toch zou ik denken dat die van Fender, in die prijsklasse zou moeten volstaan.

@ Chris: Lefties op RH strats is de ideale combinatie, voor mij niets anders meer.

FruscianteFan
29 september 2009, 18:59
Ik heb John Frusciante ook weleens de tremolo-arm van zijn '62 Strat het publiek in zien gooien...

livepulse
29 september 2009, 19:19
Andere trem er op.
De reden dat SRV uiteindelijk 'n linkshandige trem op z'n #1 Strat had kwam meer door 'n trem-arm-breuk dan door JH-immitatie.
Bij 'n tour in Italie was de trem of arm weer kaduuk en de enige die ze konden vinden was 'n goudkleurige linkshandige trem, beetje hakken in de body, die trem er op en klaar.
Bij de meeste hele grote artiesten heeft de gitaartech behoorlijk wat parts mee tijdens tournees.

(lefty trems zijn cool op rh Strats!)

Stevie heeft vanaf het begin verchroomde tremolo's op zijn gitaar gehad. Pas op het eind heeft er en verguld model opgezeten...

http://www.gibson.com/Files/aaFeaturesImages2009/6-superstars_number-one.jpg

Braindead
29 september 2009, 21:46
Ikm heb vroeger jaren op een Fender (e-nummer) fat strat gespeeld en bij mij is ook de tremoloarm toen afgebroken. (tremolo stond Fender Japan op).
Ik sapeel de veel Jimi H stuff maar ook wel slayer e.d. Jaren later overgegaan op kahler en Floyd rose en dat bevalt me stukke beter. Volgens mij is een fender tremolo toch meer voor het subtielere werk al mag iemand me graag corrigeren als ik er naast mocht zitten.

livepulse
29 september 2009, 22:31
Je hebt helemaal gelijk, Fender-tremelo's zijn niet bedoeld voor het heftigere duikwerk. Denk meer aan de Shadows, Gilmour, Beck, Hendrix...

Ik heb er zelf ook al een handvol versleten. De enige tip die ik kan meegeven is: check gewoon regelmatig even je pook op kleine breukjes, mocht er een zien: vervangen die hap!
Ik heb ooit ook eens een stalen pook gehad maar die boog dan weer door... is ook geen optie...

't Blijven Fenders hè...

ekkybedmond
1 oktober 2009, 13:04
Dames und herren,

Het is gewoon *&^% al de tweede keer dat mijn tremolo-unit van men gitaar afbreekt. Ik heb een Fender CS strat, ga er niet ongelofelijk ruig mee om, maar toch is dit de tweede keer dat hij afbreekt. Het is constant dezelfde gladde breuk aan de bovenkant van het schroefdraad (de rest zit dus nog in de brug). De brug zelf is een degelijke (vind ik) want mijn gitaar ontstemt zelden en kan ook tegen best leuke duikvluchten.

Wat doe ik fout? Heeft iemand anders hier ook ervaringen mee? Is het gewoon een poep systeem, heb ik een slechte brug? Ben ik gewoon rete-aggresief?

Tell it to me! :P


De Fender trem constructie, met schroefdraad in een blok, maakt dat de arm om maar een heel klein deel van het schroefdraad vast zit, en dat DAAR dus alle kracht op komt en bij veel en stevig gebruik dus daar vaak breuk krijgt. Ook de 'bekende' veertjes onder in het gat versterken dit effect.
Zie bijv de Callaham site (www.callahamguitars.com) voor deze uitleg.

Oplossing (ook vlgs mij): Callaham blok en trem-arm scoren. Zuigende passing, heb er zelf een. Toppie