PDA

View Full Version : Gibson SG Special Vs. Ibanez JEM 555



SixStrings2RocknRoll
28 september 2009, 19:59
Ik ben van plan om een nieuwe gitaar te kopen, maar twijfel erg tusse 2 gitaren: de Ibanez JEM 555 en de Gibson SG Special.

Ibanez JEM 555:
BODY BASSWOOD
NECK JEM
ALL ACCESS
FRETBOARD ROSEWOOD
INLAY PEARL DOT w/ VINE
BRIDGE LO TRS II
HARDWARE COSMO BLACK
PICKUP CONFIG H-S-H
PICKUP'S DiMARZIO EVOLUTION (B)
DiMARZIO EVOLUTION (M)
DiMARZIO EVOLUTION (N)
CONTROL 1VOL 1TONE
5WAY
FINISHES BK (BLACK)
WH (WHITE)


Gibson SG Special:
- Body: mahogany
- Neck: mahogany, rounded, neck joint at 19th fret
- Fingerboard: 22 frets, no inlays (on mine anyways)
- Color: platinum (super cool looking)
- Finish: brushed chrome
- Tailpiece: stopbar
- Bridge: Tune-O-Matic
- Pickups: 2 Alnico magnet humbuckers
- Controls: 2 volume, 2 tone and 3 way Switch (lead, rhythm or normal).

Ik speel vornamelijk rock, punk, metal maar ook wat blues etc.

Wat is jullie mening/ervaring met deze gitaren?

macwilliams
28 september 2009, 20:06
Van horen zeggen:

De 555 is een kut gitaar.

De sg moet net je ding zijn.

Thmz
28 september 2009, 20:08
Nu ben je een huisdier aan het kiezen, maar je twijfelt tussen een hond en een kat.

Even waarom:

Een JEM heeft
-een tremolo
-een extra dunne hals voor shred en solowerk
-24 frets vs de 22 frets van een SG

Wat ben je eigenlijk van plan om te doen op de gitaar? Ga je vooral soleren of gebruik je 'm voor rythm.

Ik zou zeggen, als het soleren voornamelijk is zou ik voor de Ibanez gaan.

Maar neem NOOIT de JEM 555.
De tremolo is echt slecht. Je kan dan beter voor de Ibanez RG1570 of iets in die richting gaan. Ze zijn van stijl ongeveer hetzelfde.
De JEM555 is namelijk een Ibanez RG350 maar met betere pickups, en een 'cooler' uiterlijk (inlays enzo)
Daar betaal je ook voor natuurlijk.

Rock Bottom
28 september 2009, 20:10
Voor jouwn muziek zeg ik SG.
Voor de rest ook SG!

Het is als een muscle car tegen een gepimpte jappenbak, een harley v.s. een tupperwarefiets.

lindstrom
28 september 2009, 20:10
simpel, ga voor de sg.

meer karakter in de gitaar!

gorgasm
28 september 2009, 20:16
n gast die er meer van kent dan ik heeft een jem, maar ene met de levensboom helemaal door de arm, niet gedotm schijnt dat die 'beter' zijn, en die gedotte nja... minder.

SixStrings2RocknRoll
28 september 2009, 20:29
Nu ben je een huisdier aan het kiezen, maar je twijfelt tussen een hond en een kat.

Even waarom:

Een JEM heeft
-een tremolo
-een extra dunne hals voor shred en solowerk
-24 frets vs de 22 frets van een SG

Wat ben je eigenlijk van plan om te doen op de gitaar? Ga je vooral soleren of gebruik je 'm voor rythm.

Ik zou zeggen, als het soleren voornamelijk is zou ik voor de Ibanez gaan.

Maar neem NOOIT de JEM 555.
De tremolo is echt slecht. Je kan dan beter voor de Ibanez RG1570 of iets in die richting gaan. Ze zijn van stijl ongeveer hetzelfde.
De JEM555 is namelijk een Ibanez RG350 maar met betere pickups, en een 'cooler' uiterlijk (inlays enzo)
Daar betaal je ook voor natuurlijk.

Haha, ja ik weet dat het 2 totaal verschillende gitaren zijn, maar ik vraag me ook af of er aan all-around gitaar is om zowel te shredden als rythm te spelen.

Rock Bottom
28 september 2009, 20:30
Met de SG heb je een hele goede alround gitaar.

mesaman
28 september 2009, 20:46
simpel, ga voor de sg.

meer karakter in de gitaar!

zit dat karakter niet in de kerel die er op speeld?wat een bekrompen uitspraak zeg.

ontopic.sg simpel basic leuke en goede gitaar.de jem is zoals je al gelezen hebt een budget rg met handvat en dingen in de hals.pak je een echte jem dan praten we over een echte gitaar en niet wat rotzooi.de 555 is te vergelijken met een goedkope epiphone.en deze gitaren zijn totaal verschillend in alles.
tis net als je vraagt of je een boot of een fiets moet kopen.

Thmz
28 september 2009, 20:50
ontopic.sg simpel basic leuke en goede gitaar.de jem is zoals je al gelezen hebt een budget rg met handvat en dingen in de hals.pak je een echte jem dan praten we over een echte gitaar en niet wat rotzooi.
Alternatief is een RG. Juist hetzelfde, alleen veel meer voor je geld, en staat Mr Vai niet op je gitaar.

Ome Keith
28 september 2009, 20:54
SG ist affengeil!
Gitaar met enorm veel karakter
Mijn slaggitariste heeft er zondag een gekocht; mocht er even mee soleren ... OMG

Braindead
29 september 2009, 21:41
Ik vind de vraag ook erg vreemd. Zoals hier al wordt gezegd is er een wereld van verschil, zowel in features als in kwaliteit. De JEM555 heeft wat mindere kanten zoals o.a. tremolo maar dat wil niet zeggen dat je dan meteen maar een compleet ander model moet kiezen zonder tremolo. Als jij duikvluchten wilt maken bijv dan zul je met die sg diep ongelukkig worden. Bedenk dus eerst wat je ermee wil en ga dan op zoek naar een goede gitaar met de juiste features binnen je budget.

Suc6