PDA

View Full Version : humbucker op 12 string acoustic



Hiro
28 september 2009, 14:09
Hey gasten, kon er geen ouwe topic over vinden, maar ik ben een ouwe 12 snirige acoustische gitaar aan t reviseren en verbouwen, en ik heb ook nog een paar ouwe humbuckers liggen.

Is t mogeljik om die op de acoustische in te bouwen en zo ja wat is dan het algehele acoustische effect hiervan?

aaronstonebeat
28 september 2009, 15:19
Dat kan; ik heb ooit voor een humbucker een ombouwtje gemaakt zodat ik 'm in het gat van een akoestische gitaar kon klemmen. Ik heb er veel mee gespeeld maar het klinkt niet erg akoestisch; toch kon ik er, door flink met de afstelling van de versterker te experimenteren, een geluid uithalen dat ermee door kon.

Op die manier sluit je het klankgat wel voor een deel af en dat gaat ten koste van iets van het akoestische geluid; maar als je versterkt speelt, is dat juist weer een voordeeltje omdat je minder snel (maar toch nog altijd snel) last van feedback hebt.

Hiro
28 september 2009, 15:22
en als ik hem niet in het gat verwerk krijg ik dan niet minder snel last van feedback?

aaronstonebeat
28 september 2009, 15:35
Pfff, da's moeilijk te zeggen. Als je er een extra gat tussen het klankgat en de brug voor maakt, offer je wat van de trillingsmogelijkheid van het voorblad op; maar hoeveel dat is, zou ik alleen kunnen vaststellen door het te proberen. Probleem zou wel kunnen zijn dat je dan één of meer bracings door moet zagen, juist op een punt waar het blad extra versteviging nodig heeft.

Je ziet bij akoestische gitaren die versterkt bespeeld worden ook wel dat het hele klankgat wordt afgesloten. Ook weer om de bekende feedbackproblemen tegen te gaan.

Yoshida
28 september 2009, 15:40
Heb je daar niet van die apparaatjes voor die je in de zijkant in kan bouwen?
Volgens mij werkt dat niet met een pickup, maar met een microfoon + input ín de klankkast zelf.

EDIT:
http://www.acousticguitarcorner.com/files/2445952/uploaded/pickups2.jpg
http://www.made-in-china.com/image/2f0j00DCVtjKQynhclM/Acoustic-Guitar-Pickup-XT-EQH04-.jpg

aaronstonebeat
28 september 2009, 15:49
Da's een voorversterker met een 4-bands toonregeling. En als je een realistischer akoestisch geluid wil hebben, kun je idd beter met een microfoontje, piezo-element of contact-element (of combinaties) werken.

Maar Hiro wil graag stoeien met wat oude humbuckers. En op zich kan dat prima.
Toch zou ik niet in het voorblad gaan zagen, zeker niet op die plaats. Er staat daar een hoop spanning op, zeker bij een 12-snarige gitaar; ik zou vrezen dat de brug gaat kantelen en dat de gitaar binnen de kortste keren een zo hoge actie heeft dat je er alleen nog maar slide op kunt spelen.

Hiro
28 september 2009, 16:02
hmm als ik dus in het voorblad zelf wil bevestigen moet dus voor extra versteveging kijken.

Anders misschien een idee om een plug and play opzetstuk te maken voor in het klankgat, dat ik een mannetje vrouwtje maak voor de kabel en met een muffler met de ingebouwde humbucker in het klankgat moet doen.

T zit in mn hoofd dus ik weet wat ik bedoel maar snappen jullie t? :P

Hedge
28 september 2009, 16:12
Enkelspoel is eenvoudiger, die kun je meestal wel bevestigen op de plek van de laatste fret. Dat ziet er ook wel leuk uit en heeft (vaak) weinig effect op de constructie.

Een Humbucker is wel erg groot, klankgat oplossing is beter denk ik. Feedback op een dergelijk element is vele malen lager dan een microfoon of piezo is mijn ervaring. Ik heb een Artec die deze drie elementen combineert en als het hard moet, dan gaat de electro-magneet aan en de rest uit.

Geluid acoustisch versterkt moet je niet te veel van verwachten. Ik vind het een beetje klinken als Nirvana Unplugged. Geen slechte CD, maar of je het Unplugged moet noemen......

KoenB
28 september 2009, 16:12
Ik snap het, en dat is zeker geen slecht idee. Humbo erin + direct feedback tegengaan.

Wel lastig als je 'ff' alleen akoestisch wilt spelen, dan moet die muffler er weer uit, en dat gaat niet zonder de snaren los te draaien...

aaronstonebeat
28 september 2009, 16:13
Dat lijkt me een beter plan :ok:

Hiro
28 september 2009, 16:17
Ik snap het, en dat is zeker geen slecht idee. Humbo erin + direct feedback tegengaan.

Wel lastig als je 'ff' alleen akoestisch wilt spelen, dan moet die muffler er weer uit, en dat gaat niet zonder de snaren los te draaien...

hmm misschien een schuifsysteem dan hoef je m dr ook niet uit te halen

aaronstonebeat
28 september 2009, 16:20
Dit was indertijd mijn oplossing. Met wat moeite kon ik het erin zetten en eruit halen zonder de snaren los te maken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QVAMZASG-D.jpg

Plant
28 september 2009, 17:16
Ik kocht ooit deze:

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/DiMarzio_soundhole_PAF-1.jpg

Een DiMarzio P.A.F. humbucker klankgatelement die je zo in het klankgat klemt en er weer uithaalt. Akoestisch? Nee, maar alles beter dan een piëzo.

Hiro
28 september 2009, 17:57
En een gewone humbucker is toch ook voor een 12 snarige te gebruiken omdat de snaren dicht tegen elkaar aan liggen, of moet ik daarvoor mn humbucker aanpassen?

aaronstonebeat
28 september 2009, 18:37
Lijkt me geen enkel probleem.

Hiro
29 september 2009, 09:37
mooi gaan we van de week ff knutselen :crazyhappy:

lindstrom
29 september 2009, 09:41
Ik kocht ooit deze:

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/DiMarzio_soundhole_PAF-1.jpg

Een DiMarzio P.A.F. humbucker klankgatelement die je zo in het klankgat klemt en er weer uithaalt. Akoestisch? Nee, maar alles beter dan een piëzo.

tof ding!!!!!

waar haal je zoiets?

*edit* gaat dit niet enorm brommen? gezien je snaren dan niet geaard zijn *edit*

Plant
29 september 2009, 12:19
tof ding!!!!!

waar haal je zoiets?

*edit* gaat dit niet enorm brommen? gezien je snaren dan niet geaard zijn *edit*

Ik kocht deze via MP of hier via gitaarmarkt, dat weet ik niet meer (mogelijk dat in het laatste geval een van onze mede-forummers het element herkent?).

Ik had al zo'n houten Dean Markley ProMag element, maar was daar niet tevreden over. Het was een single coil met naar mijn idee wel erg weinig output. Ik moest dan de amp wel erg ver openzetten en dan bromde ik de tent uit.
Daarbij was de balans tussen de snaren ronduit slecht. De onomwonden snaren (B en E) klonken echt véél harder dan de omwonden snaren. Nu kun je het element wel wat kantelen om zo het element dichter naar de bassnaren te krijgen en tegelijk verder van de B en E snaren, maar dat was niet afdoende.

Ik wilde dus een element met verstelbare poolstaafjes en toen kwam net in een advertentie deze humbucker voorbij voor een paar tientjes :crazyhappy:

Ik nam de gok en heb het element op laten sturen en was daarna aangenaam verrast. Achterop staat dat het een P.A.F. is. Een behoorlijke output vergeleken met die Dean Markley, vanwege de humbucker geen storing (nee, ook geen last van de ongeaarde snaren) en een wat voller geluid dan die Dean Markley.

Geen idee hoe oud het element is en of DiMarzio nog zoiets maakt :???: