PDA

View Full Version : welke verf is dit?



xafke
28 september 2009, 01:53
Zoals in een ander topic vermeld ben ik een vintage isana electro gitaar aan het herconditioneren. Em dateert ergens jaren 60 denk ik +-

De nek is afgewerkt in een soort lak die ik niet ken.
Het voelt aan als vinyl (zacht, niet kleverig) en is aangebracht in 2 lagen (zwart en lak) (misschien zit er ook een dunne grondlaag onder maar dat kan ik niet achterhalen)

Nu had ik die eerst wat opgeschuurd met doel die later af te werken met een nieuwe lak laag.
Dus eerst even ontvetten met aceton :)
en toen brak de hel los :blast:
De lak smelt gewoon direct en is zeer kleverig. Als de aceton verdampt is, dan is de lak net als nieuw !, glanst mooi en kleeft niet meer of zo.

Nu mijn vraag...
oo je snapt het al :cheerup:

voor deze die het niet snappen: welke lak is dit? is dat nog te krijgen in de handel?

oigun
28 september 2009, 08:07
waarschijnlijk nitro-celluloselak, Het is sowiezo niet handig om met aceton schoon te maken.... Nagellak is ook cellulose en nagellakremover....Aceton.
Het is nog te krijgen google even op delta-twello.
succes.

xafke
28 september 2009, 17:19
oooo, zeer interessante les geleerd vandaag :)
bedankt voor de info. we zijn weer een stukje slimmer geworden.

G.G.
28 september 2009, 18:12
Klinkt inderdaad als nitro. Door de aceton is de lak nu zacht geworden. Je zou er een nieuwe laag zwarte nitro op kunnen zetten, eventueel door eerst het hout te stainen als je de lak alleen blank kan krijgen.

Motip heeft ook cellulose lakken in diverse kleuren in spuitbus (kijk wel goed op het label, trendy colourline)