PDA

View Full Version : ik zoek een gain booster



rock-frank
28 september 2009, 00:51
Ik ben al een tijdje opzoek naar een gain booster.
ik wil het volgende. ik heb een mesa boogie stiletto top. prima versterker. maar ik wil op mijn clean kanaal een randje chrunch en dit wil ik middels een booster wat meer gain geven.
ook wil ik het overdrive kanaal van mijn versterker wat meer kunnen geven tijdens solo's.
heb de gain van dit kanaal voor heavy slag op 11 uur staan, net genoeg voor een dikke slag sound maar voor een solo net iets te wienig.

heb de volgende pedalen al geprobeert: Mi audio blues pro, mi audio blue boy, TS 808, EH line driver maar al deze pedalen voegen een fuzz randje toe. maar ik wil een heldere transparante sound.
heb al even zitten zoeken. een mxr cusom audio electronix booster leek mij een goede, een zvex hard on en ook een mxr micro amp is misschien wat ik zoek.

mijn vraag heeft iemand het zelfde probleem gehad en hoe dit opgelost. of heeft iemand ervaring met een van de 3 genoemde pedalen?

alvast bedankt.

Nielsje
28 september 2009, 01:15
Ik ben al een tijdje opzoek naar een gain booster.
ik wil het volgende. ik heb een mesa boogie stiletto top. prima versterker. maar ik wil op mijn clean kanaal een randje chrunch en dit wil ik middels een booster wat meer gain geven.
ook wil ik het overdrive kanaal van mijn versterker wat meer kunnen geven tijdens solo's.
heb de gain van dit kanaal voor heavy slag op 11 uur staan, net genoeg voor een dikke slag sound maar voor een solo net iets te wienig.

heb de volgende pedalen al geprobeert: Mi audio blues pro, mi audio blue boy, TS 808, EH line driver maar al deze pedalen voegen een fuzz randje toe. maar ik wil een heldere transparante sound.
heb al even zitten zoeken. een mxr cusom audio electronix booster leek mij een goede, een zvex hard on en ook een mxr micro amp is misschien wat ik zoek.

mijn vraag heeft iemand het zelfde probleem gehad en hoe dit opgelost. of heeft iemand ervaring met een van de 3 genoemde pedalen?

alvast bedankt.

De vraag is een beetje in welk frequentie bereik je wat meer boost wil. Je wil een heldere transparante sound, en dat zoek je in een boost? Verder doe je volgens mij iets niet goed als je met TS achtigen (dat zijn de MI audio pedalen namelijk ook) een fuzz randje krijgt. Misschien de verkeerde settings?

De MXR CAE is naar mijn bescheiden mening een niet al te beste booster, de micro amp beviel me destijds beter, maar ook zeker niet optimaal. SHO niet gehoord als stand alone booster. Verder is 'ie natuurlijk vrij duur, maar het bouwpakketje is zeer goed te doen.

E-J
28 september 2009, 01:15
Ik ben al een tijdje opzoek naar een gain booster.
ik wil het volgende. ik heb een mesa boogie stiletto top. prima versterker. maar ik wil op mijn clean kanaal een randje chrunch en dit wil ik middels een booster wat meer gain geven.
ook wil ik het overdrive kanaal van mijn versterker wat meer kunnen geven tijdens solo's.
heb de gain van dit kanaal voor heavy slag op 11 uur staan, net genoeg voor een dikke slag sound maar voor een solo net iets te wienig.

heb de volgende pedalen al geprobeert: Mi audio blues pro, mi audio blue boy, TS 808, EH line driver maar al deze pedalen voegen een fuzz randje toe. maar ik wil een heldere transparante sound.
heb al even zitten zoeken. een mxr cusom audio electronix booster leek mij een goede, een zvex hard on en ook een mxr micro amp is misschien wat ik zoek.

mijn vraag heeft iemand het zelfde probleem gehad en hoe dit opgelost. of heeft iemand ervaring met een van de 3 genoemde pedalen?

alvast bedankt.

Een fuzzrandje met een Tubescreamer? Dat vind ik gek! Die dingen maken juist je geluid strakker, niet fuzzig.

Heb je ook wel eens de aloude truc van de volumeknop op de gitaar geprobeerd? Zet de gain op de versterker nu niet op 11 maar op 1 uur, draai voor slag de volume op de gitaar terug naar 6 en geef er een zwieper aan voor die lekkere solo...

Yek1
28 september 2009, 08:14
RC Booster van Xotic. Kijk op de site van Xotioc voor een heleboel video's.

Henri H
28 september 2009, 09:51
Een SHO is minder geschikt vind ik, omdat ie je volume nl. ook enorm boost, zeker als je er een "randje" in draait.

Als je de gain op je drive-kanaal knijpt met je volume pot van je gitaar, en dat bevalt, kun je ook een (500k?) volume pot in een pedaaltje zetten. Dat wordt door meer forumleden (Harold Aling b.v.) gedaan.

the sure thing
28 september 2009, 10:03
Je zou de Fulldrive van Fulltone ook eens kunnen proberen. 2e hands voor EUR 120,- is ie veel te vinden. Een zeer veelzijdig instelbare "tubescreamer" die je geluid op gen enkele manier "kleurt".

Mitch
28 september 2009, 21:23
Carl Martin Hot Drive 'n boost mk2 scoren op Marktplaats. Heb je een drive en een clean boost in één pedaal, kun je de één instellen voor gebruik met je clean kanaal en de andere instellen als boost van je Stiletto's drive kanaal. Onderschatte pedalen en ze worden regelmatig voor goede prijzen aangeboden tweedehands.

Dirk_Hendrik
28 september 2009, 21:36
MI audio buff 'n Boost.
Verbaasde me vnl hoe hij m'n definitie intact hield als ik m'n (Rivera) Scheurkanaal opentrok.

En nog een... maar dan ga ik weer spammen..

rock-frank
28 september 2009, 22:32
Dank voor alle tips.

carl martin vind ik niet echt geweldig.

wil wel eens zo een mi audio proberen, maar waar vind je die dan weer...
verder ga ik even een zvex SHO bestellen bij newtone (zelfbouw) en kijken wat die doet. voor het geld hoef je dat niet te laten.

is de zvex SHO niet hetzelfde als het boostgedeelte van de box of rock?

EDIT:
Het gaat er dus om dat ik een booster die het zelfde klinkt als het verschil tussen de 11 en 3 uur stand van mijn gain op mijn amp. kan via mijn gitaar potmeter maar wil het gewoon in een pedaal hebben.
als iemand weet hoe je een 500k pot in een pedaal bouwt dan ben ik ook helemaal tevreden.

Schunhart
29 september 2009, 11:00
EDIT:
Het gaat er dus om dat ik een booster die het zelfde klinkt als het verschil tussen de 11 en 3 uur stand van mijn gain op mijn amp. kan via mijn gitaar potmeter maar wil het gewoon in een pedaal hebben.
als iemand weet hoe je een 500k pot in een pedaal bouwt dan ben ik ook helemaal tevreden.

Dat zou ik zelf niet zo snel doen, want dan moet je alles weer opnieuw instellen, want je raakt dan (volgens mij) ook een deel van je tone kwijt.

Ik heb zelf voor een MXR Micro Amp die ik voor hetzelfde gebruik als wat jij nu wil.
Ik heb deze getest samen met een MXR CAE pedaal, maar deze vond ik TE netjes. De MXR CAE kleurt je sound helemaal niet, is heel erg transparant.
De MXR Micro Amp vond ik wat dat betreft beter klinken en doet het helemaal te gek als t gaat om je cleane kanaal een randje te geven, of je crunch kanaal een extra trap te geven.
Ik moet wel zeggen: hiernaast gebruik ik ook nog de solo-boost die op mijn preamp zit, maar dat is meer een volume kwestie dan vanwege de gain.

HaroldA
29 september 2009, 11:11
Dat zou ik zelf niet zo snel doen, want dan moet je alles weer opnieuw instellen, want je raakt dan (volgens mij) ook een deel van je tone kwijt.

En waarom is dat zo? De TS geeft aan dat het met z'n gitaar potmeter ook al kan, dus dan lijkt me een volume pedaaltje helemaal handig!

En ja: ik gebruik dit principe ook om m'n 1-kanaals JMP/JCM800's lekker clean te krijgen. :ok:

Schunhart
29 september 2009, 11:31
En waarom is dat zo? De TS geeft aan dat het met z'n gitaar potmeter ook al kan, dus dan lijkt me een volume pedaaltje helemaal handig!

En ja: ik gebruik dit principe ook om m'n 1-kanaals JMP/JCM800's lekker clean te krijgen. :ok:
Nouja, dat is mijn ervaring met mijn eigen potmeter. Als ik deze dichtdraai haalt ie wat hoog eruit. Een beetje als een tone-knop.

En ik heb het met een volume pedaal ook geprobeerd maar vond het persoonlijk niet lekker klinken. Al kan ik niet precies verwoorden waarom dan weer niet...

HaroldA
29 september 2009, 11:38
Nouja, dat is mijn ervaring met mijn eigen potmeter. Als ik deze dichtdraai haalt ie wat hoog eruit. Een beetje als een tone-knop.

Ach so...

Het volume pedaaltje van Musikding zou dat als het goed is moeten compenseren:

http://www.musikding.de/images/product_images/popup_images/avolume.jpg

Je ziet daar een 1.2nF condensator met een 130k weerstand in serie staan.

Zie ook: http://www.ratcliffe.co.za/articles/volumepot2.shtml

Henri H
29 september 2009, 11:38
Ik vind ook dat een volume-pot wat hoog wegsnoept, maar voor sommigen werkt het wel, gewoon proberen, en het kost bijna niks.

E-J
29 september 2009, 12:30
Doe toch niet moeilijk en verander wat aan de bedrading in je gitaar zodat er geen hoog wordt afgesnoept wanneer je de volumepotmeter terugdraait. Bij een Les Paul moet je dan denken aan '50s stijl bedrading of een zogenaamde treble bleed dingetje, een resistor en een condensator aan elkaar gesoldeerd (kost je nog geen euro). Ik heb mijn Les Paul nu '50s stijl 'bedraad' en ik doe niets anders dan met de potmeters spelen, werkt geweldig en het heeft me NIETS gekost.

Ibanez666
29 september 2009, 12:42
Doe toch niet moeilijk en verander wat aan de bedrading in je gitaar zodat er geen hoog wordt afgesnoept wanneer je de volumepotmeter terugdraait. Bij een Les Paul moet je dan denken aan '50s stijl bedrading of een zogenaamde treble bleed dingetje, een resistor en een condensator aan elkaar gesoldeerd (kost je nog geen euro). Ik heb mijn Les Paul nu '50s stijl 'bedraad' en ik doe niets anders dan met de potmeters spelen, werkt geweldig en het heeft me NIETS gekost.

Ik heb zon treble bleed dingetje in een van mn gitaren en dat werkt prima

HaroldA
29 september 2009, 12:42
Doe toch niet moeilijk en verander wat aan de bedrading in je gitaar zodat er geen hoog wordt afgesnoept wanneer je de volumepotmeter terugdraait.

Doe toch niet zo moeilijk met je volume potmeter. Of kun jij met 1 hand spelen? ;)

Mij lukt het in ieder geval niet om te luisteren, draaien, luisteren, spelen, toch nog wat draaien, spelen en dan maar hopen dat hij ongeveer goed staat. Anders weer wat draaien...

Wat ik veel makkelijker vindt: op knop trappen. (potmeter staat al 100% goed)

E-J
29 september 2009, 12:51
Doe toch niet zo moeilijk met je volume potmeter. Of kun jij met 1 hand spelen? ;)

Mij lukt het in ieder geval niet om te luisteren, draaien, luisteren, spelen, toch nog wat draaien, spelen en dan maar hopen dat hij ongeveer goed staat. Anders weer wat draaien...

Wat ik veel makkelijker vindt: op knop trappen. (potmeter staat al 100% goed)

Het is een kwestie van gewenning en afgaan op je gehoor. Ik doe vrij veel 'tweaking' live en kan het nu razendsnel. Als je het eenmaal kunt... je staat versteld van de mogelijkheden. Ik speel in een bluesband en het is geweldig om continu het geluid net wat anders te maken. De profi's doen niets anders... waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Daar zijn die knoppen op je gitaar voor ;).

HaroldA
29 september 2009, 12:58
Ik speel in een bluesband en het is geweldig om continu het geluid net wat anders te maken.

In een rustige (blues)band met veel ruimte voor jouw gitaar zou het inderdaad de beste oplossing zijn. In een band met 2 gitaristen is het al veel moeilijker te horen en als die dan ook nog eens op voorgrond staan (stevige rock/metal) is het helemaal niet te doen... En dan heb ik het nog niet over het podiumgeluid gehad!

Dan vertrouw ik veel liever op m'n volumepedaal met treble bleed...

E-J
29 september 2009, 14:08
In een rustige (blues)band met veel ruimte voor jouw gitaar zou het inderdaad de beste oplossing zijn. In een band met 2 gitaristen is het al veel moeilijker te horen en als die dan ook nog eens op voorgrond staan (stevige rock/metal) is het helemaal niet te doen... En dan heb ik het nog niet over het podiumgeluid gehad!

Dan vertrouw ik veel liever op m'n volumepedaal met treble bleed...

Euh, er is toch geen verschil qua effect tussen een volumepedaal en de volumepotmeter op je gitaar (tenzij je het pedaal in de loop heb staan)? Behalve dat je het een met de hand bedient en de ander met de voet.

Ik heb tot voor kort ook met de band hardrock nummers gespeeld met een tweede gitarist en beide gitaren sneden bij een solo als een mes door de boter door een simpele draai aan de volumeknop. Ik zet voor een ritme mijn gitaar op 6 en op 10 ben ik perfect te horen. Zolang je elkaar maar de ruimte geeft en niet oorverdovend hard speelt is het appeltje eitje... zelfs in een rockbezetting met meerdere gitaren!

Luke-wannabe
29 september 2009, 14:10
Voor Frank is dat alleen niet makkelijk, want in onze muziek word vaak geschakeld van clean naar od en met je volume gaat dat niet snel genoeg. Sowieso is een pedaal makkelijker in gebruik.

En bovendien. Als hij een pedaal wil waarom ga je dan zitten zeuren dat -ie het met z'n volumepot in zn gitaar moet doen?

E-J
29 september 2009, 14:24
En bovendien. Als hij een pedaal wil waarom ga je dan zitten zeuren dat -ie het met z'n volumepot in zn gitaar moet doen?

Omdat het effect hetzelfde is en je geld bespaard. Ik probeer de TS alleen maar te helpen door ook op een alternatief te wijzen, niets mis mee toch?

rock-frank
29 september 2009, 15:19
Omdat het effect hetzelfde is en je geld bespaard. Ik probeer de TS alleen maar te helpen door ook op een alternatief te wijzen, niets mis mee toch?

het geld boeit mijn weinig, voor 20 euro koop je 2 pakjes peuken...
ik ga het volume pedaaltje bestellen en in elkaar hobbyen en dan gaan jullie horen of dit de oplossing is!

Luke-wannabe
29 september 2009, 19:20
Dure sigaretjes rook jij, Dkkr!

Braindead
29 september 2009, 23:35
Fuck toen ik nog rookte betaalde je nog fl 3,85 voor een pakje Marlboro...

Nielsje
30 september 2009, 00:15
Dure sigaretjes rook jij, Dkkr!

Dkkr?!

s dt nw? schrjvn zndr klnkrs?

Luke-wannabe
30 september 2009, 01:12
D j dt nt? Dt s d nwst trnd n brzh-lnd!

Henri H
30 september 2009, 07:47
Wlk klnkrs ntbrkn r dn n Dkkr? :???:

Nitefly7
1 oktober 2009, 09:49
RC Booster van Xotic. Kijk op de site van Xotioc voor een heleboel video's.

los van de gevonden oplossing vind ook ik de RC Booster een heerlijk pedaal, het klinkt gewoon altijd als een 'tikje meer' pedaal; zonder al te veel te kleuren kun je ieder geluid uit je rig 'meer' laten klinken; en daarbij ook nog gain/bass/treble bijregelen.. !

JelmerOnGuitar
2 oktober 2009, 00:49
RC Booster van Xotic. Kijk op de site van Xotioc voor een heleboel video's.

+ 1

Te gek pedaal! Serieus die knopjes op het ding doen zoveel.. Als je hem "neutraal" gebruikt krijg je een heerlijke warme overdrive, maar draai je de gain wat terug en voeg je wat meer volume (van het pedaal) toe.. Dan krijg jij wat je wil!!

stikel
2 oktober 2009, 03:11
De Sexdrive van Durham Electronics


Gr. Jan

Yek1
2 oktober 2009, 09:19
Euhhhhh, zie sig ... ;-)

Henri H
2 oktober 2009, 09:53
RC Booster van Xotic. Kijk op de site van Xotioc voor een heleboel video's.en dat voor "maar" +/_ €200,-.... :crazyhappy:

mattihafler
2 oktober 2009, 10:17
Ik heb zelf gisteren een Jekyll & Hyde van Visual Sound op de kop getikt.
heeft 2 kanalen (overdrive alah tubescreamer en n distiortion)

Ik was zelf ook naar een extra boost op zoek voor bepaalde stukken in nummers wat meer ballen te geven.

Vanavond ga ik m voor t eerst 'testdriven'