PDA

View Full Version : Fernandes sustainer circuit board



Calafalas
27 september 2009, 23:13
Hallo allen,

Een paar week geleden heb ik de Fernandes sustainer FSK-401 gekocht. Ik had hem geinstalleed en hij werkte perfect.
Omdat ik een nieuwe set humbucker pickups heb gekocht, heb ik mijn gitaar weer open geschroefd en de nieuwe pickups vast gesoldeerd. Omdat ik toen mijn gitaar toch open had, heb ik ook meteen wat extra draad aan het LED lampje dat op het circuit board van de sustainer zit gesoldeerd, zodat ik het lampje aan de voorkant van mijn gitaar kan zien, als hij aan staat.
Sindsdien doet mijn gitaar het niet meer. Het LED lampje, dat anders altijd aanging als ik mijn gitaar aansloot op mijn effectendoosjes en versterker, gaat ook niet meer aan sinds die laatste aanpassing.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd (zoals het LEDje opnieuw aan het circuit oard solderen), maar niets hielp tot nu toe.

Heeft iemand misschien tips, zodat ik kan begrijpen wat er verkeerd is met de circuits in mijn gitaar? Ik kan eventueel ook wat foto's posten van mijn circuit board zoals hij nu is.
Ik hoop dat iemand me kan helpen hoe ik dit moet oplossen.

aaronstonebeat
27 september 2009, 23:19
Ik heb geen schema voor me, dus doe ik een gok.
Heb je het ledje in de goede richting aangesloten? Het is een diode en laat dus maar stroom in één richting door.

En overigens: welkom!

snaarplukker
28 september 2009, 10:59
Ik heb geen schema voor me, dus doe ik een gok.
Heb je het ledje in de goede richting aangesloten? Het is een diode en laat dus maar stroom in één richting door.

En overigens: welkom!
In dat geval kan het LED'je nu kapot zijn.
Maar een kapot of verkeerd gesoldeerd LED'je kan geen oorzaak zijn van het niet doen van je gitaar. Er zal ongetwijfeld een of ander draadje losgeraakt zijn.

RoelTM
28 september 2009, 11:03
Ik heb verschillende dingen geprobeerd (zoals het LEDje opnieuw aan het circuit oard solderen),
Is er niet wat soldeer op een ander component van het board gekomen?

Calafalas
28 september 2009, 13:53
Bedankt voor deze snelle reacties.


In dat geval kan het LED'je nu kapot zijn.
Maar een kapot of verkeerd gesoldeerd LED'je kan geen oorzaak zijn van het niet doen van je gitaar. Er zal ongetwijfeld een of ander draadje losgeraakt zijn.
Het LEDje heb ik nog getest door hem direct met draadjes contact te laten maken met een 9V batterij (ik weet nu dat dat niet goed is). Maar dan werkt hij wel nog steeds.
Ik heb er bovendien wel op gelet inderdaad dat het LEDje met de zelfde polen aan de zelfde contactpunten zit.


Is er niet wat soldeer op een ander component van het board gekomen?
Dat was inderdaad wel gebeurd ja. Maar ik heb me er daarna wel van verzekerd dat er geen soldeerverbindingen meer zijn die er eerst ook niet waren.

aaronstonebeat
28 september 2009, 14:02
Dan wordt het tijd voor duidelijke foto's.

Calafalas
28 september 2009, 17:08
Oke hoop dat deze foto's duidelijk genoeg zijn.
http://i416.photobucket.com/albums/pp245/Calafalas21/CircuitboardLEDconnection1.jpg
http://i416.photobucket.com/albums/pp245/Calafalas21/CircuitboardLEDconnection2.jpg

aaronstonebeat
28 september 2009, 18:42
Duidelijke foto's :ok: Maar ik kan er zo weinig van zeggen. Maken die solderingen goed contact?

Kars-
28 september 2009, 20:11
In dat geval kan het LED'je nu kapot zijn.

Leds gaan niet stuk als je ze verkeerd polariseert, ze gaan alleen stuk als je er te veel stroom doorheen jast

Waar gaan die contacten heen waaraan je de led heb gesoldeerd? (Ik hoop V+ en gnd?)

Calafalas
29 september 2009, 13:42
Nee het LEDje zelf is ook niet stuk.
De beide contacten zijn verbonden met een weerstandje. Waar ze daarna mee verbonden zijn is mij een raadsel. Vanaf dan gaat het namelijk via de sporen van het circuit board. En die zitten verstopt onder een zwarte coverlaag.
Overigens: als ik een 9V batterij op de weerstandjes aansluit brand het LEDje niet. Volgens mij zou de stroomkring dan zo moeten zijn:
9V(-) -> weerstandje -> Ledje -> weerstandje -> 9V(+)

Maar hij brand dan niet.

RoelTM
29 september 2009, 15:52
Dat zou wel moeten gebeuren. En volgens mij mag je het LEDje ook niet zomaar willekeurig ergens op het circuit aansluiten, maar moet dit tussen de batterij en het circuit.

Kars-
29 september 2009, 16:04
9V(-) -> weerstandje -> Ledje -> weerstandje -> 9V(+)

Maar hij brand dan niet.
Je ledje doet het maar 1 kant op, dus waarschijnlijk moet je gewoon de polen dan omdraaien

Heb je je pickups wel goed aangesloten?

Calafalas
29 september 2009, 23:13
De pickups zijn volgens mij goed aangesloten. Maar ook dan zou het lampje moeten branden volgens mij. Bij mijn weten zou dat lampje moeten branden als de batterij nog goed is, en de gitaar is aangesloten op een versterker.

Maar dat de stroomkring niet werkt als ik de batterij contact laat maken met het LEDje inclusief de weerstandjes... Wat zegt dat over de weestandjes ?

Kan het zijn dat die niet goed gesoldeerd zijn? Of zelfs kapot gegaan door bijvoorbeeld de warmte van mijn soldeerbout ?

aaronstonebeat
29 september 2009, 23:18
Ik ben nog niet zo heel erg thuis in welke componenten meer hittegevoelig zijn, maar ik meen een tijdje terug met enige verbazing vernomen te hebben (van iemand die weet waarover hij het heeft) dat weerstanden makkelijk beschadigd kunnen raken door de hitte van het solderen.

snaarplukker
30 september 2009, 11:25
Heb je geen beschrijving bij je Fernandes sustainer FSK-401? Of vraag de fabrikant om een schema of hoe het met hun service zit. Je mag wel een beetje service verwachten op een eenvoudige schakeling van een kleine $250.

Rubenios
30 september 2009, 11:39
Toen ik de foto zag sloeg mij de schrik al op het hart moet ik zeggen, is dit met een 40 watt soldeerbout gedaan? De pcb is iig veel te warm geworden, pas op dat je geen losse via's krijgt of sporen die loslaten...

Anyways, die weerstand is waarschijnlijk kaduuk of een te hoge waarde. Voor een schakeling met een 9volt batterij zal een weerstandje van 150 ohm achter de LED voldoende zijn.