PDA

View Full Version : Gretsch G3140 Thinline Synchromatic Hollow Body



humbucker
28 september 2009, 00:12
Heb net een ruilvoorstel gekregen om m'n Marshall JTM60 te ruilen tegen deze gitaar. Nu zou ik wel graag wat meer informatie over de gitaar willen, want Gretsch heeft me altijd al aangetrokken. Iemand ervaring met het ding? Bouwkwaliteit? Pups? Waarde? enz...

Thanks!

Quicksilver
28 september 2009, 00:27
Pups zijn Gretsch Dynasonics.
Bouwkwaliteit zou ik niet weten, evenals waarde. :makeup:

GretschGuy
28 september 2009, 02:30
De G3140 was geen deel van de Synchromatic serie. Maar van de duurdere Historic serie. Die werd afgeschaft na de overname door Fender.

De kwaliteit is beter dan die van de Electromatic gitaren. Bovendien zien ze er, vooral door de 'cat's eyes' i.p.v. f-sleutels, cool uit.

PU's zijn hetzelfde als in de Electromatic hollowbodies. Niet zo goed als de Dynasonic re-issues in de Japanse Gretsch. Maar het verschil is tamelijk marginaal. Prima voor rockabilly en anderszins clean. Ongeschikt voor zware oversturing.

Ze zijn maar kort gemaakt en worden weinig verhandeld. Dus 't is lastig iets over de waarde te zeggen. Ruil tegen 'n JTM-60 klinkt in elk geval niet als 'n rip-off.

Eko
28 september 2009, 08:44
Als hij deel uitmaakt van de Historic serie moet je wel weten dat deze redelijk slecht van de hand gaan. Het probleem met deze serie is dat de eigenaar voor Fender ( Baldwin) op het laatst met een partij onderdelen zat en hout. Ze hebben toen de Historic serie in het leven geroepen om de voorraad oude onderdelen te gelde te maken. Ze hebben echter allerlei onderdelen op allerlei types geschroefd. Je kunt 2 dezelfde gitaren hebben met bv verschillende tuners of verschillende pick-ups. Voor verzamelaars is dit niet echt aantrekkelijk.

humbucker
28 september 2009, 10:17
Ok, thanks! Lijkt me wel een leuk gitaartje voor erbij, maar als ze zo moeilijk doorverkoopbaar zijn, lijkt het me niet zo'n goede deal!

GretschGuy
28 september 2009, 16:23
??? De waarde van de Historic serie voor 'verzamelaars' is gelijk aan die van andere budget Gretsch gitaren uit het recente verleden. Nihil.

Ook de rest van het verhaal van Eko klopt niet. De gitaren van de Historic serie waren gewoon gestandaardiseerde modellen, met altijd dezelfde specs. Wel was er, zoals in alle Gretsch series van die tijd, een verwarrend groot aantal modellen. Waarvan er verschillende wel erg veel op elkaar leken.

Baldwin is sinds 1989 al niet meer de eigenaar van Gretsch. De merknaam werd toen weer terug gekocht door de familie.

humbucker
28 september 2009, 22:07
hmm, er zijn precies wel wat tegenstrijdigheden betreffende deze gitaar. Iemand die uitsluitsel kan geven?