PDA

View Full Version : Grafiet als "glijmiddel"...



ThaBluesBreaker
27 september 2009, 21:12
voor op de topkam zodat de snaren minder wrijving ondervinden en midnder slijtage opleveren aan de top kam.

Is dat gebruikelijk om te gebruiken? Of wat doe je er op?

Ash ketchum
27 september 2009, 21:22
Heel gebruikelijk. Ik heb pas nog met een potloodje door de topkam van mijn Gibson ES-335 gedaan, de G-snaar haperde wel eens. It works like a charm!

ThaBluesBreaker
27 september 2009, 21:26
...Okay great maar kijk het zit zo. Mijn pa heeft een potje grafiet staan, die hij gebruikt als het deurslot stroef loopt. Dan spuit hij die zwarte troep erin.

Nu wilde ik dus dat potje pakken zegt mijn pa nee joh dat moet je niet op je gitaar gaan spuiten want dat wordt één grote zwarte vieze bende. Dus vandaar dat ik het me hier nog maar eens afvroeg.

Maar jij gebruikt dus een potlood okay, dankjewel.

EGH
27 september 2009, 22:39
Wordt veel gebruikt (vaak in de vorm van een potlood). Je hebt minder last van ontstemming, wel als je een witte topkam hebt zal hij enigzins grijs worden aan de randen van de gleuvjes, maar dat moet je dan maar voor lief nemen. Bij een zwarte/donkere topkam zie je er niks van.

snaarplukker
27 september 2009, 22:40
...Okay great maar kijk het zit zo. Mijn pa heeft een potje grafiet staan, die hij gebruikt als het deurslot stroef loopt. Dan spuit hij die zwarte troep erin.

Nu wilde ik dus dat potje pakken zegt mijn pa nee joh dat moet je niet op je gitaar gaan spuiten want dat wordt één grote zwarte vieze bende. Dus vandaar dat ik het me hier nog maar eens afvroeg.

Maar jij gebruikt dus een potlood okay, dankjewel.
Inderdaad. Als je een beetje knijpt kan er al behoorlijk wat uitkomen. Spuit een beetje op een een papiertje en met een tandenstokertje ofzo kan je er een beetje mee in de groeven stoppen.

Gothra
28 september 2009, 09:04
of je koopt een graphtec topkam

budje
28 september 2009, 09:11
of gewoon een podlood uit de kast, da's hetzelfde als grafietpoeder, maar een stuk beter doseerbaar!

Hiro
28 september 2009, 10:06
dat ga ik vanavond ook maar even doen, uik heb er nu dikkere snaren op gelegd. Het gaat wel maar iets meer "lube" kan geen kwaad. Beter als de kam gaan vijlen ;)

nickofzo
28 september 2009, 18:53
net ook even gedaan.. grafiet werkt als een tiet!;)

ThaBluesBreaker
28 september 2009, 22:31
Nou mijn gitaar blijft weer in goed in tune :) Ook dat boompje op de kop ingevet. Zo kwam hij ook toen ik de gitaar had besteld, kdacht waarom zit daar nou weer vet op. Heb ik het schoongemaakt...maar nu snap ik waarom dat zo is.


Conclusie, Grafiet uit een potje werkt prima als je het gedoseerd aanbrengt met een tandenstokertje :ok:

nickofzo
28 september 2009, 22:34
Nou mijn gitaar blijft weer in goed in tune :) Ook dat boompje op de kop ingevet. Zo kwam hij ook toen ik de gitaar had besteld, kdacht waarom zit daar nou weer vet op. Heb ik het schoongemaakt...maar nu snap ik waarom dat zo is.


Conclusie, Grafiet uit een potje werkt prima als je het gedoseerd aanbrengt met een tandenstokertje :ok:

kheb heb gewoon een potlood zover geslepen dat het eraf kwam.. en de afgebroken puntjes platgestampt met de achterkant van de potlood..

welk boompje?

humbucker
28 september 2009, 22:51
Waarschijnlijk bedoelt ie een stringtree ;)

munkie
29 september 2009, 12:30
Vulpotloodje kan ook. GraphTec topkammetje, 6 euro, een " no-brainer". Hoef je niet na te bewerken voor een 010 setje. Alleen de totale hoogte goed krijgen vergt het nodige gevijl aan de onderkant vd topkam.

Midwolda
29 september 2009, 14:55
Ja maar... een graphtec topkam is zwart en dat vind ik niet mooi staan...
(wat een gezemel weer he)

Hiro
29 september 2009, 15:12
ja maar... Een graphtec topkam is zwart en dat vind ik niet mooi staan...
(wat een gezemel weer he)
inderdaad ja

;)

RedBuell
29 september 2009, 17:07
Een beetje vaseline schijnt het ook goed te doen.

Jasper.
29 september 2009, 18:01
Dit kun je beter als glijmiddel gebruiken denk ik, anders word het zo'n zooitje
http://www.3suisses.be/FRONT/DE_CN/IMAGESPRODUIT/UNIGRO/vis_zoom/8/8/6/7/88674.jpg

oigun
29 september 2009, 18:22
Ja maar... een graphtec topkam is zwart en dat vind ik niet mooi staan...
(wat een gezemel weer he)

Bij guitarsupplies zijn er ook witte...:ok:

Tristan
30 september 2009, 00:20
Je hebt ook gewoon van die potjes waar "glijmiddel" of "lube" op staat, grafiet is denk ik niet zo prettig op je lul, zeker niet als je daarna nog gaat neuken...

ThaBluesBreaker
30 september 2009, 00:24
Dan krijg je wel een neger lul. Hij wordt er alleen niet langer van denk ik. Maar het psychologische voordeel heb je dan weer wel.

En vaseline smeer ik op dat boompje of zoals een ander al zei stringtree.

ekkybedmond
1 oktober 2009, 12:58
voor op de topkam zodat de snaren minder wrijving ondervinden en midnder slijtage opleveren aan de top kam.

Is dat gebruikelijk om te gebruiken? Of wat doe je er op?

Hmm,

grafiet....

er zijn experts die menen dat van grafiet de gewonden snaren heel snel dood slaan, omdat het fijne poeder tussen de windingen gaat zitten en het vrije trillen belemmert. Naaimachineolie (KLEIN beetje) zou beter zijn.

Witte graphtech (of Tusq) werkt ook uitstekend, maar dan moet je echt gaan hobby-en

ThaBluesBreaker
1 oktober 2009, 15:12
Hmm,

grafiet....

er zijn experts die menen dat van grafiet de gewonden snaren heel snel dood slaan, omdat het fijne poeder tussen de windingen gaat zitten en het vrije trillen belemmert. Naaimachineolie (KLEIN beetje) zou beter zijn.

Witte graphtech (of Tusq) werkt ook uitstekend, maar dan moet je echt gaan hobby-en

Heb ik geen last van. Ik gebruik namelijk Elixer snaren met coating :) Komt niks tussen dus :)