PDA

View Full Version : Het grote Yamaha DG-1000 waarderingstopic



telecastermaster
27 september 2009, 19:24
Ik wou even melden dat ik vorige week een Yamaha DG-1000 voorversterker heb aangeschaft en dat ik eigenlijk best wel onder de indruk ben van die voorversterker.

Ik gebruik 'm in mijn studio-rack(je) voor opnames / (low volume) instuderen / koptelefoon etc. (rackje bestaat verder uit ADA Ampulator en Lexicon MPX-1 en dan in computer/monitor/LAB L9 transisitor combo eindtrap). Maar ik moet zeggen dat het clean bijzonder transparant klinkt (veel transparanter dan mijn ADA MP-1, bv) en ook organisch (Igv een stuk organischer dan mijn POD 2.0). Ik speel eigenlijk voornamelijk clean, maar dat de overstuurde geluiden ook goed klinken is een leuke bonus. :p En de bediening (met gemotoriseerde faders!) is erg simpel; is duidelijk goed over nagedacht.

Nadelen zijn er natuurlijk ook (voor zover ik dar na 1 week al over kan oordelen):

- De indicatie ledjes van het gekozen versterkermodel hadden wel wat groter/beter zichtbaar gemogen
- Display had ook wat groter gekunt; is slechts 2 cijfers (net zo groot als de MP-1, overigens).
- De achterkant is wel een licht teleurstelling. 1 ongebalanceerde mono-uitgang??? Dat kan echt beter...

Anyway, ik ben er blij mee (voorlopig dan ;) ). Volgens mij toch een beetje onderschatte preamp, hier.

Cheers


http://www.yamaha.com/yamahavgn/Images/Guitars/Product/Views/dg1000_closeup.jpg

Rinze
27 september 2009, 19:30
Gefeliciteerd! Het ding kreeg destijds ook erg goeie recensies. Jammer dat je de (zwaar) vervormde geluiden niet echt gebruikt, ben ik altijd al benieuwd naar geweest. De Ampulator lijkt me ook een fijn ding trouwens.

paulusdeBKB
27 september 2009, 20:28
De DG-1000 klinkt, als ik me niet vergis, hetzelfde als de DG-Stomp en die heb ik zelf. Ook een erg fijn apparaat.

De DG-Stomp heeft ook nog effecten aan boord en wat footswitches, maar de DG-1000 heeft dan weer die gemotoriseerde faders. Als je een rack setup gebruikt, is de DG-1000 dus de betere keuze.

De DG-serie heeft maar 8 (!) preamp-modellen, maar ze zijn wel allemaal erg bruikbaar. Overigens houdt Yamaha zich erg op de vlakte over welke amps ze precies na hebben gemaakt, maar Fender, Vox en Marshall zijn prima herkenbaar.

Ene Bill Vencil heeft soundclips online staan:
http://www.billvencil.com/gear/dg/

Kaboemba
28 september 2009, 14:27
Ik heb een dg100 212, oftewel de combo uitvoering.
Line6 valt in het niet, veel meer dynamiek en karakter op deze yamaha.
Gebouwd als een tank en potdomme wat zijn die gemotoriseerde potmeters geil. Het instellen is ook nog is super simpel.
En hij zit er nog is aardig uit ook.
Wel veel minder keus in amps en effecten (daar heb ik de G2 voor) maar hoeveel gebruik je er nu werkelijk van, liever 4 toppers dan 1001 net niet dingen.

Hij stond te koop, maar in combinatie met lexicon G2 klinkt hij toch wel heel erg lekker, dus hij blijft toch maar.
Ik moet zeggen het is eigenlijk de beste combi die ik tot nu toe gehad heb.

telecastermaster
28 september 2009, 18:10
De DG-serie heeft maar 8 (!) preamp-modellen, maar ze zijn wel allemaal erg bruikbaar. Overigens houdt Yamaha zich erg op de vlakte over welke amps ze precies na hebben gemaakt, maar Fender, Vox en Marshall zijn prima herkenbaar.

Ene Bill Vencil heeft soundclips online staan:
http://www.billvencil.com/gear/dg/

Waar zijn die amp models eigenlijk op gebaseerd?
Wat maken jullie daarvan?

Ik zou denken:

Clean 2 = Fender Twin
Clean 1 = Roland Jazz chorus (?)
Crunch 2 = Vox AC 30
crunch 1 = Brits
drive 2 = ook brits... Marshall Bluesbreaker misschien
drive 1 = Marshall stack?
lead 2 = modern, amerikaans...Mesa?
lead 1 = modern ook amerikaans

dml
28 september 2009, 19:27
Lead 2 = Soldano.

paulusdeBKB
28 september 2009, 20:38
En Lead 1 klinkt als Boogie, in grote lijnen dan.

minoin
28 september 2009, 23:38
Ik Joost Vergoossen een tijd terug op een DG Stomp horen spelen en ik was zeer onder de indruk. Zo'n dingetje komt er ook nog wel bij als ik centjes heb :)

Jimi Hendrix
29 september 2009, 08:22
Allan Holdsworth speelt of speelde in elk geval een tijd op zo'n Yamaha (combo's met extra speaker geloof ik).
Klinkt erg mooi. Een geluid dat je niet zo snel uit een gewone versterker haalt (aldus Holdsworth zelf). Zie de plaat The Sixteen Men Of Tain. Veel sustain maar weinig vervorming was het truukje dat hij ermee uithaalde.

telecastermaster
29 september 2009, 10:46
Ik heb een dg100 212, oftewel de combo uitvoering.


Lijkt me ook echt een gave versterker!
Ik zit er nu over te denken om een 2x12" cab bij te kopen met vintage 30's.
Dan kom ik al aardig in de buurt.

qwertyuiop
29 september 2009, 12:07
heb er jaren geleden (toen die net uit was) eentje gehad. geweldig ding! en die roterende potmeters... bloedgeil werd ik ervan! maar uiteindelijk blijft het een modeller en dat merk je. maar goed, die serie van yamaha is wel een van de betere!
gefeli!

ghk123
4 oktober 2009, 20:45
Fijn ding he?

Heb een DG stomp een een DG-1000. Gebruik ze nu als backup voor H&K Triamp/Repliex combi maar mis nog steeds het karakter van de Drive 2 van de DG, eigenlijk mijn geluidje in combi met een DIY SHO en een buizeneindbak. De DI vind ik niet zo bijzonder, dit doen anderen beter, maar een combi met een buizeneindtrap (Marshall 20/20 en verbouwde Twin gehad) is erg goed.

Verder heb ik ook combo's gehad, een DG212A (Kaboemba heeft die nu ?) en (TIP!) Dg60FX, dit is eigenlijk een Stomp met einddtrap en 12 inch speaker. De combo's kunnen me niet zo bekoren, einddtrap zijn niet zo. Ze hadden in de leer moeten gaan bij Peavey, transtube (Oude Bandit bv) laat zien hoe het wel goed kan met een transistor eindtrap.

Nog een mod voor zowel de DG-1000 als de Stomp: de 1e versterkertrap is gewoon analoog (Ic'tje) en heeft invloed op de uiteindelijke hoeveelheid gain. In de DG-1000 en heeft deze te weinig versterking (LEdje klipt bijna niet bij volledige inputgain). De weerstand in de 1e feedbackloop verhogen geeft meer versterking en daarmee meer gain.

Veel plezier ermee!

Gerben

PS. op myspace van 1van m'n bandjes is de combi DG1000/MArshall 2020/ Vintage 30 te horen. Oefenruimteopnames Brakke kwaliteit... dat dan weer wel 8-) http://www.myspace.com/bandspellbound