PDA

View Full Version : Snaar en capo



Woutsie
27 september 2009, 18:40
Al een tijdje is mijne kleine e-snaar kapot en ga deze deze week veranderen maar zou graag ook een capo kopen. Aangezien ik mijn gitaar aan mijn broer ga meegeven had ik graag geweten hoeveel dit ongeveer zou kosten...

Nieuwe snaar + herstelling in de winkel zelf
Standaard capo voor akoestische gitaar

Portel
27 september 2009, 19:17
Een losse e-snaar kun je kopen voor ongeveer €1,20
Een heel setje kost ongeveer €10,

Een capo kun je kopen voor €10 maar ook voor €20.
Volgens mij ook wel voor minder.

kenx
27 september 2009, 19:29
Een losse e-snaar kun je kopen voor ongeveer €1,20
Een heel setje kost ongeveer €10,

Een capo kun je kopen voor €10 maar ook voor €20.
Volgens mij ook wel voor minder.

Volgens mij ben je beter af met een heel nieuw pakje snaren.

Thmz
27 september 2009, 19:30
Waarom zou je een snaar LATEN herstellen? Dit is toch makkelijk zelf gedaan. Je kan ook kijken naar youtube video's om te kijken hoe het moet. Snaar is niet zo duur. (wat hierboven werd gezegd)

Capo hangt af van wat je wilt. Als je eentje wil hebben die je makkelijk erop kan zetten (soort van klem erop) is die toch al rap 20 euro. Eentje met een lintje (redelijk onhandig systeem, maarja) is maar 5 euro.

Guitar GoD
28 september 2009, 14:40
snaren erop zetten is 10 minuten tot een kwartiertje werk en is goed zelf te doen. ik weet niet hoe het bij jou is maar winkels bij mij in de buurt rekenen 10 euro voor snaren eropzetten exclusief snaren.

ik zou ze er dus gewoon zelf op zetten is helemaal niet moeilijk

Hiro
28 september 2009, 14:54
en je leert er gelijk een heleboel van en het is goedkoper om t zelf te doen en leuker :)

axmaster
28 september 2009, 16:28
Ik heb dit weekend een Planet Waves NS (Ned Steinberger) capo gekocht. Kostte slechts €12,50 en mijn beste capo tot nu toe (ik heb Dunlop Trigger, Kyster en G7th). Je kunt met een wieltje de klemkracht instellen waardoor je net genoeg kracht zet om de snaren af te klemmen, en niet teveel dat je je gitaar weer bij moet stemmen. Een aanrader.

Peter

ps. de klemkracht van de G7th is ook instelbaar, maar die kost rond de €30 en is bij mij kapot gegaan.

Woutsie
28 september 2009, 16:42
Mijn gitaar is pas 5-6 maand oud en speel er paar keer per week op. Zou ik dan al de snaren moeten vervangen? Lijkt me eerder iets dat je doet na 1-2 jaar ofzo.

--=HANS=--
28 september 2009, 19:21
Je kunt best een losse snaar vervangen maar het is toch wel gebruikelijker om in 1 keer het hele setje te vervangen. Ik vervang mijn snaren zo om de 2 a 3 maanden, afhankelijk van hoe veel ik heb gespeeld. Iedere keer als er een nieuw setje op gaat ben ik weer blij met de frisse sound die dat geeft.
Je moet het trouwens ook echt gewoon zelf doen. Het is een karweitje van niets en je wordt er steeds handiger in. Bovendien is het altijd een goede gelegenheid om als de oude snaren er dan toch af zijn je gitaar incl. de toets even goed schoon te maken.
Succes ermee!

(dit is voor stalen snaren een super handige methode, ik doe er mijn steelstrings altijd mee: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773)

Jilles
28 september 2009, 21:04
De capo die ik gebruik is van Dunlop, en heeft net als de Planet Waves van Axmaster een wieltje om te verstellen. Werkt zoals het moet, ziet er heel solide en simpel uit, en ik kon hem bij Vox humana uit de opruimbak meenemen voor een tientje.
Misschien dat je er wat mee kunt :)

Flipkoos
29 september 2009, 23:06
Mijn gitaar is pas 5-6 maand oud en speel er paar keer per week op. Zou ik dan al de snaren moeten vervangen? Lijkt me eerder iets dat je doet na 1-2 jaar ofzo.

Hmz...lijkt me geen overbodige luxe na 5-6 maand... Na 1, 2 jaar zijn je snaren toch echt wel zo dood als een pier lijkt me.

Blend
30 september 2009, 11:01
na 1 of 2 jaar? Sowieso is dat al een gruwelijk verschil, 1 of 2 jaar. Ik vervang m'n snaren meestal om de 3 maanden ongeveer, en er zijn genoeg dagen in de week dat ik even oversla om gitaar te spelen.........

rijsberman
30 september 2009, 18:00
Hebben we het over staal of over nylon? Nylon gaat langer mee dan stalen snaren. Die 2-3 maanden vind ik beter bij stalen snaren passen dan bij nylon...

--=HANS=--
30 september 2009, 19:14
Hebben we het over staal of over nylon? Nylon gaat langer mee dan stalen snaren. Die 2-3 maanden vind ik beter bij stalen snaren passen dan bij nylon...

Tja, daar zeg je wat. Ik vervang mijn nylon snaren ook minder vaak dan m`n stalen snaren maar dat heeft er bij mij vooral mee te maken dat ik veel minder op m`n klassieke gitaar speel dan op m`n steelstrings. Ik weet van andere forumleden die voornamelijk op nylon snaren spelen dat zij net zo`n hoge of nog hogere vervang frequentie hebben.

vederlicht
7 oktober 2009, 21:25
Ik heb dit weekend een Planet Waves NS (Ned Steinberger) capo gekocht. Kostte slechts €12,50 en mijn beste capo tot nu toe (ik heb Dunlop Trigger, Kyster en G7th). Je kunt met een wieltje de klemkracht instellen waardoor je net genoeg kracht zet om de snaren af te klemmen, en niet teveel dat je je gitaar weer bij moet stemmen. Een aanrader.

Peter

ps. de klemkracht van de G7th is ook instelbaar, maar die kost rond de €30 en is bij mij kapot gegaan.

Ik vind de G7th een zeer fuctionele capo met een prachtig ontwerp. Hij is wel duur, dat is zeker. Toch heb ik er een voor mijn klassieke en de andere van G7th voor mijn flattop. Ik ben benieuwd Peter waar en/of op welke manier jouw G7th kapot is gegaan.
Vederlicht

axmaster
8 oktober 2009, 09:48
Mijn G7th is op het scharnierpunt uit elkaar gevallen, daar waar het logo zit. Ik heb geprobeerd de onderdelen weer in elkaar te zetten, maar dat is helaas niet gelukt. Misschien had ik pech met mijn exemplaar, want hij ziet er mooi uit en lijkt goed gemaakt.

Wat me opviel toen ik de G7th weer oppakte, is dat het een zware capo is. Alle andere capo's die ik heb zijn een stuk lichter.

Groet, Peter

Laser
8 oktober 2009, 21:03
Mijn G7th is op het scharnierpunt uit elkaar gevallen, daar waar het logo zit. Ik heb geprobeerd de onderdelen weer in elkaar te zetten, maar dat is helaas niet gelukt. Misschien had ik pech met mijn exemplaar, want hij ziet er mooi uit en lijkt goed gemaakt.

Wat me opviel toen ik de G7th weer oppakte, is dat het een zware capo is. Alle andere capo's die ik heb zijn een stuk lichter.

Groet, Peter

Dat is dan wel uitzonderlijk... heb ik nog nooit meegemaakt noch gehoord. Dat valt wel onder een garantie denk ik. Lees er hun garantie maar eens op na...
http://www.g7th.com/warranty/faulty-products

Guitar GoD
9 oktober 2009, 20:22
ps. de klemkracht van de G7th is ook instelbaar, maar die kost rond de €30 en is bij mij kapot gegaan.

op een g7th capo zit levenslange garantie, gewoon opsturen en je krijgt gratis een nieuwe.