PDA

View Full Version : Ruzie met wah



Staon
27 september 2009, 15:49
Yooh!

Ik heb nu al sinds aanschaf gezeik met m'n wah, hij klinkt gewoon niet zoals ik wil dat ie klinkt. Ik heb in december een Dunlop Hendrix Signature wah aangeschaft (de JH-1B), maar heb nu al maanden gezeik met m'n tone, hij wah't helemaal niet zo extreem (terwijl hij dit voor m'n gevoel in de winkel wel deed). Heeft iemand een idee? Ik speel 'm als volgt ->

gitaar -> OCD -> Fuzz -> Jeckyll & Hyde (als soort basboost na drive op unity) -> wah -> amp

Dit omdat als ik de wah vóór m'n drive zet echt ál m'n tone weg is.. Kan het liggen aan de drives ervoor, zijn sommige drives beter geschikt samen met wah's of niet? Of ligt het slechts aan de equalizing? Ik wordt er een beetje ziek van, want dat ding was takkeduur namelijk..

Ik ben op zoek naar dat clean wah geluid uit Voodoo Chile (de 14 min versie), niet omdat ik zo'n hendrix adept ben, maar gewoonweg omdat dat zo ontzettend lekker klinkt..

Iemand een tip?

bij voorbaat dank

Aca Ilic
27 september 2009, 16:03
je moet meer met instellingen van je potmeter spelen. Draai hem zo ver totdat je gewenste geluid krijgt. Beluister hoe hij in bepaalde positie klinkt in combi met je drives en fuzz, en zet hem zodanig vast.

Rinze
27 september 2009, 16:21
Probeer je wah eens voor je overdrive/distortion. Zo klinkt ie namelijk het beste. Wanneer je hem na de vervormers plaatst gaat ie scherp en dun klinken is mijn ervaring.

EDIT: zie net dat je dat al geprobeerd hebt. De meeste mensen gebruiken hun wah toch echt voor de vervorming. Ik vond mijn J&H trouwens ook niet best klinken in combinatie met mijn Dunlop Classic Wah. Maar ik ben ook niet zo'n wah-gek, er zijn hier denk ik wel mensen die er veel meer ervaring mee hebben.

up-guitarman
27 september 2009, 18:05
Wat ik ook tof vind voor bepaalde sounds is een gain boost, daarna de wah, en dan pas je drive...

dunnoaname
27 september 2009, 18:09
Het is ook mogelijk het tandwieltje van het potmetertje een stapje te verchuiven om de sweep wat verder te laten gaan. verder kan je met plaatsing tussen je verschilende drives spelen.

Verder is het met wah vaak ook een kwestie van leren omgaan. Het is echt een onderdeel van je speltechniek. Hoe snel beweeg je de wah en hoe ver?

the sure thing
27 september 2009, 19:32
Verder is het met wah vaak ook een kwestie van leren omgaan. Het is echt een onderdeel van je speltechniek. Hoe snel beweeg je de wah en hoe ver?Daar ben ik ook achter gekomen.

En: dp platen of live bij andere bandjes klinkt de wah altijd stukken beter dan de mijne. Totdat ik opnames van mijzelf hoorde en dacht "zo, die wah klinkt goed!" terwijl ik dat zelf op het podium helemaal niet als dusdanig ervaren had.

Nielsje
27 september 2009, 19:35
Bedoel je nou dat je geluid minder is als je met drives én wah speelt, of met de wah uit? Dat laatste is namelijk het gevolgd van het niet-TB zijn van het ding.

Probeer eens een andere gitaar, bij mij maakt dat nogal wat uit in de klank.

the sure thing
27 september 2009, 19:48
Ik heb mijn WAH bijna aan het einde van de keten. Daar vind ik m t beste klinken.

dunnoaname
27 september 2009, 21:50
Nog een toevoeging: ik vind mijn wah alleen lekker klinken met drive als ik op het brugelement speel met tone en volume vol open.

Nielsje
27 september 2009, 21:54
Wat ik wel vind van de JH wah: hij opereert volgens mij wat in de lagere regionen. Vond hem zelf destijds helemaal niets.

Maar je zegt dat 'ie in de winkel wél klonk, en thuis niet?
Lege batterij misschien? Waren de spullen in de winkel wezenlijk anders?

Staon
27 september 2009, 22:03
Dankjullie wel voor de tips allemaal, ik zal inderdaad 's proberen m'n J&H 's erachter te zetten ipv ervoor.

@Nielsje, in de winkel speelde ik door een Fender Hotrod, en thuis een Carvin Nomad, could that be the difference. Misschien zit 't m ook wel in m'n gitaar (geen idee wat voor pickups erin zitten, maar het is niet al te best).

Edit: Dat 'ie niet laag gaat is inderdaad m'n main problem. Ik wil een smerige wah die laag gaat xD. Dus mocht iemand nog een leuke ruil voor die wah weten, ik wil een wah, maar ik ben bang dat het niet deze is.

Ash ketchum
27 september 2009, 22:09
Wat ik wel vind van de JH wah: hij opereert volgens mij wat in de lagere regionen. Vond hem zelf destijds helemaal niets.

Maar je zegt dat 'ie in de winkel wél klonk, en thuis niet?
Lege batterij misschien? Waren de spullen in de winkel wezenlijk anders?

Een JH klinkt idd wat lager dan een standaard crybaby. Het verschil is 1 condensator waarde. Ben persoonlijk wat meer gecharmeerd van een normale crybaby dan een JH.

Zoals Nielsje al zei, heb je thuis een andere setup dan wat je in de winkel probeerde? 1 van de voorwaarden van nieuwe pedalen aanschaffen vind ik, neem altijd een vergelijkbare setup.

Om een grotere sweep te creeëren kun je de rubberen pootjes onder het beweegbare gedeelte van de wah inkorten. Daarna wel de hoogte van de schakelaar aanpassen zodat je niet ongewenst de wah aan- of uitschakelt

Nielsje
27 september 2009, 22:28
Ik koop tegenwoordig alleen nog maar pedalen 2e hands, vaak heb ik aantal hier 'op voorraad liggen'. Kom dan redelijk voordelig aan een pedaal en geef mezelf redelijk de tijd om het e.e.a. te proberen. Vergelijken in band gebruik enzo, en natuurlijk allemaal eigen spullen!

Wat bevalt mag dan blijven, wat niet bevalt gaat voor hetzelfde bedrag vaak weg. Prima systeem :)