PDA

View Full Version : Fender Classic Player 50's vs 60's



hugo123
27 september 2009, 01:04
Hallo, ik heb een paar vragen over de Fender Classic Player serie.

1. Wat is het verschil tussen de 50 en de 60 strat, behalve het fretboard..?
2. Waarom is deze gitaar(http://proguitarshop.com/store/guitars-fender-guitars-fender-stratocaster-c-1_2_23/fender-classic-series-50s-stratocaster-fiesta-red-p-1138Nergens te vinden bij thomann, of feedback of andere grote europese zaken?

EDIT:
en een derde.. wat vinden jullie over het algemeen van de classic players?
en de vierde;)
Heeft iemand ervaring met een gitaar kopen bij PGS, kun je deze bijvoorbeeld ook kopen met koffer?

Eko
27 september 2009, 08:54
De beide gitaren zijn gemaakt in Mexico en moeten een beetje lijken op de originelen uit de USA. Een 50`s style heeft een maple neck en toets. Ook is de halsvorm V-style. De 60`s style gitaar heeft een maple neck met een pallisander toets. De hals is C-style. Die laatste voelt rond, en dus voor velen , comfortabeler aan.
Dat sommige uitvoeringen ( Kleur) niet iedereen te leveren is komt door het systeem van verkopen van Fender. Als je een grotere dealer bent kun je zgn. limited runs bestellen. Ze kopen dan bv 100 stuks van hetzelfde type maar dan in een afwijkende kleur. Maakt de dealer weer blij en jij kunt dan iets kopen wat maar weinig mensen hebben. Tot de vraag weer groot genoeg is en dan neemt Fender het op als standaard en kan iedereen het bestellen. Maar goed.
Van beide gitaren zijn lovende berichten te vinden hier. Als je de zoekfunctie had gebruikt, dan had je dat al uit kunnen vinden.
Een koffer zit nooit standaard bij de Mexicanen. Wel een deluxe gigbag. Dat wordt dus een meerprijs. Net als het verschepen en de verzekering voor het transport. Ook daar is zat over te vinden hier.

nielsduursma
27 september 2009, 09:36
2. Waarom is deze gitaar(http://proguitarshop.com/store/guitars-fender-guitars-fender-stratocaster-c-1_2_23/fender-classic-series-50s-stratocaster-fiesta-red-p-1138Nergens te vinden bij thomann, of feedback of andere grote europese zaken?

EDIT:
en een derde.. wat vinden jullie over het algemeen van de classic players?


De gitaar in die link is een Classic, geen Classic PLAYER. En er zit nog wel wat verschil tussen die 2. Kijk maar even op de fender site. En die gitaar is dus wel te vinden bij Thomann;)

http://www.thomann.de/nl/fender_50_stratocaster_classic_mn_fr.htm

Verder heb ik zelf een Classic Player 50's, en ben er heel tevreden over. Ook nog een verschil met de 60's is de elementschakeling. Zo heeft de 50's ipv de Midden+Hals stand een Hals+Brug stand, en werken de toneknoppen net even anders.

FruscianteFan
27 september 2009, 10:20
Weet je zeker dat dat zo is van die elementschakeling? Kan het haast niet geloven, tenzij het gaat om Gilmour's Strat.

Stratocaster
27 september 2009, 10:25
De gitaar in die link is een Classic, geen Classic PLAYER. En er zit nog wel wat verschil tussen die 2. Kijk maar even op de fender site. En die gitaar is dus wel te vinden bij Thomann;)

http://www.thomann.de/nl/fender_50_stratocaster_classic_mn_fr.htm

Verder heb ik zelf een Classic Player 50's, en ben er heel tevreden over. Ook nog een verschil met de 60's is de elementschakeling. Zo heeft de 50's ipv de Midden+Hals stand een Hals+Brug stand, en werken de toneknoppen net even anders.

Ook zijn de elementen zelf anders, die van de classic player 50s hebben 54/56 pickups en de 60s '69 pickups.

Bij de cp 60s zit 'het schroefje/boutje waarmee je de trussrod kan afstellen' bij de 'body' van de gitaar en bij een cp50s zit het schroefje/boutje bij de stemmechannieken. Google bij afbeeldingen het maar, dan kan je het verschil zien.

De cp 50's is 2kleuren sunburst en de 60s 3kleuren sunburst.

EDIT:frusciantefan, het is toch echt waar de 4e switchschakeling is de neck en bridgepuckup.

EDIT2: Misschien interessant om te weten; ik ben vorige week naar feedback rotterdam geweest en daar hadden ze de classic player 50s niet, wel de 60s. Ze hebben de 50s ook niet bij utrecht eindhoven en apeldoorn, wel de cp 60s. Feedback is ook niet van plan om de 50s in te kopen, je kon ze wel speciaal bestellen met een wachtijd van 2-3 weken.

Als je de 50s wilt kan je ze denk ik het beste bestellen in Duitsland bij Musicstore, daar hebben ze die op voorraad. http://www.musicstore.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch;pgid=uGT6AvGUHpVSR0MYsAoS2CO4000 0JiYl3j5H;sid=VLPmI5WPb_zmI98wfbRtx5tMngdcFkEq6GE=

hugo123
27 september 2009, 11:27
En zijn deze nou vergelijkbaar in kwaliteit met bijvoorbeeld de American Standard?

humbucker
27 september 2009, 13:36
velen vinden ze zelf beter dan de Am. Standard :soinnocent:

DeiDRagonas
27 september 2009, 13:48
velen vinden ze zelf beter dan de Am. Standard :soinnocent:

Niet beter... Zeker wel gelijkwaardig...
:mmmm:

Stratocaster
27 september 2009, 13:50
velen vinden ze zelf beter dan de Am. Standard :soinnocent:

Dat zeggen ze al gauw, om hun eigen gitaar beter te laten voordoen. Begrijp me niet verkeerd ik heb de cp 50s maar ik kan niet vergelijken, ik heb geen usa standard.

hugo123
27 september 2009, 15:02
En de Classic 50 uit de beginpost, is die een beetje gelijkwaardig, of is die eens stuk slechter?

Stratocaster
27 september 2009, 15:37
Die classic series kunnen inderdaad niet tippen aan de classic player series.

Pepe
27 september 2009, 16:17
Ook zijn de elementen zelf anders, die van de classic player 50s hebben 54/56 pickups en de 60s '69 pickups.

Ja, in een perfecte wereld. De mexicaanse strats hebben generic pickups. De '69's zitten op sommige Fender CS, (de CS '69 strat duh) de '57/'62 op de USA reissues.
54/56 pickups, die ken ik niet.. nieuw? De zogenaamde usa mexicaanse '69 pickups zijn "custom" wat zoveel wil zeggen als "anders" dan de CS '69. Kleine lettertjes.

De mexicaanse reissue's hebben allemaal dezelfde body, ze doen niet zo nauw met historische details maar het zal de doelgroep ook worst wezen.
Behalve andere halzen en pickguards geloof ik niet dat er verder onderling verschil in beide gitaren zitten.
De classic player is een gemodificeerde reissue, grootse verschil is de plattere radius vd neck.

Stratocaster
27 september 2009, 16:28
^ klopt heb het nog even nagekeken zijn idd de 57/62 pickups

hugo123
27 september 2009, 19:50
Die classic series kunnen inderdaad niet tippen aan de classic player series.

Ooh das wel balen, aangezien dat echt mijn droomstrat is...

nielsduursma
27 september 2009, 20:19
Ook zijn de elementen zelf anders, die van de classic player 50s hebben 54/56 pickups en de 60s '69 pickups.

Bij de cp 60s zit 'het schroefje/boutje waarmee je de trussrod kan afstellen' bij de 'body' van de gitaar en bij een cp50s zit het schroefje/boutje bij de stemmechannieken. Google bij afbeeldingen het maar, dan kan je het verschil zien.

De cp 50's is 2kleuren sunburst en de 60s 3kleuren sunburst.

EDIT:frusciantefan, het is toch echt waar de 4e switchschakeling is de neck en bridgepuckup.

EDIT2: Misschien interessant om te weten; ik ben vorige week naar feedback rotterdam geweest en daar hadden ze de classic player 50s niet, wel de 60s. Ze hebben de 50s ook niet bij utrecht eindhoven en apeldoorn, wel de cp 60s. Feedback is ook niet van plan om de 50s in te kopen, je kon ze wel speciaal bestellen met een wachtijd van 2-3 weken.

Als je de 50s wilt kan je ze denk ik het beste bestellen in Duitsland bij Musicstore, daar hebben ze die op voorraad. http://www.musicstore.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch;pgid=uGT6AvGUHpVSR0MYsAoS2CO4000 0JiYl3j5H;sid=VLPmI5WPb_zmI98wfbRtx5tMngdcFkEq6GE=

Niet helemaal juist nog:

Bij de CP 50's zit die schroef NIET in/op de kop, maar ook aan de kant van de body.

Beide zijn in meerdere kleuren te krijgen.

4e schakeling is inderdaad hals+brug. En de toneknoppen hebben in elke positie een functie. Ze zijn niet gebonden aan één element.

ThaBluesBreaker
27 september 2009, 21:23
Die classic series kunnen inderdaad niet tippen aan de classic player series.

Dat.

Ik heb de Sonic Blue CP 60's. Niet meer twijfelen gewoon kopen ;)

Ferraririk
27 september 2009, 21:39
Wel twijfelen, je hebt een maple toets nodig zeg ik je! (Dit is puur persoonlijke smaak, en niet echt als tip bedoeld)

Stratocaster
27 september 2009, 21:43
Niet helemaal juist nog:

Bij de CP 50's zit die schroef NIET in/op de kop, maar ook aan de kant van de body.

Beide zijn in meerdere kleuren te krijgen.

4e schakeling is inderdaad hals+brug. En de toneknoppen hebben in elke positie een functie. Ze zijn niet gebonden aan één element.

Maf, ik weet dat jij er 1 hebt dus je zal wel gelijk hebbem maar als ik op youtube filmpjes kijk dan zie ik bij cp 50s wel een plek bij de kop zitten voor trusrodd en bij cp 60s niet? Is dat dan een lik verf ofzo om het te laten lijken op een trusroddschroef? Of zijn er meerder classic player versies?

ThaBluesBreaker
27 september 2009, 22:19
Wel twijfelen, je hebt een maple toets nodig zeg ik je! (Dit is puur persoonlijke smaak, en niet echt als tip bedoeld)

fuk maple go rosewood! :ok:

nielsduursma
27 september 2009, 22:28
Maf, ik weet dat jij er 1 hebt dus je zal wel gelijk hebbem maar als ik op youtube filmpjes kijk dan zie ik bij cp 50s wel een plek bij de kop zitten voor trusrodd en bij cp 60s niet? Is dat dan een lik verf ofzo om het te laten lijken op een trusroddschroef? Of zijn er meerder classic player versies?

See for yourself, zit gewoon een stukje hout, al zou je hier op zich wel een opening in kunnen zien.
http://i99.photobucket.com/albums/l303/nielsd/P6041075.jpg