PDA

View Full Version : bovenfrees



Luigi
26 september 2009, 19:36
Mogelijk is de vraag al eerder gesteld (excuses in dat geval...) maar kon het niet vinden;
Wat is nou een goede bovenfrees voor een redelijke prijs?

jan jansen
26 september 2009, 19:44
Mogelijk is de vraag al eerder gesteld (excuses in dat geval...) maar kon het niet vinden;
Wat is nou een goede bovenfrees voor een redelijke prijs?

dit is anders vaak genoeg langs gekomen....anyway ik heb nu een jaar of 2 een einhell en die koste iets van 35 euro...en die bevalt prima,al haalt ie het niet bij een de walt of metabo waar ik ook mee heb gewerkt,maar voor af en toe een gitaar doet ie zijn werk prima.....draai wel altijd de frezen goed aan...:soinnocent::soinnocent:

JJ

oigun
26 september 2009, 20:25
Koop géén V-tools bovenfrees zo'n groene van karwei. Wat een drama is dat!
Ik heb een nieuwe dewalt gekocht op marktplaats is een exacte kopie van de ELU die ik heb maar die nu wat versleten is.

[EDIT] Let er bij een goedkope bovenfrees op dat je het "spindle lock" systeem eraf kan slopen en een steeksleutel kan gebruiken.Dit gaat meestal het eerste stuk.

gengar
26 september 2009, 21:22
makita 3707f.

Yoshida
26 september 2009, 21:51
Wat heet 'goed'... je zal niet veel vermeldingen vinden op Kieskeurig.nl denk ik.

Ga je hem vaak gebruiken? Investeer dan in een bekend merk, zoals Makita, Metabo, etc. Ik heb zelf een goedkope Perel, en in alle eerlijkheid denk ik niet dat ik handig genoeg ben om meerwaarde te halen uit een duurdere. Dus het zal afhangen van wat je ermee van plan bent, en hoe handig je normaal bent met gereedschap.
Kijk je naar de gemene deler dan zal vooral het wattage van belang zijn. Dat bepaalt hoeveel rotaties per seconde je maximaal kan halen en de kracht die achter iedere rotatie zit. Waar mogelijk werkt een decoupeer- of lintzaag beter.

stijnkenens
26 september 2009, 22:18
Het hangt er echt van af wat je wil gaan doen.
1 (één) gitaar bouwen: koop dan iets goedkoop.
Wil je er meerder bouwen, ga dan naar een duurder klasse, vergelijk prijzen en ga naar een gereedschapswinkel en niet naar de doe-het-zelf-zaak.

Ik gebruik een perles, zwitserse makelij, een zalig dingetje voor het fijne werk.
Voor het groffe werk gebruik ik een zware metabo van het atelier. (Een oud geval, maar ondertussen al 2x gereviseerd, en werkt nog altijd super goed.)


s.

snaarplukker
27 september 2009, 02:49
Het hangt er echt van af wat je wil gaan doen.
1 (één) gitaar bouwen: koop dan iets goedkoop.
Wil je er meerder bouwen, ga dan naar een duurder klasse, vergelijk prijzen en ga naar een gereedschapswinkel en niet naar de doe-het-zelf-zaak.

Ik gebruik een perles, zwitserse makelij, een zalig dingetje voor het fijne werk.
Voor het groffe werk gebruik ik een zware metabo van het atelier. (Een oud geval, maar ondertussen al 2x gereviseerd, en werkt nog altijd super goed.)


s.
Ik heb een professionele bovenfrees in mijn schuurtje liggen. Maar mocht ik er geen hebben dan zou ik voor het bouwen van slechts één gitaar de body met een decoupeerzaag in vorm uitzagen en de cavities met mijn beitels uithakken/steken.;)

Oja, terug naar de topic. Je hebt professionele bovenfrezen en hobby bovenfrezen. Je raad het al, professionele zijn duurder en kwalitatief beter. De hobbybovenfrezen hebben de capiciteit om randjes, groefjes en wat dan meer in bouwmarkt vurenhout te kunnen frezen.;)