PDA

View Full Version : M'n versterker is ziek, maar wat scheelt eraan?



tidalwave_sideburns
26 september 2009, 15:09
Dag iedereen,



Ik heb laatst m'n versterker naar de gitaardokter gebracht, want er was wat mis. Geleidelijk werd het volume steeds minder (daar kom je achter als je op den duur je amp vol open zet, en je je herinnert dat je hier voorheen door werd weggeblazen). Het geluid viel steeds weg, waarschijnlijk door een los contact. Door lichte schokjes kwam het volume soms weer terug, maar ook niet altijd.
Even de buizen bekeken, hebben allemaal een mooie oranje gloed.
Ik heb door die gitaardokter de bedrading etc laten bekijken, en hij zei over de telefoon dat er ergens inderdaad was halflosse contactjes waren, deze zijn gerepareerd, en het zou nu goed moeten zijn. Hij had m'n versterker zelf nog even getest, en zei dat-ie weer prima klonk. Ik blij, naar de oefenruimte ermee, +- 10 minuten in standby laten staan om de buizen op te warmen, aangezet, en na 30 seconden was het weer hetzelfde liedje, alleen nu vielen me wat andere dingen op. Het laag valt soms weg, het hoog is erg schel, zelfs al is de reverb uitgeschakeld,nog hoor je zachtjes de veren galmen.
De dials kraken niet, de inputs zijn ook in orde (kabels, gitaar, speakers zijn getest, allemaal in orde). Eventueel dacht ik nog aan een probleem met het electriciteitsnet, maar andere versterkers hebben dit probleem niet.
Op een distortionkanaal komt er plots een bijzonder sterke compressie over het geluid, die later ook weer verdwijnt. Soms klinkt het ook als een hele dunne fuzz, geen mooie organische drive zoals ik die gewend was.

Aan jullie, de kenners, de vraag: wat is er (allemaal) mis met mijn versterker?

Ben zeer benieuwd naar jullie inzicht.


Later,


Jan

hugo123
26 september 2009, 15:41
Ik denk dat de kenners hier er al veel aan hebben om te weten over welke versterker het gaat..

tidalwave_sideburns
26 september 2009, 15:46
Ik denk dat de kenners hier er al veel aan hebben om te weten over welke versterker het gaat..

ja, stom, :). Het gaat om een Ampeg reverberocket, r-50h, (topversie, verder identiek)

ExRxIxC
26 september 2009, 17:32
Weet je zeker dat het niet gewoon de buizen zijn?

Ivis
26 september 2009, 19:55
klinkt alsof de gitaardokter een griepje heeft genezen, maar een ander ziekte over het hoofd heeft gezien,. klinkt gewoon nog steeds als slechte contacten imo.

Gothra
27 september 2009, 14:19
Je moet ook niet naar de gitaardokter gaan, maar naar de versterkerchirurg:makeup:

Ome Keith
27 september 2009, 14:30
In de categorie goedkope trial & error:

Effects send & return even doorverbinden met een patchkabel.
Komt heel veel voor dat die verrot of vervuild zijn. Heb het zelf meegemaakt met m'n VS8040
en het zo opgelost. Na die tijd waren er meerdere mensen met een heel scala aan klachten die varieerden van wegvallend volume, gruizig geluid als het er niet moest zijn en dun geluid als het ballen moest hebben. Paar dagen geleden nog NAGRAMOTH, is er nu vanaf.
Misschien heb je mazzel.

Grtz

Keith

tidalwave_sideburns
27 september 2009, 18:00
In de categorie goedkope trial & error:

Effects send & return even doorverbinden met een patchkabel.
Komt heel veel voor dat die verrot of vervuild zijn. Heb het zelf meegemaakt met m'n VS8040
en het zo opgelost. Na die tijd waren er meerdere mensen met een heel scala aan klachten die varieerden van wegvallend volume, gruizig geluid als het er niet moest zijn en dun geluid als het ballen moest hebben. Paar dagen geleden nog NAGRAMOTH, is er nu vanaf.
Misschien heb je mazzel.

Grtz

Keith


Goeie tip! Bedankt

Haaspaas
28 september 2009, 22:46
M'n versterker is ziek, maar wat scheelt eraan?

Mexicaanse griep misschien? :soinnocent:

tidalwave_sideburns
6 oktober 2009, 08:14
<bump> Met een patchkabeltje in de FX-loop doet-ie het weer voorbeeldig. Ome Keith, bedankt voor de tip! Hij moet dan nog een keertje bij de gitaardokter langs, maar in ieder geval kan ik eerst weer spelen.

Chris Winsemius
6 oktober 2009, 11:11
<bump> Met een patchkabeltje in de FX-loop doet-ie het weer voorbeeldig. Ome Keith, bedankt voor de tip! Hij moet dan nog een keertje bij de gitaardokter langs, maar in ieder geval kan ik eerst weer spelen.

contactspray op de pluggen van dat kabeltje spuiten en dan even een aantal keren in de send en return steken kan helpen....

tidalwave_sideburns
8 oktober 2009, 10:06
Misschien heel dom hoor, maar hoe dat zo? Via de FX-loop doet-ie het juist prima. Toen ik de FX-loop had gebypassed klonk-ie als een natte krant.

budje
8 oktober 2009, 10:38
http://94.100.113.224/753300001-753350000/753311901-753312000/753311927_6_hpWK.jpeg


WTF!!!!

Frits van Mourik
8 oktober 2009, 11:09
Chris' klokfrequentie staat wat hoger afgesteld dan bij de meeste (lees: gewone)mensen...:soinnocent: