PDA

View Full Version : Spuitcabine



Gerrit
26 september 2009, 14:21
Hallo,

Ik heb het plan om in mijn schuur een spuitcabine te maken van zo ongeveer 3 x 1 x 2.5 meter hoog te maken.

De cabine wil ik maken van een simpel houten skelet, met mdf plaat, en tl verlichting van boven.
Ook moeten er inlaat kanalen met filters in komen.

Ik zou graag een afzuig systeem er op willen hebben, met een filter voor de uitgaande lucht( ivm milieu en luchtjes).

De bouw van de box, de verlichting en de inlaat filters moeten geen probleem vormen.

Waar ik wel een aantal vragen over heb is de afzuiging, wat voor motor/afzuiger gebruik je, hoeveel vermogen heb je nodig, hoe weet ik zeker dat de afzuiger explosie veilig is.

Is er iemand hier met ervaring op dit gebied, of weet een website waar ik hier meer over kan vinden.

Mvgr Gerrit

Gitaarbouwer
26 september 2009, 14:55
Ervaring heb ik onvoldoende om je te kunnen adviseren. Maar kijk eens op deze site (http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/158188/How-to-De-spuitcabine-zelf-spuiten-1.html), daar komt zo'n beetje alles aan bod over het zelfbouwen van een spuitcabine. Het gaat daar wel over motoren i.p.v. gitaren, maar voor het spuitwerk maakt dat geen verschil.

Rock Bottom
26 september 2009, 16:13
Het beste wat je kan doen is naar je locale schrootboer gaan en vragen of hij nog wat heeft liggen.
Zie bij verbouwingen van grote gebouwen vaak zat ventielatie systemen per tig naar het oud ijzer gaan.

oigun
26 september 2009, 17:37
Ik heb zo'n ventilator http://link.marktplaats.nl/275600900 werkt prima geen neergeslagen verfdeeltjes meer! En geen verflucht in huis:cheerup:

flitslicht
26 september 2009, 17:41
Ik heb een vergelijkbare, mag ook weg voor een vergelijkbaar bedrag; met twee heb je nog minder verfluchtjes in huis :). Maar die dingen zijn natuurlijk niet explosie veilig en daarom totaal ongeschikt.

gengar
26 september 2009, 21:49
ik heb ook al vaak verdiept in de ideale manier om zoiets aan te pakken.
Natuurlijk is alles weer afhankelijk van hoeveel geld je wil besteden. Als je bijvoorbeeld 1500 euro wilt besteden zou je een spuitwand van 2 bij 2 nieuw kunnen aanschaffen...
Maar zo goedkoop mogelijk en toch goed zou ik denk ik op de volgende manier te werk gaan.
Voor de cabine heb je al een duidelijk plan. voor de afzuiging wil je een ventilator met voldoende capaciteit gebruiken, ideaal een die per uur 30- 80 keer de luchthoeveelheid ververst volgens volgende richtlijnen: http://www.hro.mroos.com/userfiles/ventilatierichtlijnen.pdf
De filters kun je los kopen en als je een frame maakt waar je deze los in kan hangen ben je kwa filter klaar. Voor de aanvoer van verse lucht wil je een ventilator gebruiken die een capaciteit heeft die net iets groter is dan de afvoerventilator zodat je een heel kleine overdruk behoudt in de cabine.
Het het type ventilator dan...voor de afvoer wil je er een hebben die explosieveilig is inderdaad. Waar je die voor weinig vindt is mij ook nog niet duidelijk. Het probleem is een beetje dat het tweedehands spul wat ik tegenkom allemaal ontzettend groot en lomp is...Dus dit blijft denk ik nog even de enige onbeantwoorde vraag dan..

Verlichting is ook speciaal voor in spuitcabine maar deze is goed te vinden 2e hands op het net. Zou ik denk ik doen ipv gewoon tl balkjes.
Ik denk dat je op deze manier een cabine kan maken waar je echt fatsoenlijk spuitwerk in kunt leveren, hopelijk heb je er iets aan. Laat me aub weten wanneer het klaar is dan kom ik hem testen :)
succes

oigun
27 september 2009, 09:53
Ik heb een vergelijkbare, mag ook weg voor een vergelijkbaar bedrag; met twee heb je nog minder verfluchtjes in huis :). Maar die dingen zijn natuurlijk niet explosie veilig en daarom totaal ongeschikt.

:???::???::???:
Hoezo er zit toch een inductie motor aan? Dus geen vonken alleen met in en uitschakelen, bij de schakelaar....

KoenB
27 september 2009, 11:49
:???::???::???:
Hoezo er zit toch een inductie motor aan? Dus geen vonken alleen met in en uitschakelen, bij de schakelaar....

Als het echt een inductiemotor is wel ja. Maar het kan ook een motor met koolborsters zijn, en dat geeft wel eens vonkjes.

Marcel61
28 september 2009, 00:30
..overdruk is voor de meeste van ons niet haalbaar, en volgens mij ook niet nodig. Kijk eens naar YouTube video's van bv Fender: je ziet een waterwand om de spray van het spuiten op te vangen en de spuitkabine is meestal een aan 1 kant open stalen "doos". Deze kan net zo goed van hout worden gemaakt.

Toen ik bij Robberts (toen nog in Hoorn / NH) al het spuit en polijstwerk deed had ik een ruimte van 2 bij 3 meter met een toegangs deur waarin het zelfde filtermateriaal zat als die op de spuitwand. De lucht die deze ruimte werd ingezogen werd zo gefilterd. Het werkte uitstekend. Af en toe moest ik het opgevangen stof uit de filters zuigen en dan kon je weer een tijdje spuiten. Achter waar ik stond te spuiten kon ik dan de natte gitaren ophangen (uit de luchtstroom: de toegangsdeur was naast me - niet achter me). Kies een geaarde ventilator waarvan de motor zich BUITEN de aangezogen lucht bevind (dan is deze explosie veilig) !!! Zorg dat deze voldoende aan /afzuigt (anders word het erg mistig in je spuitruimte...).

Zorg voor speciale zgn daglicht (bv de Osram L 36 W/954 TL) lampen, en koop TL bakken die zijn afgesloten met een heldere plastic kap: deze zijn explosie veilig. Monteer er 1 direct boven je, en 1 links en 1 rechts van je.

Als laaste: het moet altijd ongeveer 21 graden celcius zijn in deze ruimte wil lak zich goed laten opdragen cq zich laten verspuiten.

flitslicht
28 september 2009, 09:49
:???::???::???:
Hoezo er zit toch een inductie motor aan? Dus geen vonken alleen met in en uitschakelen, bij de schakelaar....

Oh sorry, dan heb ik het mis, maar je moet eea natuurlijk wel zeker weten. Je kan natuurlijk ook met waterbasis verf spuiten dan heb je ook geen explosiegevaar.

oigun
28 september 2009, 12:41
Om explosiegevaar te voorkomen zou je ook de (gefilterde)lucht in je spuitcabine kunnen blazen. En vervolgens een alleen een filter(zonder fan) naar buiten.

Yoshida
28 september 2009, 13:43
ff een knuppel in het hoenderhok gooien: als je met inductiefans alleen de lucht afzuigt dan moet de verse lucht toch gewoon via een ander filter naar binnen worden gezogen? Dus een onderdruk systeem ipv overdruk? Tenminste in de woningbouw werkt dit vrij aardig (ref: keuken, badkamer) tot je met balansventilatie moet werken.

Marcel61
28 september 2009, 14:16
Om explosiegevaar te voorkomen zou je ook de (gefilterde)lucht in je spuitcabine kunnen blazen. En vervolgens een alleen een filter(zonder fan) naar buiten.


..mmm, nee. Je kan het proberen maar dat word een chaos. De explosie veilige ventilator zit in de spuitwand - achter het filtermateriaal...uiteraard.

Luitjes...het is echt niet zo moeilijk om een 2e hands explosie veilige ventilator op de kop te tikken die gewoon op 220 volt loopt...zoek en gij zult vinden.