PDA

View Full Version : effecten testen allemaal goed en wel maar vind het allemaal ook maar eens



bagheera
25 september 2009, 21:01
Binnenkort heb ik een nieuwe amp, mijn signature model zeg maar.
Meyer musical instruments (http://www.meyer-amps.nl/) is hem nog aan het bouwen maar wanneer hij af is heb ik MIJN amp voor MIJN sound.
Ik zou wel wat effectjes willen Wah , chorus , delay , ( misschien een Ts 9 maar dat is niet zeker ik haal de klank in wezen uit de amp zelf ) een stage tuner .

Maar nu komt het he.
Je wilt een wah, zoveel weet je zelf ook wel maar welke wah wil je.
Vox is goed , RMC is goed, ernie Ball is goed , dan gaan we specifieker kijken.
OEPS er zijn 6 verschillende cry baby's dan moet je eerst al gaan kijken welke cry babay je het leukst vindt en die gaan vergelijken met elke andere pedaal die je leuk vindt. Ik ben klaar denk je dan ,.. Maar neen hoor !!!
Nu moet je het zelfde gaan doen met elk ander effect dat je wilt, zodra je dat allemaal gedaan hebt denk je ok dit is het dan EUUUNRH nop want passen die effecten onderling wel goed samen is er een mooie chemie tussen de effecten een flow als het ware.

Het eerste wat je moet doen is een winkel vinden met zoveel mogelijk effecten en dan begin je maar te testen he.
En dit is nu precies de reden dat ik alleen maar een GT-6 heb maar toch o zo graag afzonderlijke effecten wil.
Eens mijn amp af is tenminste.

HOE LOSSEN WE DIT OP
ik dacht eerst met revieuws maar die bevestigen alleen dat er evenveel effecten zijn als zandkorrels in de woestijn van Bassbitch, dus nogmaals hoe lossen we dit op.
In België ben ik nog in geen enkele winkel aan mijn trekken gekomen, guitars and amps sprak me wel aan in Nijmegen maar daar kom ik nu ook niet zo vaak.
Raad iemand ? Of mede gefrustreerden lucht uw hart

HaroldA
25 september 2009, 21:07
Mijn tip: lees wat anderen aanraden, zoek wat demo's op youtube en indien het allemaal wel ok is: koop 'm 2ehands!

En verkoop 'm weer als het niets/niet goed genoeg is...

Je weet nooit van tevoren of het allemaal uitpakt zoals je gedacht had. Kopen en (evt) verkopen is dan de enige remedie.

bagheera
25 september 2009, 21:11
Mijn tip: lees wat anderen aanraden, zoek wat demo's op youtube en indien het allemaal wel ok is: koop 'm 2ehands!

En verkoop 'm weer als het niets/niet goed genoeg is...

Je weet nooit van tevoren of het allemaal uitpakt zoals je gedacht had. Kopen en (evt) verkopen is dan de enige remedie.

Hier gaat echt zo veel teveel tijd in steken.

Mitch
25 september 2009, 21:14
Wat je beschrijft is alleen een probleem als je verwacht binnen een dag al je perfecte effecten te kunnen vinden. Er is geen winkel waar alles staat, al ga je testen en lijkt iets tof dan blijkt vaak later in de praktijk dat het het toch niet helemaal is, je zal weer moeten verkopen en verder kijken etc. etc. Mar wat is daar nou NIET leuk aan? Dat is juist één van de charmes van deze hobby. De one-liner "als gitarist blijf je bezig" (=met gear) is niet uit de lucht gegrepen.

On the other hand, wat al een paar keer gebeurd is via dit forum is het houden van een meeting, of beter nog: de Pedalendagen! Daar zijn in meerdere jaren meerdere versies van geweest. Zoek voor de gein maar eens op pedalendag en je komt wat leuke topics tegen met een hoop voorpret, napret en reviews.

O, voor je teveel tijd kwijt bent:
Teese picture wah
EH Small Clone
EH Deluxe Memory Man
Heb je meteen het beste, klaar d'r mee....

bagheera
25 september 2009, 21:22
Wat je beschrijft is alleen een probleem als je verwacht binnen een dag al je perfecte effecten te kunnen vinden. Er is geen winkel waar alles staat, al ga je testen en lijkt iets tof dan blijkt vaak later in de praktijk dat het het toch niet helemaal is, je zal weer moeten verkopen en verder kijken etc. etc. Mar wat is daar nou NIET leuk aan? Dat is juist één van de charmes van deze hobby. De one-liner "als gitarist blijf je bezig" (=met gear) is niet uit de lucht gegrepen.

On the other hand, wat al een paar keer gebeurd is via dit forum is het houden van een meeting, of beter nog: de Pedalendagen! Daar zijn in meerdere jaren meerdere versies van geweest. Zoek voor de gein maar eens op pedalendag en je komt wat leuke topics tegen met een hoop voorpret, napret en reviews.

O, voor je teveel tijd kwijt bent:
Teese picture wah
EH Small Clone
EH Deluxe Memory Man
Heb je meteen het beste, klaar d'r mee....

Bedankt ,

Het is wel leuk met gear bezig te zijn maar ik zou nu onderhand wel graag een permanente set up hebben daarrond een paar extratjes die af en aan komen zoals effectjes en gitaren en wat er nog zoals is waarop we hier gassen.
Met die meyer amp heb ik het nu wel getroffen dus dat is een deel van de permanente setup, als ook mijn gibson les paul

edit : ik heb net al de effecten eens opgezocht niet slecht maar ik weet niet of het " mijn " geluid is.
Ik ben dezer dagen al veel langer eigenlijk verry into return to forever, chick corea ,
Lee ritenour , larry carlton. Daar wil ik invloeden uithalen geen copy'en.
Ik heb ook net de polyphase aan het bekijken geweest van EH dat lijkt mij ook wel een leuk pedaaltje

Mitch
25 september 2009, 21:42
Het is wel leuk met gear bezig te zijn maar ik zou nu onderhand wel graag een permanente set up hebben ....

Hoe lang ben je al bezig dat je onderhant wel eens een permanente setup wil?

bagheera
25 september 2009, 21:57
Hoe lang ben je al bezig dat je onderhant wel eens een permanente setup wil?

misschien nog niet lang genoeg 6 jaar denk ik heb al van alles gedaan maar ik heb nu de stijl gevonden waarin ik verder wil waarrond ik een groep wil bouwen.
Ik heb voornamelijk spullen gehad die eerst van vrienden waren nu wil ik men eigen spullen mijn eigen ding los van wat mijn vrienden gebruiken of gebruikt hebben.
Zo permanent hoeft die setup nu misschien niet te zijn maar ik wil wel eens voor 100% tevreden zijn al is het maar voor even .
Dat ben ik van mijn gitaar en dat wil ik zijn van de rest ook.
Heb je ooit iemand ontmoet zonder geduld , zo iemand ben ik.
Ik kan geduld opbrengen om te oefenen, om te repeteren om te leren voor alles wat met spelen zelf te maken heeft maar zoeken en wachten dat is lastig

Hoe lang moet je bezig zijn misschien om zo'n setup te willen hebben :)

Chris Winsemius
25 september 2009, 22:04
Leer eerst je nieuwe amp kennen, pedaalgenot (C) TM hangt ook zeer sterk v/d gebruikte amp af

bagheera
25 september 2009, 22:09
Leer eerst je nieuwe amp kennen, pedaalgenot (C) TM hangt ook zeer sterk v/d gebruikte amp af

daar heb je gelijk in en dat ben ik ook van plan, ik gebruik eigenlijk niet echt pedalen ik haal alles gewoon uit mijn amp. ( voorlopig nog een koch multitone II) maar wanneer ik de meyer heb die gebouwd is naar mijn wensen zeg maar tja ik weet niet of ik veel aan mijn effecten zal komen maar je moet ze wel hebben.

Dat ik er nu al over begin te zagen is omdat ik hier al vaak de tips heb gekregen die ik nodig had om het in de gitaarwinkel jungle te overleven

Mitch
25 september 2009, 22:22
Het is eigenlijk wel een beetje een janktopic ware het niet dat je zelf ook wel weet dat het puur om ongeduld draait :D
Serieus: het is gewoon een proces, er is geen snelste weg. Ik ben nou echt al een tijd bezig met elektrisch gitaar en alles wat daar mee te maken heeft, heb qua sound en gear redelijk wat ervaring maar ook ik vergis me nog regelmatig. Probeer ik iets uit, schaf ik iets aan en dan kom ik er een tijdje later toch achter dat de gitaar of het pedaal in de combinatie van mijn totale setup eigenlijk niet zo lekker combineert. Of dat -ie aardig lijkt te klinken, maar als je dan een korte vergelijking doet valt het ineens door de mand.
En wacht effe met die amp je vaste sound noemen. Dat -ie op jouw specificaties gebouwd wordt hoeft nog niet te betekenen dat het op iets langere termijn je vaste sound wordt. En wat Chris zegt: je hebt sowieso tijd nodig om je amp te leren kennen voor je weet wat je met pedalen kan gaan doen en hoe die combineren.

Henri H
25 september 2009, 23:13
Inderdaad, ik was eerst ook lyrisch over m'n Marshall JVM, tot ik er toch achter kwam dat het me steeds meer irriteerde dat er toch net niet dat lekkere soundje in zit wat mij zo aanspreekt aan Marshall (lees: dikke crunch a la JCM 800) Om wat specifieker te zijn, de sound is wel goed, maar het gevoel/"de feel" ontbreekt wat mij betreft.
Dat is iets waar ik vanaf het begin al een beetje mee worstelde, maar me steeds meer aan ging storen.
Nu staan er 3 :o Marshalls hier, ééntje teveel. :)

Wat effecten betreft: Harold's advies!
Als gitarist wil je toch elke keer weer opnieuw een lekker pedaaltje proberen, al die kleurtjes, heerlijk.
Persoonlijk heb ik er niet zoveel mee, ik kwam er op een gegeven moment, via dit forum achter, dat m'n huidige multi-effect (Rocktron Replifex) voor 95% voldoet voor mij.
Ik blijf echter kijken naar alternatieven... je eeuwige jacht naar de ultieme sound, maar vooral ook functionaliteit en bedieningsgemak, yep :zucht:...