PDA

View Full Version : vraagje over zoom rt 323



marcelca
25 september 2009, 17:55
Hallo

Ik heb een zoom RT-323 drumcomputer van iemand over genomen......


Nu heb ik een vraagje erover, ik kom er niet uit , is er misschien nog iemand die gebruik maakt van deze drumcomputer.....


als ik een pattern start incl. bass dan loopt ie, nu kan je de basskey veranderen door middel van utility en dan met de pijltjes naar baskey toe, en kan je een veranderen van bijvoorbeeld, C naar A....

het gekke is dat ik totaal geen toonverschil hoor als ik dit doe, bij mijn weten zou dit toch wel moeten, denk dat ik iets fout doe...

zou iemand die ook deze zoom heeft het is willen proberen

alvast bedankt

hoofd
26 september 2009, 01:24
Morgen wellicht, als ik nuchter ben..

marcelca
26 september 2009, 06:46
dank je wel alvast...


ben er wel achter dat er wel wat gebeurd, want zie aan de lampjes op de pad dat de baslijn inderdaad andere noten gebruikt zodra je de baskey veranderd....

het grappige is dat ik het alleen niet hoor, misschien zijn de verschillen wel zo klein dat het lastig is om te horen, geen idee, het gekke is dat als mijn gitaar echt maar een heel klein beetje is ontstemt dan hoor ik het wel gelijk.....

telecastermaster
26 september 2009, 20:25
Morgen wellicht, als ik nuchter ben..

En....ben je al nuchter???

hoofd
27 september 2009, 18:30
Inmiddels ben ik wel wat nuchter en heb ik even mijn RT-323 onder het stof vandaan geplukt.. Ik hoor ook geen verschil, maar het verschil zit wel in de toetsen. Dus de noten die gespeeld worden blijven hetzelfde, het klinkt hetzelfde, alleen de toetsen schuiven op ofzo? Ik ben niet goed thuis in muziektermen, maar je moet maar 's op een dezelfde toets blijven drukken als je de baskey aan het veranderen bent, dan merk je wel verschil. Dus wat nou eigenlijk het nut is van de functie.. :dontgeti:

marcelca
27 september 2009, 18:44
gelukkig, het ligt dan niet helemaal aan mij dat ik het niet hoor............

heb ook geen idee waarom je niet echt een verschil hoort als je de baskey veranderd, had het logischer gevonden als je echt een hele andere klank zou horen waardoor je over de gekozen toonsoort heen kan soleren.....

mischien dat iemand anders hier nog een wijsheid over kan geven

Speeddemon
28 september 2009, 16:15
Ik heb ook een RT-323;

als je de basskey in Utility verandert, dan wijs je weliswaar andere noten aan de pads aan (dus Pad 1 die normaal op een C begint wordt dan bijv. een E), maar reeds opgenomen patterns transponeren niet mee!

MAAARRRR... als je in song mode je patterns gaat toewijzen aan de pads, dan kan je WEL een transpose functie gebruiken (+1, +2, +3 etc.) en als je dan vervolgens door op die pad te drukken je pattern afspeelt, hoor je de baspartij getransponeerd!

marcelca
28 september 2009, 18:56
Ok, hardstikke bedankt.... daar moet ik wat mee kunnen..

in het kort komt het erop neer dus dat als ik een song ga opnemen en ik gebruik daar een pattern voor dat ik dan wel de baskey kan transposen.....


nou dat word nog is ernstig de manual bestuderen hoe ik dit moet doen, alvast bedankt voor je hulp