PDA

View Full Version : solderen achterkant potmeter



larsje
25 september 2009, 16:19
hi,

ik ben een nieuw element aan het aansluiten in mijn strat. nu krijg ik de draden niet goed gesoldeerd op de achterkant van de potmeter. Ik gebruik soldeersel met een harskern, heeft iemand een tip wat te doen?

grt. Lars

Hendriks
25 september 2009, 16:27
De achterkant eerst goed vertinnen (laat maar flink wat vloeien) , draad vertinnen en daarna vast solderen.

larsje
25 september 2009, 16:30
je bedoelt een flinke lading soldeersel op de achterkant en daarover solderen incl. draadjes.

Luigi
25 september 2009, 16:33
Eerst met een dremel of een vijltje een stukje blank maken en daarop solderen. Pas wel op dat het ijzervijlsel (:rockon:lingo 12-letterwoord!!) niet in de potmeter komt.

oigun
25 september 2009, 16:34
Je moet zorgen dat je bout heet genoeg is met zo'n klein butje gaat het niet geweldig.

Luigi
25 september 2009, 16:50
ja, maar je wil ook niet dat de potmeter te heet wordt.

oigun
25 september 2009, 17:15
ja, maar je wil ook niet dat de potmeter te heet wordt.

Dus snel solderen met grote bout of soldeerpistool. Het probleem met een te klein boutje is juist dat je te lang moet verhitten om de oldeer te laten vloeien.

heinz3110
25 september 2009, 17:58
of erger: het kleine boutje koelt te snel af omdat ie de warmte afgeeft aan het potmeter-omhulsel. :(

Yoshida
25 september 2009, 18:39
Uiteindelijk word die potmeter ook wel warm, daar gaat het om. Alleen bij de ene soldeerbout duurt het wat langer dan bij de andere. Gewoon lang genoeg contact houden tot de tip weer heet genoeg is om tin te smelten. (met mijn goedkope bout 15 a 20 seconden)

Ik leg er meestal een flinke dot tin op, en druk daar de vertinde draden in. De fluk (dat dampende spul) zou dan gewoon moeten doen waar iemand anders een dremel voor gebruikt: oxidatie weghalen.