PDA

View Full Version : 4 delig achterblad akoestische gitaar



warmong
25 september 2009, 12:38
hallo allemaal,

ik ben nieuw hier op het forum. 't is te zeggen, ik struin hier al een tijdje rond, op zoek naar informatie. Mijn eerste zelfbouw project (een zelfbouw strat) nadert zijn voltooiing (ik hoop binnenkort enkele fotos te kunnen posten, met een klein bouwverslag), en ik wou graag proberen een akoestische gitaar te bouwen, op basis van het boek van Jonathan Kinkead.

Ik heb relatief goedkoop een partij padouk kunnen inkopen. Nu zijn de afmetingen van deze stukken wat aan de smalle kant (ongeveer 13cm breed). Heeft er iemand ervaring met het gebruik van 3- of 4-delige achterbladen in een akoestische gitaar? zijn daar voor/nadelen aan verbonden? ik heb begrepen dat de lijmnaad in het midden van een 2-delig achterblad versterkt wordt met een strip hout. Wordt dat dan bij 3- of 4-delige achterbladen ook gedaan, op elk van de naden?

Alvast bedankt voor alle info!

groeten
Maarten

gertgert
25 september 2009, 15:55
met het bouwen van een meerdelig achterblad heb ik zelf geen ervaring.
de martin d-35 is standaard uitgerust met een driedelig achterblad met op beide lijmnaden een strip.

Enra
25 september 2009, 16:26
Je kunt prima bouwen met een drie of vierdelig achterblad. Is alleen extra werk. De afwerking van de lijmnaad wordt van buiten zowel als van binnen verstevigd. Van buiten met een inlegstrip. Van binnen met een strip waarvan de nerf haaks op die van het achterblad loopt; deze wordt op de lijmnaad gelijmd.

warmong
25 september 2009, 16:52
aha, dus ook van binnen wordt dan een gelijkaardige strip angebracht. Dan kan ik in principe dus bij het plan van Kinkead blijven, waarbij ik over elke naad een strip lijm, analoog aan de strip op de traditionele middennaad?
Zou dat veel effect hebben op de klank? Lijkt me voor wat meer demping van het achterblad te zorgen. Al meen ik ergens gelezen te hebben dat het achterblad vooral dienst doet als een 'reflective surface', dus in dat opzicht zou het misschien minder effect hebben op een achterblad dan pakweg een voorblad...
alvast bedankt voor de reacties. andere suggesties blijven natuurlijk welkom!

stijnkenens
25 september 2009, 18:13
Zo een inlegstrip aan de buitenkant heeft naar mijn mening enkel een decoratieve waarde, want je zit met een extra lijmnaad.

Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120110) vind je info over een achterkant met inlegstrip


En hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108379&highlight=delen&page=7), post 61 en 76 over een rug zonder sierstrip.

Zo'n verstevigingsstrip maak ik van een restje klankblad (spar of ceder) of van loofhoutceder. Max 2cm breed en 2 mm hoog.


s.

Hedge
25 september 2009, 19:09
Ik twijfel ook sterk over de constructieve waarde van een strip aan de buitenkant. Aan de binnenkant zou je ook kunnen denken aan "ruit-vormige" stukjes hout om de paar cm ipv een strip.
Ik denk dat een rug van meerdere plankjes niet veel invloed heeft op de klank van je gitaar, zeker niet als het de eerste is.

Succes met bouwen en welkom bij Gitaarnet.

ernieman
26 september 2009, 18:35
Weet iemand eigenlijk waarom er een verstevigingsstrip op de rug wordt gelijmd? Op het bovenblad wordt dit toch ook niet gedaan?
Ok, hier heb je de "zangbalkjes" die het geheel bijeen zouden kunnen houden, maar op de rug heb je ook balken zitten.

stijnkenens
26 september 2009, 22:07
Bij een klassieke gitaar zit er 'normaal' een balkje van de waaierbebalking over de middenlijn. Natuurlijk als er een lattice bracing (http://www.luth.org/backissues/al93-96/94pantazelos.jpg) wordt gebruikt heb je dat niet.

Maar eigenlijk is dat een goede vraag...
Ik weet uit ondervinding dat een rug vooral te maken heeft met klankprojectie, dus die moet ook kunnen trillen. (leg maar eens, al zittend, een gitaar op je bovenbenen, en slaag de snaren aan. Daarna hef je ze op, zonder af te dempen, dan hoor je een serieuze volume toename, vooral bij archtops).

Ik kan er niet direct een uitleg voor vinden, maar het gegeven dat palissander (dat vroeger vooral gebruikt werd) een vettige houtsoort is en daarom niet altijd goed is te lijmen, kan hier wel een rol spelen.


s.

Fern
27 september 2009, 18:13
Hoi,

Onder het bovenblad zitten meer zangbalkjes verspreid. Bovendien zit er bijvoorbeeld onder de brug een stuk hardhout, die ook over de lijmnaad loopt.
De overgebleven "open" delen zijn klein genoeg om geen groot gevaar op te leveren. Bovendien wil je het bovenblad zo min mogelijk storen en verzwaren.

Succes met je gitaar!
Fern

Enra
27 september 2009, 18:50
Zo een inlegstrip aan de buitenkant heeft naar mijn mening enkel een decoratieve waarde, want je zit met een extra lijmnaad.


Een decoratieve inlegsdtrip heeft in mijn optiek in eerste instantie de functie van het afdekken van een cruciale lijmnaad; in tweede instantie decoratie.

EWigenlijk net als een rozet. Mooi, kunstig, maar allereerst een versteviging van het meest kwetsbare deel van het bovenblad, het klankgat.

warmong
28 september 2009, 16:26
Ik ben toch ook nog even aan het proberen om een plankje van 5mm gezaagd te krijgen van een massieve blok van 20 op 50 op 6.5... dat valt verdikke niet mee. eerst twee zaagsneden met de cirkelzaag, en de rest met de hand. het is in het stuk met de hand dat het mis loopt. :D
maar het is altijd goed te weten dat een 3 delig achterblad dus ook nog een optie is.

bedankt voor het advies!

Mattia
29 september 2009, 18:50
Heb je geen lintzaag? Als je in de buurt van Purmerend woont wil ik 'm best erdoorheenjagen, hoor...

stijnkenens
29 september 2009, 20:09
Ik zou eens voor een nieuwe zaag gaan zien, of bij degeen die je gebruikt de tanden opnieuw zetten en slijpen, normaal moet dat heel goed te doen zijn.

@ enra: Ik ben benieuwd hoe jij je inleg strip lijmt in een rug, frees je die dan tot halverwege de dikte in, zodat je een overlapping bekomt met de inlegstrip. Ik maak ze van dezelfde dikte als het ruw gezaagde hout, lijm ze ertussen (zodat je langs voor en achter de strip ziet) Bij de eerste methode kan ik nog begrijpen dat ze de lijmnaad verstevigd, bij de 2e methode heb je 2 lijmnaden naast elkaar, dus 2x kans dat er iets open komt te staan.
Soit, ik ben gewoon benieuwd naar jou bouwmethode :)

s.

warmong
30 september 2009, 11:56
mja, misschien moet ik eens zoeken achter een goede zaag. Want ik ben nu op pad met een prul van de gamma. :s
Toch nog eens een poging doen denk ik.

@mattia: helaas woon ik niet in de buurt van purmerend nee. Ik woon in belgië, in leuven. dat is toch wel een eind, niet? maar toch bedankt voor het aanbod!

Heeft er eigenlijk iemand een idee van of padouk gemakkelijk te buigen is? want bij het zagen heb ik de indruk dat er nogal gemakkelijk stukjes uit splinteren. Al kan dat misschien ook wel samenhangen met die crappy zaag van mij. ;)
Maar ik heb dus een beetje schrik van het buigen van de zijbladen.

Enra
30 september 2009, 16:17
Ik zou eens voor een nieuwe zaag gaan zien, of bij degeen die je gebruikt de tanden opnieuw zetten en slijpen, normaal moet dat heel goed te doen zijn.

@ enra: Ik ben benieuwd hoe jij je inleg strip lijmt in een rug, frees je die dan tot halverwege de dikte in, zodat je een overlapping bekomt met de inlegstrip. Ik maak ze van dezelfde dikte als het ruw gezaagde hout, lijm ze ertussen (zodat je langs voor en achter de strip ziet) Bij de eerste methode kan ik nog begrijpen dat ze de lijmnaad verstevigd, bij de 2e methode heb je 2 lijmnaden naast elkaar, dus 2x kans dat er iets open komt te staan.
Soit, ik ben gewoon benieuwd naar jou bouwmethode :)

s.

Hé Stijnkenens,

Ik snap hem. Klopt inderdaad, ik leg de strip in, soms minder dan een milimeter diep, maar houdt het maar op die milimeter.

Nouja, ieder zijn bouwwijze.

Groet,
Enra.

stijnkenens
1 oktober 2009, 00:36
Ok, nu snap ik hem.
Het was ook mijn denkwijze.
ieder zijn bouwwijze, inderdaad.
Nu nog een test om te laten zien dat het echt zo werkt :).




s.