PDA

View Full Version : Tuners: Boss TU-2 versus Korg Pitchblack PB-01



the sure thing
25 september 2009, 09:09
Ik heb beide tuners in mijn bezit en ze eens goed vergeleken.

De TU-2 is niet true bypass, is iets groter qua afmetingen, een “afwijking” van 3%, keuze tussen wel/niet mute out (silent tuning), nieuwprijs EUR 89,-

De Korg pitchblack is kleiner (neemt minder ruimte in beslag), true bypass, een “afwijking” van 1% (dus nauwkeuriger), heeft alleen mute (silent) tuning. Nieuwprijs EUR 69,- (!)

In de praktijk reageert de Korg sneller op het inkomend signaal dan de Boss: daarnaast is de Korg IMHO iets beter af te lezen in het donker. De Korg heeft GEEN last van overspraak/signaal lek bij het tunen en van een brom heb ik ook niets gemerkt (in tegenstelling tot sommingen over de Korg DT-10).

De Korg vind ik zelf er ook stoerder uitzien :) en "werkt" voor mijn gevoel lekkerder. En dat voor een tuner :)


Samengevat: ik had de Korg al veel eerder moeten kopen!!!!

speedmusic
25 september 2009, 09:36
komt u nu pas mee aan, twee dagen nadat ik de turbotuner heb besteld, had misschien toch wat cash kunnen uitsparen door een Korg te kopen :(

the sure thing
25 september 2009, 09:46
Nou, de turbo tuner is een klasse hoger, en VEEL nauwkeuriger. Maar: alleen nodig als je je gitaar wilt intoneren (dus wilt afstellen). En dat doe ik niet. En de turbo tuner is natuurlijk het stoerst van allemaal :). Maar daar betaal je dan ook het dubbele voor.

Jan Buurman
25 september 2009, 09:47
Uit een beetje onderzoek op dit forum had je die conclusie misschien ook wel kunnen trekken. Volgens mij zijn er genoeg topics geweest over diverse tuners. Ik heb toentertijd ook veel gelezen en gezocht op dit forum en kwam ook uit op de Pitchblack, hoewel ik die TurboTuner wel erg geil vond...

the sure thing
25 september 2009, 09:59
Uit een beetje onderzoek op dit forum had je die conclusie misschien ook wel kunnen trekken. Volgens mij zijn er genoeg topics geweest over diverse tuners. Ik heb toentertijd ook veel gelezen en gezocht op dit forum en kwam ook uit op de Pitchblack, hoewel ik die TurboTuner wel erg geil vond...+1. Maar nu staat het allemaal bij elkaar. Kunnen we anderen weer om de oren slaan om de zoekfunctie te gebruiken :)

Kim Wilson
25 september 2009, 10:02
Ik heb eens samen met Mitch een handvol tuners getest bij Feedback, daar is nog ergens een topic van. Daar kwam voor ons de Korg DT-10 als winnaar uit de bus. De Pitchblack vonden wij minder goed afleesbaar dan de TU-2 en DT-10, zeker in lichtere situaties. In het donker kun je ze allemaal wel aflezen, maar we hebben ook de mogelijkheid van buitenoptredens meegenomen.

Nevertheless, blij dat je gelukkig bent met de Pitchblack. Het is zeker een goeie tuner, en al helemaal als je de prijs-kwaliteitverhouding bekijkt. Veel plezier ermee!

lindstrom
25 september 2009, 10:09
Ik heb eens samen met Mitch een handvol tuners getest bij Feedback, daar is nog ergens een topic van. Daar kwam voor ons de Korg DT-10 als winnaar uit de bus.!

Ook ik ben er super content mee, heb er mijn TU2 voor weggedaan, vond de korg een stuk "rustiger" aan de ogen, LEDs versprongen niet zo als bij de TU2.

the sure thing
25 september 2009, 11:08
... ik vind de lichtopbrengst van de Pitchblack prima genoeg. Ik heb de Pitchblack zojuist buiten getest in de volle zon: aflezen wordt wat minder, maar nog steeds genoeg om prima te kunnen stemmen.

dml
25 september 2009, 19:42
Nou, de turbo tuner is een klasse hoger, en VEEL nauwkeuriger. Maar: alleen nodig als je je gitaar wilt intoneren (dus wilt afstellen). En dat doe ik niet. En de turbo tuner is natuurlijk het stoerst van allemaal :). Maar daar betaal je dan ook het dubbele voor.

Beetje vreemd om de TurboTuner met bijv. een Pitchblack, DT-10 of TU-2 te vergelijken. Zoals je al aangeeft is de TT een klasse hoger en kun je direct vergelijken met de StroboStomp, enerzijds vanwege zijn nauwkeurigheid en strobe-functie, anderzijds vanwege het kunnen programmeren van temperaments en da's één van de redenen waarom je voor een StroboStomp of TurboTuner zou kiezen.

soup
25 september 2009, 19:55
Kan zo'n pitchblack eigenlijk wel tegen een stootje, hij oogt zo fragiel?!

the sure thing
25 september 2009, 20:05
Kan zo'n pitchblack eigenlijk wel tegen een stootje, hij oogt zo fragiel?!Nee hoor, hij oogt klein maar hij lijkt mij net zo stevig als de Boss . De behuizing is volgens mij niet van plastic maar van aluminium (net als Boss).

Van de site: "•Sleek, black and tough aluminum die cast body for superb durability"

EuroCinema
25 september 2009, 20:19
Ik heb nu ook beide in m'n bezit. De pitchblack zit op m'n bord, de TU2 heb ik los. Toen er laatst een technicus met z'n volle gewicht op het verkeerde stuk van m'n tuner stapte, was ik toch blij dat ik de Boss meehad: niks aan de hand. Maar misschien had de Korg het ook overleefd natuurlijk.

Mitch
25 september 2009, 22:49
Nou, de turbo tuner is een klasse hoger, en VEEL nauwkeuriger. Maar: alleen nodig als je je gitaar wilt intoneren (dus wilt afstellen). En dat doe ik niet.
Waarom zou je niet genoeg hebben aan een pitchblack of TU2 als je wil intoneren? En vooral: waarom zou je je gitaren NIET willen intoneren :???:

FrankC
26 september 2009, 00:06
Heeft de Korg de optie om andere pedalen te voeden? De Tu2 wel.

Henri H
26 september 2009, 00:22
Ja, dat heeft ie. 't Schijnt dat ie dan wel minimaal 600 mA nodig heeft.

Shaggy
26 september 2009, 07:58
De korg levert iig 200ma .. probeerde de korg te voeden via de powerplant en dan via de korg een rmc wah.. dat werkte niet.

the sure thing
26 september 2009, 09:18
Ik heb nu ook beide in m'n bezit. De pitchblack zit op m'n bord, de TU2 heb ik los. Toen er laatst een technicus met z'n volle gewicht op het verkeerde stuk van m'n tuner stapte, was ik toch blij dat ik de Boss meehad: niks aan de hand. Maar misschien had de Korg het ook overleefd natuurlijk. HA Eurocinema: jij als profi speler, merk jij verschillen tussen de Pitchblack en de TU-2?

ThaBluesBreaker
26 september 2009, 23:53
Ik zie John Mayer altijd met een Boss TU-2.

Wat zou een goede rede te zijn voor zo'n rijke gitarist om zo'n vrij simpele tuner te gebruiken?

Bram+
26 september 2009, 23:57
John Mayer speelt ook op een oude versleten Strat dus waar hebben we het over? :D

TU-2's werken prima, maar voor sommige situaties en personen werken andere tuners beter.

dml
27 september 2009, 08:52
Ik zie John Mayer altijd met een Boss TU-2.

Wat zou een goede rede te zijn voor zo'n rijke gitarist om zo'n vrij simpele tuner te gebruiken?

Ja, en? Wat heeft rijk zijn daarmee te maken? Hij zal ongetwijfeld een gitaartech achter het podium hebben die een Peterson Stroboscoop op zijn werkbank heeft staan......

Paul Gilbert stond laatst in 013 ook gewoon zijn gitaar op het podium te stemmen middels een pedaltuner. Toch niets mis mee?

(Bekende) Gitaristen..... het zijn net mensen.

FruscianteFan
27 september 2009, 10:35
Ik zie John Mayer altijd met een Boss TU-2.

Wat zou een goede rede te zijn voor zo'n rijke gitarist om zo'n vrij simpele tuner te gebruiken?
Dat het gewoon werkt. Niet elke gitarist is zo intensief bezig met élk aspect van zijn gear. Als het gewoon werkt, en je ook nog een technicus hebt zodat je eigenlijk nooit zelf hoeft te stemmen, waarom dan nog uitvoerig op zoek gaan naar misschien een betere tuner?

Er zijn ook genoeg artiesten die alleen maar pedalen van Boss hebben en er van de gekleurde kabeltjes tussen zetten. De muziek wordt er niet slechter op.

Ik heb trouwens ook weleens een filmpje gezien waarin de gitarist (The Whitlams, professionele band dus) tijdens het spelen op gehoor zijn gitaar bij wilde stemmen, zijn G was flink vals. Die man heeft gewoon een Strobostomp, maar gebruikte hem niet. Dat snap ik dan weer niet...

MSNL
27 september 2009, 12:55
De Boss TU-2 wordt ook veel gebruikt op pedalboards omdat deze juist niet true bypass is, maar een buffer is voor het gitaarsignaal.
Dus geen apart buffer meer nodig.

Rutger Molenberghs
27 september 2009, 13:09
En die buffer van de TU-2 is dan weer net waarom ik een Pitch Black gebruik. Ik speel dikwijls met alleen een tuner tussen gitaar en versterker, dus dan heb ik liever true bypass. Het is gewoon een kwestie van hoe je die dingen gebruikt. En voor elk gebruik, is er ook een tuner op de markt.

up-guitarman
27 september 2009, 18:04
De TU-2 heeft trouwens helemaal niet zo'n goeie buffer. Ik heb de TU-2 weg gedaan voor een Pitchblack, en ik heb hier voorlopig absoluut geen spijt van.
De pitchblack is imo duidelijker en sneller, en vreet geen signaal weg, wat de Boss wel deed...

the sure thing
27 september 2009, 19:47
... (...) De pitchblack is imo duidelijker en sneller... (...) Precies! ook mijn bevinding.

Nielsje
27 september 2009, 19:50
Ik wil die pitchblack+ wel eens proberen. Want als ik het goed begrepen heb (...) kan je daarmee gewoon met een druk op de knop een halve toon lager spelen. Ik zou natuurlijk de specs eens kunnen gaan lezen..

FruscianteFan
27 september 2009, 20:21
Ik wil die pitchblack+ wel eens proberen. Want als ik het goed begrepen heb (...) kan je daarmee gewoon met een druk op de knop een halve toon lager spelen. Ik zou natuurlijk de specs eens kunnen gaan lezen..
Met een druk op de knop kun je een halve toon lager stemmen ja. Maar daar is-ie niet uniek in. Bovendien snap ik niet wat je daaraan hebt als je toch al een chromatisch stemapparaat hebt.

soup
27 september 2009, 20:29
Daar heb ik trouwens een advertentie van gezien in de laatste guitar world.



Morpheus droptune: World's first drop tune pedal => The Morpheus droptune gives your guitar instant polpyphonic drop tuning in 1/2-step decrements up to 3 1/2 steps - plus full octave and octaver.

Get that heavy drop-tuned tone at different pitches without dealing with floppy string buzz, extra-heavy gauge strings or expensive extra guitars.

http://www.youtube.com/watch?v=DcDvSq1pFjA

paulusdeBKB
27 september 2009, 20:41
Jammer. Net het filmpje bekeken en meteen bij het eerste akkoord met effect wordt al duidelijk dat het pedaaltje niet klinkt.

Nielsje
27 september 2009, 20:49
Met een druk op de knop kun je een halve toon lager stemmen ja. Maar daar is-ie niet uniek in. Bovendien snap ik niet wat je daaraan hebt als je toch al een chromatisch stemapparaat hebt.

Nee, dat je met een druk op de knop in één keer een halve toon lager staat..

FruscianteFan
27 september 2009, 21:00
Nee, dat je met een druk op de knop in één keer een halve toon lager staat..
Dat vind ik niet terug op de site van Korg, maar dat kan aan mij liggen.

Nielsje
27 september 2009, 21:18
Ik ga wel even zoeken, H.Huisjes beweerde laatst van wel (of ik lees verkeerd, dat is zéér goed mogelijk ;))

edit: Ik zie het ook niet staan. Nou, dan zie ik eigenlijk het hele voordeel van deze tuner ook niet..

EuroCinema
27 september 2009, 21:36
HA Eurocinema: jij als profi speler, merk jij verschillen tussen de Pitchblack en de TU-2?

Zo profi ben ik niet hoor ;) maar ik hoor een klein verschilletje als ik met m'n oor voor m'n amp zit. Denk ik. Op dat niveau moet je de verschillen zoeken. Ik vind het erg knap als mensen niet alleen kunnen horen dat die TU2 een buffer heeft, maar ook nog dat dat een slechte buffer is!

the sure thing
27 september 2009, 21:44
Zo profi ben ik niet hoor ;) maar ik hoor een klein verschilletje als ik met m'n oor voor m'n amp zit. Denk ik. Op dat niveau moet je de verschillen zoeken. Ik vind het erg knap als mensen niet alleen kunnen horen dat die TU2 een buffer heeft, maar ook nog dat dat een slechte buffer is!Ik zat meer te denken aan bedieningsgemak/afleesbaarheid/snelheid van reageren van het pedaal...

Henri H
27 september 2009, 22:15
Ik ga wel even zoeken, H.Huisjes beweerde laatst van wel (of ik lees verkeerd, dat is zéér goed mogelijk ;))

edit: Ik zie het ook niet staan. Nou, dan zie ik eigenlijk het hele voordeel van deze tuner ook niet..Volgens mij was ik dat niet, maar was er iemand die dat pedaal dusdanig beschreef in het pedalboard-topic.
Ik vroeg toen wel wat de meerwaarde was, en concludeerde vervolgens dat dit één van de features was van de PB+.
Ik heb net de site van Korg er even op nagelezen, maar kan inderdaad ook niet vinden dat de PB+ met een druk op de knop kan downtunen o.i.d.

Nielsje
27 september 2009, 22:29
Ah, dan was ik even in de war.
Dat detune pedaal in dat youtube filmpje..ben benieuwd hoe dat bevalt in de praktijk. Is wel ideaal als je in een cover band speelt en je hebt een zanger(es) die begint te mekkeren over transponeren (voor omlaag...) ;)

Maar, ik ben bang dat de tracking niet ideaal zal zijn. Mijn micropog is bijvoorbeeld redelijk snel, maar je hoort het nog steeds. Ben benieuwd hoe het is met de nieuwste telg daarvan.

FruscianteFan
27 september 2009, 22:41
Ah, dan was ik even in de war.
Dat detune pedaal in dat youtube filmpje..ben benieuwd hoe dat bevalt in de praktijk. Is wel ideaal als je in een cover band speelt en je hebt een zanger(es) die begint te mekkeren over transponeren (voor omlaag...) ;)
Is toch een mooi excuus voor een extra gitaar ;)

Hoewel, als ik die gitaar niet bij me heb bij repetitie, heb ik de andere gitaar zo omgestemd, meestal voor de anderen klaar zijn met klooien.

Nielsje
27 september 2009, 22:52
Nee, ik vind dat helemaal niets.
Een halve gaat nog wel, maar dan worden de snaren me al te los.
Verder speel ik ook wel eens met een zwevende trem, dan is dat ook geen oplossing. én een extra gitaar meenemen voor dat soort dingen probeer ik juist te voorkomen, ik heb een hekel aan sjouwen ;)

FruscianteFan
27 september 2009, 22:59
Nee, ik vind dat helemaal niets.
Een halve gaat nog wel, maar dan worden de snaren me al te los.
Verder speel ik ook wel eens met een zwevende trem, dan is dat ook geen oplossing. én een extra gitaar meenemen voor dat soort dingen probeer ik juist te voorkomen, ik heb een hekel aan sjouwen ;)
Ohzo. Nee, ik dacht dat ze begonnen te mekkeren omdat je zo lang deed over omstemmen. Transponeren is bij ons meestal geen probleem, want dan gaan de nummers omhoog.

ThaBluesBreaker
28 september 2009, 01:43
Dat het gewoon werkt. Niet elke gitarist is zo intensief bezig met élk aspect van zijn gear. Als het gewoon werkt, en je ook nog een technicus hebt zodat je eigenlijk nooit zelf hoeft te stemmen, waarom dan nog uitvoerig op zoek gaan naar misschien een betere tuner?

Er zijn ook genoeg artiesten die alleen maar pedalen van Boss hebben en er van de gekleurde kabeltjes tussen zetten. De muziek wordt er niet slechter op.

Ik heb trouwens ook weleens een filmpje gezien waarin de gitarist (The Whitlams, professionele band dus) tijdens het spelen op gehoor zijn gitaar bij wilde stemmen, zijn G was flink vals. Die man heeft gewoon een Strobostomp, maar gebruikte hem niet. Dat snap ik dan weer niet...

Wat is een strobostomp als ik vragen mag?

Henri H
28 september 2009, 08:24
http://lmgtfy.com/?q=strobostomp

EuroCinema
28 september 2009, 10:16
Ik zat meer te denken aan bedieningsgemak/afleesbaarheid/snelheid van reageren van het pedaal...

Oh okee. Ik heb nog maar twee gigs gedaan met de Korg, hij is op m'n bord gekomen rond de tijd dat ik besloot om met een minimale setup te gaan spelen (tuner, wah, amp). Ik heb het idee dat de Korg wat beter afleesbaar is in de zon door het grote display en ietsjes sneller. Wat 'm ook ietsje onrustiger maakt. Maar het zijn nuances. Voor gebruik zonder bord is de Boss wel gewoon een lekker stevig ding dat goed op z'n plek blijft staan. Ook belangrijk.

Harm
19 januari 2010, 12:58
Jongens, ff een bump...

TC komt met een nieuwe tuner, polytuner:
http://www.tcelectronic.com/polytune.asp

Iemand er al bekend mee? Ik vind het wel een mooie feature!

Harm

Mitch
19 januari 2010, 14:48
Ja, draait al een topic over in subforum Elektrische Gitaren, maar hij hoort natuurlijk eignelijk gewoon hier thuis. Zal 'm nog wel verplaatsen later...

j3r03n
19 januari 2010, 15:25
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131199

Maar wat mij betreft verdient de TC Electronic Polytune een eigen topic ;)

Fuhgawz
19 januari 2010, 15:49
WOW!! Vet apparaat!! Ik stel me voor dat dit een moderne klassieker wordt.

Harm
19 januari 2010, 16:13
Ja, draait al een topic over in subforum Elektrische Gitaren, maar hij hoort natuurlijk eignelijk gewoon hier thuis. Zal 'm nog wel verplaatsen later...

Ja thanks... Ik zag het later pas toen ik onder electrische gitaren zat te kijken..... sorry!!!!harm

jaguwar
10 januari 2011, 17:04
bump met een pitchblack vraag

ben ik de enige die het raar vindt dat Korg in de manual zegt dat je adapter minstens 600mA moet leveren en dat je maximum voor 200mA andere pedalen aan de pitchblack mag hangen als je wilt dat hij deftig werkt? :???:

cheers!

the sure thing
10 januari 2011, 19:23
bump met een pitchblack vraag

ben ik de enige die het raar vindt dat Korg in de manual zegt dat je adapter minstens 600mA moet leveren en dat je maximum voor 200mA andere pedalen aan de pitchblack mag hangen als je wilt dat hij deftig werkt? :???:

cheers!Ik heb mijn Korg een lange tijd met 250mA gevoed en ging 100% OK.

Tankman
10 januari 2011, 19:43
Ik voed hem met 200mA en dat werkt ook gewoon prima...

Henri H
11 januari 2011, 08:37
Als je echter de 9V output wilt gebruiken om andere pedalen mee wilt voeden, zul je aan die specs moeten voldoen.
Bij mij werkt het al niet meer, waarschijnlijk omdat ik per ongeluk 9V op de output heb aangesloten gehad.
Verder vind ik de TC Electronic Polytune een betere/fijnere tuner.
De Pitchblack reageert soms slecht op mijn B- en (hoge) E-snaar.

Kim Wilson
11 januari 2011, 08:41
Vraag is of dat aan de tuner ligt. :soinnocent:

Henri H
11 januari 2011, 08:57
:???:

Als de Polytune wel goed reageert op de B- en E-snaar ligt het volgens mij aan de PB, of zie ik iets over het hoofd?

Kim Wilson
11 januari 2011, 09:11
Ja, een smiley. :)

Henri H
11 januari 2011, 09:21
Die "soinnocent"-smiley?
Had ik wel gezien hoor, maar i.c.m. de tekst was dat een :???:

;)

telecastermaster
11 januari 2011, 11:32
Heeft er eigenlijk iemand ervaring met die TC Electronic Polytune?

Ik zie dat Thomann hem heeft voor 77 euro. http://www.thomann.de/nl/tc_electronic_polytune.htm

Ik ga dit eens even lezen vanavond: http://www.thomann.de/nl/prod_pdfreview_20131-tgr199gear_test.pdf

Muchachooo
11 januari 2011, 11:37
Heeft er eigenlijk iemand ervaring met die TC Electronic Polytune?

Ik zie dat Thomann hem heeft voor 77 euro. http://www.thomann.de/nl/tc_electronic_polytune.htm
Ik ken wel wat mensen die hem bezitten, zeggen dat hij erg fijn werkt.
Natuurlijk werkt die polyfone modus niet heel goed voor nauwkeurig stemmen, maar dat ding verandert naar chromatische modus zodra je één enkele snaar aanslaat.

Dus één keer alle snaren aanslaan en je ziet welke snaren vals zijn, vervolgens die snaren apart stemmen.
Dit lijkt mij nog steeds efficienter dan elke snaar apart moeten checken.

Maar het grootste voordeel aan het ding is dat hij vrijwel even duur is als bijvoorbeeld de TU-3

EDIT: zie net dat gearpro.nl hem ook heeft voor 77 euro, maar bij hen zijn bestellingen boven de 50,- euro gratis te verzenden :D
http://www.gearpro.nl/gitaren/accessoires/tuners/tc-electronic.html

Nielsje
11 januari 2011, 11:46
Ik vind de looks van het ding geweldig!
Van die Boss TU3 tuner word ik helemaal zenuwachtig, deze is lekker strak.

Henri H
11 januari 2011, 11:52
De Polytune heeft volgens mij 2 eigen topics op dit forum....

Anyway, zoals ik al zei: ik vind hem goed/beter dan de PB.

the sure thing
11 januari 2011, 19:14
De Polytune heeft volgens mij 2 eigen topics op dit forum....

Anyway, zoals ik al zei: ik vind hem goed/beter dan de PB. En ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik mijzelf de Polytune als kerstkado heb gegeven. Ik had de Korg PB en daarna de TU-3 van Boss. Ik vind de TU-3 (niet de TU-2!) fijner dan de PB. Maar... sommigen vallen over de buffer die in de TU-3 zit (geloof echt niet dat dat hoorbaar is, maar OK) en nu dan de polytune. Het werkt idd sneller, in 1 slag zien welke snaren vals zijn en dan die specifieke snaren stemmen. Ik vind de polytune fijn, maar het gadget-gehalte (GAS dus) is wel hoog bij deze tuner.

Muchachooo
12 januari 2011, 09:40
ik vind die TU-3 een beetje te druk met al die lampjes en bewegingen...