PDA

View Full Version : Boost-pedaal: Maxon OD-9, Maxon OD-808, Boss Blues driver,...?



scabiosa
25 september 2009, 08:07
Vrienden,

Ik heb veel zin mij nog een extra pedaal te kopen om mij signaal nog een beetje te boosten. Het is eigenlijk voornamelijk bedoeld als een cleane boost, maar ja, een cleane booster kopen vind ik niet zo interessant omdat, als het dan eens nodig is, het toch wel interessanter is om ook af en toe met dat smerig randje te spelen...
Ik gebruik reeds een blues driver maar ik mis nog een extra pedaal. Nu ben ik wel tevreden van die blues driver, koop ik mij gewoon een tweede of zouden die maxon's een meerwaarde bieden? en is er dan een groot verschil tussen de OD-9 en OD-808?
Of moet het dan toch maar een ouderwetse ibanez tubescreamer zijn?
Of zijn er nog leuke pedaaltjes die ik over het hoofd zie?

Wie helpt?

Alvast bedankt, e

Kim Wilson
25 september 2009, 08:24
Ik heb ook een Blues Driver, met daarbij een Tubescreamer (zelfbouw) en een OCD. Een Tubescreamer werkt goed om de hele boel nog een extra schop te geven, ook i.c.m. die BD-2. Ik zou er niet nog een BD bij zetten. Een BD-2 heeft een vrij smerige overdrive, als je die gaat stacken wordt het waarschijnlijk een brei. Een TS houdt de boel lekker strak. Klein beetje gain, level omhoog en vóór je BD-2 leggen werkt bij mij als een speer.

Ibanez666
25 september 2009, 13:12
een MI Adio Blues Pro is zeer veelzijdig, heeft een enorme volume boost, een heerlijk drive soundje, is zelf als distortion te gebruiken en heeft een Fuzz switch

Pé.
25 september 2009, 13:30
Een Boss SD-1 is misschien ook nog een optie. Is in feite een TS-808 met een beetje meer gain.. En helemaal niet duur, 35 voor een 2e hands of 50 voor een nieuwe!

EuroCinema
25 september 2009, 13:31
Geen enkele tubescreamer-achtige is te gebruiken als "cleane boost" zoals je schrijft, behalve pedalen als de T Rex Moller, die een aparte cleanboost en een aparte overdrive in 1 behuizing heeft. Al die andere pedalen kleuren en geven een randje vanaf drive-stand nul. Zijn prima geschikt om een overstuurd signaal extra te boosten, maar niet voor clean dus.

marc_o
25 september 2009, 13:35
We kunnen wel merken gaan noemen, maar wat wil de topicstarter bereiken?
Wat is de setup waarover je speelt en wat voor muziek speel je, welke sound zoek je?
Een tubescreamer klinkt ook weer niet over iedere setup even goed/slecht, dus geef eerst die info even a.u.b.

Harm
25 september 2009, 15:16
We kunnen wel merken gaan noemen, maar wat wil de topicstarter bereiken?
Wat is de setup waarover je speelt en wat voor muziek speel je, welke sound zoek je?
Een tubescreamer klinkt ook weer niet over iedere setup even goed/slecht, dus geef eerst die info even a.u.b.

Precies!
Clean boosten, dus ja een boost pedaal, geen od pedaal....
meer boost bij overdrive.... de volgende vragen: hoeveel gain gebruik je met de versterker, hoe meer gain, hoe minder je kunt boosten met een od....

Mijn ervaringen met mijn boardje zijn daar erg goed mee!
Laatst ingeprikt in een bassman, lekker voluit staan, basis od mijn ocd, en boosten met Trebletool of de bufftool van PL... Knalt er heerlijk door!

MAar over mijn eigen setup gebruik ik de trebletool eigenlijk altijd (Staat altijd aan) en vanwege de hoeveelheid gain op de Hook (1 uur) hoor je de bufftool niet meer terug! De OCD gebruik ik dan puur om gain in te draaien voor stevig werk!

Daarom de vraag: hoe gebruik je de setup? :)

pieter91
25 september 2009, 15:26
Voor mij hetzelfde, speel op een les paul en een laney lionheart en zoek nog een pedaal om (solo's) te boosten of als extra overdrive/distortion, aangezien de lionheart op volle drive net een (ruige) rocksound begint te krijgen.

Had alwel gekeken naar bv. een audio electronics mx402, maar die drive staat me niet aan.

Henri H
25 september 2009, 15:31
Solo's boosten kun je het beste met een equalizer in de FX-loop doen.
Als je (ook) een 19" multi-effect gebruikt kun je de equalizer of interne mixer er ook prima voor gebruiken.
Ik gebruik de interne mixer van m'n Rocktron replifex om solo's te boosten, alleen volume toevoegen dus, na de preamp.
Een volume pedaal in de FX loop zou ook kunnen... etc.

scabiosa
25 september 2009, 16:10
ok, ik zal het hier eens uit de doeken doen
alvast bedankt!

ik speel op een bassman (silverface 70), veel gain zit er dus al niet op de versterker, die sluit ik aan op ofwel het authentieke 2X15' cabinet ofwel een 2X12 orange cabinet. ik speel voornamelijk op een strat en verder gebruik ik een hele hoop smerige fuzzen en distortions

ik heb het pedaal vooral nodig om mijn clean signaal wat te boosten, soms zijn er wat cleanere tokkelstukken maar door al het brute distortiongeweld dat er meestal aan voorafgaat komt mijn clean geluid er niet echt meer door (zelfs de levels van de pedaaltjes lager zetten helpt niet echt, dan verliezen de effectjes hun power)
(misschien is een volumepedaal ook wel nog een optie?)
ook voor een solo van tijd tot tijd zou de booster handig kunnen zijn...

hmmm, ingewikkeld allemaal, wat zouden jullie adviseren?

vielen dank, groeten, e

Aca Ilic
25 september 2009, 16:47
Hey Scabiosa,

ik denk dat je echt meer aan een Xotic RC Booster hebt, dit apparaatje zou je heel blij maken met zijn mogelijkheden en werkt bovendien heel goed met TS achtige pedalen, want hij schoont ze helemaal mooi op.
Alle pedaaltjes die je boven genoemd hebt zijn niet erg geschikt als clean boosters.Als je kans hebt scoor eens RC Booster Scott Henderson model, deze is nog strakker in de laag. Verder is Keeley Katana boost ook een hele goede cleane booster....
succes

Henri H
25 september 2009, 16:58
Of een Zvex Super Hard On (SHO), voor €20,- heb je een bouwpakketje.
Het originele pedaal kost al gauw €200,-. :o
Dit pedaal kan ook voor de preamp, maar werkt eigenlijk alleen maar bij cleane geluiden. Misschien dat het met je huidige pedalen wel goed gaat, voor €20,- kun je het altijd een keertje proberen toch?

scabiosa
25 september 2009, 17:41
Wel die Zvex Super Hard On heb ik al eens gehoord en dat klonk beestig in elk geval... maar waar koop je zo'n bouwpakketje dan?
Bij onze duitse vrienden?

Gitaar4LifeDude
25 september 2009, 18:38
kijk eens naar de hbe power screamer, simpel tubescreamertje met nog 2 andere functies die best grappig zijn om eens mee te experimenteren.
groeten

Aca Ilic
25 september 2009, 18:59
hbe power screamer......?
-1

Henri H
25 september 2009, 19:10
Wel die Zvex Super Hard On heb ik al eens gehoord en dat klonk beestig in elk geval... maar waar koop je zo'n bouwpakketje dan?
Bij onze duitse vrienden?http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=76&products_id=796

Newtone heeft ook een heel goed forum, ik kwam er niet helemaal uit en heb een paar vraagjes gesteld op dat forum, binnen no-time bericht, en de Flower Booster (SHO-kloon) zat zo in elkaar.
Ik vind het wel een geinig effect, maar hij past niet op m'n pedalboard, bovendien heb ik een hekel aan (tap)dansen, dus ik heb 'm uitgeleend aan een forumlid.

scabiosa
26 september 2009, 11:07
iemand sprak in het begin over de T-rex moller, wel, staat die toevallig niet te koop op een of ander tweedehandsforum.
zalig
en laat ik net toevallig volledig fan zijn van T-rex (mudhoney!!!!)
dus laat ik maar gelijk dit pedaaltje eens proberen
90 €
én scandinavische kwaliteit uiteraard...

ik denk dat de zvex ook wel superinteressant is, maar die T-rex moller lijkt me dan nog net iets veelzijdiger en eigenlijk helemaal hetgeen ik zoek...

ik laat wel nog weten hoe ie me bevalt!

in elk geval bedankt voor de tips

Midwolda
26 september 2009, 11:21
Voor een cleanboost gebruik ik een Ibanez CPL compressor/limiter.
Maakt dat alles net even duidelijk klinkt en met de level-knop stel je de boost in.
Ook lekker om wat extra gain uit je overdrive te halen.
(mosterd na de maaltijd :D )

newbreed
26 september 2009, 15:23
Beste allemaal,

Ik gebruik nooit een booster maar heb erg
veel tips voorbij zien komen om daar toch
eens mee aan de slag te gaan.

Zijn er mischien ook tips om een leadkanaal te
boosten. In mijn geval gaat t om een Engl 530
pre-amp. Gain staat voor rythm vrij
laag en dan kom ik zeker voor solo's wat
drive te kort. Heb al een tubescreamer getest maar
dan wordt het toch een stuk dunner...
Iemand een tip.

vinni
26 september 2009, 22:41
Het beste boostpedaal...

Tja....Heb zelf de Retro-sonic Boosr (FA-1 clone) en de FX-ENG MoaB (Mother of all Boosts)

De laatste is echt geweldig....super simpel....maar wat een geluid.
De gehypte RC-booster klinkt erg dozig in vergelijking met de FX-ENG.
Totaal niet neutraal. Beinvloedt ook je dynamiek.

De TS808 e.d. verkloot je laag.....

Ook heel leuk...
De Tri-boost van BYOC.

T-rex moller.....nah....dacht het niet....

Zoals altijd....alles zelf gehad/getest....

Vinni

Henri H
26 september 2009, 22:57
De TS808 of OD808 (zijn nagenoeg hetzelfde) gebruik ik hoofdzakelijk om m'n leadkanaal, die al behoorlijk verzadigd is met gain, strakker te krijgen.
Vooral met een JCM 800-achtige amp wordt het laag inderdaad wat minder, maar je krijgt er een pak meer strakke mids bij, en het laag wordt ook strakker, ideaal om een Metallica sound neer te zetten dus.

Sommigen vinden dit pedaal ook lekker op een cleane amp, het geeft je een lichte bluesy overdrive, echt clean boosten doet ie niet, je hebt altijd een "randje".
Ik heb een stuk of 6 overdrives/boosters getest in de winkel een jaartje geleden ongeveer, en de Maxon OD808 kwam er voor mij het beste uit.

Henri H
26 september 2009, 23:30
Trouwens, de OD-9 is volgens mij hetzelfde als de TS-9, de eerste is van Maxon, de laatste van Ibanez. Ibanez liet vroeger de printjes door Maxon maken, als ik het goed heb.
Ik heb de OD-9 niet getest, wel de TS-9, en vond deze net iets minder geschikt voor mijn doeleinde dan de OD808/TS808.

Bouke
27 september 2009, 20:57
Ik word eentonig, maar mijn favoriet voor het eigen geluid van de versterker + een lekkere schop door een bakkie blijft de Red Snapper. Werkt prima met mijn setup (Tele > Snapper > Super Reverb). En voor echt cleanboost sla dan in je tests zeker niet de GE7 van Boss over!!

EuroCinema
27 september 2009, 21:41
Het beste boostpedaal...

Tja....Heb zelf de Retro-sonic Boosr (FA-1 clone) en de FX-ENG MoaB (Mother of all Boosts)

De laatste is echt geweldig....super simpel....maar wat een geluid.
De gehypte RC-booster klinkt erg dozig in vergelijking met de FX-ENG.
Totaal niet neutraal. Beinvloedt ook je dynamiek.

De TS808 e.d. verkloot je laag.....

Ook heel leuk...
De Tri-boost van BYOC.

T-rex moller.....nah....dacht het niet....

Zoals altijd....alles zelf gehad/getest....

Vinni

:dontgeti: Damn ik dacht dat ik veel low gain/boostpedaaltjes had gehad. Tja, je opmerkingen over de tubescreamer-achtigen zijn erg smaakafhankelijk. laag en hoog weg = relatief meer mid en dan vinden sommigen erg aangenaam. Dat de rc meer doet dan simpelweg harder maken is bekend en ook smaakgevoelig. Maar vind je ook dat er hoorbaar verschil is tussen pure cleane boosters zoals de rechter knop van de T-Rex Moller, of bijvoorbeeld de MXR micro amp? Niet als je er een amp mee probeert te oversturen, maar echt in clean volumeboost-gebruik?