PDA

View Full Version : Schakelen tussen 8ohm en 16ohm met Radio Spares OT JTM45



llahsraM
25 september 2009, 00:43
Is het mogelijk om met een Marstran radio spares OT voor een JTM45 te schakelen tussen 8ohm en 16ohm? Ik heb namelijk een 4x12 met greenbacks 16ohm, maar ik gebruik ook wel eens mijn 2x12 G12-65 8ohm.

Hier is het schema van de transformator. Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

http://www.marstran.com/RS%20OT%20wiring%20diagram.gif

Frits van Mourik
25 september 2009, 07:18
Da's niet zo moeilijk, mits je aan een 8PDT-tuimelschakelaar kunt komen...
AFAIK bestaan die dus niet. Je zou deze draaischakelaar kunnen gebruiken:
http://www.oppermann-electronic.de/assets/images/Bild7844a.jpg
http://www.oppermann-electronic.de/assets/images/Bild7851a.jpg
2 standen, 4 deks, 4 moedercontacten per dek.
De trafo sluit je aan op de mc's; één stand bedraad je volgens het 16- Ohm schema, de andere volgens het 8- Ohm schema.
De "hot/ground"-aansluitingen gaan dan weer naar 2 x 2 schakelcontacten; de mc's hiervan gaan naar je output.
Je zou de dekken 2 aan 2 parallel kunnen bedraden; kun je een hogere stroomsterkte schakelen.

Schakelen met 2 relais (4 x om) is natuurlijk ook een optie...

cluseau
25 september 2009, 10:17
Is het mogelijk om met een Marstran radio spares OT voor een JTM45 te schakelen tussen 8ohm en 16ohm?


Alles is mogelijk.....maar wat heb je er voor over?
Als je je perse aan het schema wilt houden is jouw plan mogelijk met 5 wisselcontacten. Met een schakelaar wordt dat een ondoenlijke zaak hoewel ook niet onmogelijk.
Ik zou het als volgt oplossen:
Ralais, zijn meestal te koop met maximaal vier keer om. Helaas heb je 5 contacten nodig dus ontkom je niet aan twee ralais. Als je dat in elkaar hebt gezet kun je dmv een enkelvoudige schakelaar de zaak omschakelen.

Frans.

Chris Winsemius
25 september 2009, 10:23
Het is mogelijk met 'n 3 polige/3 weg schakelaar maar ik kan dat schema nu niet vinden. Naar mijn weten heeft Franc Vernet dit of iets vergelijkbaars gebruikt voor z'n eerste/eigen JTM45 met OEI RS OT.

Als iemand het vindt: post even de link! ;)

llahsraM
25 september 2009, 12:12
Ik heb wel dit gevonden maar ik weet niet of het voor die Marstran RS OT bruikbaar is die ik heb.

Next up is a quick and easy wiring scheme for the infamous JTM45. This one is simple and to the point and allows 8 ohm and 16 ohm selection (the two most common values used). It uses a standard issue double pole double throw (DPDT) toggle switch.
http://www.dst-engineering.com/images/ot2.png

Chris Winsemius
25 september 2009, 13:07
dpdt dus ook! (makkelijker te krijgen in stevige uitvoeringen)

kijk goed hoe er geschakeld wordt in dit schema en kijk dan hoe de secundaire wikkelingen bij jouw OT zitten....

llahsraM
25 september 2009, 15:25
Hmmm ik begrijp hem alleen niet echt. Ik ben niet heel technisch. Ik snap ook niet hoe het zit en wat het verschil is met die secundaire wikkelingen van de trafo van het plaatje BC DE FA en de Marstran RS OT die ik heb. en waar kan ik zo een DPDT switch 5A 125V kopen?(link?)

Alvast bedankt voor de hulp

flo123
25 september 2009, 15:41
Tubetown, Tonefactory, etc hebben dat soort "heavy duty" DPDT schakelaars in het assortiment.
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3683_Switch-DPDT---2-postion-toggle-ON-ON.html
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=9091

Alleen zijn de verzendkosten relatief hoog bij 1 onderdeel.
Anders misschien in de lokale electro winkel?

llahsraM
25 september 2009, 15:43
Er staat dat die minimaal 5A moet zijn. Die van tonefactory is 3A. Is dat niet erg?

SimonS
25 september 2009, 17:03
Van mij een advies om het niet zelf te doen, zonder enige kennis van zake... Zou jammer van je amp zijn om 'm te slopen...

llahsraM
25 september 2009, 17:05
daar heb je gelijk in. Maar als ik het zelf kan doen zou het wel een bak met geld schelen :) Ik had verwacht dat het niet te moeilijk zou zijn:chicken:

flo123
25 september 2009, 17:44
Er staat dat die minimaal 5A moet zijn. Die van tonefactory is 3A. Is dat niet erg?
Lijkt mij prima. De spanning die je schakelt is veel lager, qua vermogen zit het wel goed.

nico verduin
25 september 2009, 18:42
Zo mag je niet helemaal rekenen.

P = U * I = I^2 * R

45W = I^2 * R ==>

bij 8 ohm: I^2 = 45 / 8 = 5.626 ==> I = 2.37A
bij 16 ohm: I^2 = 45 / 16 = 2.8A ==> I = 1,67A
Dus zo ruim is dat niet.....

Chris Winsemius
25 september 2009, 18:48
Zo mag je niet helemaal rekenen.

P = U * I = I^2 * R

45W = I^2 * R ==>

bij 8 ohm: I^2 = 45 / 8 = 5.626 ==> I = 2.37A
bij 16 ohm: I^2 = 45 / 16 = 2.8A ==> I = 1,67A

Dus zo ruim is dat niet.....

en zelfs bovenstaande berkening klopt niet als de amp op 10 of 11 staat..............

nico verduin
25 september 2009, 18:50
meer vermogen?

Chris Winsemius
25 september 2009, 18:52
meer vermogen?

50 Watt buizenamp helemaal over de rooie geeft beduidend meer vermogen.....

(of elke buizenamp)

qua schakelaars: 2A/5A minimaal, rekenkundig natuurlijk totally fout maar kijk voor de lol eens in diverse amps wat daar inzit............ en het gaat nog steeds goed mee ;)

nico verduin
25 september 2009, 19:05
Valt nog wel mee hoor. Als ze inschakelen trek je hooguit een watt of 70-80 (gloeistromen). Bij 230V is dat 300mA. Pak de inrush erbij, dan nog haal je hooguit Ampere of 1.5. Standby komt later pas. En als ie er niet op zit, dan gaat ie pas later meer stroom trekken als het kontakt al gemaakt is.
Maar ik kom ze wel eens tegen..... zwart geblakerd.....

guitarnijboer
25 september 2009, 19:12
50 Watt buizenamp helemaal over de rooie geeft beduidend meer vermogen.....

(of elke buizenamp)

qua schakelaars: 2A/5A minimaal, rekenkundig natuurlijk totally fout maar kijk voor de lol eens in diverse amps wat daar inzit............ en het gaat nog steeds goed mee ;)

Rekenkundig valt het ook wel mee eigenlijk. De stroomsterkte slaat met name op de te schakelen stroom ivm het inbranden van de contacten. Eenmaal geschakeld kan er veel meer stroom door zonder de contacten te beschadigen.

Edit: omschakelen van speakerimpedantie doe je nooit of vrijwel nooit tijdens het spelen

llahsraM
25 september 2009, 20:29
bij de orginele Radio Spares staat bij de secondary A B C D E F.
http://www.marstran.com/RS%20comp1.jpg

Maar bij de Marstran RS OT staan alleen de kleuren
http://www.marstran.com/RS%20OT%20wiring%20diagram.gif

Betekend het dan dat bij de Marstran RS OT
A = Groen draad
B = Zwart draad
C = Blauw draad
D = Geel draad
E = Rood draad
F = Bruin draad

of zit ik dan helemaal verkeerd? (zie ook 8ohm 16ohm switchschema LINK (http://www.dst-engineering.com/images/ot2.png))

cluseau
25 september 2009, 23:30
Ik heb wel dit gevonden maar ik weet niet of het voor die Marstran RS OT bruikbaar is die ik heb.

Next up is a quick and easy wiring scheme for the infamous JTM45. This one is simple and to the point and allows 8 ohm and 16 ohm selection (the two most common values used). It uses a standard issue double pole double throw (DPDT) toggle switch.
http://www.dst-engineering.com/images/ot2.png

Dit is natuurlijk wel lekker simpel maar zo schrijft de fabrikant van deze trafo het niet voor, er zal wel een reden zijn voor de speciale manier van onderlinge koppeling van de wikkelingen. Werken doet het echt wel maar of je op deze manier ook werkelijk de juiste impedantie verkrijgt betwijfel ik.

Frans.

Frits van Mourik
26 september 2009, 00:18
Alles is mogelijk.....maar wat heb je er voor over?
Als je je perse aan het schema wilt houden is jouw plan mogelijk met 5 wisselcontacten. Met een schakelaar wordt dat een ondoenlijke zaak hoewel ook niet onmogelijk.
Ik zou het als volgt oplossen:
Ralais, zijn meestal te koop met maximaal vier keer om. Helaas heb je 5 contacten nodig dus ontkom je niet aan twee ralais. Als je dat in elkaar hebt gezet kun je dmv een enkelvoudige schakelaar de zaak omschakelen.

Frans.

Hoezo zou het met een schakelaar ondoenlijk zijn en met relais juist wèl?
IMHO wordt het bij beide oplossingen een leuk breiwerkje...

Overigens:
In je laatste post heb je helemaal gelijk; die configuratie verzint de fabrikant niet om te pesten!
Dit soort trafo's, waarvan de secundaire soms bi- of trifilair is gewonden,
zijn ontworpen voor de gunstigste transformatieverhouding en het hoogst mogelijke rendement.
Dus geen "loos koper" op de kern.

cluseau
26 september 2009, 00:31
Hoezo zou het met een schakelaar ondoenlijk zijn en met relais juist wèl?
IMHO wordt het bij beide oplossingen een leuk breiwerkje...

Frits, dit is slechts mijn persoonlijke visie, daarbij niet gezegd dat een breiwerkje om drie schakeldekken onmogelijk is. Lijkt me voor de TS alleen makkelijker om de contacten van een ralais uit te vissen dan die van een driedeks roterende schakelaar.

Dit soort trafo's, waarvan de secundaire soms bi- of trifilair is gewonden, zijn ontworpen voor de gunstigste transformatieverhouding en het hoogst mogelijke rendement.

Was ook al bang voor zoiets dergelijks, je verstevigd hiermee het twijfelachtige resultaat van zijn simpele uitvoering.


Frans.

Chris Winsemius
26 september 2009, 06:34
Dit is natuurlijk wel lekker simpel maar zo schrijft de fabrikant van deze trafo het niet voor, er zal wel een reden zijn voor de speciale manier van onderlinge koppeling van de wikkelingen. Werken doet het echt wel maar of je op deze manier ook werkelijk de juiste impedantie verkrijgt betwijfel ik.

Frans.

Trafo's zijn secundair vergelijkbaar dus moet er gewoon even gekeken worden hoe de wikkelingen bij zijn Radio Spares OT clone zitten.

60s hifi-trafo, werd ook in bepaalde AC30s en JTM45s gebruikt.

Yves Pexsters / TAS
26 september 2009, 13:01
Dit soort trafo’s waarbij steeds alle sec wikkelingen gebruikt worden zijn moeilijke jongens als je snel wil wisselen van secundaire configuratie. Je kan eventueel overwegen de schakelaars helemaal te vergeten en achteraan de versterker een oktal buisvoet te plaatsen. Deze verbindt je intern met de 3 secundaire wikkelingen en de speaker uitgang.
Je kan mannelijke oktal stekkers kopen. Goedkoper is wat el34’s tegen de muur gooien om de voeten er vanaf te slopen. (vroege 1960’s mullards en telefunken hebben goede voeten voor deze toepassing tenminste als ze nog perfect meten) Deze kan je intern bedraden i f v een bepaalde secundaire impedantie. Als je er iets mooi van wil maken kan je ze nog achteraf volgieten met PU hars. Voor elke impedantie maak je als het ware zo’n stop. Kontaktweerstanden zullen ook in elk geval beter zijn dan via schakelaars.
Heeft iemand deze trafo’s klankmatig al eens A/B vergeleken met originele Marshall trafo’s ?

Yves Pexsters / TAS
26 september 2009, 13:21
sorry, ik zie net in de titel dat er alleen maar tussen 8 en 16 moet geschakeld worden en niet naar 4. dan kan het gewoon met een dubbelpolige omschakelaar waarvan je zelfs maar 5 pennen nodig hebt.

Chris Winsemius
26 september 2009, 21:09
Heeft iemand deze trafo’s klankmatig al eens A/B vergeleken met originele Marshall trafo’s ?

JTM45s (oud) met RS OTs nog niet meegemaakt, wel met de iets latere OT.

Vergelijking late '67 50 Watt OT met MM uitvoering: zeer overeenkomend qua sound en feel.

Bij Marshall, of beter gezegd bij Drake en Dagnall, werd de materiaalkeuze en manier van wikkelen door de jaren heen veranderd. Dus 'n 50 Watt OT uit '67/'68 is weer anders dan 1tje uit '70 of 1tje uit '83 ONGEACHT hetzelfde typenummer en formaat.

Yves Pexsters / TAS
26 september 2009, 22:34
Bij Marshall, of beter gezegd bij Drake en Dagnall, werd de materiaalkeuze en manier van wikkelen door de jaren heen veranderd. Dus 'n 50 Watt OT uit '67/'68 is weer anders dan 1tje uit '70 of 1tje uit '83 ONGEACHT hetzelfde typenummer en formaat.

Vergeef mij mijn “gezonde” nieuwsgierigheid maar is dit gebaseerd op “op het web te vinden” info of 1e hands informatie, reverse engineering ??

Chris Winsemius
26 september 2009, 22:51
Vergeef mij mijn “gezonde” nieuwsgierigheid maar is dit gebaseerd op “op het web te vinden” info of 1e hands informatie, reverse engineering ??

IRL experience, het spijt me ;)

Heb tig Marshalls meegemaakt, v/a '65-ers.

Yves Pexsters / TAS
26 september 2009, 23:04
IRL experience, het spijt me ;)

Heb tig Marshalls meegemaakt, v/a '65-ers.

Ik was je maar aan het plagen ;-) Dit wordt nog een leuk forum.

Chris Winsemius
26 september 2009, 23:07
Ik was je maar aan het plagen ;-)

Kun je wel!

;)

Nee, internet-napraat, vermoeiend.

Vandaag: "Heb 2 weken ge-interneet omtrent buizen. Fixed bias is dus buizen gewoon er in douwen!".

Man maar vriendelijk uitgelegd dat "fixed" een technische term is voor 'n (al dan niet) vaste spanning naar de buizen(roosters) toe...

Etc., etc.

FIJN WEEKEND YVES!!!

Yves Pexsters / TAS
26 september 2009, 23:22
[QUOTE="Heb 2 weken ge-interneet omtrent buizen. Fixed bias is dus buizen gewoon er in douwen!".
[/QUOTE]

Jazeker en die biasspanning mag nog extra omlaag, zeker nu de winter eraan komt, we willen toch allemaal een warme werkplaats !

llahsraM
28 september 2009, 00:05
even een ander vraagje tussendoor..

Normaal gesproken moet je de 27k weerstand die na de presence komt aansluiten om de 16ohm tap (negative feedback resistor?)

Waar moet ik die nu op aan sluiten bij de Marstran RS?

nico verduin
28 september 2009, 08:13
Door de lagere impedantie, wordt de spanning ook lager. Hierdoor neemt het negfb effect af. Je kunt dit oplossen door er een parallel weerstandje te schakelen aan die 27K waardoor de spanning gelijk blijft.

In jouw geval:
in de huidige configuratie stel:

Uitgangsvermogen is 50W. 16 ohm
P = I^2* R. 50 = I^2 * 16 ==> I = 1.8A.
U_max = I * R = 1.8 * 16 = 29V.
De keten van de NFB = 27K + 5K =32K
I door de keten = 29V / 32000 = 1mA (ongeveer).
de Spanning op de NFB = dus 5K * 0.001 = 4.5V max.

Stel je gaat nu naar 8 ohm.

P = I^2 * R => 50 = I^2 * 8 ==> I = 2.5A
U_max = I * R = 2.5 * 8 = 20V
Op de NFB heb je 4.5V max nodig. En dat bereik je door 1mA er doorheen te laten lopen.

We hebben dus een weerstand nodig die bij 1mA een spanningsval van (20 - 4.5) = 15.5V bewerkstelligt.

R = U / I ==> R = 15.5 / 0.001 = 15.5K

We zoeken nu een weerstand die parallel aan de 27K wordt gezet om 15.5K bereiken.

Dus:
1 / R = 1/Ra + 1/Rb. 1/15.5K = 1/27K + 1/Rb =>

1/Rb = 1/15.5K - 1/27K = 1/36391. Rb= 36.3K

Je kan dus een 33K + 3k3 in serie nemen om parallel te schakelen. of een 50K instel potje.

Chris Winsemius
28 september 2009, 08:37
39k voor de 8 ohms tap
als je 'n stevige 3pdt-switch kan vinden dan kun je dat ook gelijk meeschakelen (of 'n 10k R in serie met de standaard 27k voor 16n ohm)

Yves Pexsters / TAS
28 september 2009, 10:08
even een ander vraagje tussendoor..

Normaal gesproken moet je de 27k weerstand die na de presence komt aansluiten om de 16ohm tap (negative feedback resistor?)

Waar moet ik die nu op aan sluiten bij de Marstran RS?

Het makkelijkst lijkt me de 4 Ohm wikkeling (groen - bruin) te gebruiken voor de tegenkoppeling tenminste als je ervoor zorgt dat deze niet aan de hot end maar aan massa ligt. Zowel bij de 4, 8 of 16 Ohm sec configuratie kan je dezelfde tap blijven gebruiken. De weerstand dien je wel aan te passen ifv de 4 Ohm tap.

llahsraM
28 september 2009, 14:01
Ik ga dat dan denk ik toch proberen met die 3PDT switch. Want ik gebruik het nu bijna helemaal. Kan iemand mij alleen helpen hoe ik de draden moet aansluiten op de 3PDT switch? (dus 8ohm/16ohm optie en voor de NFB weerstand)

Hier de 3PDT
http://img3.imageshack.us/img3/4232/3switch.jpg

Marstran RS
http://forum.marstran.com/download/file.php?id=9&sid=81f04299a4ea7bf4b1c32cd0dfa4c8ab

8ohm / 16ohm schakeling
http://www.dst-engineering.com/images/ot2.png

alvast bedankt

llahsraM
28 september 2009, 15:40
Klopt dit schema wat ik heb gemaakt voor de Marstran RS OT? Of zit ik helemaal fout?
http://img121.imageshack.us/img121/3972/otmarstranrs.jpg

EDIT: en klopt deze dan ook?
http://img225.imageshack.us/img225/8504/marstran3pdt.jpg

Yves Pexsters / TAS
28 september 2009, 19:48
Ik weet niet hoe je een schets kan uploaden, dus even in proza. Voor het gemak gebruik ik even relais terminologie mbt schakelkontakten van de DPDT switch.

Groen : naar speaker uit min
Bruin : naar rood en NC2 én feedback resistor (deze wel berekenen voor 4 Ohm !)
Geel : naar NC1 en NO2
Blauw : naar COM 2
Zwart : naar COM 1 en speaker uit plus

NC (normally closed) is 8 Ohm
NO (normally open) is 16 Ohm
COM zijn common of moederkontakten schakelaars

Bij omschakelen van 8 naar 16 kan je dezelfde feedback resistor behouden, hij dient wel op 4 Ohm berekend te worden.

Als je dit even uittekent in een schema wordt het normaal helemaal duidelijk. Je tekent dan best de wikkelingen als volgt van boven naar beneden : black/blue, dan yellow/red, en tot slot brown/green

Succes !

llahsraM
28 september 2009, 20:13
Oke maar wat ik hier boven heb getekend is dat ook goed? Als dat goed is namelijk dan weet ik hoe ik precies aan de slag moet :)

nico verduin
28 september 2009, 20:14
Bijgaand het tabelletje voor de FB weerstand om dezelfde spanning op de Presence potmeter te krijgen.http://www.verelec.com/tijdelijk/images/FBtabel.JPG

Impedantie is de secundarie impedantie.
P / R = Vermogen gedeeld door R (in dit geval 10W. Maar ongeacht welke waarde blijven de NFB weerstanden gelijk).
I_Ouput is stroom naar de speaker.
I * R is de spanning op de speaker en dus ook op de NFB weerstand + presence potmeter keten
R_Feedback is de berekende (behalve bij 16 ohm want dat was de start waarde) NFB weerstand
Presence pot waarde (volgens schema 5K)
Totale R (R_feedback + R_presence potmeter)
I_Feedback (is de feedback stroom door de NFB keten).
V_presence is de signaal grootte op het knooppunt Feedback weerstand en Presence potmeter.

Dus als je de NFB weerstand op de 4 ohm tap zou zetten zoals door Yves is aangegeven, dan moet je 11K gebruiken (of neem een 10K of 12K weerstand)

Yves Pexsters / TAS
28 september 2009, 20:34
ik heb jouw schema even snel gecontroleerd en zie geen fouten. inmiddels is rekenwonder nico ook al in gang geschoten zie ik. met al deze info moet het nu een makkie zijn !

succes !

llahsraM
28 september 2009, 20:41
Bedankt voor alle tips ik ga mijn best doen en laat jullie wat weten als het allemaal gelukt is

llahsraM
28 september 2009, 22:12
ff nog snel een stom vraagje

Ik kan geen goeie 3PDT switch vinden dus ik ga voor een DPDT en een SPDT switch. Mijn vraag is, kan je op deze DPDT switch solderen? omdat er op de pagina staat schroefverbindingen.

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=176513

nico verduin
28 september 2009, 22:51
ff nog snel een stom vraagje

Ik kan geen goeie 3PDT switch vinden dus ik ga voor een DPDT en een SPDT switch. Mijn vraag is, kan je op deze DPDT switch solderen? omdat er op de pagina staat schroefverbindingen.

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=176513 Deze gezien? http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTA6MDAwMC4wM GM0LjU1YTk5MTg1Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0zMzcyNDg4OTEw====?~template=PC AT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=3pdt&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

En anders moet je me maar ff pm'en

guitarnijboer
28 september 2009, 23:20
Deze gezien? http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTA6MDAwMC4wM GM0LjU1YTk5MTg1Jn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0zMzcyNDg4OTEw====?~template=PC AT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=3pdt&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

En anders moet je me maar ff pm'en

God Nico wat ben jij een computer genie! :seriousf:

nico verduin
29 september 2009, 06:56
God Nico wat ben jij een computer genie! :seriousf:en dat zo ff uit de vrije hand....:seriousf::seriousf:

llahsraM
5 oktober 2009, 21:50
maakt het nog veel uit of je een 4k7 of een 5k presence potmeter gebruikt?
Ik heb er namelijk een 4k7 presence pot inzitten

flo123
5 oktober 2009, 22:18
Die 4k7 potmeter is prima.

llahsraM
5 oktober 2009, 23:04
nice:) dat is mooi

llahsraM
11 oktober 2009, 17:22
mmm slecht nieuws.. Ik liet de schema tekeningen die ik heb gemaakt aan Brian zien van Marstran transformers. En die zei dat het 16ohm gedeelte klopte maar het 8ohm gedeelte niet goed was..

Nu heb ik geen idee hoe ik het wel goed kan krijgen :(
Ik zie dat het 8ohm gedeelte niet klopt maar kan ik dit nog zo maken met een 3PDT of DPDT switch?

Hieronder het schema van de 8ohm/16ohm switch en daarnaast origineel Marstran RS OT.

http://img202.imageshack.us/img202/8176/marstran816.jpg

Yves Pexsters / TAS
11 oktober 2009, 19:55
hoi
ik heb alles nog een 2de keer nagetrokken en zie geen fouten in het schema dat je hebt getekend. Welke fout zien jezelf en Brian dan ?

llahsraM
11 oktober 2009, 22:42
het 8ohm schema wat ik heb gemaakt komt niet overeen met het 8ohm schema van Brian.
Kijk oa. maar naar de Hot en de Ground.

http://img210.imageshack.us/img210/2408/8ohm1.jpg

Yves Pexsters / TAS
12 oktober 2009, 10:46
het 8ohm schema wat ik heb gemaakt komt niet overeen met het 8ohm schema van Brian.
Kijk oa. maar naar de Hot en de Ground.

http://img210.imageshack.us/img210/2408/8ohm1.jpg

De 8 Ohm configuratie (die eigenlijk een stuk hoger is dan 8 Ohm, maar laten we daar nu niet te ver op ingaan) verkrijg je door :

1. de “black – blue” en “yellow –red” wikkeling parallel te schakelen (deze wikkelingen hebben elk de helft van het aantal windingen van de “brown – green” wikkeling
2. dit paar parallelle wikkelingen wordt nu in serie geschakeld met de “brown – green” wikkeling.

De volgorde die je hanteert speelt geen rol, hetgeen van belang is dat je de wikkelingen op een correcte manier serie/parallel schakelt (zie hoger) en dat hierbij geen fasefouten gemaakt worden. Dit is het geval bij zowel Brian’s schema, het schema dat ik je voorgesteld heb op 28/09 en het schema dat je zelf hebt getekend.

llahsraM
12 oktober 2009, 12:46
mmm... ik begrijp het nu, maar ik snap niet waarom Brian zei dat die niet klopt dan. Volgens jou is het 100% goed als ik het op de manier doe zoals mijn schets?

guitarnijboer
12 oktober 2009, 13:16
Ik had eens begrepen dat je eventueel de windingen van deze trafo ook gewoon in serie zou kunnen zetten zodat je standaard 4 - 8 - 16 ohm aansluitingen hebt...

Yves Pexsters / TAS
12 oktober 2009, 14:16
Volgens jou is het 100% goed als ik het op de manier doe zoals mijn schets?

Inderdaad, met die schets kan je aan de slag

Yves Pexsters / TAS
12 oktober 2009, 14:22
Ik had eens begrepen dat je eventueel de windingen van deze trafo ook gewoon in serie zou kunnen zetten zodat je standaard 4 - 8 - 16 ohm aansluitingen hebt...

Dan kan ook, maar je gaat de eigenschappen van de trafo dan veranderen

1. In de 4 en 8 Ohm mode worden de insertieverliezen een stuk hoger, je verliest nl vermogen als gevolg van de toegenomen dc weerstand van de secundaire wikkeling (koperverliezen). Een gedeelte van de secundaire wordt nl niet gebruikt.

2. In de 4 en 8 Ohm wikkeling krijg je verminderde hoogweergave door toename van lekzelfinductie tgv de slechtere koppeling met de primaire. Een gedeelte van de secundaire wikkeling komt in de wind te hangen, iemand gebruikte in deze thread eerder al een keer de term "loos koper"

llahsraM
12 oktober 2009, 18:14
Inderdaad, met die schets kan je aan de slag

Dan ga ik als ik ze binnen heb direct aan de slag :)
De transformators liggen sinds vrijdag bij de douane in NL.

llahsraM
13 oktober 2009, 08:40
IK kreeg vandaag nog een mailtje van Brian. Ik had gevraagd of hij een manier wist om tussen 8ohm en 16ohm the switchen en hij stuurde terug dat dit de enige drie manieren zijn om 16ohm, 8ohm of 4ohm te krijgen. Ik vind het maar vreemd..

http://marstran.com/RS%20OT%20wiring%20diagram.gif


Ik hoop niet dat hij gelijk heeft, want straks ga ik het zo maken zoals mij schema dat iik had getekend en dan gaat die transformator stuk. Kan ik dit ook nog meten ofzo of dit goed is?

cluseau
13 oktober 2009, 08:48
......hij stuurde terug dat dit de enige drie manieren zijn om 16ohm, 8ohm of 4ohm te krijgen. Ik vind het maar vreemd..


Deze manier wist je toch al?

Frans.

llahsraM
13 oktober 2009, 09:12
Deze manier wist je toch al?

Frans.

Ja klopt deze wist ik al, maar ik stuurde dit plaatje naar Brian en hij zei dat dit niet kon. Alleen die manieren zoals hierboven.

http://img523.imageshack.us/img523/720/otmarstranrs8ohm.jpg

cluseau
13 oktober 2009, 09:20
Ja klopt deze wist ik al, maar ik stuurde dit plaatje naar Brian en hij zei dat dit niet kon. Alleen die manieren zoals hierboven.


Dit is al eerder opgemerkt, lees post 20, 21 en 22 er nog eens op na. Er zal een verdomd goeie reden zijn voor deze manier van aansluiten. Waarom zo moeilijk als het ook makkelijk kan. Als je de makkelijke manier de voorkeur geeft ga je gang maar je haalt hoogst waarschijnlijk niet het resultaat zoals de fabrikanten manier. De simpele manieren welke hier zijn aangedragen kunnen we allemaal wel bedenken maar ik vrees dat het zo niet gaat lukken met alle respect.

Frans.

cluseau
13 oktober 2009, 10:18
ff uit de losse pols, ik denk dat je dit nodig hebt. Overigens is het ook mogelijk met 1 relais.

Frans.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/ot.jpg

Yves Pexsters / TAS
13 oktober 2009, 10:23
Ja klopt deze wist ik al, maar ik stuurde dit plaatje naar Brian en hij zei dat dit niet kon. Alleen die manieren zoals hierboven.

http://img523.imageshack.us/img523/720/otmarstranrs8ohm.jpg

Hoi,

Ja, wie ga je nu nog geloven ? Het lijkt een beetje een welles-nietes discussie te worden, ik heb je vanuit mijn vakgebied willen helpen met je schakelprobleem maar ga hier verder niet streven om mijn gelijk te krijgen ;-)
Je kan eens beide 8 Ohm configuraties uitproberen en beoordelen. Het komt er maar op neer dat je de volgorde van de componenten van een serieschakeling wijzigt … wie weet gaat de wet van Kirchoff ook nog voor de bijl ;-)

cluseau
13 oktober 2009, 10:32
Hoi,

Ja, wie ga je nu nog geloven ? Het lijkt een beetje een welles-nietes discussie te worden, ik heb je vanuit mijn vakgebied willen helpen met je schakelprobleem maar ga hier verder niet streven om mijn gelijk te krijgen ;-)
Je kan eens beide 8 Ohm configuraties uitproberen en beoordelen. Het komt er maar op neer dat je de volgorde van de componenten van een serieschakeling wijzigt … wie weet gaat de wet van Kirchoff ook nog voor de bijl ;-)

+1

Yves, het gaat ook niet om het gelijk, ik heb ook niet voldoende theoretische kennis met al dat koperverliezen gedoe om zo'n strijd aan te gaan. Vandaar dat mijn mening is "houd je aan de fabrikant" maar zal niet zeggen dat je geen gelijk hebt. Ik denk dat de TS idd gewoon moet uit proberen wat het beste is maar ik betwijfel of hij in staat is een en ander door metingen te staven. Door te experimenteren zal er iig niets kunnen sneuvelen.

Frans.

llahsraM
13 oktober 2009, 10:47
Vet gaaf:D bedankt! ik had ook zo een soort schema gemaakt alleen dan met 2x 3PDT en een SPDT voor de NFB resistor. Ik zal hem zo is uploaden

llahsraM
13 oktober 2009, 11:01
Hier is die dan

http://img65.imageshack.us/img65/2051/2x3pdt1xspdt.jpg

E= Black
D= Blue
C= Yellow
B= Red
A= Brown
F= Green

llahsraM
14 oktober 2009, 15:34
Ik ga die manier van jou doen Frans. Maar ik heb geen idee hoe een relais precies werkt dus ik dacht eraan om 1x DPDT switch te gebruiken en 1x 4PDT switch. De DPDT switch heb ik al, maar de 4PDT switch kan ik nergens vinden, althans ik weet er wel één maar ik weet niet of die goed is.

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_24&products_id=1012
of
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_24&products_id=491

Weet iemand anders misschien nog een site waar een goeie 4PDT switch op staat? Een goede 3PDT switch is ook goed, want dan bestel ik er daar 2 van.
Hier schema van Frans uitgewerkt op de switches.

http://img376.imageshack.us/img376/7947/frans8ohm16ohmabcdef.jpg

cluseau
14 oktober 2009, 16:35
......ik heb geen idee hoe een relais precies werkt
Nou heel simpel, ipv de schakelaar met je tengels te bedienen doe je dat door een spoel onder spanning te zetten. Verder blijft het hetzelfde. Je hebt dus gewoon 4x om naast elkaar. Dit kun je dan met één draad bedienen.

dus ik dacht eraan om 1x DPDT switch te gebruiken en 1x 4PDT switch. De DPDT switch heb ik al, maar de 4PDT switch kan ik nergens vinden, althans ik weet er wel één maar ik weet niet of die goed is.

Zo te zien is dat wat je nodig hebt, bestel dan gewoon de viervoudige uitvoering. Als je één dek over houdt is er geen man overboord.

Eigenlijk heb je maar één relais nodig, Als je een twee voudige schakelaar neemt kun je één switch voor de bediening van het relais gebruiken en de andere switch als 5e schakelaar voor de impedantie te schakelen. Het relais neemt dan de overige 4 schakelcontacten voor zijn rekening. Op jouw manier MOET je altijd twee schakelaars bedienen. Op mijn manier is er maar één switch en schakelt het relais automatisch als "slave" mee. Nadeel is dat je voor het relais een kleine voedingsspanning nodig hebt.

Voor je deze hele toestand gaat bouwen lijkt het me verstandig om de bedrading even aan elkaar te breien op de makkelijke manier zoals Yves beschrijft. Dan testen. Daarna op de moeilijke manier aansluiten en weer testen. Anders komen we er nooit achter wat het verschil is en daar moeten we juist uit leren. Probeer dan voor jezelf aan te tonen waar je het meest tevreden mee bent.

Frans.

llahsraM
14 oktober 2009, 16:51
Bedankt Frans en natuurlijk alle andere forum leden voor alle tips!
Zou je misschien nog even snel dit kunnen nachecken? misschien dat ik een foutje heb gemaakt namelijk.

http://img376.imageshack.us/img376/7947/frans8ohm16ohmabcdef.jpg

cluseau
14 oktober 2009, 17:10
Bedankt Frans en natuurlijk alle andere forum leden voor alle tips!
Zou je misschien nog even snel dit kunnen nachecken? misschien dat ik een foutje heb gemaakt namelijk.



Lijkt me oke.

Kijk hier (http://www.display.nl/Relais/Relais-steek/Relais-steek-monostabiel-4-x-om/HC4H6VDC.html) ff .

Yves Pexsters / TAS
14 oktober 2009, 17:54
Bij de keuze van relais of schakelaars in dit geval mag je ook best kritisch zijn voor de contactweerstand. In de getekende schakeling zit je reeds met 5 overgangen. De DCR van de secundaire 8 Ohm wikkeling mag je verwachten in de orde van 500mR.

Doorsnee tuimelschakelaars bedoeld als netschakelaar hebben al vlug 50-100 mR per overgang, doe dit x5 en je gaat de schakelaars ongetwijfeld gaan horen. Eigenlijk best aantal overgangen minimaliseren of voor schakelaars gaan van <10mR.
Succes

llahsraM
14 oktober 2009, 18:36
Bij de keuze van relais of schakelaars in dit geval mag je ook best kritisch zijn voor de contactweerstand. In de getekende schakeling zit je reeds met 5 overgangen. De DCR van de secundaire 8 Ohm wikkeling mag je verwachten in de orde van 500mR.

Doorsnee tuimelschakelaars bedoeld als netschakelaar hebben al vlug 50-100 mR per overgang, doe dit x5 en je gaat de schakelaars ongetwijfeld gaan horen. Eigenlijk best aantal overgangen minimaliseren of voor schakelaars gaan van <10mR.
Succes

Gaat de geluidskwaliteit dan achteruit? merk je dit dan heel erg?
EDIT: Die schakelaars die ik heb hebben per overgang 70mR..

cluseau
14 oktober 2009, 18:58
Bij de keuze van relais of schakelaars in dit geval mag je ook best kritisch zijn voor de contactweerstand. In de getekende schakeling zit je reeds met 5 overgangen. De DCR van de secundaire 8 Ohm wikkeling mag je verwachten in de orde van 500mR.

Tja, daar heb ik nog niet eens aan gedacht, maar je moet toch wat he! Mijn advies was ook de schakeling op twee manieren te proberen alvorens het met schakelaar/relais uit te voeren. Ik heb wel mijn twijfel over de eenvoudige manier maar als je het niet probeert kom je er niet achter. Ook stond ergens de optie van een octal plug, is natuurlijk ook een leuke oplossing maar vraag me dan af wat daar de totale overgangsweerstand is.

Frans.

llahsraM
14 oktober 2009, 19:00
dat is waar. maar volgens mij is me multimeter ook niet goed want als ik de weerstand meet op een normaal draad krijg ik ook al 60mR weerstand.

cluseau
14 oktober 2009, 19:05
dat is waar. maar volgens mij is me multimeter ook niet goed want als ik de weerstand meet op een normaal draad krijg ik ook al 60mR weerstand.

Dit kun je ook niet meten met een gewone multimeter, veel te onbetrouwbaar. Alleen je meetsoeren en pennen geven al een aardige overgangsweerstand.

Yves Pexsters / TAS
14 oktober 2009, 20:18
Gaat de geluidskwaliteit dan achteruit? merk je dit dan heel erg?
EDIT: Die schakelaars die ik heb hebben per overgang 70mR..

Dat hoor je. De uitgangsimpedantie van je versterker zal in de 8 Ohm stand in de orde van 1 Ohm liggen, hangt af welk type eindbuizen je erin hebt zitten en de open loop versterking (tegenkoppeling dus). Voeg daar nog 0.5 Ohm aan toe door 5 middelmatige overgangen, =50% meer bronimpedantie en je zit aan je hoge tonen, in het hoorbare ….

In de hele signaalweg van in- tot uitgang is dit de meest kritische plaats voor een schakelaar. Als je deze keuze maakt kan je best goed spul gebruiken, overgangsweerstanden zijn hier hét criterium…

Yves Pexsters / TAS
14 oktober 2009, 20:19
Dit kun je ook niet meten met een gewone multimeter, veel te onbetrouwbaar. Alleen je meetsoeren en pennen geven al een aardige overgangsweerstand.

Met een multimeter zit inderdaad je meetsnoeren te meten. Hele lage weerstanden met de multimeter kan, maar mits een stroombron van enkele honderden mA’s die je in serie zet met de te meten weerstand. Over de weerstand meet je de spanningsval en dan ken je via de wet van Ohm ook de weerstand.

llahsraM
15 oktober 2009, 00:32
Ik heb net wat aantal dingen geprobeerd. Als ik zegmaar de pennen van de multimeter tegen elkaar hou dan geef die een weerstand aan van 50mR.

Daarna heb ik dit getest met een DPDT switch, dus 1 pen op de middelste en de andere pen op de buitenste. en daar gaaf die een waar tussen de 50-60mR (0,5ohm en 0,6ohm) hij schommelde tussen die twee.

Betekend dit dat de overgangsweerstand van de DPDT switch erg laag is? (dus tussen de 5-10mR)
of is dit een valse meeting geweest?

Owja en als NFB weerstand voor de 8ohm wikkeling kan ik toch ook gewoon een 15k weerstand gebruiken ipv 37k parrallel met 27k?

Yves Pexsters / TAS
15 oktober 2009, 10:46
In het algemeen zijn schakelaars, ook de goedkope dingen, in het begin wanneer ze nieuw zijn, vrijwel steeds OK. Ik zou me daar in de experimenteerfaze niet te veel zorgen over maken. Eens je beslist hebt welke schakelmethode je wil en voor goede componenten gaat, raadpleeg je dan best de datasheet van de fabrikant.
Zulke lage weerstandswaarden zijn met een multimeter niet te meten. De Ohms aanduiding die je op je multimeter ziet, is eigenlijk een spanningsval uitgedrukt in Volt. Zelfs in de low range van je multimeter meet je met een stroompje van 0.4 - 1 mA. 50mR geeft bij 1mA een spanning van 50µV, hetgeen al een erg ruisarme meting vraagt. Een echte milliohmmeter werkt met een meetstroom van enkele honderden mA’s.

Frits van Mourik
16 oktober 2009, 00:37
Als aanvulling op de post van Yves:

Als je zeer lage weerstanden wilt meten, dan gaan de overgangsweerstand van je meetbussen,
de weerstand van je meetsnoeren en de weerstand van je meetklemmen meetellen!
De betere meters hebben hiervoor nog 'n paar "sense"- inputs, die ook weer met het te meten object worden verbonden,
die zodoende de spanningsval over de snoeren e.d. compenseren.

llahsraM
16 oktober 2009, 20:42
Het duurt trouwens een eeuwigheid dat het binnen is.
Het ligt al bijna 2 weken bij de douane de transformators.

llahsraM
21 oktober 2009, 20:00
YEAAHHHHHHHHH!!! Ik heb ze getest =D maandag kreeg ik alles binnen direct savonds alles gesoldeerd en bevestigd :)

Gister en vandaag ook getest. Eerst heb ik de 8 / 16ohm getest met de twee 3PDT switches. Was geen succes. Het klonk wel oké maar ik miste gewoon wat. Het geluid ruisde niet erg door de switches.

Daarna heb ik de 8 / 16ohm met 1x 3PDT switch geprobeerd. 16ohm stand klonk hetzelfde als de 16ohm stand van de bovenste configuratie. 8ohm klonk helemaal nergens naar!!

Toen ik deze 2 configuraties had gedaan voelde ik me eerst k*t omdat ik dacht dat de transformators niet veel verbetering zouden geven in vergelijking met de Ceriatone transformators.

Als laatste heb ik dus de 8ohm aansluiting gedaan zonder switches etc. NFB weerstand 18k ohm. Na uitendelijk alles zo netjes mogelijk te hebben weggewerkt( nog steeds een draden zooi) en gebiased etc ben ik gaan testen.

Ik was gewoon zelfs een beetje zenuwachtig :chicken: haha... Ik de amp aanzetten... even later van standby af... en PLOPPPPPPP! mmmm... gelijk maar de versterker uitgezet.. NU voelde ik me ff nog k*tter..

Ik de versterker weer geopend en al snel zag ik dat het de zekering was. Gelukkig had ik nog een 0,5A zekering liggen. ik die zekering erin gezet. Versterker weer in de kast gezet en weer getest.

De versterker weer aan... standby af... GEEN PLOP gelukkig. Gitaar aangesloten en gaan spelen

EN JA HOOR!! HIJ KLINKT ECHT SUPER !!!!!!!! geweldige sound! Echt heerlijk. Ik ben verliefd :) echt ik had zeker niet verwacht dat het zo een verschil nog zou zijn. Jammer genoeg niet lang kunnen spelen omdat hij echt KEIHARD gaat :crazyhappy:

WAT EEN VET GELUID! IK ben echt zo blij zeg :crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:

Toch vind ik het gek dat hij met de switches anders klinkt. maarja..

Hier nog kort informatie over de voltages etc.

231volt uit de muur
Plate voltage 465volt
Heater voltage was 6,34 volt
Buizen gebiased op 38,5 mA en 41,5mA (dit kan toch wel?)

Binnenkort als ik in een oefenhok sta kan ik wel wat soundclips recorden.
IK zal straks wat foto's uploaden. Let niet op mijn soldeer kwaliteiten want die zijn absurd slecht..(wel veel geleerd, had namelijk nooit gesoldeerd:chicken:) )

http://img23.imageshack.us/img23/264/img7841m.jpg
http://img97.imageshack.us/img97/2277/img7810p.jpg
http://img42.imageshack.us/img42/8431/img7805.jpg

fredjuh
21 oktober 2009, 22:47
Mooi!!
Goed man, ook leuk dat je dat verschil tussen die trafo's goed merkt.

llahsraM
22 oktober 2009, 20:26
zeker:) had ik eigenlijk niet verwacht. Vandaag weer ff gespeeld (3 minuten :chicken:) Maar ik kan nu ook lekker met het volume van gitaar werken.

Volume van de versterker heb ik op 6. Hoger heb ik nog niet geprobeerd :chicken: