PDA

View Full Version : Wat voor hout?



razormen
24 september 2009, 23:08
Ik denk ik schuur mijn mim strat mooi af en ga hem een andere look geven. Tot mijn schrik zit er een laag(echt dik) plastic op(binnen en buiten kant)! Ik heb het gebeiteld en nu zie ik dit hout maar ik weet niet wat het is. Het oogt wel bagger maar kan iemand het precies zeggen anders heb ik een groot karwei voor no-tone!
Iemand????????

http://i387.photobucket.com/albums/oo320/razormen/Fotos-0005.jpg

barno
25 september 2009, 00:24
ik dacht dat MIM strats van poplar zijn en het lijkt er ook op, goed tonehout naar het schijnt. 'k geloof niet dat hetzelfde is als populier hier.

razormen
25 september 2009, 00:34
Oke dat is een eerste reactie waar ik iets mee kan.
Die dikke laag plastic zal wel een ongelooflijk karwei veroorzaken om hem kaal te krijgen en dan de verorzaakte beilbutsen eruit halen zal het nodige werk kosten.

spirit
25 september 2009, 06:57
Als je eerst gezocht had hier op 't forum, had je kunnen vinden dat zo'n poly finish heel makkelijk met een verfföhn te verwijderen is.

Straks heb je een body met tal van "weggestoken" plekken, en zo te zien ben je ook door de fillerplast (of hoe zo iets ook heet) laag gegaan. Een hoop extra werk wat niet nodig is.

razormen
25 september 2009, 08:22
Misschien heb ik een föhn gebruikt maar kan 'heel' makkelijk voor iedereen een andere invulling hebben?
Maar goed het lijkt mij een slechte/mindere kwaliteit hout te zijn m.b.t. toon?
Zal de aanschaf van een ash body zich lonen t.o.v. deze body? Het is geen standaard projectje het is mijn podium gitaar haha?
Misschien kan ik deze body dan wel kaal maken en finishen voor een project en/of reserve strat!

Kim Wilson
25 september 2009, 08:29
Als je een goeie verfstripper hebt en de polylaag lekker warm stookt, krult het er bijna vanzelf af. Met een gewone haarföhn gaat het idd niet werken.

Zo'n ding dus:

http://www.gamma-belgie.be/binarydata.aspx?type=img/182098.jpg

razormen
25 september 2009, 08:38
Als ik het over een föhn heb dan heb ik het over een verfstripper en niet over de haarföhn van mien vrouwke beste mensen. Ik heb het forum al meerdere malen doorgelezen en ik vraag om professioneel advies.
Het voelt nu als ik de UPC aan het bellen ben over mijn niet werkende TV en de idiot aan de andere kant vraagt of de stekker erin zit hahaha, goed bedoelt hoor maar komisch

Ik heb tot nu toe één iemand die ervan uitgaat dat het poplar is. Maar gebruikt Fender dan wel die dikke polylaag en de hele body is dichtgespoten, ook de binnenkant???????
Het is voor mijn eigen stage dus is het raadzaam om een ash body aan te schaffen?

Rutger
25 september 2009, 09:08
Het zou idd heel goed poplar kunnen zijn. Poplar is geen populier maar tulpenboom. Soundwise heeft het veel weg van Alder (door puristen wordt het onterecht wel pourmans alder genoemd), wordt veel gebruikt bij superstrats en is helemaal niet verkeerd. Omdat mensen over het algemeen de grain niet zo mooi vinden wordt het hout altijd dekkend gelakt.

Ash is weer een heel andere houtsoort, dus je moet wel echt weten waar je voorkeur naar uitgaat voor je voor ander hout gaat. Dat is echt een smaakkwestie.

Hendriks
25 september 2009, 09:19
Ik dacht dat Fender veel Basswood gebruikte voor MIM en sommige japanners.
Ook helemaal niet verkeerd.
Tja , Ash,Alder, Basswood,Poplar , Basswood, kwestie van smaak ,maar dat is al vaker gezegd.

Bodie ziet er nu wel behoorlijk mishandeld uit , daar gaat veel werk inzitten om het weer fatsoenlijk te krijgen.

Cocobolo
25 september 2009, 10:17
Ik weet niet of je eerst tevreden was over de strat? Als dat zo is, dan zal hij zeker niet slechter gaan klinken als je dat plastic eraf haalt en hem mooi maakt.

Ik denk dat het er nu wel erg uitziet, maar mocht je dat plastic met zo'n verfbrander (of misschien gewoon voorzichtig de (band)schuurmachine) eraf hebben dan krijg je die body vast weer heel mooi strak hoor. Is ook best leuk werk denk ik en met een lekker muziekje aan en even stug doorbuffelen gaat dat vast goed komen.
Pas dus op dat je de lak niet met scherpe punten te lijf gaat bij het verwijderen van de lak, want als je deuken/krassen maakt dan ben je wel wat langer aan het schuren voordat het weer strak is.

Ike57
25 september 2009, 10:17
Kijk eens op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel (http://www.af.nl/voorraad/massief/). Hier vind je alle houtsoorten inclusief een duidelijke foto. Misschien kun je zelf de juiste houtsoort bepalen aan de hand van de foto's

fred dons
25 september 2009, 11:11
het ziet er uit als elzen, poplar is groenig van zich zelf en basswood (linde) heeft nauwelijks tekening

rijsberman
25 september 2009, 12:04
Poplar kan ook populier zijn. Maar daar zijn er alleen in Nederland al een stuk of tien verschillende van, die allemaal vrij gebruikelijk zijn. Het is allemaal familie van de magnolia-achtigen en daar zijn er erg veel van. En 'gewone' populier is vrij wit van zichzelf. Wordt van oudsher wel gebruikt in de instrumentenbouw (achterkant van altviolen, geloof ik, als de altviool de goede vertaling is van viola).

razormen
25 september 2009, 12:32
Het is wel een beetje wittig na het schuren maar aan de andere kant er zit een behoorlijk tekening op. Hij klonk redelijk en het was meer finetunen dan wat anders.
Er zit wel een hele dikke laag poly op en onder de poly zit weer een soort van plastic laag. Het hout eronder is wel zacht hout!!
Als ik iedereen zo hoor maak ik op dat ik hem eerst maar eens helemaal blank moet maken en dan verder kijken(fotograveren).
Het wordt inieder geval een heel project. ik heb al het één en ander klaar liggen.
2x seymor duncan hot pickups;
1x seymor duncan pearly gates hum;
3ply vintage mint slagplaat;
US schakelaars, potmeters, schakelaar, orange drop conden, vintage kabels, hele plaat in de alu shielding;
De vintage hals is voorzien van een hele mooie tekening dus daar ga ik niets mee doen al zijn de fretten wel laag;
De tuners en trem is nog mex en ik vraag me af of het nodig zal zijn om deze te vervangen, misschien samen met rollernut?
De kleur wordt metalic(placid) blauw met een wat matte gloss(nitro celuose)
Ik start morgen wel een topic met foto's etc

Marcel61
25 september 2009, 12:39
Weten jullie zeker dat het tulpenhout (Poplar) is? Het lijkt mij meer op Essen?

Waar is de Strat gemaakt (Mexico, Korea, USA)?

Toen ik nog gitaren lakte en dit soort klussen aannam schuurde ik boven en onderkant van de de body altijd af met een bandschuurmachine: de machine blijven bewegen als je dit gaat doen!!!
De zijkanten altijd met een schuurwals -een geweldig stuk gereedschap : ik zal hieronder een foto plaatsen! Bijde natuurlijk met grof schuurpapier uitrusten en daarmee afschuren en dan een steeds fijnere korrel schuurpapier gebruiken.

Ik heb toen namelijk tamelijk vaak meegemaakt dat door de hitte van de Fohn de body in 2 delen uit elkaar viel..de lijm loste gewoon op - en als een body uit 2 delen bestaat bestaat dus die kans. Vandaar dat ik toen ben overgestapt op machinaal afschuren.

http://i455.photobucket.com/albums/qq271/marceldam/SandRitetouch-up.jpg

fred dons
25 september 2009, 12:41
het heeft inderdaad wat weg van essen maar omdat de lak er uit zag als MIM of zelfs MII (made in indonesia) ging ik er van uit dat het eerder elzen zou zijn

razormen
25 september 2009, 12:43
Oke weer een weetje.
Ik weet niet wat voor hout het is . Het witte gedeelte is het hout zonder verdere lagen rotzooi erop!

Hij weegt een paar kilo meer niet!

barno
25 september 2009, 12:44
van wat ik zie, lijkt het oa op dit (da's poplar)

http://www.lambethcustomdoor.com/images/poplar.jpg

en omdat MIM ook vaak van poplar zijn ...

nu, op zich maakt het niet zoveel uit wat het is, het is heel waarschijnlijk een degelijke houtsoort voor een strat, dus... have fun met de make over

Kakihara
25 september 2009, 12:46
Olaftheholy heeft in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=124068) ook een MIM gestript, en blijkbaar wat tijd nodig gehad om die fullerplast van de body af te schuren.

razormen
26 september 2009, 00:33
Oke ik heb hem voor meer dan de helft kaal(net voor het werk gedaan). Ik zal morgen ff een foto maken. Ik weet bijna zeker dat het 2 delig tulpenhout is.
Ik las het berichtje over de verfstripper en het oplossen van de lijm, ik ging kijken in de schuur en vanaf de achter kant zit een klein kiertje over de gehele diepte van de body. Het kiertje is wel heel klein(nog lang geen mm), kan dat kwaad en is dat met kneedbaar hout goed te reparen of ............?

razormen
26 september 2009, 14:51
Ik heb hier een foto van de kale body die gedeeltelijk is geschuurd. Zeg het maar?
http://i387.photobucket.com/albums/oo320/razormen/Fotos-0008.jpg
http://i387.photobucket.com/albums/oo320/razormen/Fotos-0007.jpg

sjazohn
26 september 2009, 15:09
ik denk alder...
maar ik ben niet een pro :soinnocent:

fred dons
26 september 2009, 17:08
inderdaad Alder (elzen)

barno
26 september 2009, 17:15
okee, we hebben ons best gedaan maar in the end heeft fred toch weer gelijk :)

oigun
26 september 2009, 17:29
Idd. elzen (alder) Die openstaande naad is minder fijn. Loopt hij helemaal door naar achteren?Maak die goed schoon (bv. met ijzerzaagblaadje) en laat er epoxy in lopen.

Basileia
26 september 2009, 17:37
Hey! Je gaat het niet geloven, maar ik heb van de week exact hetzelfde gedaan met mijn squier strat. Wat een rotzooi zat daar op zeg... Gewoon met een verfkrabber en korrel 60 schuurpapier ~15 uur bezig geweest om hem kaal te krijgen. Morgen een paar laagjes meubellak erop en hij word prachtig.
Succes nog met lakken (schijnt een kloteklus te zijn XD).

razormen
26 september 2009, 17:48
Haha alder, dan had mijn vrouw het goed haha.
Maar die naad ik heb het dichtgesmeerd met kneedbaar hout maar dat is dus niet goed??
Ja aan de achterkant kun je zien dat hij bijna over de hele body loopt!

Ook even wat vragen over het lakken: Zoals ik begrijp moet ik nu met grainfiller aan de slag dan de grondlak(celuose)?
Moet ik het hout nog behandelen voor het uitdrogen?

oigun
26 september 2009, 18:38
Kneedbaar hout hersteld de verbinding niet... Als de naad ook aan de achterkant zichtbaar is zou ik het zeker met epoxy lijmen. zoniet dan zit het toch onder de slagplaat en kun je de gok wel wagen (als je het niet erg vind om het misschien alsnog te moeten doen)
Ziet er verder goed uit!!

razormen
26 september 2009, 19:07
Epoxy is toch die twee componenten lijm?

razormen
27 september 2009, 00:07
Oke ik ga dus epoxy erin laten lopen. Maar Fred kan jij als lak goeroe mij helpen. Wat zijn de stappen daarna?:
1.Hout voorzien van middeltjes i.v.m. droogte
2.Grainfiller
3.grondlak(nitro)
4.lak(nitro) x lagen
5.blanke lak

Of een andere volgorde?