PDA

View Full Version : fret burst



Basseytje
24 september 2009, 23:47
hallo,

ik heb ietwat kennis van gitaren alleen wat me nu is overkomen snap ik niet helemaal. ik heb vandaag nieuwe snaren op m'n gitaar gelegd want t was ondertussen bijna een half jaar geleden dat ik er nieuwe op heb gelegd.

na dit gedaan te hebben dacht ik lekker alles te stemmen en weer mooi te gaan spelen. maar toen ik m gestemd en gerekt had, had ik ineens fretbuzz op m'n lage E snaar terwijl ik niets aan de brug/kam heb verandert en ik gebruik al jaren dezelfde snaren.

specs:
snaren: Gibson Bright wires .09
gitaar: epiphone les paul
brug: tune-O-matic

ik heb de brug/kam hoe je t ook noemt verhoogt alleen ik blijf t houden. ik heb alleen de lage E kant verhoogt maar toen dit niet goed bleek te zijn toch maar weer terug gezet omdat ik de actie toch veelste hoog vond.

ik heb deze gitaar nu 4 à 5 jaar maar nog nooit echte buzz gehad zoals ik m vandaag had. heeft dit te maken met de bolling van de hals? hij is een half jaar geleden nog goed afgesteld en de actie die ik nu heb wil ik graag zo houden.

trekt dit nog vanzelf bij? of moet ik toch iets aan de hals doen?

Midwolda
24 september 2009, 23:53
Ik neem aan dat je fretbuZZ bedoelt, het ongewenste klapperen van een snaar op een fret.
Heb je dat alleen als je een open lage E speelt, of ook als je hoger op de hals speelt?
Helemaal geen last van bij de andere snaren?
Kun je zien/horen/voelen waar de snaar aanloopt?

Eko
24 september 2009, 23:57
Het wordt fretbuzz genoemd , maar dat is spijkers op laag water zoeken. Het kan voor komen dat een gitaar wat , onder invloed van het weer, zichzelf ontzet. Kijk even langs de hals of deze nog licht hol staat. Als je niet veel ervaring hebt met het afstellen , ga dan even langs een winkel waar ze dit kunnen.
Ik ken jouw type gitaar niet , maar heb je toevallig niet de brug andersom gemonteerd na het schoonmaken? Je zal de eerste niet zijn , en ook de laatste niet.

Basseytje
25 september 2009, 01:02
brug gecontroleerd. en alles zit er nog goed op. had nog een foto liggen van paar weken terug.

en de in de hals zit een lichte holling. na m 2 uur te hebben laten staan merk ik nog geen verschil. ik heb ook nog even 20 volle minuten flink ingespeeld

en om op de vraag van midwolda te reageren:
ik heb alleen last van de lage E snaar en een heel klein beetje van de A snaar. hij loopt aan bij de eerste fret. maar het is hoorbaar tot de 6e fret

Midwolda
25 september 2009, 09:11
ik heb alleen last van de lage E snaar en een heel klein beetje van de A snaar. hij loopt aan bij de eerste fret. maar het is hoorbaar tot de 6e fret

Dat je het ook hoort bij een open A kan een kwestie van resonantie zijn, de open E trilt dan mee.
Hoor je ook nog buzz als je een open A speelt en je dempt de open E af?
Zo nee, dan lijkt het toch alsof je topkam te ver is ingesleten bij de lage E.
Draai de lage E eens los en leg een klein dun stripje hard plastic oid tussen de snaar en de topkam, weer op spanning brengen en even testen.
(Het geluid is dan wel 3x niks maar je test nu even op iets specifieks)

kalmah
25 september 2009, 09:17
Is toch vrij normaal met bij nieuwe snaren?

oigun
25 september 2009, 09:28
Als hij van de eerste tot de 6de fret aanloopt zou ik de halspen iets losser zetten (niet meer dan een kwart slag) Dus linksom steeds een heel klein stukje tot het weg is.
De snaarspanning lijkt wat minder hoog waardoor de hals wat naar achter is gaan staan.
Heb je met een stemapparaat gecontroleerd of de stemming niet te laag is?

Basseytje
25 september 2009, 10:15
Bij de A snaar is het heel licht en alleen maar als ik m heel hard aansla zo hard dat het geluid vervormd dus dat zal toch niet snel gebeuren. en de stemming klopt. ik test morgen voor de topkam, het lijkt mij een van de meest logische verklaringen aangezien ik verder niets heb verandert.

stel de topkam is versleten, is deze dan makkelijk te vervangen?

Rubenios
25 september 2009, 11:25
fred burst van limp bizkit? :P

JurjenYarr
25 september 2009, 12:07
als het de topkam is zou je er alleen last hebben bij het aanslaan van een open snaar. immers, als je bijvoorbeeld de 3e fret indrukt heeft de topkam niks meer te maken met wat je verder doet..

Plant
25 september 2009, 12:12
Zaten er voor het vervangen ook al .09 snaren op of dikkere.
Het klinkt, gezien de fretbuzz tot de 6de fret, dat je hals iets te recht of zelfs bol staat.

Zie de post van oigun. Niks topkam, hals afstellen.

Kingfisher
25 september 2009, 12:28
Laat eens raden: je hebt bij het vervangen van de snaren *alle* snaren er af gehaald of één voor één vervangen?

Indien je er alle snaren ineens hebt afgehaald, bestaat de kans dat de nek wat gekromd is. Niets ernstig: bolling controleren en truss rod aanpassen.

Plant
25 september 2009, 12:55
Laat eens raden: je hebt bij het vervangen van de snaren *alle* snaren er af gehaald of één voor één vervangen?

Indien je er alle snaren ineens hebt afgehaald, bestaat de kans dat de nek wat gekromd is. Niets ernstig: bolling controleren en truss rod aanpassen.

Nee hoor, dat maakt niks uit. Misschien wel als de snaren er lang af zijn geweest, maar dan corrigeert zich dit vanzelf weer als de snaren er weer een tijdje op zitten.

pannekoek
25 september 2009, 16:37
Is toch vrij normaal met bij nieuwe snaren?

inderdaad. ik heb mijn actie altijd belachelijk laag staan en wanneer ik nieuwe snaren erop leg buzzen ze altijd de eerste dag even

Basseytje
25 september 2009, 17:18
ik heb alle snaren in 1 keer eraf gehaald en alles ff schoongemaakt en toen weer nieuwe erop gelegd. dit alles was in 20 minuten gebeurt

en ik heb hiervoor ook al .09 snaren erop gehad.

kevervolks
25 september 2009, 19:22
Wou net zeggen, geen paniek, je hoeft echt niet meteen je gitaar af te stellen.

Heb ik ook altijd als ik er nieuwe snaren opzet. En omdat bij jou de snaren er al een half jaar opzaten, kan ik me voorstellen dat die snaren minder kracht op de hals uitoefenden dan nu het geval is.....ik zou gewoon nog een dagje wachten tot de snaren goed uitgerekt zijn en dan moet alles weer goed zijn. :hippie:

Basseytje
26 september 2009, 21:04
nou vndaag heel de dag lekker erop gespeeld en idd de buzz is bijna weg:)

een pak van m'n hart:P

Braindead
26 september 2009, 21:13
Ik zat al te denken wat ik me bij fretburst voor moest stellen. Een nieuwe manier van painten met sunburst op de frets? maar fretbuzz aaaahhhh

Basseytje
26 september 2009, 21:15
ja ik kan de naam van t topic niet meer veranderen:P maar een slotje misschien aangezien ik er al uit ben hoe en wat