PDA

View Full Version : Vaag probleem met Marshal Valvestate



Nagramoth
24 september 2009, 22:45
Ik had op zolder nog een oud beestje staan, een Marshall Valvestate 8040 uit begin jaren 90. Het is een kleine transistor-combo met een buisje in de preamp. Maar goed, die stond daar een beetje te verstoffen. Puur om sentimentele redenen heb ik hem dus maar weer eens afgestoft en aangezet. Maar er blijkt toch iets vreemd aan de hand te zijn:

Versterkertje doet het in eerste instantie prima, maar na 15-20 minuten hoor ik dat 'ie begint te kraken en volume verliest. Even later is het volume helemaal weggevallen. Ik eerste instantie dacht ik dat de input gecorrodeerd was, maar het verschijnsel treedt alleen op zodra ik een tijdje gespeeld heb, niet als ik 'm net heb aangezet.

Aan mijn gitaar of de bekabeling lag het ook niet; probleem deed zich voor bij meerdere gitaren, en ik heb onlangs twee hagelnieuwe kabeltjes gekocht met Neutrik-jack. Als ik de versterker uitzet en een half uurje wacht, dan klinkt 'ie weer als vanouds, echter na een kwartier weer dezelfde symptomen...

Maar dan nu het volgende: als ik het versterker-gedeelte eruit schroef en op de behuizing zet, kan ik zonder problemen blijven spelen. Geen kraken, plops of verlies van volume. Eenmaal teruggeplaatst heb ik weer dezelfde problemen. :???:

Nu heb ik absoluut geen electrotechnische achtergrond, maar mijn boerenverstand zegt dat de versterker op een of andere manier oververhit raakt. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Of nog beter: wie kan mij helpen?

Ik ben geen technisch wonder, maar ik heb heb twee rechterhanden (...) en kan goed overweg met een soldeerbout.

Ome Keith
24 september 2009, 22:55
Ha !
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn VS8040.
Had bij mij te maken met jack-inputs (worden gal van ouderdom).
Gewoon een patchkabeltje gebruiken om je effect send en return door te verbinden
en het probleem is over (althans bij mij).
Je kan ook de inputs vervangen maar dat kost meer en tijd en over 15-20 jaar heb je hetzelfde probleem.
Laat ff weten of het hielp.

Edit:
was ff heel rap van gretigheid om te helpen........dat van dat losschroeven kan ik niet verklaren
maar ik zou de truc met het patchkabeltje toch ff testen.



Grtz,

arcane
24 september 2009, 22:58
Ik heb ook exact hetzelfde probleem gehad, en het begint nu weer te komen. Echter bij die van mij ligt het niet aan de input, maar aan de potmeters en de aan/uit-schakelaar. Als je deze goed doorblaast met hoge druk en en wat contact spray gebruikt werkt het ding weer een paar maanden normaal.

Nagramoth
24 september 2009, 23:04
Hm... ik begrijp het verband niet. Als ik het versterkergedeelte in de open lucht laat fladderen (en dus geen problemen ondervindt) wat heeft de fx send en return hier dan mee te maken?

Maar goed, ik sta open voor alle suggesties. Ik zal het morgen even testen, aangezien kinderen op bed liggen en vrouwlief op de bank ligt te pitten (echt heeeel rock 'n roll...).

@ arcane:
Contactspray had ik al gedaan, geen verbetering...

@ Ome Keith:
We waren even uit sync...

Ome Keith
24 september 2009, 23:16
Hmmmmmmm
Doorredenerend; misschien is het wel je voedingstrafo die bloedheet wordt.
Heb dat gehad met een effectvoeding die geen power meer gaf na een half uur.
Na afkoelen weer halfuurtje normaal etc

Simonvanwijk
25 september 2009, 00:39
Ik heb eenzelfde iets gehad, bij mij was het een probleem met de reverbtank. Simpelweg op te lossen door de reverb dicht te draaien.

Chuck_S.
25 september 2009, 11:37
Heb je het op allebei de kanalen of alleen op het overdrive kanaal? Als het probleem zich alleen op het overdrive kanaal voordoet zou ik het buisje eens verwisselen met een andere waarvan je weet dat die nog goed is, gezien alleen op het overdrive kanaal gebruik wordt gemaakt van dat ding, dan weet je in elk geval wat beter waar het probleem moet zitten.

succes!

Nagramoth
26 september 2009, 21:02
Gewoon een patchkabeltje gebruiken om je effect send en return door te verbinden en het probleem is over

Ik weet niet hoe je op het idee bent gekomen, maar het werkt !!!
Send & return gepatched, en versterkertje stuitert weer als vanouds... http://row.snelstel.nl/smileys/worship.gif

Alleen begrijp ik nog steeds niet waardoor de problemen veroorzaakt worden. Zoals ik al zei, ik ben geen technisch wonder (ben al blij dat ik een stopcontact heb vervangen zonder mijn huis af te branden). Wat moet er gebeuren, zodat ik zonder patchkabeltje verder kan?

Nagramoth
26 september 2009, 21:06
Heb je het op allebei de kanalen of alleen op het overdrive kanaal?

Probleem was (is) op beide kanalen, maar bedankt voor de tip.

Ome Keith
26 september 2009, 22:23
Had exact hetzelfde probleem en toen gegoogled op "volume drop valvestate".
Bill Bartilson kwam met de oplossing op Music Electronics Forum.........

Ik ben blij dat het hielp, gewoon lekker niks aan doen. Werkt bij mij alweer 2 jaar probleemloos met het patchkabeltje.


When you're talking about 'going off' you've got to be more specific. Is the power light going off and on, or are you just losing sound?

If you're merely losing volume, and your amp has an effects loop, a dirty return jack is most likely the problem.

When the thing is quiet (exhibiting the symptom) plug an extra guitar cord into the RETURN jack, Now remove it. Repeat several times quickly. Likely as not this will bring full volume back. If it does, it means cleaning or replacing the jack. This is very common failure in guitar amps with an FX loop... especially if you don't usually use the loop jacks.

Regards,
Bill
bbartilson is offline Reply With Quote

Nagramoth
26 september 2009, 23:03
Nou, echt super bedankt voor je oplossing. Zo zie je maar weer dat je intuitie vaak gelijk heeft...

En kudos aan Bill. ;)

Midwolda
27 september 2009, 18:05
Als ik dat allemaal zo lees is, kom ik tot de conclusie dat het verstandig is om
bij voorbaat een patchkabel in de FX send & return te houden als je 'm niet gebruikt.
Of draaf ik nu door?

Ome Keith
27 september 2009, 18:09
Als ik dat allemaal zo lees is, kom ik tot de conclusie dat het verstandig is om
bij voorbaat een patchkabel in de FX send & return te houden als je 'm niet gebruikt.
Of draaf ik nu door?
Yep.
Ik kreeg die tip van meerdere mensen.
Moraal was dat vooral of in ieder geval veel Engelse versterker ontwerpen die gevoeligheid hadden.

arcane
27 september 2009, 19:06
Ik heb de oplossing met het patchkabeltje ook even uitgeprobeerd. Ook hier werkt het prima:)

Thnx voor de tip.

Ome Keith
27 september 2009, 23:23
Ik heb de oplossing met het patchkabeltje ook even uitgeprobeerd. Ook hier werkt het prima:)

Thnx voor de tip.

En dan doet een patchkabel zijn naam dus echt eer aan......