PDA

View Full Version : Verkeerde element besteld bij Thomann



Murdock
24 september 2009, 20:42
Heb bij Thomann een Dimarzio superdist. voor mijn MM Axis besteld, echter
kom er vandaag achter dat het niet f - spaced is.

Mijn vraag is .Kan ik het er gewoon inzetten ??

Graag jullie advies.

macwilliams
24 september 2009, 20:46
Ja hoor dat kan wel. Ik heb het ook andersom gedaan.

Bram+
24 september 2009, 20:49
Andersom (f-spaced als je dat niet nodig hebt) is technisch gezien minder erg, omdat de snaren dan wel binnen de pole pieces lopen en niet er buitenom. Ik zou 'm omwisselen (moet kunnen bij thomann, als hij nog niet geshipt is moet dat helemaal geen probleem zijn gok ik), je bent later meer geld kwijt als je 'm weer wil verkopen om wél een F-spaced element te kopen.

Plant
24 september 2009, 20:53
Ik heb ooit een Dual Sound (=Super Distortion met draden van de beide spoelen apart naar buiten uitgevoerd) in een gitaar gezet waar duidelijk F-spaced in had gemoeten. Wist ik toen veel, daar kwam ik later achter.
Ging prima!

Je zag dat de buitenste snaren meer naar de randen van de poolstaafjes liepen, maar er nog wel overheen. Visueel ziet het er dus niet helemaal top uit, maar aan de werking merk je niks. Het magnetisch veld van de pooltjes blijft sterk genoeg en aan de balans merk je niks. Ik heb ook niks extra gecompenseerd aan de hoogte van de staafjes naar buiten toe o.i.d.

macwilliams
24 september 2009, 20:56
Andersom (f-spaced als je dat niet nodig hebt) is technisch gezien minder erg, omdat de snaren dan wel binnen de pole pieces lopen en niet er buitenom. Ik zou 'm omwisselen (moet kunnen bij thomann, als hij nog niet geshipt is moet dat helemaal geen probleem zijn gok ik), je bent later meer geld kwijt als je 'm weer wil verkopen om wél een F-spaced element te kopen.


Maakt dat echt zoveel uit?

Andersom dus niet? Hoe kan dat dan??

Bram+
24 september 2009, 21:18
Maakt dat echt zoveel uit?

Andersom dus niet? Hoe kan dat dan??
Snaren hoeven niet exact over het midden van de polepieces te lopen, maar ze moeten er ook niet uit steken. Bij 'F-spaced bruggen' zitten de snaren dus verder van elkaar en als je dan een pickup met normale spacing in de brugpositie gebruikt, kan de hoge of lage E er helemaal buiten vallen. De kans dat de hoge of lage E bij normale spacing-brug met F-spaced pickup in de brugpositie tussen de eerste of tweede polepiece valt is veel kleiner. Een F-spaced pickup in de neck zal eerder lastig worden.

macwilliams
24 september 2009, 21:22
Thanks voor de uitleg

jerome
25 september 2009, 08:20
Ik heb ooit een Dual Sound (=Super Distortion met draden van de beide spoelen apart naar buiten uitgevoerd) in een gitaar gezet waar duidelijk F-spaced in had gemoeten. Wist ik toen veel, daar kwam ik later achter.
Ging prima!

Je zag dat de buitenste snaren meer naar de randen van de poolstaafjes liepen, maar er nog wel overheen. Visueel ziet het er dus niet helemaal top uit, maar aan de werking merk je niks. Het magnetisch veld van de pooltjes blijft sterk genoeg en aan de balans merk je niks. Ik heb ook niks extra gecompenseerd aan de hoogte van de staafjes naar buiten toe o.i.d.

IK heb 20 jaar met 2 Strats gespeeld met gewone Super Distortion/Dual Sound PU's erin terwijl er eigenlijk F Spaced had in moet zitten (brugpositie in Strats met Floyd Rose trems).
Ik wist toen ook niet beter, en volgens mij waren ze toen niet eens (makkelijk) te krijgen...
Het is omdat in de laatste 4 jaar allebij de elementen gek genoeg zijn overleden want anders hadden ze er nog in gezeten...
Ze klonken heerlijk en goed uitgebalanceerd en beslist niet slechter dan de F Spaced Super Distortions/Dual Sounds die er nu inzitten

Murdock
25 september 2009, 15:20
Heb is bij de Axis gekeken, met orginele elementen, daar lopen de snaren ook niet exact over de pole pieces, de snaar v.d hoge e gaat er zelfs helemaal naast

Jasper.
25 september 2009, 16:39
ff Offtiopic: Hoe kun je eigenlijk zien wanneer je F-spaced elementen hebt?
(zal wel heel simpel zijn maar ik weet het niet)

Bram+
25 september 2009, 17:11
ff Offtiopic: Hoe kun je eigenlijk zien wanneer je F-spaced elementen hebt?
(zal wel heel simpel zijn maar ik weet het niet)
Meten. Bij standard spaced pickups zitten de buitenste polepieces ca. 48 mm uit elkaar, bij F-spaced pickups 51 mm.

Als vuistregel hebben Fenders en Floyd Rose-gitaren F-spaced pickups (in de brug) nodig (daar komt die F ook vandaan) en Gibson-achtigen standard spacing, maar er zijn ook voldoende 'Gibson-achtige' bruggen met een string spacing van (meer dan) 53 mm, dus als je het zeker wil weten --> meten.

lindstrom
25 september 2009, 17:28
Ik neem altijd F spaced, ook in mijn gibson komen de polepieces veel beter uit onder de snaren met een F spaced

marter544
25 september 2009, 18:08
Heb dat ook gehad, ook bij thomann. Heb et terug gestuurd, en er is een F-spaced versie weer opgestuurd, kostenloos. Hoefte zelfs de verzendkosten niet te betalen (wel van het opsturen naar thomann natuurlijk).

Murdock
25 september 2009, 18:39
Heb dat ook gehad, ook bij thomann. Heb et terug gestuurd, en er is een F-spaced versie weer opgestuurd, kostenloos. Hoefte zelfs de verzendkosten niet te betalen (wel van het opsturen naar thomann natuurlijk).

Dit ga ik ook doen.

Braindead
26 september 2009, 19:54
Gewoon even contact opnemen en swappen. Tenzij het een neck pickup betreft want daarvoor maakt het verschil echt bijna niet uit. Maar ja, ruilen kan vast nog dus waarom niet doen dan.

Braindead
5 oktober 2009, 20:36
Even een bump: Heb je nu je f spaced element en hoe klinkt ie vergeleken met je Axis originele Dimarzio pu?

Murdock
6 oktober 2009, 09:34
Even een bump: Heb je nu je f spaced element en hoe klinkt ie vergeleken met je Axis originele Dimarzio pu?

Heb hem nog steeds niet, laat het wel weten, als de pickup er inzit