PDA

View Full Version : De nieuwe VOX - 4 watt lampen genoeg?



Autumnkid
24 september 2009, 15:08
Hoi

Vox heeft een mooie nieuwe setup gereleased: 4 watt tube head en 30 watt cabinet met celestion-speaker. (info : http://www.youtube.com/watch?v=QZrdfjSkWu4&feature=player_embedded & http://www.voxamps.com/uk/modernclassic/ac4tvh-v112tv/

De retailprijs lijkt mij met € 360 dik ok. Vraag is nu:

- 4 watt lampen, is dat voldoende om mee op te treden? Ik weet dat lampen wattage anders is dan transistor-wattage.

- Twee lampen, full-tube, zeggen ze bij VOX: Valve/Tube Complement: 1 x 12AX7 (pre) / 1 x EL84 (power) Is dit een echte lampenversterker? Of zo'n halve?

Misschien een beetje 'beginnersvragen', maar ik zou echt graag een tubeversterker kopen, en weet niet goed waar te beginnen. Heb nu een kleine VOX en ben er zeer tevreden mee.

Dank om te willen antwoorden!

lindstrom
24 september 2009, 15:12
4 watt lijkt me nooit voldoende om mee op te treden.

leuk thuis ding :)

Chris Winsemius
24 september 2009, 15:16
4 watt lijkt me nooit voldoende om mee op te treden.

leuk thuis ding :)

Hoeft niet per se....

4 Watt, buizen en voluit zal voor de meeste mensen thuis, met buren, huisgenoten, etc. nog steeds te hard zijn.

Laatst 'n 5 Watter v/e bepaalde merk gemodificeerd; luid genoeg om in 'n kroeg mee op te treden.

'n Klein ampje op 'n cabinet met meerdere 10" of 12" speakers en/of behoorlijk rendement: ook weer meer volume.

Maar... meestal is 10-15 Watt wel het minimum voor optreden met buizenversterkers.

Pé.
24 september 2009, 15:17
Ik heb recent een kleine demo gehoord bij Tonika van de AC4 en hij klink echt geweldig! Geweldige scheur, mooie ronde Vox klanken.
Maaaar... clean lange niet hard genoeg voor een beetje band. Op vol vermogen met alles vol open (dus in de volle oversturing) zou hij misschien nog een beetje meekomen, maar dat kan natuurlijk nooit je bedoeling zijn.

Voor thuis- en studioapplicaties is het daarintegen een geweldige bak, omdat hij niet verschrikkelijk hard moet om een lekkere oversturing te krijgen..

Het is sowieso een volledige buizenbak (12ax7 als voorbuis en EL84 als eindbuis), maar of hij volledig vrij van transistors is weet ik niet.. De epiphone valve junior bijvoorbeeld heeft ook nog een aantal transistors in het circuit zitten..

Chris Winsemius
24 september 2009, 15:20
Het is sowieso een volledige buizenbak (12ax7 als voorbuis en EL84 als eindbuis), maar of hij volledig vrij van transistors is weet ik niet.. De epiphone valve junior bijvoorbeeld heeft ook nog een aantal transistors in het circuit zitten..

AC4 en Epi VJ hebben nog wat diodes (voor de gelijkrichting) maar de VJ heeft iig. geen solid state spul in de signaalweg zitten.

lindstrom
24 september 2009, 15:27
Hoeft niet per se....

4 Watt, buizen en voluit zal voor de meeste mensen thuis, met buren, huisgenoten, etc. nog steeds te hard zijn.

Laatst 'n 5 Watter v/e bepaalde merk gemodificeerd; luid genoeg om in 'n kroeg mee op te treden.

'n Klein ampje op 'n cabinet met meerdere 10" of 12" speakers en/of behoorlijk rendement: ook weer meer volume.

Maar... meestal is 10-15 Watt wel het minimum voor optreden met buizenversterkers.


voluit is dan ook niet echt lekker onstage, persoonlijk ambieer ik toch wat meer headroom.

Ik ben het dus eens met de 10-15 watt als minimum.

Autumnkid
24 september 2009, 15:28
Nu belde ik even naar Keymusic... De verkoper raadde mij aan gewoon eens langs te lopen met mijn gitaar om de klank zelf te horen... Langs z'n neus weg zei hij ook dat de Fender Super Champ XD misschien meer iets voor mij was... 15 watt lampen...

Chris Winsemius
24 september 2009, 15:32
Nu belde ik even naar Keymusic... De verkoper raadde mij aan gewoon eens langs te lopen met mijn gitaar om de klank zelf te horen... Langs z'n neus weg zei hij ook dat de Fender Super Champ XD misschien meer iets voor mij was... 15 watt lampen...

Gewoon wat verschillende amps met je eigen gitaar(en effekten) proberen...

Qua 15 Watters misschien ook nog deze proberen:
VOX AC15CC
Fender Blues Junior
etc.

Harry
25 september 2009, 09:35
misschien wel een leuk ding om als voorversterker te gebruiken voor een AC30......

Chris Winsemius
25 september 2009, 09:36
misschien wel een leuk ding om als voorversterker te gebruiken voor een AC30......

Mits de AC4 nog wel belast wordt door speaker of soak...

Nellyrocks
25 september 2009, 09:43
Ze prijzen hem zelf aan als oefenversterker valt me op en reppen niet over optreden. Ik ben, na een aantal filmpjes gehoord en gezien te hebben, bang dat ie inderdaad clean niet echt uit de verf komt. Misschien twee acher elkaar? Kan dat Chris?

Chris Winsemius
25 september 2009, 09:49
Ze prijzen hem zelf aan als oefenversterker valt me op en reppen niet over optreden. Ik ben, na een aantal filmpjes gehoord en gezien te hebben, bang dat ie inderdaad clean niet echt uit de verf komt. Misschien twee acher elkaar? Kan dat Chris?

Niet standaard/stock en je krijgt dan eerder meer od dan clean......

Naast* elkaar kan wel makkelijker maar de volume-winst is redelijk beperkt.

(* parallel dus)

Harry
25 september 2009, 11:05
Mits de AC4 nog wel belast wordt door speaker of soak...

hm, goed idee. Heb het vroeger wel eens met combo's gedaan, en om hier nou een loos speakertje aan te hangen.... neuh.

Nellyrocks
25 september 2009, 11:07
Ik vind ze wel heel mooi. Het zijn echt schatjes.

http://i86.photobucket.com/albums/k108/nellyrocks/Vox-AC4TV.jpg

Autumnkid
25 september 2009, 11:16
4 Watt is weinig om echt live te spelen. De cabinet kan wel 15 watt aan, en voor die prijs... En echt mooi hé :-)

Ze hebben ook nog het nighttrain gamma, 25 watt cabinet voor ongeveer dezelfde cabinet-prijs: http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/VOX-V112-NT-Night-Train-Cabinet-Black/art-GIT0016061-000

http://images.musicstore.de/images/GALLERY_GIT0016061-000_1_images400.jpg

Nellyrocks
25 september 2009, 11:38
4 Watt is weinig om echt live te spelen. De cabinet kan wel 15 watt aan, en voor die prijs... En echt mooi hé :-)

Ze hebben ook nog het nighttrain gamma, 25 watt cabinet voor ongeveer dezelfde cabinet-prijs: http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/VOX-V112-NT-Night-Train-Cabinet-Black/art-GIT0016061-000

http://images.musicstore.de/images/GALLERY_GIT0016061-000_1_images400.jpg

Vind ik niet gek voor een 1x12 met een greenback

Maleco
25 september 2009, 12:36
Nu heb ik hem nog niet zelf gehoord maar naar het schijnt is dit wel een
amp voor clean en een beetje low gain stuff..nu weet ik niet wat de TS wil gaan spelen?

Autumnkid
25 september 2009, 13:06
New wave, veel chorus, en zo...

Nellyrocks
25 september 2009, 13:21
New wave, veel chorus, en zo...

Dat zou je eigenlijk maar met een verterker moeten doen.

Drie keer raden welke.

Autumnkid
25 september 2009, 13:28
Vertel! (ik ben een groentje)

Harry
25 september 2009, 13:59
begint het met een R en eindigt het op oland?

Nobler
25 september 2009, 14:07
Terug ontopic: hoewel 4 of 5 watt thuis (als het voluit staat) inderdaad te hard kan zijn, blijkt tijdens een optreden in zelfs het kleinste kroegje (of zelfs bij een repetitie) dat je gewoon tekort komt. Met 15 watt daarentegen (buizen) heb je vaak meer dan genoeg over, dat wil zeggen, met een 10" speaker niet voldoende voor slag, wel voor solo, terwijl het met een 12" speaker zonder meer voldoende zou moeten zijn. Het zou dus logisch zijn te denken dat 10 watt het optimum zou zijn tussen voldoende volume enerzijds en licht gewicht en kleine afmetingen anderzijds. Er zijn alleen weinig fabrikanten die 10watt buizenversterkers bouwen (er is een Vox AC10 geweest). Misschien de volgende hype?

Nellyrocks
25 september 2009, 14:10
begint het met een R en eindigt het op oland?

Yep

Voor Autumnkid: Roland Jazz Chorus

Nellyrocks
25 september 2009, 14:14
Terug ontopic: hoewel 4 of 5 watt thuis (als het voluit staat) inderdaad te hard kan zijn, blijkt tijdens een optreden in zelfs het kleinste kroegje (of zelfs bij een repetitie) dat je gewoon tekort komt. Met 15 watt daarentegen (buizen) heb je vaak meer dan genoeg over, dat wil zeggen, met een 10" speaker niet voldoende voor slag, wel voor solo, terwijl het met een 12" speaker zonder meer voldoende zou moeten zijn. Het zou dus logisch zijn te denken dat 10 watt het optimum zou zijn tussen voldoende volume enerzijds en licht gewicht en kleine afmetingen anderzijds. Er zijn alleen weinig fabrikanten die 10watt buizenversterkers bouwen (er is een Vox AC10 geweest). Misschien de volgende hype?

De Orange TT kan toch ook 7.5W?

Daarbij gaat het er niet direct om hoeveel watt een verterker is maar hoe hard (of zacht) je hem kan zetten. Ik ben niet zo'n fan van die kleine versterkers. Geen headroom en ik heb het idee dat het 'goed klinken' meer vergist wordt met 'Goed klinken voor een kleien versterker'. Of je consessies moet doen aan sound voor gewicht is een andere discussie.

even
25 september 2009, 17:44
Met een buizenversterker is naar mijn mening rond de 30/40 watt voldoende voor live situaties. Ik heb van alles gehad de afgelopen 30 jaar (alleen buizen) en ik speel nu op een Mesa 22+ met een Celestion alnico Blue en een Mesa Thiele met een Celestion G30H. Dus twee keer 12 inch. Deze speakers hebben allebei een redelijk hoog rendement van 100db/1watt/1meter. In mijn huidige band lus ik via een Hughes & Kettner Redbox door naar de PA dus geen problemen. Vroeger heb ik in vaak in bands zonder PA gespeeld en dan zou ik net te kort komen met deze setup denk ik. Vooral te weinig headroom dus. Vooral als je een dynamische cleane sound zou willen hebben. Voor de overdrive sounds zou het nog wel lukken. Ik heb ooit eens gelezen dat een 5 watt gitaarversterker qua volume ongeveer gelijk staat aan het volume van een trompet. Dus te hard voor thuis en te weinig op het podium.

succes met je keuze, Erwin.

Arthis
25 september 2009, 21:52
Ik was ook een beetje aan het gassen op die versterker, maar twijfel nu weer, omdat 4 watt te weinig zou zijn voor wat kleinere optredens. Zou het iets zijn door gewoon een microfoon ervoor te zetten, of hoe zal hij reageren op een 2x12 cabinet?

Mitch
25 september 2009, 22:30
Als je optreedt in de gangkast kan het prima.
Wat is dat toch met die goedkope single ended versterkers dat iedereen altijd wil weten of ze niet té hard gaan voor thuis en of ze wel hard genoeg gaan voor optreden? :dontgeti:

jacky
25 september 2009, 22:44
Als je optreedt in de gangkast kan het prima.
Wat is dat toch met die goedkope single ended versterkers dat iedereen altijd wil weten of ze niet té hard gaan voor thuis en of ze wel hard genoeg gaan voor optreden? :dontgeti:

plus een dikke 1

te hard voor thuis te zacht voor optredens

andere noemen dat brood noch visch

Chris Winsemius
25 september 2009, 22:51
plus een dikke 1

te hard voor thuis te zacht voor optredens

andere noemen dat brood noch visch

en niemand die 'n tweed Champ of Princeton wil!!!


















:seriousf:

guitarnijboer
26 september 2009, 12:24
en niemand die 'n tweed Champ of Princeton wil!!!

:seriousf:

Tuurlijk doe maar hier! :cheerup:

Maar om thuis te laten oversturen op standje volluit gaat ie te hard en in de kroeg heb je er niets aan. Ik begrijp dan ook niet waar het idee vandaan komt dat zo'n versterkertje juist bedoeld zou zijn om volluit mee te spelen. (of het idee dat een buizenversterker alleen maar goed klinkt op 10 of 11 for that matter) Het zijn gewoon handige kleine versterkertjes die ook nog aardig klinken, maar verder niets. Fender heeft ze ook destijds niet ontwikkeld of bedoeld om mee in een (rock)band te spelen. De modellen die daarvoor bedoeld waren hadden ook een naam die erop wees dat ze voor een band (master) of concert (amp)geschikt waren.
De princeton, champ en harvard waren toch gewoon oefenversterkertjes?

Dat er nu een hype is ontstaan rond de kleine versterkertjes en ze nu aangeprezen worden als 'de weg naar de hemelse toon' is zoals met iedere hype kolder. Je gelooft toch ook zelf niet dat al meer dan 50 jaar gitaristen zich een liesbreuk sjouwen aan hun versterkers en ze nu, anno 2009, ontdekt hebben dat ze al die tijd voor niets hebben gedaan omdat ze betere resultaten hadden bereikt met een 5 watt versterkertje met 8" speaker....

:seriousf:

Nobler
29 september 2009, 01:40
Met een buizenversterker is naar mijn mening rond de 30/40 watt voldoende voor live situaties. Erwin.

Wij spelen alleen in kleine gelegenheden, maar daar was mijn Vox AC30 eigenlijk altijd overkill. Hij heeft geen master volume en dus kon ik nooit harder dan nét open, anders werden de andere bandleden of de eventuele geluidsman boos. Dat betekende weer dat ik afhankelijk was van een tubescreamer voor de nodige vervorming, want ik hou niet van volledig clean spelen. Maar daarvoor heb je geen versterker van dat formaat en gewicht! Sinds een paar jaar doe ik de meeste optredens met een Vox AC15. Die is iets kleiner en lichter en kan misschien iets minder hard, maar veel scheelt het niet. Eigenlijk is het nog steeds overkill. In ieder geval heeft deze master volume. Veel 5 watt buizenversterkertjes hebben geen master volume of regelbare gain, zodat je voor de mate van vervorming die je zelf lekker vindt wel afhankelijk bent van hoe hard je hem zet. Nog steeds lijkt mij dat een versterker van een watt of 10 met een 12 inch speaker voor kroegoptredens wel eens ideaal kan zijn.

guitarnijboer
29 september 2009, 12:07
Dat andere bandleden of de geluidsman boos worden als ze je kunnen horen hoeft natuurlijk niet uitsluitend aan het volume te liggen ;) Ik heb een tijdje terug bij een coverband ingevallen en de bandleden waren zeer verontwaardigd dat ik op stevig volume speelde terwijl de vaste gitarist altijd gezeik kreeg van de geluidsman. De geluidsman had hier een goede verklaring voor: Dit klinkt tenminste goed!

Toen ik nog niet zo lang speelde kreeg ik ook vaak gezeik. Nu 20 jaar later begrijp ik dit wel: weinig dynamiek, overal doorheen jengelen, geluid als een circelzaag etc. Toen had ik dat niet door natuurlijk.

Tegenwoordig komen ze echter vragen of ik de versterker nog iets harder wil zetten... Gewoon door blijven oefenen dus!

Nellyrocks
29 september 2009, 12:12
Wat moet je eigenlijk met een geluidsman in die hele kleine kroegjes??

Misschien doet die het geluid?

Ik vind die kleien versterkertjes ook maar onzin. Leuk voor thuis en ze gaan misschien steds beter klinken maar verder dikke plus een voor guitarnijboer

guitarnijboer
29 september 2009, 12:22
@ nellyrocks: ik had mijn berichtje nog even aangepast en zag niet dat je al op geantwoord had. Ik had beter even een andere kunnen maken.

Nellyrocks
29 september 2009, 13:49
@ nellyrocks: ik had mijn berichtje nog even aangepast en zag niet dat je al op geantwoord had. Ik had beter even een andere kunnen maken.

Beetje flauw ook, solly

edje kadetje
29 september 2009, 14:24
plus een dikke 1

te hard voor thuis te zacht voor optredens

andere noemen dat brood noch visch

brood?

de uitdrukking is 'vlees noch vis'.

jacky
29 september 2009, 22:14
brood?

de uitdrukking is 'vlees noch vis'.

yep vleesch noch visch

de strekking snapte je wel ?

qwertyuiop
30 september 2009, 08:13
te hard voor thuis en te zacht voor het podium is absoluut waar. en dat er een beetje een hype is ontstaan rond die kleine amp-jes is ook waar. Maar even nuanceren; het is wel degelijk zo dat een buizenamp die flink opengedraaid wordt errug lekkur klinkt, ook als het maar een klein 5 wattertje is met een 10inch speaker ( 8 inch speaker wordt wel erg klein...). dat kan met mijn 50 wat mesa echt niet; veels te hard op een podium.
als je dus altijd met PA en monitorsysteem speelt, kun je gemakkelijk met zo'n klein ampje spelen; flink opendraaien en de geluidsman heeft er nog steeds geen last van, maar je hebt wel een mooi geluid wat je kunt terughoren over je monitor... voila!

bovendien zijn er andere situaties denkbaar waarin een dergelijk ampje prima dienst kan doen; theater-achtige settings bijvoorbeeld, of andere situaties waarin het niet te hard mag gaan, of een akoestische setting waarin ook een beetje electrisch gitaar gebruikt wordt, kortom toepassingen genoeg.

vlees noch vis is dus een beetje zwaar uitgedrukt....

even
30 september 2009, 17:31
Meen eens. Bruikbaar in sommige situaties en leuk om erbij te hebben vind ik. Nuttig bij opnames of als monitor versterkertje. Ik heb een 10 watt Bogey (of zo iets) transistorversterkertje, en die gebruik ik soms bij optredens als mini-monitor via de line out van mijn mesa 22+. Hij staat dan naast mij Nova system en is niet veel groter maar goed hoorbaar. Ik ga dit ding ook nog eens vervangen door een klein buizenampje. Er komen er steeds meer dus ik wacht nog even af.

Hanzemannetje
3 oktober 2009, 00:46
Ook ik twijfelde aanvankelijk over die Vox 4watter buizenkubus voor thuis. Voor thuis toch een Vox Padvindertje 15R genomen. 100% transistor, kost geen drol, maar op huiskamervolume 'klinkt hij juist weer meer buizen' dan alle buizenversterkers die ik hier verder thuis heb gehad. De Pathfinder is verder volledig ongeschikt voor optreden/oefenruimte, op heel hoog volume trekt die 8inch het niet, maar daarvoor heb ik hem dan ook niet gekocht. Voor optredens vind ik 15 watt buizen het minimum. Voor thuis is dat transistorbakje voor mij echter de beste keuze.

Orbis
3 oktober 2009, 12:08
Ik heb zelf de AC4 gekocht voor thuisgebruik, en ik vind hem geweldig. Op 4 watt gaat hij misschien net wat te hard, te hard in ieder geval als je hem wat overstuurt. Maar de 1 en 1/4 watt standen zijn buitengewoon bruikbaar voor thuis! Juist vanwege die standen heb ik voor de Vox gekozen, in plaats van voor een andere 5 watt buizenbak. Bovendien klinkt hij als een trein. Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat als je er mee optreedt (iets wat ik überhaupt niet doe, dus voor mij ook niet relevant) je toch tekort komt.

humbucker
3 oktober 2009, 12:42
Vraagje, hoe gaat die AC4 om met pedalen? Hetzelfde als een AC15 of AC30, wat dus best "slecht" te noemen is, of heeft Vox het wat dat betreft beter voor elkaar met hun klein ampje?

Orbis
3 oktober 2009, 12:51
Tja, dit is mijn eerste buizenversterker waar ik mijn eerste pedaal bij gekocht heb. Het resultaat klinkt mij in ieder geval niet slecht in de oren, maar het zou zomaar kunnen dat iemand die er kijk op heeft het resultaat vreselijk vindt.

Wat 'gebeurt' er dan als je een pedaal op een ac15 of ac30 aansluit? Als je dat effect beschrijft, kan ik je misschien wel zeggen of ik dat ook heb.