PDA

View Full Version : Nieuwe snaren, nu fretbuzz op D-snaar



Portel
24 september 2009, 14:22
Ik heb laatst mijn snaren vervangen (D'addario phosphor bronze 0.12) en nu heb ik last van een vervelend soort fretbuzz.
Het is een hoge fretbuzz,die klinkt alsof er een stukje uiteinde van een andere snaar op je snaar ligt terwijl je aanslaat, maar er ligt geen andere snaar op.

Als ik de snaar fret, heb ik er geen last van.
Als ik mijn vinger op de snaar, iets achter de nut houdt, heb ik het nog wel.
Ik denk dus dat het ligt aan mijn nut.

Op de andere snaren heb ik er geen last van.
Wat kan dit zijn, en hoe kan ik dit oplossen?

Plant
24 september 2009, 15:42
Zat diezelfde dikte snaren erop? Of juist iets dikkere? Mogelijk staat nu de hals ietsje bol en dat levert dan in de eerste posities fretbuzz op. Halspen afstellen is dan de remedie.

Portel
24 september 2009, 16:54
Ja, dezelfde dikte.
Was vergeten dat te vermelden.

--=HANS=--
24 september 2009, 20:50
Het is misschien een beetje een open deur maar door echt goed van dicht bij te luisteren kun je prima lokaliseren waar op de gitaar de buzz ontstaat en dan is het ook een stuk eenvoudiger om te bepalen wat je er aan zou kunnen doen.
Bij een gelijke dikte snaren en als je niet hebt gerommeld met je brugzadel en topkam dan zou het geen probleem mogen zijn bij een normale aktie. Als je je gitaar extreem laag afgesteld hebt staan dan kan het wel zijn dat door veranderende luchtvochtigheid bijvoorbeeld je net over die kritische grens gaat en net wél fretbuzz krijgt.
In een goede gitaarspeciaalzaak kunnen ze het waarschijnlijk zo voor je verhelpen.

Portel
24 september 2009, 21:42
Het geluid komt in ieder geval van de bovenkant af (nut of headstock)
Nu hoor ik dat er ook fretbuzz is met de noot gefret.

--=HANS=--
24 september 2009, 22:00
Aha, dan zou het wel eens kunnen zijn dat er een deel van je stemmechanieken los zit en mee zingt, heb ik ook wel eens gehad.
Je topkam zal het niet zijn, die wordt door 6 snaren op z`n plek gehouden.

Danieldg
24 september 2009, 22:21
Ik stem voor de stemmechanieken, waarschijnlijk een ringetje dat wat los zit. Gewoon met een beetje superglue (aanbrengen met tandenstoker) fixeren.

Portel
24 september 2009, 22:34
Ok, dat zou kunnen,
Máár... wat zit er dan los?

Waar moet ik superglue op smeren?

Brewskie
24 september 2009, 22:43
De lijm is bedoeld voor het ringetje dat om je stemmechaniek zit. Maar voordat je met lijm aan de slag gaat, zou ik eerst vaststellen of dat het is. Even aftapen met plakkertje, ofzo. Dan kan ie ook niet trillen.

Andere optie om zaken uit te sluiten: ...als je de zadel iets hoger instelt, hoor je het dan ook nog ? Misschien dat ie aanloopt op de tweede fret. Dat kan gebeuren als de snaar net iets dieper komt te liggen in de topkam (the nut), ivm je snaarwisseling. Een druppeltje lijm in de topkam kan dat ook verhelpen.

Brewskie
26 september 2009, 10:09
En, Portel...is je probleem al verholpen ?

Portel
26 september 2009, 12:15
Nee, nog niet.

Ben gister ff langs mijn buurman gegaan en die zegt dat het aan de nut ligt,
Volgens hem moet ik er een heel klein stukje van de snaar eronder onder leggen.

Dat ga ik dan maar eens proberen.
Brewskie, wat bedoel je met zadeltjes hoger instellen?

Brewskie
26 september 2009, 18:05
Brewskie, wat bedoel je met zadeltjes hoger instellen?

Ik bedoel de brug. Daar zitten per snaar van die instel-plaatjes onder, waar de snaar overheen geleid wordt.

http://www.tdpri.com/telephoto/data/517/USA_Telecaster_HH_Bridge2.JPG

Plant
26 september 2009, 18:26
:???: Akoestische gitaar met zulke brugzadels :???:

(Geeft niet hoor, ik dacht ook ooit dat ik op een ander subforum zat met een reaktie en dat leverde ook zo'n antwoord op. :makeup: ).

Maar als je bij een akoestische gitaar een zadel moet verhogen, moet er dus een nieuwe in.

Portel
26 september 2009, 23:11
Ik heb dus een klein stukje van mijn G-snaar afgeknipt (uiteinde) en dat onder mn aanlopende D-snaar gelegd in de nut,

En... het helpt niet

Fern
27 september 2009, 16:14
Hoi,

Het klinkt alsof je topkam is uitgesleten, of dat je snaar bij de brug niet netjes in z'n groefje ligt.
Ga naar een reparateur, die kan het zo verhelpen.

Groet,
Fern

Portel
19 oktober 2009, 20:56
Mijn E, A en D snaar zaten ook verkeerd om de tuners.
Had ik de D-snaar eraf gehaald en goed om de tuner gedaan, dacht dat dat zou helpen.

Zo heb ik een tijdje gespeeld, maar hielp niet.
Laatst besloot ik de E en A snaar ook maar om te draaien, en toen de A-snaar andersom op de tuner zat fretbuzzde mn D-snaar niet meer!

Vreemd, maar... mijn probleem is opgelost! :D

Mathidal
24 oktober 2009, 10:55
:???: Akoestische gitaar met zulke brugzadels :???:

(Geeft niet hoor, ik dacht ook ooit dat ik op een ander subforum zat met een reaktie en dat leverde ook zo'n antwoord op. :makeup: ).

Maar als je bij een akoestische gitaar een zadel moet verhogen, moet er dus een nieuwe in.

Dat is een elektrische. :p

Het eenvoudigste (maar ook het duurste) is gewoon bij de muziekspeciaalzaak gaan. Ik ga binnenkort ook eens lang om dat geknetter uit de output en de fret-buzz op te lossen. :D