PDA

View Full Version : Pete Cornish functie??



PT1989
24 september 2009, 11:21
Ik vroeg me laatst af wat de functie (als het uberhaupt een functie heeft) is van dat alles op het pedalboard afgedekt is zegmaar en alles zo weg gewerkt???? zie pic

http://bradleysound.files.wordpress.com/2007/01/petecornish.jpg

Harry
24 september 2009, 11:51
overzicht misschien? Geen draadjes en kleurtjes, ik vind het wel mooi.

interessander
24 september 2009, 12:18
Zeker mooi, maar je moet wel precies weten wat je wilt natuurlijk.
Wellicht is de behuizing ook wel (spat)waterdicht.

rocker_71
24 september 2009, 12:40
Ziet er wel erg netjes uit. :supercool:
En toch wel de mogelijkheid om te tweaken.

dunnoaname
24 september 2009, 12:46
Inderdaad overzichtelijkheid vermoed ik. Daarnaast zou het kunnen zijn dat de schakelaars meer doen dan 1 effect schakelen, maar bijvoorbeeld meerdere tegelijk of een soort presets.

Cornish zet geloof ik ook na en voor ieder effect een buffer, dat zou ook vrij lomp worden als die allemaal in een aparte behuizing moesten.

Riky
24 september 2009, 18:35
stevig, weing kan op water schade en gewoon schade. Geen kans op los rakende kabel. Over zichtelijk en makkelijker te bedienen.

Meestal wordt zo'n pedalboard alleen gemaakt voor echt proffessionele gitaristen. Die gaan de hele wereld rond en willen graag dat hun spul betrouwbaar is. Wat voor sommige gitaristen ook een factor is, is dat de meeste pedalen zo onherkenbaar zijn.

Brian may laat ook al jaren pedalen planken bouwen door deze man.

Comfortably Daniel
25 september 2009, 09:27
Er zitten inderdaad overal (buizen)buffers tussen.
Er zit een custom voeding in.
Er kunnen Send/returns in zitten.
Het is veilig...oftewel...road-proof/roadie-proof.
Alles is goed afgeschermd tegen RFI e.d.
Het ziet er cool uit :cooler:

Maar vooral....het is van Pete Cornish!

En er hangt een mega prijskaartje aan...voor dat board van die link...hmm...zeg maar een 30.000 tot 40.000Gbp....auw!

peter_heijnen
25 september 2009, 11:03
Er zitten inderdaad overal (buizen)buffers tussen.

Als ik het goed heb begrepen is iedere buffer in het systeem apart afgestemd op de output van het voorgaande pedaal en de input van het volgende pedaal.

Ik zou dan wel eens het verschil willen horen tussen zo'n systeem van Cornish en dezelfde pedalen en voeding zonder die buffers.

Chris Winsemius
25 september 2009, 11:06
Buffers met buizen gebruikt ie af en toe (voor David Gilmour oa.), normaal solid state.

'n Vriend van mij had 'n PC-buffer maar was de 1e/enige die 'm terug heeft gestuurd......

peter_heijnen
25 september 2009, 11:25
Wat was zijn bezwaar (behalve erg duur...)?

E-J
25 september 2009, 11:30
Het toffe van die Pete Cornish buffers is dat elk pedaal 'denkt' dat hij direct is aangesloten op de input van de versterker. Geen enkel effect ondervindt dus eventueel nadeel van een ander effect. En met alle pedal in bypass klinkt je gitaar alsof hij direct in de versterker steekt... heel mooie staaltjes van engineering!

Grappig dat Cornish ook heel duidelijk op zijn site uitlegt waarom hij tegen true bypass is... Cornish is een van de pioneers op het gebied van pedalboards en heel veel bekende artiesten gebruiken boards van hem. O.a. David Gilmour, Brian May, Jimmy Page, Pete Townshend, Lou Reed, Paul McCartney, Iron Maiden.


Buffers met buizen gebruikt ie af en toe (voor David Gilmour oa.), normaal solid state.

'n Vriend van mij had 'n PC-buffer maar was de 1e/enige die 'm terug heeft gestuurd......

Hoe kan dat zo Chris? Wat was de reden dat hij hem terug heeft gestuurd?

Rick trodat
25 september 2009, 14:43
Maar hij is wel godsgruwelijk duur. Heb je die prijzen van de stand alone pedals gezien ?

Is paul Lenders niet een beetje de Nederlandse Pete Cornish?

E-J
25 september 2009, 15:07
Maar hij is wel godsgruwelijk duur. Heb je die prijzen van de stand alone pedals gezien ?

Is paul Lenders niet een beetje de Nederlandse Pete Cornish?

Ik vind ze ook veel te duur. Maar deze pedalen zijn eigenlijk niet ontworpen voor de 'gewone' mens, eerder voor de absolute top, die er honderden keren mee optreden. Ten alle tijden moet zo'n pedaal het blijven doen. Elk pedaal is wel ontworpen omdat een of andere bekende artiest Cornish vroeg zoiets te bouwen. Bijvoorbeeld David Gilmourm hij zocht een op en top betrouwbaar alternatief voor zijn goed klinkende maar steeds maar weer kapot gaande Electro Harmonix Big Muff (wat de P1 en later P2 heeft opgeleverd), een verzijdigere en verbeterde variant van de Colorsound Power Boost (de SS2/SS3). Brian May wilde een betrouwbare Treble Booster (voila de TB83). Etcetera!

Behalve ongelofelijk roadworthy zijn ze qua ruis ongelofelijk stil, ze hebben een zeer aparte EQ/volume/gain regeling (als je bv de gain omhoog of omlaag doet blijft het volume altijd gelijk) en elk pedaal heeft een buffer in zich. Als je zo'n pedaal dus in je keten hebt staan, hoor je gewoon een verschil! Ik heb zelf een aantal keren een Pete Cornish G2 pedaal mogen proberen en de professionaliteit druipt er vanaf. Dat wilt niet zeggen dat ik het geluid nou zo geweldig vond, smaken verschillen altijd natuurlijk. Als ik een artiest was die bij wijze van 200x per jaar optreedt zou ik meteen bij hem aankloppen. Maar als amateurtje heb ik niets bij die man te zoeken :seriousf:

Chris Winsemius
25 september 2009, 15:10
Hoe kan dat zo Chris? Wat was de reden dat hij hem terug heeft gestuurd?

PC zei dat ie stand-alone hetzelfde klonk als 'n kabel.... was dus niet zo ;)

(is ook onmogelijk maar dat terzijde)

Comfortably Daniel
25 september 2009, 17:05
PC zei dat ie stand-alone hetzelfde klonk als 'n kabel.... was dus niet zo ;)

(is ook onmogelijk maar dat terzijde)

hmm...klinkt inderdaad als een vreemde omschrijving :dontgeti:

't Is zeker allemaal top spul van de beste man...maar de prijs is voor een "gewone" gitarist eigenlijk niet te verantwoorden.

ieme
22 oktober 2009, 09:31
Mooi wat er ook op z'n site staat over het werk wat ie voor Queen gemaakt heeft in de jaren 70 en 80. de line driver van brian may was de oplossing voor zn lange kabels!
Mooie fotos staan er ook bij van de verschillende spullen

Dirk_Hendrik
22 oktober 2009, 15:22
hoor je gewoon een verschil! Ik heb zelf een aantal keren een Pete Cornish G2 pedaal mogen proberen en de professionaliteit druipt er vanaf. :seriousf:
..

Help me effe, Hoe dan?
Het is een grote grijze doos met een schakelaar, een lampje, 3 knoppen, een extern batterijvak, 2 jacks en een DC jack. Waar droop die professionaliteit dan van af?

maar anders,
Ik heb een G2 liggen die wél open mocht. En heb wat mooie zaken gezien.. en enkele knap minder professionele.

E-J
22 oktober 2009, 16:38
Ik begrijp de kritiek op Cornish' spullen maar als je iets zoekt wat zeer betrouwbaar is en toevallig een rondtoerende professional bent met genoeg geld... het is gewoon niet bedoeld voor muzikantjes die enkel thuis spelen en zo nu en dan optreden.

Zeg nou zelf, als je...

Led Zeppelin
Pink Floyd
Paul McCartney
Iron Maiden
The Who
Queen
Oasis
Lou Reed
Jeff Beck
The Police
Black Sabbath
etcetera

...in je klantenlijstje hebt staan kun je in feite vragen wat je wilt... de leken met geld kopen het toch wel :seriousf:

Riky
23 oktober 2009, 09:54
daarbij komt dat iedereen uit die lijst bekend staat om hun zeer geliefde gitaargeluid. Is denk ik toch niet volledig toeval.

Rick trodat
23 oktober 2009, 14:43
daarbij komt dat iedereen uit die lijst bekend staat om hun zeer geliefde gitaargeluid. Is denk ik toch niet volledig toeval.

Klopt zeker, maar ik ga zeker niet af op het feit dat ''bekende muzikanten'' klanten zijn. Als ik lees op gilmourish (fantastische site) dat gilmour een Demeter Compulator gebruikt. Dat is een soort van gemodde MXR Dynacomp is voor €98,-. Hij verkoopt het voor jawel 599 GBP dat is € 655,-!!!

Dat vind ik belachelijk. Hij vraagt volgens mij deze prijzen omdat hij juist alleen maar professionals wil hebben en de semi profs niet als klant wilt.

Het is een beetje van''als het duurder is, dan is het beter''. Volgens mij zijn er ook technische mensen op het forum te vinden die voor een paar honderd euro zo een pedalboard kunnen maken voor je. Ik weet niet wat zo'n pedalboard van David Gilmour heeft gekost bij onze vriend Pete. Ik denk tegen de €20.000,-

Dirk_Hendrik
23 oktober 2009, 18:30
Hij kan het vragen omdat hij de reputatie heeft en da's em gegund. Dat betekent dus wel dat je voor een groot gedeelte voor de naam betaalt. Exclusiviteit.

Als je vervolgens vanuit technisch perspectief gaat beoordelen zit Cornish qua constructies op een niveau wat in de jaren 7 al outdated was. Een gemiddeld BYOC pedaal heeft een beter printplaatontwerp en daar ben ik ook al niet kapot van. Verder heeft de G2 een losse buffer die sterke overeenkomsten vertoond met de buffer van een Roland AP2 enaltijd is ingeschakeld, fine, om die buffer voor z'n fuzz (big muff) sectie nogmaals toe te voegen. Dubbele ingangsbuffer dus... :???:

Meer later.