PDA

View Full Version : standby indicator



roggethomas@hotmail.com
24 september 2009, 02:47
hallo

kent er iemand een mogelijkheid om een standby indicatie te verwerken in een amp? heb een beetje zitten zoeken op bestaande schema's maar nergens een amp gevonden met deze indicatie.

Thomas

Puerco
24 september 2009, 06:19
Is heel simpel zelf te doen, als je een dpdt switch gebruikt voor je standby switch dan kun je één kant gebruiken als gewone standby en de andere kant van de switch gebruik je om een lampje te schakelen. De benodigde stroom hiervoor tap je gewoon af van je power lampje.
Groot voordeel heeft het alleen niet, je ziet aan de stand van de knop ook wel in welke stand hij staat maar als je het graag wilt is het een simple klusje.
Zorg wel dat je condensators ontladen zijn want de draad van je standby staat hoge spanning op die er soms lang op kan blijven nadat de amp uit is!!!!!
Heb zelf die draad één keer vastgehad en mag van geluk spreken dat ik hier nog na kan vertellen dat zoiets niet fijn voelt :seriousf:

guitarnijboer
24 september 2009, 10:55
Is heel simpel zelf te doen, als je een dpdt switch gebruikt voor je standby switch dan kun je één kant gebruiken als gewone standby en de andere kant van de switch gebruik je om een lampje te schakelen. De benodigde stroom hiervoor tap je gewoon af van je power lampje.
Groot voordeel heeft het alleen niet, je ziet aan de stand van de knop ook wel in welke stand hij staat maar als je het graag wilt is het een simple klusje.
Zorg wel dat je condensators ontladen zijn want de draad van je standby staat hoge spanning op die er soms lang op kan blijven nadat de amp uit is!!!!!
Heb zelf die draad één keer vastgehad en mag van geluk spreken dat ik hier nog na kan vertellen dat zoiets niet fijn voelt :seriousf:

Op deze manier heeft zo'n lampje inderdaad niets toe te voegen. Anders wordt het als je een lampje zo aansluit dat deze gaat branden als er hoogspanning aanwezig is en deze niet middels een schakelaartje gaat branden, maar dus detecteerd of er wel of geen hoogspanning aanwezig is.
Ik denk dat de TS dit bedoeld. Hoe dit zou kunnen zie je in schema's van bijvoorbeeld peavey...

cluseau
24 september 2009, 11:20
Anders wordt het als je een lampje zo aansluit dat deze gaat branden als er hoogspanning aanwezig is ......

Zo te zien doet Peavy dit ook, ik begrijp eruit dat thomas een lampje wil zien als er GEEN spanning aanwezig is. Bij Peavy gaat ook het lampje branden als er screen spanning staat. Dit moet dus even geinverteerd worden.

@Thomas
Wil je het heel simpel houden is dit misschien een eenvoudige oplossing:

Neem een 47K weerstand en een ledje in serie en soldeer deze over de standby switch. Er blijft dan wel enkele mA door je buizen lopen maar daar zullen ze niet van slijten. Als het goed is loopt er een kleine 10mA bij 400V=. eventueel kun je de weerstand iets verkleinen.

Wil je deze oplossing niet zul je met transistoren moeten gaan schakelen.

Frans.

roggethomas@hotmail.com
24 september 2009, 14:20
ik denk dat ik voor de simpele oplossing ga met de weerstand en het ledje.
bedankt voor de reacties
thomas

guitarnijboer
25 september 2009, 11:39
ik denk dat ik voor de simpele oplossing ga met de weerstand en het ledje.
bedankt voor de reacties
thomas

Ik denk niet dat dit een echt verantwoorde oplossing is, maar wens je natuurlijk veel succes.

Weerstanden hebben naast tollerantie / weerstandwaarde en vermogen ook een maximale spanning die je er overheen mag zetten. Overschrijd je die spanning dan slaat de weestand door. Dit hoeft niet meteen te gebeuren trouwens, maar... Niet voor niets hangen er bij het schema van PEAVEY 2 weerstand van 2 watt in serie aan de hoogspanning die de transistor aansturen. Het is maar dat je het weet.

Daarnaast gaat, voor zover het gaat lukken, het ledje hier branden als de versterker op standby staat en gaat ie uit als de versteker in bedrijf geschakeld wordt.

Plant
25 september 2009, 11:49
Weerstanden hebben naast tollerantie / weerstandwaarde en vermogen ook een maximale spanning die je er overheen mag zetten. Overschrijd je die spanning dan slaat de weestand door. Dit hoeft niet meteen te gebeuren trouwens, maar... Niet voor niets hangen er bij het schema van PEAVEY 2 weerstand van 2 watt in serie aan de hoogspanning die de transistor aansturen. Het is maar dat je het weet.

Dus toch het vermogen :soinnocent:

Als er spanning over een weestand staat loopt er stroom door die weerstand. En het produkt van spanning en stroom is ~tromgeroffel~ vermogen!

Met de formuletjes I = U / R en P = U x I kun je toch makkelijk een weerstandje en te dissiperen vermogen berekenen?

Let er wel op dat zo'n weerstand best aardig warm kan worden, dus zorg dat deze 'vrij' opgesteld is en warmte kwijt kan.

Puerco
25 september 2009, 12:16
Blijft dat lampje zo niet branden nadat de amp is uitgezet??? Er blijft toch spanning op die draad totdat de caps ontladen zijn?

guitarnijboer
25 september 2009, 12:16
Dus toch het vermogen :soinnocent:

Als er spanning over een weestand staat loopt er stroom door die weerstand. En het produkt van spanning en stroom is ~tromgeroffel~ vermogen!

Met de formuletjes I = U / R en P = U x I kun je toch makkelijk een weerstandje en te dissiperen vermogen berekenen?

Let er wel op dat zo'n weerstand best aardig warm kan worden, dus zorg dat deze 'vrij' opgesteld is en warmte kwijt kan.

Nee dus niet aleen vermogen maar..... (trommelgeroffel) de fysieke afmetingen van een weerstand, het gebruike weerstandmateriaal en de opbouw. Natuurlijk hebben weerstanden met een groter vermogen ook grotere fysieke afmetingen, maar dit is dus niet alles zeggend.

Zo gebruikt PEAVEY dus 2 weerstanden van 220K en 2 watt in serie om de transistor aan te sturen. Er loopt dus bij een B+ van 500V maximaal 1,13 mA wat met een totale weerstand van 440K dus neerkomt op een totaal gedissipeerd vermogen van 0,56 watt. Per weerstand is dat dus 0,28Watt wat gedissipeerd moet worden. Waarom dan toch twee weerstanden van 2 watt in serie zetten en niet 2 weerstanden van 0,5 watt? Dit had qua vermogen toch best gekund? Juist!

cluseau
25 september 2009, 12:20
Daarnaast gaat, voor zover het gaat lukken, het ledje hier branden als de versterker op standby staat en gaat ie uit als de versteker in bedrijf geschakeld wordt.

Als ik de openingspost lees wil Thomas een indicatie dat de amp op standby staat. Ik heb dat opgevat als een signaaltje (lampje) om deze toestand aan te geven.

@Thomas, als ik dat verkeerd zie geef dat ff duidelijk aan.

Verder heb je een goed punt met de doorslagspanning en vermogen maar ga er vanuit dat Thomas dat zelf ook inziet en kan berekenen. Zoniet zou ik er helemaal vanaf blijven als ik hem was. Maar stel dat alles tegelijk door zou slaan dan is er nog niets aan de hand. De amp gaat dan simpel niet op standby, thats all.

Frans.

guitarnijboer
25 september 2009, 12:26
De simpelste en veiligste manier om de led met slechts een weerstand aan te sluiten over de st.by switsch is met een VCR (voltage controlled resistor) Zoals vaak ook gebeurd bij de leds die aangeven dat er een zekering defect is.

cluseau
25 september 2009, 12:31
De simpelste en veiligste manier om de led met slechts een weerstand aan te sluiten over de st.by switsch is met een VCR (voltage controlled resistor) Zoals vaak ook gebeurd bij de leds die aangeven dat er een zekering defect is.

Thomas wil het graag simpel houden

Gaan we nog een stapje verder:
Neem een neon lampje, bv uit een goedkope spanningszoeker.

Frans.