PDA

View Full Version : a-barre pullof bijgeluiden



stoppel
23 september 2009, 23:55
beste allen. Heb de "techniek" van een barre met a greep nu een tijdje door en het wisselen naar een e-greep gaat redelijk goed (voor mijn niveau dan ;) )
Ik heb hierover alleen een vraag.
Als ik van a-greep (ringvinger pakt de a ook in een barre) naar e-greep ga dan heb ik nog wel eens "bijgeluiden".
Het is te vergelijken met bijv een pullof (wat het in feite ook is volgens mij).

Gaat dit syndroom na jaren van oefen uiteindelijk weg of is dit een fout in mijn techniek?

Als het het laatste is en jullie snappen wat ik bedoel, wat doe ik dan fout en waar moet ik op letten?

Alvast bedankt weer.

edit: heb overigens een steelstring, weet niet of dat van belang is maar zet het er maar bij.

pimmetje
24 september 2009, 10:05
Twee mogelijkheden:
1) Je laat bij wisselen de open snaren ongewenst helemaal los klinken. Je doet idd een pull-off naar open snaren.

2) Je laat bij wisselen van A-barre naar precies bovenliggende E-barre je wijsvinger staan, waardoor je een pull-off doet naar de fret waarop die wijsvinger ligt.

In beide gevallen geldt eigenlijk dat je je hand bij het wisselen precies zo ver van het fretbord moet optillen dat je de snaren nog dempt. Dan is dat pull-off idee weg.

Een gevaar bij dat dempen is dat je bij het schuiven over de hals extra pieptonen krijgt, omdat je hand dan lichtjes over de snaren schuift. Om dat weg te krijgen (of te verminderen) moet je je vingers dus weer echt van de snaren weg tillen.

Het is dan dus een twee-stappen systeem: voor je gaat wisselen eerst zorgen dat je de snaren (heel kort) hebt gedempt om dat pull-off geluid te voorkomen. Vervolgens de vingers van de snaren wegkrijgen om gepiep bij schuiven te voorkomen.

stoppel
24 september 2009, 14:02
Twee mogelijkheden:
1) Je laat bij wisselen de open snaren ongewenst helemaal los klinken. Je doet idd een pull-off naar open snaren.

2) Je laat bij wisselen van A-barre naar precies bovenliggende E-barre je wijsvinger staan, waardoor je een pull-off doet naar de fret waarop die wijsvinger ligt.

In beide gevallen geldt eigenlijk dat je je hand bij het wisselen precies zo ver van het fretbord moet optillen dat je de snaren nog dempt. Dan is dat pull-off idee weg.

Een gevaar bij dat dempen is dat je bij het schuiven over de hals extra pieptonen krijgt, omdat je hand dan lichtjes over de snaren schuift. Om dat weg te krijgen (of te verminderen) moet je je vingers dus weer echt van de snaren weg tillen.

Het is dan dus een twee-stappen systeem: voor je gaat wisselen eerst zorgen dat je de snaren (heel kort) hebt gedempt om dat pull-off geluid te voorkomen. Vervolgens de vingers van de snaren wegkrijgen om gepiep bij schuiven te voorkomen.

Ik haal mijn wijsvinger bij het wisselen wel van de snaren af. Dus waarschijnlijk is het dan scenario 2.

Pfieuw, dat wordt dan weer heel langzaam wisselen waarbij ik erg goed op het dempen en "wegtillen" moet letten.

Bedankt iig voor je reactie.

Hiro
24 september 2009, 14:36
Bij mij was dat in het begin ook maar na gewoon heel veel doen ontwikkel je meer techniek en gaat alles steeds makkelijker.