PDA

View Full Version : Band beheer



Mathidal
23 september 2009, 23:39
Beste mensen

even een woord geschiedenis over ons bandje:

we zijn in april gevormd, de initiatiefnemer van de groep was onze drummer, die we altijd mini noemen. Hij ging samen met Yannick (gitarist en drummer) een band oprichten en later kwam mijn beste vriend (bassist) er ook bij. Ik besloot om eens mee te gaan en zo rolde ik in de band.
Toen mijn vader zijn tiende bruiloftsverjaardag (hertrouwd) vierde hebben we geprobeerd om hiervoor een optreden te regelen, maar het samenwerken verliep niet optimaal. Niemand had de leiding en uiteindelijk heb ik door wat leiding neming wat kunnen ondernemen, uiteindelijk hebben we maar één nummer goed leren spelen, maar bon.
Optreden ging, zoals verwacht, niet ideaal, tot zelfs slecht, omdat Yannick ervan uit ging dat we het konden, terwijl we het nummer niet eens hebben doorgenomen.

Wegens onbereikbaarheid van Yannick besloten ik, de drummer en de bassist om verder te gaan, maar zonder hem iets te laten weten. Op zelfde manier bestrijden dan maar?

Uiteindelijk ben ik erin geslaagd om de leiding te nemen en ik moet zeggen dat het vrij vlot ging toen. Redelijk objectief en dat merkte je aan ons optreden: vlekkeloos!

Later verontschuldigde Yannick zich en legde uit dat de problemen vooral lagen aan het feit dat zijn ouders aan het scheiden waren (wat wel begrijpelijk is) en hij vroeg wanneer het terug repetitie was.
Rond die tijd had de bassist ook een grunt-zanger gevonden, zodat we er direct twee man bij hebben.

Nu hebben we wel de helft van het repertoire moesten schrappen omdat de zanger bas is en geen tenor, maar goed. Daar valt onze mooie cover-lijst. :p

Die eerste repetitie verliep, zoals verwacht, chaotisch. Drummer bleef andere dingen spelen, Yannick speelde andere dingen en de bassist lette niet op. Gelukkig heb ik een oplossing gevonden voor dit probleem: ik heb twee drumstokken gepakt en als het stil moet zijn tik ik hiermee. Ze reageren er vrij direct op, dus dat is al in orde. Ik heb terug de controle zeg maar. Ze waren zelfs zo afgericht dat ze eens waren gestopt toen ik die stokjes nog maar aanraakte. :D

Nu zijn er enkele kwestie waar we wat problemen mee hebben volgens mij.

1. Het repertoire. We zoeken eenvoudige, maar leuke liedjes in het metalgenre waarin ofwel gegrunt of gescreamd wordt.
2. Eigen nummers: je kunt wel een riff schrijven, maar hoe krijg je de hele band in gang om er ook iets mee te doen? Maar mijn redenering is dat je met een goede riff (goede start) al niet kunt falen. Hoe zorg ik ervoor dat we ook effectief nummers afwerken en iets fijns maken?
3. Hoe voorkom ik en hoe ga ik om met het afgeleid raken van de muzikanten? Want anders wordt het gewoon één zooi.
4. Hints zijn altijd welkom. :hippie:

Ik heb de podia en opnames even van de agenda geschrapt wegens de grote hervormingen.

Ik ga iedereen wel nog wat tijd geven om zich aan te passen aan de band. Wie niet genoeg meewerkt vliegt er uit.
Het is niet mijn bedoeling om beroemd te worden, maar ik zou toch graag hebben dat iedereen mee oefent en we ergens raken, zodat we ook wat optredens kunnen geven en hiermee ervaring kunnen opdoen... :)

Harry
24 september 2009, 11:05
de enige manier om de neuzen dezelfde kant op te krijgen is door met elkaar te praten. Zo te zien hebben jullie allemaal verschillende belangen die niet met elkaar stroken.

pimmetje
24 september 2009, 11:13
Yep praten. Niet per se om deze band zoals hij is op de rails te krijgen/houden, maar meer om te kijken wat jullie allemaal uit een band willen halen. Probeer dat dus ook voor jezelf even duidelijk te krijgen: wat wil jij precies?

Je kan beter doorgaan met 1 of een paar man waarmee je echt dezelfde ambities hebt qua genre, hoeveelheid optredens, manier van oefenen, etc.. Dan heb je een basis om al aan nummers te werken en er mensen bij te zoeken die aansluiten op die ambities... die (ongeveer) dezelfde ambities hebben.
Anders blijf je denk ik een boel energie in een band stoppen die je niet terug gaat krijgen.

Wat cru gezegd: dan blijf je waarschijnlijk zelf gefrustreerd met een aantal gefrustreerde bandleden te lang doormodderen, omdat je nu eenmaal al zo lang doormoddert.

Totdat 1 of 2 't echt voor gezien houden en dan moet je alsnog gaan praten om te kijken welke neuzen welke kant op staan en welke dus wel en niet bij elkaar passen.

Kay-hogenkamp
3 oktober 2009, 16:40
Ik denk ook dat jullie gewoon effe moeten gaan praten,

dingen gaan overleggen en 2x per week gaan repeteren om zo dingen weer op te pakken en podia ervaring weer op gaan doen.

speedmusic
3 oktober 2009, 16:53
Als ik het zo lees bekruipt mij het gevoel dat Quarthon een grote inspirator van je is of zou kunnen zijn, misschien dat het goed is om zijn pad te bewandelen.

Mathidal
3 oktober 2009, 20:57
Wie of wat is Quarthon? :o

speedmusic
4 oktober 2009, 00:39
Quarthon, was het ook zat om met mensen in een band te zitten die er een andere kijk op nahielden wat professionaliteit betreft.
Hij heeft toen besloten om alles in eigen hand te houden en alleen maar een externe kracht te vragen als hij iets aan zijn muziek wilde toevoegen.

Zijn band is één van de grondleggers van de Black Metal:
http://www.metal-archives.com/images/1/8/4/184_logo.gif
www.bathory.nu

budje
4 oktober 2009, 09:25
hahaha ik dacht ff dat je hem heel vreemde adviezen gaf, maar ik haalde twee solo-grootheden uit de metal door elkaar

"Burzum stayed as a solo project until 1993, when Vikernes was arrested for the murder of Euronymous and the burnings of several churches in Norway. " (http://en.wikipedia.org/wiki/Burzum)

Mathidal
28 oktober 2009, 23:33
Even vermelden dat de zanger en de gitarist terug weg zijn, de rust is hersteld en hulp is niet meer nodig dus. xD

Toch bedankt voor de (nuttige?) antwoorden. ;)