PDA

View Full Version : Compressor/EQ



Thoom42
23 september 2009, 20:55
Hallo,

Ik zit er aan te denken een EQ of een compressor te kopen om voor mijn interface te gooien. Ik heb een Tascam US1641 maar ben af en toe nog niet tevreden over het geluid wat binnenkomt, vandaar deze keuze. Ik vraag me het volgende af; zijn er compressors of EQ's die jullie aanraden?

Ten tweede vraag ik me af hoe ik deze dan aansluit op mijn Tascam?

Alvast bedankt!

Jimi Hendrix
23 september 2009, 23:08
ik zou eens googlen op FMR audio.
In elk geval ook te krijgen bij Thomann.
Ik heb hun compressors zelf niet gebruikt, maar ze schijnen een ongelooflijke prijs/kwaliteitverhouding te hebben.

Je sluit die compressor dan aan tussen een (externe?) preamp en de tascam lijningang.

Han S
23 september 2009, 23:18
Ik heb meer dan 20 hardware compressors maar ik neem nooit iets op met compressie. Daarom heb ik er ook zo veel, omdat ik het met de mix eventueel gebruik en dan vaak nog parallel, dus gemengd met het ongecomprimeerde geluid.

Je neemt digitaal op, je kunt dus met de mix nog compressie loslaten in de vorm van een van de vele plugins en dat werkt prima.

EQ is hetzelfde verhaal, kun je ook beter tijdens de mix gebruiken. Ik neem alles op zonder EQ of processing. Vaak ga ik direct na de preamp al naar de recorder, dus via de direct out van het ingangskanaal van de mengtafel direct naar de recorder.

Het geluid maak je met de bron en de juiste microfoon en de plaatsing daarvan. Meteen aan knoppen draaien is meestal de verkeerde weg.

Speeddemon
28 september 2009, 16:17
Han, is het (zeker in het geval van digitale opname) niet aan te raden dan om je compressors als transparante peak-limiters in te stellen?

Daarvoor wilde ik mijn FMR RNC gaan gebruiken, in Real Nice mode, zodat je niks hoort pompen.

skanky
28 september 2009, 16:44
In tegenstelling tot Han neem ik wel regelmatig op met compressie en EQ. Ik begin natuurlijk ook met de plaatsing van de juiste mic ed, maar ik maak ook al een beginnetje met de eq en de compressie. Ik doe dat niet zo drastisch als bij de mixfase maar ik zorg er wel voor dat er al een duidelijke richting is. Ik wil niet alles uitstellen tot het mixen, door het voortijdig maken van keuzes kom ik ook weer op nieuwe ideeen en bevordert het zowel mijn creativiteit als die van de band.

Qua compressie zal ik niet verder gaan dan +/- 3 dB GR, tenzij ik het als een effect gebruik (bv bij drum roommics) en qua eq blijft het ook binnen te perken. Het moet niet zo zijn dat je na de opnames er niets meer mee kan doen.
Maar dit is een kwestie van smaak....ik denk dat het percentage technici die zo werken rond de 50/50 ligt.

@speeddemon: peaklimiters heb je bij opnames echt niet nodig. Als je 24bit opneemt is je dynamic range zo groot dat je beter wat minder hard je AD-converter in kan gaan zodat je geen limiter nodig hebt.

Han S
28 september 2009, 18:47
Ik heb een mengtafel uit de betere klasse, met vier banden parametrische toonregeling met vari Q en ik heb zo'n 20 hardware compressors. Daarom bewaar ik dat voor de mixfase, als je namelijk opneemt met processing en EQ is er geen weg meer terug en zelfs een peperdure mengtafel doet rare dingen met EQ, vlak dat niet uit. Bij de opname houd ik de signaalweg zo kort mogelijk, als de uitgang van de microfoon direct in de recorder zou kunnen zou ik dat doen.

EQ geeft allerlei nare fasefoutjes en uitslingerverschijnselen rond de kantelpunten. Ik houd van een geluid met veel breedte en diepte en het zijn juist al die kleine narigheidjes die dat naar de kloten helpt.

Als je digitaal opneemt heb je prima plugs en is er de undo knop, analoog heb je dat niet en dus houd ik het van het begin af aan zo schoon mogelijk.