PDA

View Full Version : Bandcontesten en aanwezige backline gebruiken



Dribbel_
23 september 2009, 16:46
Het is me nu al vaker opgevallen (en nu weer) dat de organisatie bij bandwedstrijden (bijna) altijd wil dat bands de aanwezige backline gebruiken.

De punten die dan naar voren komen zijn vooral:
1)De ombouwtijd is sneller want er hoeft niks opnieuw neergezet te worden
2)De eerlijkheid tussen de bands is beter want iedereen gebruikt hetzelfde materiaal.

Nouja punt 1 is natuurlijk eigenlijk een beetje nonsens. Vooral bij wat de laatste keren gebeurt dat er een stack aanwezig is en je in feite alleen even je eigen top erop hoeft te zetten en een kabel ompluggen wat vele male sneller is dan het moeten instellen van een vreemde versterker waarvan je eerst weer moet uitvogelen hoe je er een lekker geluid uit krijgt. Er hoeft dan ook helemaal niks aan de microfoonopstelling te veranderen aangezien de speakerkasten gewoon blijven staan.

Punt 2 vind ik natuurlijk al helemaal een beetje raar want je moet toch als band kunnen laten zien wat je op je best kan doen. En je gaat pas lekker spelen als alles goed geregeld is, goed geluid fijne monitoring, wat altijd weer lastiger is dan als je op een vreemde versterker een half brak geluid eruit kan halen. Waardoor je je weer zit te irriteren aan je geluid waardoor dingen fout lopen enz.


Heb het al eens aangekaart maar ze blijven bij die twee punten zonder duidelijke redenering.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee en is er uberhaubt iets aan op te lossen?



Punt is vooral dat ik m'n overdrive uit m'n amp haal en gewoon geen pedaal heb waarmee ik tevreden ben over de drive. En daarnaast reageert een pedaal weer anders op elke versterker waardoor je nog geen zekerheid hebt.

Nu is er weer een punt dat een zaak wel twee stacks heeft staan, zelfs alleen speakerkasten gebruiken mag niet met andere top erop maar e hebben wel weer géén footswitches bij de versterkers waardoor je dus weer over een half complete backline staat te spelen.
Het is eigenlijk gewoon bijna irritant.

DeiDRagonas
23 september 2009, 17:43
Ik doe zoiets eigenlijk nooit, maar die paar keer dat ik aan zo'n bandcontest heb meegedaan had ik een kleine Koch combo mee. Gewoon niet te opvallend gedaan en voordat ze er iets van konden zeggen stond t hele spulletje klaar, gemic-ed en wel. Heb gewoon ff snel de mic verschoven, niets aan de hand. De tweede keer hebben ze t niet eens doorgehad.. Pas na t optreden. Nja.. Je mag vaak maar 25 a 30 minuten spelen, is eigenlijk geen optreden meer te noemen.

interessander
23 september 2009, 17:47
De laatste keer dat ik heb meegedaan aan een wedstrijd hebben we onze eigen backline (enkel de basics, geen versterkers e.d.) beschikbaar gesteld, zo hadden we ook de luxe van een soundcheck en van onze eigen apparatuur.
Ik ga uit principe niet op een andere versterker spelen omdat ik daar mijn geluid niet uit krijg. Dit heb ik namelijk een keer meegemaakt met een Carvin Legacy halfstack en dat beviel me erg slecht.

Michael AE
23 september 2009, 20:10
Ik speel niet als ik niet mijn eigen spullen mag gebruiken.* Heb hier met bandcontests eigenlijk nooit problemen mee gehad. Wat ik altijd deed was mijn amp neerzetten voordat de eerste soundcheck begon en dan andere bands er ook over laten spelen.

*EDIT: Even nuance aanbrengen; dit geldt vooral voor mijn metalband. Vaak genoeg meegemaakt dat ze een Twin Reverb neerzetten en dat je daar dus als metalband een sound uit moet halen. Gaat me wel lukken op zich, maar zo groots als mijn eigen setup klinkt dat gewoon niet. Bovendien speel ik in mijn eentje en is mijn sound dus erg belangrijk. Als ik met een andere band speel maakt het me niet zo veel uit, als de versterker die er staat maar een goed clean geluid heeft.

EuroCinema
23 september 2009, 21:05
Op jazzfestivals speelt vaak iedereen van de openingsact tot de grote hoofdact over dezelfde Fender-amp, geen probleem. Je moet wel weten wat er precies staat (in het contract laten zetten). Voldoet dat niet, probeer dan degene te bereiken die echt zelf die avond de techniek gaat doen. Zijn meestal heel redelijke mensen als het profs zijn. Laat die persoon echter geen mogelijkheid open, dan heb je weer een extra reden om niet mee te doen aan een bandcontest. Beter geen optreden dan een slecht optreden.

Arjan12
23 september 2009, 21:20
Ik heb eens moeten spelen op een of andere school. Vervoer was wat moeilijk met mijn buizenbak, maar er werd me verteld dat er een versterker aanwezig was.

Kom ik daar, blijk ik dus over zoiets te moeten spelen:

http://www.middlesbroughmusic.co.uk/KUSTOM%20AMP.jpg

Fijn.

Na het optreden kreeg ik wel complimenten dat ik zo'n vette sound had :crazyhappy: .

Michael AE
23 september 2009, 22:10
Op jazzfestivals speelt vaak iedereen van de openingsact tot de grote hoofdact over dezelfde Fender-amp, geen probleem. Je moet wel weten wat er precies staat (in het contract laten zetten). Voldoet dat niet, probeer dan degene te bereiken die echt zelf die avond de techniek gaat doen. Zijn meestal heel redelijke mensen als het profs zijn. Laat die persoon echter geen mogelijkheid open, dan heb je weer een extra reden om niet mee te doen aan een bandcontest. Beter geen optreden dan een slecht optreden.

Bij jazzmuziek zijn het instrument en de bespeler ook het belangrijkste voor de sound en is simpel gezegd elke cleane amp wel geschikt. Ik denk dat het met muziek waarbij je een high gain tone nodig hebt, het wel een ander verhaal is.

kenx
23 september 2009, 22:20
Ik heb eens moeten spelen op een of andere school. Vervoer was wat moeilijk met mijn buizenbak, maar er werd me verteld dat er een versterker aanwezig was.

Kom ik daar, blijk ik dus over zoiets te moeten spelen:

http://www.middlesbroughmusic.co.uk/KUSTOM%20AMP.jpg

Fijn.

Na het optreden kreeg ik wel complimenten dat ik zo'n vette sound had :crazyhappy: .

Dat noem ik nu de kunst van het gitaar(spelen). Een goede gitarist, moet misschien mits enkele pedaaltjes, uit ELKE amp een lekkere sound krijgen...

Arjan12
23 september 2009, 22:28
Dat noem ik nu de kunst van het gitaar(spelen). Een goede gitarist, moet misschien mits enkele pedaaltjes, uit ELKE amp een lekkere sound krijgen...

Ik kan er helemaal geen hout van :stop:.

Het zal dus wel aan m'n RAT en de MXR booster gelegen hebben.

edje kadetje
24 september 2009, 13:10
Een poosje terug had ik ook een optreden waar we met twee bands na elkaar zouden spelen. Eerst was het decreet dat we de backline van de zaal moesten gebruiken, en nee er was geen mogelijkheid onze eigen backline mee te nemen.

Een week later kregen we te horen dat we over de backline van onze collegaband moesten spelen. Zij dus wel ...

Een hoop gezeur over geweest maar uiteindelijk kozen we toch voor optreden en niet voor afhaken. Komen we daar aan heeft de drummer een klein setje en bovendien linkshandig. De gitaristen hebben allebei een aardig fender combootje. Dus daar stond ik met m'n gp100 die ik in een power amp wilde gooien.

Zelfs mijn aanbod om direct van m'n gp100 naar de mengtafel te gaan (hoe makkelijk wil je het krijgen) werd afgewezen, het moest via die gemicte combo's.

Nou ja ...
Wij zijn echt helemaal niet professioneel en willen dus ook niet hoog van de toren blazen. We hebben het allemaal maar gedaan. Maar echt een lekker gevoel gaf het niet.

EuroCinema
24 september 2009, 14:28
Bij jazzmuziek zijn het instrument en de bespeler ook het belangrijkste voor de sound en is simpel gezegd elke cleane amp wel geschikt. Ik denk dat het met muziek waarbij je een high gain tone nodig hebt, het wel een ander verhaal is.

Hmm ik heb in mijn jonge jaren wel harde rock gespeeld en ik ben het er deels mee eens - maar in hardere stijlen valt ook wel weer meer op te vangen met een pedaal. De cleansound van een Marshall stack krijg je met geen mogelijkheid jazzy.

lindstrom
29 september 2009, 10:18
Ik gebruik mijn eigen scheurpedaal altijd. ok, verterkers reageren niet allemaal hetzelfde, het is toch altijd een beetje behelpen.
en als je al je eigen gear zou meehebben kom je nog op het punt dat het dan in die "vreemde" ruimte toch altijd anders klinkt.

wees blij dat je je eigen gitaar in je handen hebt, de drummer moet zich namelijk helemaal aanpassen.

ook ik heb vaak lopen klagen en zeiken hoor, maar wie ben je eigenlijk?
uiteindelijk ben jij dat broekie dat zich in die contest eerst maar eens moet bewijzen voordat je wat te wensen hebt lijkt me.

gewoon zorgen dat je een ok pedaaltje hebt, want elke amp kan clean, en gewoon spelen alsof je leven er vanaf hangt. althans dat is waar een juri bij een contest vaak op let, overgave in de muziek en niet eens zozeer de sound.

superken_nl
29 september 2009, 13:57
je kun jezelf beter niet blindstaren op een overdrive die toevallig in je eigen buizenbak zit. Dat maakt je heel onflexibel.... je kunt beter op zoek gaan naar een scheurpedaal dat bij je past, bovendien heb je dan geen gezeik meer met send/return kabels als je er een chorusje of delay in wil gooien.....

Experimenteer vervolgens een keer met de EQ settings van een jcm en een Fender bak, noteer de settings, en je zal 9 van 10 gigs je favoriete sound kunnen benaderen....... ;)

interessander
29 september 2009, 14:13
je kun jezelf beter niet blindstaren op een overdrive die toevallig in je eigen buizenbak zit.

Dat is voor sommige mensen natuurlijk helemaal niet toevallig en juist de reden om net die ene versterker te kopen en niet een pedaaltje over een random cleane versterker te willen gooien.

De eerste keer dat ik over iemand anders zijn versterker speelde betrof het een Sovtek mig 100H, prachtig ding maar dat wist ik toen nog niet, dus heb ik mijn zoom 510 er op aangesloten.

lindstrom
29 september 2009, 14:23
Dat is voor sommige mensen natuurlijk helemaal niet toevallig en juist de reden om net die ene versterker te kopen en niet een pedaaltje over een random cleane versterker te willen gooien.
.

als je de optie NIET hebt om op die buizenbak te spelen is het dus handig om WEL een pedaal te hebben om random aan te kunnen sluiten om iig te kunnen spelen zonder afhankelijk te zijn van kanalen in amps met footswitches etc etc

tidalwave_sideburns
29 september 2009, 16:06
Ik heb in mijn band echt per sé een schakelbare reverb nodig, en die vind je niet op de meeste versterkers. Ik ga echt niet tussen/tijdens de nummers aan de reverbknop zitten draaien, dus vandaar dat ik liever niet op andermans spullen speel. Ook speel ik meer ontspannen en zelfverzekerd als ik op en versterker speel die ik ken. Reden dus om voor elk optreden m'n halfstack mee te sjouwen. Bovendien heb ik nu echt precies de sound die ik zocht, en vind het jammer het ergens anders mee te moeten doen.

Ik heb wel eens toen we nog geen eigen oefenruimte hadden op van die Line6 wandingen gespeeld. Werd je ook niet vrolijk van. Ik wil niet als een snob of zo overkomen, maar ik moet er niet aan denken dat dat op je staat te wachten als je ergens moet spelen.

skanky
29 september 2009, 16:11
Als je PERSE op je eigen spullen wilt spelen moet je gewoon niet aan een bandwedstrijd meedoen. Je weet dat je 9 van de 10 keer op andermans spullen moet spelen.
Als je je toch ingeschreven hebt en je moet toch over andermans spullen spelen moet je niet zeiken, en zeker niet tegen mij als ik toevallig geluidstechnicus ben. Daar word ik altijd heel chagrijnig van, ik verzin de regelementen niet.

ps. mocht je komende vrijdag meedoen aan de bandwedstijd in Cayen Enkhuizen dan weet je in ieder geval wat je niet moet doen...... ;-)

lindstrom
29 september 2009, 16:12
Ik heb in mijn band echt per sé een schakelbare reverb nodig, en die vind je niet op de meeste versterkers. Ik ga echt niet tussen/tijdens de nummers aan de reverbknop zitten draaien, dus vandaar dat ik liever niet op andermans spullen speel. Ook speel ik meer ontspannen en zelfverzekerd als ik op en versterker speel die ik ken. Reden dus om voor elk optreden m'n halfstack mee te sjouwen. Bovendien heb ik nu echt precies de sound die ik zocht, en vind het jammer het ergens anders mee te moeten doen.

Ik heb wel eens toen we nog geen eigen oefenruimte hadden op van die Line6 wandingen gespeeld. Werd je ook niet vrolijk van. Ik wil niet als een snob of zo overkomen, maar ik moet er niet aan denken dat dat op je staat te wachten als je ergens moet spelen.

je hebt ook helemaal gelijk hoor, maar er zijn situaties waar je niet je eigen bak mee kunt nemen.

en je komt vaak echt wanversterkers tegen.

om deze reden probeer ik reverb, scheur etc uit pedalen te halen en niet uit mijn top.

heb om die reden een holy grail (de schakelbare reverb)

kan met mijn pedalen overal uit de voeten. zelfs op kutversterkers, het klinkt dan wel minder, maar ik kan aan de slag.

skanky
29 september 2009, 16:16
je hebt ook helemaal gelijk hoor, maar er zijn situaties waar je niet je eigen bak mee kunt nemen.

en je komt vaak echt wanversterkers tegen.

om deze reden probeer ik reverb, scheur etc uit pedalen te halen en niet uit mijn top.

heb om die reden een holy grail (de schakelbare reverb)

kan met mijn pedalen overal uit de voeten. zelfs op kutversterkers, het klinkt dan wel minder, maar ik kan aan de slag.

precies, jij begrijpt het. Zulke gitaristen zijn altijd erg fijn om mee te werken bij bandwedstrijden. Niet zeuren, gewoon roeien met die riemen die je hebt. De boot staat er al maar de peddels moet je zelf meenemen. :p

lindstrom
29 september 2009, 16:19
precies, jij begrijpt het. Zulke gitaristen zijn altijd erg fijn om mee te werken bij bandwedstrijden. Niet zeuren, gewoon roeien met die riemen die je hebt. De boot staat er al maar de peddels moet je zelf meenemen. :p

juist! en natuurlijk,.. het blijft altijd het fijnste om met je eigen bak te spelen. maar soms kan dat gewoon nou eenmaal niet.

Dribbel_
29 september 2009, 16:21
Het gaat er ook niet zozeer om dat de mensen/jury het verschil in sound horen maar als je zelf niet tevreden bent over je geluid speelt dat toch niet relax en dat komt weer terug in je spel enzz

En ik heb al zo vaak gezocht naar een overdrive pedaal die goed past bij wat ik wil maar ik heb nog nooit iets gevonden wat gewoon goed in de buurt kwam helaas

lindstrom
29 september 2009, 16:27
Het gaat er ook niet zozeer om dat de mensen/jury het verschil in sound horen maar als je zelf niet tevreden bent over je geluid speelt dat toch niet relax en dat komt weer terug in je spel enzz

En ik heb al zo vaak gezocht naar een overdrive pedaal die goed past bij wat ik wil maar ik heb nog nooit iets gevonden wat gewoon goed in de buurt kwam helaas

de emma reezaFRATzitz is naar mijn mening echt overal inzetbaar!

Nellyrocks
29 september 2009, 16:54
Wij spelen altijd op onze eigen spullen en nemen het liefste ook zelf de PA mee. Geen gezeur. Je weet wat er staat en je weet hoe het klinkt.
Dat geldt dan wel voor een coverband natuurlijk. Met mijn eigen werk bandjes hebben we altijd eigen backline neergezet en er altijd over gespeeld. Nooit echt problemen mee gehad. Ook niet met contesten.

lindstrom
29 september 2009, 17:23
Nelly, kom jij uberhaubt wel eens bij jamsessions? of bandcontests?
ze zien je daar aankomen met al je hebben en houden.

als je op een contestavond 5 bandjes hebt die allemaal hun eigen top etc meezeulen dan heb je echt een bende.

Lexvandoef
29 september 2009, 17:27
Nelly, kom jij uberhaubt wel eens bij jamsessions? of bandcontests?
ze zien je daar aankomen met al je hebben en houden.

als je op een contestavond 5 bandjes hebt die allemaal hun eigen top etc meezeulen dan heb je echt een bende.

Als elke gitarist die avond alleen z'n eigen top wil gebruiken is dat toch geen probleem? 3 sec omprikken en je kan gaan.

lindstrom
29 september 2009, 17:36
Als elke gitarist die avond alleen z'n eigen top wil gebruiken is dat toch geen probleem? 3 sec omprikken en je kan gaan.

afhankelijk van de situatie, vaak geen ruimte voor, die dingen staan dan overal en raken kwijt etc met een hoop gezeik van dien.
ook moet je dan met je hebben en houden vaak door het publiek heen lopen. gewoon een drama dus.

EuroCinema
29 september 2009, 22:11
ook moet je dan met je hebben en houden vaak door het publiek heen lopen.
Dat moet toch bij de helft van de zalen sowieso? De keren dat ik na afloop met m'n amp tussen de dronken bezoekers heen moet manoevreren... als je niet uitkijkt staan ze al op het podium te dansen met hun biertje op de hammond! Hoort er allemaal bij he.

Staon
29 september 2009, 22:53
Dat moet toch bij de helft van de zalen sowieso? De keren dat ik na afloop met m'n amp tussen de dronken bezoekers heen moet manoevreren... als je niet uitkijkt staan ze al op het podium te dansen met hun biertje op de hammond! Hoort er allemaal bij he.

Ik dans liever zelf met een biertje in m'n hand op de Hammond. Oh wacht, of maakt dat je asociaal? =D

Rinze
29 september 2009, 23:03
Heb het wel eens meegemaakt bij zo'n wedstrijd, de eerste en meteen laatste keer dat ik aan zoiets meedeed. Kregen we een flyer met de voorwaarden. Er stond een Sessionette 75, daar moesten we het maar mee doen. Yeah, right :stop: Hardcore/metal met zo'n ding, nee dank u. Dus ik bellen, moeilijk moeilijk. Er zou opnieuw gesoundchecked moeten worden, bladiebla.

Na veel gezeik en uitleg van mijn kant mocht ik mijn JCM 800 halfstackje toch mee. Hoop gezeik met backstagepasjes, belangrijk belangrijk en o zo profi. Gaan we spelen, geen tijd voor een soundcheck. Prima. Eerste nummer, ik nog zachtjes. NA het eerste nummer vraag ik gitaar op de monitor:"Sorry, alleen de zang is aangesloten op de monitor". Ok.... Marshall open en knallen.

Moraal: allemaal gezeik om niks en je prikt inderdaad zo even om. Als ze dat al niet willen toestaan dan gaat het ze er in ieder geval niet om dat je goed voor de dag komt met je bandje.

Luke-wannabe
29 september 2009, 23:13
Wij nemen altijd gewoon eigen tops mee. Zeker voor de gitaar. Heb je niet helemaal je eigen sound, maar het komt er in de buurt. Als je rustig vraagt of het kan en zegt dat je echt heel graag je eigen spullen gebruikt lukt dat vaak heus wel.

CowGuitar
30 september 2009, 00:09
Wij vroegen het laatst of we eigen backline mochten gebruiken. Dat mocht en we kregen nog 75 euro toe ook.

lindstrom
30 september 2009, 10:32
Heb het wel eens meegemaakt bij zo'n wedstrijd, de eerste en meteen laatste keer dat ik aan zoiets meedeed. Kregen we een flyer met de voorwaarden. Er stond een Sessionette 75, daar moesten we het maar mee doen. Yeah, right :stop: Hardcore/metal met zo'n ding, nee dank u. Dus ik bellen, moeilijk moeilijk. Er zou opnieuw gesoundchecked moeten worden, bladiebla.

Na veel gezeik en uitleg van mijn kant mocht ik mijn JCM 800 halfstackje toch mee. Hoop gezeik met backstagepasjes, belangrijk belangrijk en o zo profi. Gaan we spelen, geen tijd voor een soundcheck. Prima. Eerste nummer, ik nog zachtjes. NA het eerste nummer vraag ik gitaar op de monitor:"Sorry, alleen de zang is aangesloten op de monitor". Ok.... Marshall open en knallen.

Moraal: allemaal gezeik om niks en je prikt inderdaad zo even om. Als ze dat al niet willen toestaan dan gaat het ze er in ieder geval niet om dat je goed voor de dag komt met je bandje.


En die mensen daar maar denken "weer zo'n kereltje"

heb zelf ook eens een avondje georganiseerd, het is echt bizar met wat voor eisen/voorwaarden sommige gitaristen kwamen.

edje kadetje
30 september 2009, 10:52
En die mensen daar maar denken "weer zo'n kereltje"

heb zelf ook eens een avondje georganiseerd, het is echt bizar met wat voor eisen/voorwaarden sommige gitaristen kwamen.

vertel, vertel, we willen alles weten!

(spreek uit als Bert Visser)

lindstrom
30 september 2009, 11:08
vertel, vertel, we willen alles weten!

(spreek uit als Bert Visser)


Was een avond met 6 bandjes, kreeg telefoontjes met wensen als:

"is er podiumruimte voor een fullstack"

"ik wil graag stereo spelen, ik moet dus een half uur opbouwtijd hebben voor mijn setup"

en de meest bizarre:

"kun je niet 2 bandjes afzeggen dat wij langer de tijd hebben want onze opbouwtijd is zo lang"


dit terwijl het in een relatief klein kroegje was en duidelijk bij de inschrijving was vermeld dat er 2 buizenamps aanwezig waren waarover gespeeld diende te worden.

Komop, kom gewoon met je gitaar en een pedaaltje en doe je ding en ga niet lopen zeiken, ga dan elders optreden als je zo goed denkt te zijn.

*edit* oja, er kwam er ook een aanlopen met zijn eigen "versterker" hij had zijn fender frontman meet van 20 watt ofzo terwijl er een marshall DSL en een fender twin op het podium stonden om te gebruiken *edit*

edje kadetje
30 september 2009, 11:36
Was een avond met 6 bandjes, kreeg telefoontjes met wensen als:

"is er podiumruimte voor een fullstack"

"ik wil graag stereo spelen, ik moet dus een half uur opbouwtijd hebben voor mijn setup"

en de meest bizarre:

"kun je niet 2 bandjes afzeggen dat wij langer de tijd hebben want onze opbouwtijd is zo lang"


dit terwijl het in een relatief klein kroegje was en duidelijk bij de inschrijving was vermeld dat er 2 buizenamps aanwezig waren waarover gespeeld diende te worden.

Komop, kom gewoon met je gitaar en een pedaaltje en doe je ding en ga niet lopen zeiken, ga dan elders optreden als je zo goed denkt te zijn.

*edit* oja, er kwam er ook een aanlopen met zijn eigen "versterker" hij had zijn fender frontman meet van 20 watt ofzo terwijl er een marshall DSL en een fender twin op het podium stonden om te gebruiken *edit*


De eerste kun je nog opvatten als een vraag, en vragen staat vrij. Die tweede is nog grappig en naïef, die derde hilarisch.

En inderdaad, als je meedoet aan een bandcontest moet je wat inschikken.
En het laatste voorbeeld, heb ik ook al eens meegemaakt: stonden er fraaie marshall half stacks, wilde iemand op z'n piepkleine combootje spelen.
(het omgekeerde heb ik ook al eens meegemaakt. Stonden er een aantal metalbands geprogrammeerd, stond er een aardig fender-combootje. Heb ik als een speer een marshall 4x12 gehaald thuis, iedereen daarover laten spelen met eigen heads.)

By the way, kun je iets vinden van de kwestie direct inprikken in mengtafel? Dus, er staan twee buizenbakken, maar ik heb het verzoek of ik met m'n modeller direct naar het mengpaneel kan. Redelijk verzoek, of onmogelijk?

lindstrom
30 september 2009, 11:54
By the way, kun je iets vinden van de kwestie direct inprikken in mengtafel? Dus, er staan twee buizenbakken, maar ik heb het verzoek of ik met m'n modeller direct naar het mengpaneel kan. Redelijk verzoek, of onmogelijk?

moet geen probleem zijn, mijn voorkeur zou het niet hebben als gitarist maar als iemand dat wil, er is altijd wel een kanaaltje vrij in de PA. no problem.

Rinze
30 september 2009, 12:03
En die mensen daar maar denken "weer zo'n kereltje"



Helemaal niet, altijd keurig overlegd en geen enkel probleem.

Alleen bij die contest mensen die met de hakken in het zand gingen, grotendeels ook nog mensen die er helemaal niet rechtstreeks mee te maken hadden. En dan bleek tijdens het optreden ook nog dat ze zelf hun zaakjes niet voor elkaar hadden. Nou, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Ik kom daar al voor de kat zijn kut spelen, ben altijd heel coöperatief, dan moet je niet gaan lopen kutten over iets wat helemaal geen probleem is, ALS iedereen tenminste weet wat ie doet en zijn werk goed doet. O ja, zowel onze band als ene paar andere waren al redelijk bekend en bij alle bands bestond het zelfde beeld, namelijk dat de organisatie er een zootje van maakte. Bands met toeteraars mochten wel soundchecken maar heavy bands mochten geen stackje meenemen en moesten dan zonder soundcheck over een absoluut ongeschikt prutding spelen. Come on, dan wordt het je onmogelijk gemaakt om optimaal te presteren en er wordt met twee maten gemeten.

Dat ombouwen is zo gebeurd, dus wat is het probleem? Onze drummer sloeg die drumstellen waar dan iedereen over moest spelen ook altijd uit het lood, alles zakte in en liep weg. Prutzooi. Komt de performance niet ten goede hoor.

Anyway, na die ene keer heb ik sowieso besloten om nooit meer aan een contest mee te doen. Waarom niet? Omdat muziek ten eerste geen wedstrijd is. Ten tweede blijft het appels met peren vergelijken. En ten derde bleek die keer van tevoren al bekend te zijn welke band ging winnen. Contests zijn imo meestal niet bepaald in het belang van de bands.

Wat niet wegneemt dat anderen zelf maar moeten weten wat ze doen.

lindstrom
30 september 2009, 12:18
Anyway, na die ene keer heb ik sowieso besloten om nooit meer aan een contest mee te doen. Waarom niet? Omdat muziek ten eerste geen wedstrijd is. Ten tweede blijft het appels met peren vergelijken. En ten derde bleek die keer van tevoren al bekend te zijn welke band ging winnen. Contests zijn imo meestal niet bepaald in het belang van de bands.


Dat komt me zooo bekend voor. en ben het totaal met je eens dat muziek geen wedstrijd is. echter is het wel een leuke manier van een avond vullen en jong talent die nog geen avondvullend programma hebben een kans te geven.

en wat je zegt, meestal is de winnaar al vooraf bekend.

EuroCinema
30 september 2009, 12:29
Ja echt schandalig af en toe. Ik ken ook iemand in zo'n jury. Die wordt daar gepresenteerd als de grote platenbaas, en de jonge bands zijn in de zevende hemel als hij positief is. In werkelijkheid is-ie bij mijn weten de baas van zijn eigen beheer-label waarop-ie alleen zijn eigen muziekjes uitbrengt. :sssh:

lindstrom
30 september 2009, 12:32
Ja echt schandalig af en toe. Ik ken ook iemand in zo'n jury. Die wordt daar gepresenteerd als de grote platenbaas, en de jonge bands zijn in de zevende hemel als hij positief is. In werkelijkheid is-ie bij mijn weten de baas van zijn eigen beheer-label waarop-ie alleen zijn eigen muziekjes uitbrengt. :sssh:

en waarschijnlijk zijn "eigen" bandje ook laten spelen en laten winnen. dit staat natuurlijk goed in de media, "bandje X wint prijs"

dit riekt een beetje naar geforceerde marketing, coöperatieve kartelvorming?

superken_nl
30 september 2009, 13:12
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dribbel_
En ik heb al zo vaak gezocht naar een overdrive pedaal die goed past bij wat ik wil maar ik heb nog nooit iets gevonden wat gewoon goed in de buurt kwam helaas



de emma reezaFRATzitz is naar mijn mening echt overal inzetbaar!

Inderdaad!!!! reezaFRATzitz is in de high gain range onverslaanbaar :ok:

EuroCinema
30 september 2009, 14:24
en waarschijnlijk zijn "eigen" bandje ook laten spelen en laten winnen. dit staat natuurlijk goed in de media, "bandje X wint prijs"
dit riekt een beetje naar geforceerde marketing, coöperatieve kartelvorming?
Dat in dit geval dan weer niet. Sowieso, ik weet dat sommige mensen hier goede ervaringen hebben met bandcontests, maar zelfs als je wint is het in mijn ervaring een beetje een waste of time. Kijk maar eens hoe weinig grote prijs van Nederland-winnaars ergens gekomen zijn. En dat is dan de grootste in z'n soort.

Dribbel_
4 oktober 2009, 19:39
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dribbel_
En ik heb al zo vaak gezocht naar een overdrive pedaal die goed past bij wat ik wil maar ik heb nog nooit iets gevonden wat gewoon goed in de buurt kwam helaas




Inderdaad!!!! reezaFRATzitz is in de high gain range onverslaanbaar :ok:

En als ik nou totaal niet opzoek ben naar high gain :ok::seriousf:

tidalwave_sideburns
5 oktober 2009, 10:13
Op zich is zo'n bandcontest best leuk, een extra element, hoewel volgens mij er so wie so wel iets van wedijver speelt onder bandjes die op een normale avond het podium delen .

Wat de backline betreft, voor recht-toe-recht-aan geluid met niet al teveel variatie (motorhead, ac/dc etc) kun je met veel versterkers prima uit de voeten. Ik moet in mijn band helaas wel kunnen switchen tussen supersurf naar een flinke brok drive, vandaar dat ik liever niet afhankelijk ben van de mogelijkheden op geleende versterkers. Pedalen aanschaffen hiervoor is ook echt geen optie (geen centjes en gebruik het toch sporadisch tot nooit).

Is trouwens een laptop met Amplitube/Guitar Rig geen optie voor dit soort gelegenheden? Kan je van te voren je presets instellen. Zo'n midi switch tussen presets is ook wel te regelen.

lindstrom
5 oktober 2009, 10:48
En als ik nou totaal niet opzoek ben naar high gain :ok::seriousf:

t-rex mudhoney - fulltone OCD ?

superken_nl
5 oktober 2009, 11:49
t-rex mudhoney - fulltone OCD ?

of een Guv'nor MK1

lindstrom
5 oktober 2009, 12:09
of een Guv'nor MK1


of een fulltone GT500 (heb je er gelijk een booster bij)

jonesd
5 oktober 2009, 12:39
En als ik nou totaal niet opzoek ben naar high gain :ok::seriousf:

Dan wil het toeval dat de Reezafratzitz ook low gain erg sterk is...

Arvoitus
9 oktober 2009, 18:02
Voor wie er geinteresseerd is om aan te melden voor een Open Podium in Noord-brabant: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2170066#post2170066
Ik ben zelf een gitarist, dus ja, er komt fatsoenlijke apparatuur te staan en het zal goed geregeld worden ;)

Meer info: www.ojcderoos.nl

casper innosence
12 oktober 2009, 23:21
Wij nemen altijd gewoon eigen tops mee. Zeker voor de gitaar. Heb je niet helemaal je eigen sound, maar het komt er in de buurt. Als je rustig vraagt of het kan en zegt dat je echt heel graag je eigen spullen gebruikt lukt dat vaak heus wel.

Zo ging het bij ons ook altijd, minimaal eigentops (snare/bekkens/pedal voor de drummert) mee, en ik was zelf zo'n zeikerd die ook perse (mede door ooit problemen door op de kast van n ander te spelen) zn eigen kast neer wil zetten. Noooooit problemen mee gehad. Overigens, iedereen mag op zo'n avond mijn kast gebruiken.

Overigens ist in de punk/hc wereld geheel normaal om backline (basic) te delen, en ieder gewoon eigen tops mee nemen, 20 minuten ombouwen tussen 2 bands is in de regel genoeg.

Ook op de zeldzame bandcontests die wij gespeeld hebben, heb ik altijd op mn eigen spul kunnen spelen. Gewoon rustig vragen, en er is n hoop mogelijk. Overigens, bandcontests, tja niet mijn ding, t komt vaak toch neer op appels met peren vergelijken en dus smaak van de jury.. (ben ooit jurylid geweest van n finale van n contest, noooooooooit weer...)

tidalwave_sideburns
14 oktober 2009, 10:12
Zo ging het bij ons ook altijd, minimaal eigentops (snare/bekkens/pedal voor de drummert) mee, en ik was zelf zo'n zeikerd die ook perse (mede door ooit problemen door op de kast van n ander te spelen) zn eigen kast neer wil zetten. Noooooit problemen mee gehad. Overigens, iedereen mag op zo'n avond mijn kast gebruiken.

Overigens ist in de punk/hc wereld geheel normaal om backline (basic) te delen, en ieder gewoon eigen tops mee nemen, 20 minuten ombouwen tussen 2 bands is in de regel genoeg.



Zo gaat dat bij ons dus ook. Van te voren bellen we even rond, wie heeft wat, wie neemt wat mee, en zo komen we er altijd heel snel uit. Ik neem aan dat dat voor die bandcontests ook wel zou werken, dat competitie-element lijkt me niet zo dominant dat anderen niet bijv je pro kast etc mogen gebruiken. (microfoons & gitaren liever niet)

DeiDRagonas
14 oktober 2009, 15:14
...dat competitie-element lijkt me niet zo dominant dat anderen niet bijv je pro kast etc mogen gebruiken...

Grappig.. Heb vroeger veel metal gespeeld. Mijn ervaring is dat in de metal scene daar vaak idd helemaal niet zo lastig over wordt gedaan.

Tot mijn verbazing echter gunnen hedendaagse pop-, rock- en vooral coverbandjes elkaar het licht niet in de ogen. Als je een gitaarkabeltje vergeten bent, ben je focked, want no way krijg je die van een eventuele andere band! Erg jammer...

Dribbel_
14 oktober 2009, 19:12
Grappig.. Heb vroeger veel metal gespeeld. Mijn ervaring is dat in de metal scene daar vaak idd helemaal niet zo lastig over wordt gedaan.

Tot mijn verbazing echter gunnen hedendaagse pop-, rock- en vooral coverbandjes elkaar het licht niet in de ogen. Als je een gitaarkabeltje vergeten bent, ben je focked, want no way krijg je die van een eventuele andere band! Erg jammer...


Ja inderdaad, normaal spelen we meer met punk bands en dat gaat eignelijk altijd goed gezellig enz. De laatste keer moesten we "een niet nader te noemen" cover/dans band spelen. Aangezien er een basversterker aanwezig zou zijn en we niet genoeg ruimte in de auto hadden hadden we alleen twee gitaarversterkers meegenomen.

Nouja we moeten spelen dus eenmaal aan de beurt, blijkt dat die basversterker van daar kapot is. Dus wij vragen of we die versterker van die andere band konden gebruiken maar dat mocht absoluut niet en was geen beweging in te krijgen. Wilden zij maar dat wij weer zouden afbreken dat zij zouden opbouwen spelen, en dat ondertussen de organisatie maar ergens een andere versterker moest regelen en dat we daarna dan nog wel ff wat mochten spelen als er tijd was na hun :') Zo fucking belachelijk kansloos heb ik een band nog nooit meegemaakt, en constant opgescheppen hoeveel cd's ze wel niet verkochten. Zelfden zo'n arrogant stelletje kwallen meegemaakt :dontgeti:

Mitch
14 oktober 2009, 23:59
En zo ken ik er ook wel één van een onvoorzichtige eikel uit een punkbandje die zo vriendelijk was de van een pobandje geleende basversterker zo hard te zetten dat -ie de speaker aan gort hielp zonder daar enige verantwoording voor te nemen. Groepen discrimineren... er is niets makkelijkers.
Ik snap het verder wel hoor. Een erg grote, professionele coverband hebben we ook wel erg weinig samenwerking van gehad toen we het podium moesten delen (nou ja, we mochten het restantje van een supergroot podium) en van een landelijk bekende provinciaalse eigen werk band een soortgelijk verhaal. Lel van een podium maar de andere band moet maar genoegen nemen met wat we er van over laten. Dat terwijl het met een heel klein beetje moeite totaal anders had gekund. En dan zo professioneel zijn om superlaat aan de soundcheck te beginnen en er veel te lang over doen, dat dan weer wel :seriousf:

Wedstrijdjes zijn gewoon irritant en al helemaal als je je eigen setup niet neer kan zetten. Gewoon niet aan beginnen dus :D

EuroCinema
15 oktober 2009, 13:35
Ik moet wel zeggen dat vergeleken met pop/rock de onderlinge omgang tussen jazz-/funkbands voor mij nog steeds een zeer aangename ervaring is. Vroeger zoveel mensen in kleedkamers en oefencentra gezien die dachten dat ze de nieuwe Mick Jagger waren! Cover of niet-cover maakt volgens mij niks uit, wel is een groot verschil of je samen in een klein liefhebberswereldje zit versus de pop/rock mainstream. Volgens mij zijn de hardcore/punk, rockabilly etc scenes ook best gezellig, net als ons jazz/funkwereldje. Wij zijn allang blij als we anderen ontmoeten die ook naar Lou Donaldson luisteren! Misschien helpt het qua ego's ook dat niemand die ons soort muziek verwacht er beroemd mee te worden. Terwijl sommige rockers bij de Grote Prijs van Kutkachelveen denken dat ze volgend jaar in de ArenA staan. En zich daar nu vast naar gedragen, met hun halve vriendenkring als roadies :seriousf:

Fistfunk
15 oktober 2009, 19:05
Nouja.. dit is natuurlijk ook weer alles over een kam scheren...
Ik speel toevallig in zo'n pop/rock band die het toch best aardig doet en als het ff meezit het over een tijdje nog stukken beter doet.

Wat ik tot nu toe aan andere bands (ook bekende, bijv. Valerius, Boris, Bertolf) aan arrogantie heb meegemaakt is echt 0%. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat het er onderling niet zo aan toe gaat, maar volgens mij worden hier de uitzonderingen weer als regel gezien en daarmee de rest ook meteen afgedaan als een stelletje arrogante klootzakken.

En ik heb trouwens ook liever niet dat iemand anders over mijn versterker speelt. Dat ding is net helemaal nagekeken en kost een aardige duit, net als de rest van ons instrumentaria, dus als een band vraagt of ze onze backline kunnen lenen is het antwoord ook "nee".

Als er nu zoiets gebeurt als vergeten kabels, kapotte versterkers/gitaren of wat dan ook, ben ik ook de eerste die zijn spullen uitleent, maar in eerste instantie gewoon niet.

Ik vind dat trouwens ook helemaal niet raar. Als je in een band speelt mag je best je spullen op orde hebben en zorgen dat alles vervoerd wordt e.d. Lijkt me niet meer dan normaal....

edit: Ik merk wel dat er weer van het topic weg wordt gedwaald. Ik doe in ieder geval niet meer aan bandwedstrijden mee. En wat de wedstrijden betreft waar ik aan mee heb gedaan gold voor mij eigenlijk: Je moet roeien met de riemen die je hebt. Ik heb het nooit een probleem gevonden om over aanwezige (gehuurde, goedkope) backline te spelen. Komt misschien ook weer omdat alles wat ik in principe nodig heb een lekker helder clean geluid is en mijn pedaaltjes de rest doen.

DeiDRagonas
15 oktober 2009, 19:22
Wat ik tot nu toe aan andere bands (ook bekende, bijv. Valerius, Boris, Bertolf) aan arrogantie heb meegemaakt is echt 0%. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat het er onderling niet zo aan toe gaat, maar volgens mij worden hier de uitzonderingen weer als regel gezien en daarmee de rest ook meteen afgedaan als een stelletje arrogante klootzakken.

En ik heb trouwens ook liever niet dat iemand anders over mijn versterker speelt. Dat ding is net helemaal nagekeken en kost een aardige duit, net als de rest van ons instrumentaria, dus als een band vraagt of ze onze backline kunnen lenen is het antwoord ook "nee".

De meest arrogante zijn juist de amateurtjes dacht ik juist.

Maar je hebt in principe wel gelijk.. Als je gewoon zorgt dat je je spul op orde hebt is er niks aan de hand, bij ons ook nooit problemen. Dat je je amp niet wil laten gebruiken is toch wel maf vind ik. Of dat ding nu drie of vijf uurtjes aan staat maakt niks uit. Ik leen graag mn amps uit, hoor ik ze ook eens zoals t publiek.

D.

EuroCinema
16 oktober 2009, 14:04
Terwijl sommige rockers bij de Grote Prijs van Kutkachelveen denken....


Nouja.. dit is natuurlijk ook weer alles over een kam scheren...


:roll:

(+10tekens)

Fistfunk
16 oktober 2009, 14:21
Dat was ook niet per se een reactie op jouw post EuroCinema :)

En van die amp: Als ik een band ken en er al eens mee heb gespeeld vind ik het ook prima, maar mijn eerste antwoord is gewoon in eerste instantie nee. De meeste voorprogramma's zijn lokale bands waar ik nog nooit van heb gehoord en als het eerste wat ik bij aankomst van ze hoor is: "ik zou je pedalboard daar niet laten liggen, daar gaat geheid bier overheen", ben ik blij dat ze hun eigen versterker mee hebben genomen.

Mijn eigen amp mag dan ook nog een paar metertjes naar achteren (misschien een goeie tip voor de mensen die geen ruimte krijgen als voorprogramma zijnde ;))

Arvoitus
2 november 2009, 20:41
Ok, stel je voor. Wat zou de ideale setup zijn voor een avond met 6/7 bands, rekening houden met een change-over van maximaal 20 minuten?

PA, monitors, di's en mic's zijn allemaal al top geregeld.

Stellingen:
- Drumkit door een band laten meenemen, want huurspullen zijn meestal niet "je van het" ... toch?
- Snare/bekkens/basspedal door band zelf laten meenemen, of niet nodig?
- Twee fatsoenlijke 2x12 of 4x12 voor de gitaar
- Versterkerhead voor zorgen, of dit weer door bands laten meenemen?
- Basversterker met DI.

Verder nog tips voor een zo soepel mogelijke avond?

pupanus1
3 november 2009, 11:04
Mweh ik heb echt niks met die mensen die perse hun eigen soundje willen hebben. Ik ga het podium op om lekker te rocken om het naar mijn zin te hebben en het publiek te vermaken. Ik heb echt over crap ass backlines gespeeld waarbij het geluid echt verre van optimaal was, maar toch ging het publiek helemaal los. Daarna kwam een metalband die eerst 20 minuten hun sound gingen staan inregelen om vervolgens te spelen met een heerlijk strak geluid. Toch ging het publiek niet zo los als bij ons optreden met kut geluid.

Nu spelen wij alleen eigen nummers en heb ik nog nooit covers gespeeld met een band, maar als je muziek gewoon tof is en je podium presentatie leuk en energiek dan krijg je het publiek veel enthousiaster dan dat je ze jouw sound voorschotelt. Voordeel van niet covers spelen is dat mensen geen bepaalde verwachting hebben en vergelijkings materiaal

Misschien komt het ook dat ik totaal niet onzeker ben als ik op het podium sta en ook niet onzeker wordt als het geluid niet optimaal is.

Het enige wat ik wel echt kut vind is dat als de podium monitoren niet goed zijn waardoor ik de rest van de band niet hoor etc. Dat stoort me dan wel weer enormmmm. En als je als een malle staat te seinen dat de bas omhoog moet voor je er niks gebeurt.

schwalbe
6 november 2009, 12:23
Ok, stel je voor. Wat zou de ideale setup zijn voor een avond met 6/7 bands, rekening houden met een change-over van maximaal 20 minuten?

PA, monitors, di's en mic's zijn allemaal al top geregeld.

Stellingen:
- Drumkit door een band laten meenemen, want huurspullen zijn meestal niet "je van het" ... toch?
- Snare/bekkens/basspedal door band zelf laten meenemen, of niet nodig?
- Twee fatsoenlijke 2x12 of 4x12 voor de gitaar
- Versterkerhead voor zorgen, of dit weer door bands laten meenemen?
- Basversterker met DI.

Verder nog tips voor een zo soepel mogelijke avond?


- Zorg voor een ervaren geluidstechnicus. Liefst met nog een hulpje die er ook wat van begrijpt. Worden de bandwisseltijden veel korter van.
- Drumkit kan je wel huren. De meeste ombouwtijd zit in het op-en af bouwen van de drumkit, dus deze laten staan scheelt echt veel. Let er wel op dat de vellen een beetje vers zijn of vraag om reservevellen. Een ervaren drummer van te voren de tuning laten checken is ook geen slecht idee.
- bekkens en kickpedaal door bands laten meenemen: dit zijn echte slijtdelen die drummers meestal ook niet aan anderen uitlenen.
- Gitaarversterkers hebben meestal een vrij uniek geluid, dus zelf mee laten brengen is het beste. Voor een speakerkast zorgen is geen slecht idee, dat kan voor bands net het veschil maken of ze met gewoon vervoer kunnen komen of een busje moeten regelen.
- basversterker kun je zeker huren, maar zorg voor een fikse. minimaal 250 watt, liever nog 500. En uiteraard met genoeg speakeroppervlak: 4x10 of 2x15. 1x15 is al krap aan. DI-out is leuk, maar een losse DI of een mic voor de speaker (of zelfs allebei) gaat ook prima.

B_2_the_a
7 november 2009, 14:21
Mocht ik nog live spelen, ik speel alleen over mijn eigen spul, heb het niet voor niets gekocht!

Overigens gaat het met schuiven voor bandjes ook zo, altijd mijn eigen fx rack en het liefste mijn eigen tafel (of dezelfde)...
Je investeerd niet voor niets in die spullen, je leert er mee werken, je leert er sound mee te maken, etc..

Han S
7 november 2009, 14:25
basversterker kun je zeker huren, maar zorg voor een fikse. minimaal 250 watt, liever nog 500. En uiteraard met genoeg speakeroppervlak: 4x10 of 2x15. 1x15 is al krap aan. DI-out is leuk, maar een losse DI of een mic voor de speaker (of zelfs allebei) gaat ook prima.

Beetje over de top lijkt me, een 100 watt amp met een 15 inch speaker als de RCF 544 geeft je al 122dB aan lawaai en als je dat te zacht vindt is er iets ernstig mis.

schwalbe
7 november 2009, 20:07
Beetje over de top lijkt me, een 100 watt amp met een 15 inch speaker als de RCF 544 geeft je al 122dB aan lawaai en als je dat te zacht vindt is er iets ernstig mis.

De eerste basversterker met een dergelijke kwaliteitsspeaker moet ik nog tegenkomen.
Meestal zitten er speakers in die een stuk minder efficient zijn, hoewel de gepubliceerde data het tegendeel beweren.

Arvoitus
7 november 2009, 20:11
- Zorg voor een ervaren geluidstechnicus. Liefst met nog een hulpje die er ook wat van begrijpt. Worden de bandwisseltijden veel korter van.
- Drumkit kan je wel huren. De meeste ombouwtijd zit in het op-en af bouwen van de drumkit, dus deze laten staan scheelt echt veel. Let er wel op dat de vellen een beetje vers zijn of vraag om reservevellen. Een ervaren drummer van te voren de tuning laten checken is ook geen slecht idee.
- bekkens en kickpedaal door bands laten meenemen: dit zijn echte slijtdelen die drummers meestal ook niet aan anderen uitlenen.
- Gitaarversterkers hebben meestal een vrij uniek geluid, dus zelf mee laten brengen is het beste. Voor een speakerkast zorgen is geen slecht idee, dat kan voor bands net het veschil maken of ze met gewoon vervoer kunnen komen of een busje moeten regelen.
- basversterker kun je zeker huren, maar zorg voor een fikse. minimaal 250 watt, liever nog 500. En uiteraard met genoeg speakeroppervlak: 4x10 of 2x15. 1x15 is al krap aan. DI-out is leuk, maar een losse DI of een mic voor de speaker (of zelfs allebei) gaat ook prima.
* Ik doe de monitors en ben daar ervaren mee. Ofja, aan een auxknopje draaien is niet moeilijk, maar het communiceren met de bands gaat me ook vrij goed af ;) De geluidstechnici is bekend met de apparatuur.
* Drumstel laten we zeker staan. Ik zit alleen nog te twijfelen of we die door een van de bands laten meenemen.
* Bekkens en kickpedals laten we inderdaad zelf meenemen.
* Ik zet er een marshall 4x12 neer en eventueel een JMP2203 die bands mogen gebruiken. Tops mogen ze zelf meenemen (zou ik zelf ook het fijnste vinden).
* We gebruiken altijd een DI + Mic voor de bas. We hebben een podium van 6x4x0,5 met een drumriser, leuke 4x10 dan?

Dude
30 november 2009, 21:06
Beetje over de top lijkt me, een 100 watt amp met een 15 inch speaker als de RCF 544 geeft je al 122dB aan lawaai en als je dat te zacht vindt is er iets ernstig mis.

toch ben ik niet zo blij als de bassist van mijn band met een 100watt 1x15 combootje aan komt zetten hoor... en met mij veel andere muzikanten denk ik ?

DeiDRagonas
30 november 2009, 21:28
toch ben ik niet zo blij als de bassist van mijn band met een 100watt 1x15 combootje aan komt zetten hoor... en met mij veel andere muzikanten denk ik ?


Ligt dat misschien aan de muziekstijl die je speelt? Wij kunnen het makkelijk af met een bascombootje van 100watt. Zelfs red ik t live ook prima met een 15 watt gitaarcombo (Fender BJ).

D.

pol
7 december 2009, 14:33
die gedeelde backlines is precies een Nederlands verschijnsel, ik heb dat hier bij ons nooit meegemaakt dat iemand er problemen mee had dat we op onze eigen versterkers en drumstel spelen.

da's wel op voorhand afgesproken, ik laat altijd duidelijk merken dat we niet op andere cabs of drumstellen spelen, je kan toch ook moeilijk alle drummers dwingen om min of meer dezelfde bezetting aan te houden, zeker bij metal met al die toms en cymbalen. is allemaal wel anders. Mag je ook al geen bands programmeren met linkshandige drummers wat dan moet toch alles volledig omgebouwd worden.

en die argumenten dat te moeilijk is, is gewoon gemakzucht, alsof de p.a. man niet even achter zijn tafel uitkan om wat mics te verzetten ? daar wordt die toch voor betaald.

Arvoitus
7 december 2009, 14:52
die gedeelde backlines is precies een Nederlands verschijnsel, ik heb dat hier bij ons nooit meegemaakt dat iemand er problemen mee had dat we op onze eigen versterkers en drumstel spelen.

da's wel op voorhand afgesproken, ik laat altijd duidelijk merken dat we niet op andere cabs of drumstellen spelen, je kan toch ook moeilijk alle drummers dwingen om min of meer dezelfde bezetting aan te houden, zeker bij metal met al die toms en cymbalen. is allemaal wel anders. Mag je ook al geen bands programmeren met linkshandige drummers wat dan moet toch alles volledig omgebouwd worden.

en die argumenten dat te moeilijk is, is gewoon gemakzucht, alsof de p.a. man niet even achter zijn tafel uitkan om wat mics te verzetten ? daar wordt die toch voor betaald.
Een drumstel is gewoon een groot ding, en neemt veel tijd om die om te wisselen. Als je een bandcontest hebt met 6 bands, dan scheelt het gewoon 6x10/15 minuten. En dat komt ongeveer neer op 1 uur of 1,5 uur per avond.

Daarnaast moet je ook nog eens plaats hebben om al die drumkitjes neer te zetten.

skanky
7 december 2009, 15:04
en die argumenten dat te moeilijk is, is gewoon gemakzucht, alsof de p.a. man niet even achter zijn tafel uitkan om wat mics te verzetten ? daar wordt die toch voor betaald.

Een geluidstechnicus EQ'd de drums naar het geluid van het drumstel. Elk drumstel klinkt anders en is anders gestemd. Als elke band een eigen drumstel meeneemt moet ie elke keer alle EQ/Gate/Compressor-instellingen aanpassen. Tegen de tijd dat ie daarmee klaar is is de band alweer klaar met spelen en dan moeten de bas/gitaar/zang ook nog. Een drumstel is gewoon veel meer werk om goed te laten klinken dan bv een bas of een gitaar.

Ook is het niet zo maar wat mic's verplaatsen, vooral bij de snare is dat nogal een nauwkeurig werkje, een inch verplaatsen is al een wereld van verschil qua geluid.

Dit gaat dus wel wat verder dan gemakzucht. Ik ben als geluidstechnicus bij bandwissels altijd op het podium te vinden om te communiceren en om elke keer de microfoons weer goed te zetten en dergelijke.

Geluidstechnici mogen in het algemeen dan wel lui zijn, maar daar hebben we hele goede redenen voor, en gemakzucht is daar GEEN van.

pol
7 december 2009, 16:23
moet je zowiezo niet bijregelen als er een andere drummer speelt ? dat maakt toch ook al heel veel verschil qua klank hoe die drummer speelt ?

skanky
7 december 2009, 17:16
moet je zowiezo niet bijregelen als er een andere drummer speelt ? dat maakt toch ook al heel veel verschil qua klank hoe die drummer speelt ?

Tuurlijk, maar lang niet zoveel als een ander drumstel en je hebt ook nog de zang gitaar bas toetsen die je bij moet stellen.

Fistfunk
7 december 2009, 20:46
Net even met de tech gebeld die donderdag het geluid gaat doen.
Er staat daar een backline en voor ons is het teveel gezeur en geregeld om eigen spullen mee te nemen, dus we gebruiken gewoon die hele backline.
Geen soundcheck nodig (wordt al door andere bands gedaan).
Dus daar aankomen, lekker pilsje pakken, line-check en spelen maar.
Gaat helemaal in orde komen. Als ik geen gelijk heb post ik het hier ;)

El Capitain
8 december 2009, 01:23
Een geluidstechnicus EQ'd de drums naar het geluid van het drumstel. Elk drumstel klinkt anders en is anders gestemd. Als elke band een eigen drumstel meeneemt moet ie elke keer alle EQ/Gate/Compressor-instellingen aanpassen.

Ze moeten ook gewoon niet zoveel gaten en compressen... ;)

skanky
8 december 2009, 07:39
Ze moeten ook gewoon niet zoveel gaten en compressen... ;)

Dat ligt aan de muziekstijl en de kwaliteit van de drummer. ;-)

Luke-wannabe
19 december 2009, 00:30
Tuurlijk, maar lang niet zoveel als een ander drumstel en je hebt ook nog de zang gitaar bas toetsen die je bij moet stellen.
Niemand die moeite met deze opmerking heeft?

DeiDRagonas
19 december 2009, 10:35
Niemand die moeite met deze opmerking heeft?

Nee, niet echt.........

:lp:

keenoncoolstuff
19 december 2009, 11:42
Niemand die moeite met deze opmerking heeft?

Ook niet...

Daar komt nog eens bij dat de gemiddelde drummer 2x zo lang bezig is met het opbouwen van zijn kit, dan dat de gitarist nodig heeft om zijn stack en pedalen op het podium te sjouwen. En dan heb je het nog niet over het afbreken van de kit die er bij de vorige band stond...
En dán moeten inderdaad ook nog even alle microfoons weer geplaatst worden. En hup, zijn we 20 minuten tot een half uur verder.
Niet voor niets worden op festivals verrijdbare drumrisers gebruikt, zodat de opbouw en het mic'en backstage gedaan kunnen worden, terwijl de voorgaande act speelt.


Rob.

Luke-wannabe
21 december 2009, 11:56
Ja okey, met die opmerking van het ombouwen etc heb ik ook geen probleem.
Het gaat me er meer om dat als er een andere drummer speelt dat er misschien nog wel meer klankverschil in zit dan tussen 2 verschillende gitaristen. Ik verbaas me er altijd over hoe veel verschil er tussen zit bij drummers.

keenoncoolstuff
21 december 2009, 12:02
Het gaat me er meer om dat als er een andere drummer speelt dat er misschien nog wel meer klankverschil in zit dan tussen 2 verschillende gitaristen. Ik verbaas me er altijd over hoe veel verschil er tussen zit bij drummers.
Het gaat -naar mijn mening- bij het mixen er niet om door middel van EQing en gebruik van compressoren en gates van alles een soort eenheidsworst te maken. Als na de soundcheck van band 1 de kit via de PA net zo klinkt zoals ie ook in het echt klinkt, dan hoef je bij band 2 aan de EQ dus eigenlijk weinig meer te doen. Hoogstens de dynamics (gates en compressoren) bijstellen aan de speelstijl van de andere drummert.

Groet, Rob.