PDA

View Full Version : Adaptor vraagje



robert-gitarist
23 september 2009, 14:54
Hallo allemaal,

Ik heb een kort vraagje over een adaptor.
Ik heb een Boss DS-2 Turbo Distortion gekocht. Daar kreeg ik een orginele Boss adaptor bij. Het betreft een Boss AC12V adaptor. Nu heeft een standaard Boss pedaal DC 9V nodig. Kan ik met die adaptor ook standaard Boss pedaaltjes voeden? Eventueel in combinatie met een Daisy Chain met een aantal pedalen?
De vorige eigenaar mailde mij dat dit prima werkte bij hem maargoed, ik ben echt een leek op gebied van stroom, DC, AC, etc :seriousf: daarom vraag ik het hier even nog eens voor alle zekerheid voor dat ik de boel aan sluit en niks het meer doet ;)

Alvast bedankt ;)

Plant
23 september 2009, 16:03
Ik lees op de BOSS site bij de spec's dat je pedaaltje op 9V DC werkt en daarbij 12mA trekt. Gelijkspanning dus.

Op die 12V AC (wisselspanning) adapter gaat je pedaaltje het niet doen. Hard brommen, dat wel.

Gewoon een standaard DC adaptertje van 9 V gebruiken. De meest simpele levert al genoeg stroom. Let alleen wel op de polariteit bij het stekkertje. Het symbooltje met + en - moet overeenkomen.

HaroldA
23 september 2009, 16:07
Boss pedalen van voor '97 hebben een ACA adapter die onbelast ~12 volt leveren maar zodra ze belast worden zakt dat tot 9 volt.

Later is men bij Boss gestabiliseerde voedingen gaan gebruiken (PSA) en die leveren een strakke 9v.

Oude Boss pedalen hebben de ACA adapter nodig, tenzij je ze laat modden. Een alternatief is het via een daisy chain aansluiten van het pedaaltje op andere PSA pedalen, dan vervalt die restrictie.

Als je een voeding hebt met geïsoleerde uitgangen moet je die op 12v zetten om een ACA pedaaltje te voedden.


Hier is overigens al veel over geschreven op dit forum.

robert-gitarist
23 september 2009, 16:23
Heren,

Bedankt voor de antwoorden :)
Het ging mij er alleen om of het zou werken, nee is dus het antwoord, dat is duidelijk ;)
Over het ACA verhaal etc, dat wist ik al. Z'n beetje dehelft van mijn Boss collectie draaid op ACA maar goed, ik heb geen ACA adaptor maar maak gebruik van een Daisy Chain.
Ik heb zat DC adaptors liggen zoals de Boss PSA, dat is ook dus niet het probleem maar was benieuwd het het ook ging met een 12V adaptor van Boss aangezien ik die er los bij kreeg. Ik heb nu dus een Boss 12VAC adaptor waar ik geen fluit mee kan :D ;) (geen van mijn pedalen die ik bezit vragen om 12V AC). Dus vandaar!

Harold, ik weet dat er veel over is geschreven. Ik heb de search al gebruikt maar daar kwam ik niet uit. Ik kreeg tig topic's met tig pagina's. Weinig tijd op moment om die door te lezen. Een nieuw topic is dan een stuk makkelijker, sneller en ook makkelijk voor anderen om snel hier iets weten over te komen :makeup: :)

Henri H
24 september 2009, 10:06
Hey Robert, kap d'r toch 's mee met die pedalen-manie. ;)

On topic: Vertelde de verkoper dat hij met die AC adapter de DS-2 voedde en ook de rest van z'n BOSS pedalen?
Vreemd hoor, DC staat voor Deternating Current (gelijkspanning), AC voor Alternating Current (wisselspanning).
De meeste 9V pedaaltjes hebben 9V DC nodig, maar dat wist je wel.

robert-gitarist
24 september 2009, 17:57
Hey Robert, kap d'r toch 's mee met die pedalen-manie. ;)

On topic: Vertelde de verkoper dat hij met die AC adapter de DS-2 voedde en ook de rest van z'n BOSS pedalen?
Vreemd hoor, DC staat voor Deternating Current (gelijkspanning), AC voor Alternating Current (wisselspanning).
De meeste 9V pedaaltjes hebben 9V DC nodig, maar dat wist je wel.

Haha neuh joh, ik verzamel die Boss pedalen ;) :D

Maare ja ik mailde hem welke adaptor erbij zit, en dit kreeg ik terug:

"het is een orginele bij de ds behorende boss adapter. het type mail ik je mogen".

En het volgende mailtje vertelde hij dat het om een Boss BRA adaptor gaat. Ik dacht toen nog van oh, zal wel PSA zijn, type foutje ofzo :soinnocent::seriousf:
Nja maakt ook niet uit. 12volt komt misschien ooit eens van pas nog ;)

Henri H
24 september 2009, 18:48
Ik denk dat ik begrijp waar de verwarring vandaan komt:

Even de specs van de BOSS-site:
Power Supply DC 9 V: Dry Battery 9 V type, AC Adaptor

Het is nl. wel degelijk een AC adapter (kap d'r 's mee met adaptor te typen! Da's Engels ;)), maar dat slaat dan op 230 V AC vermoed ik.
Dat ding zet dus 230 V AC om naar 12 V DC vermoed ik, als je dan het verhaal van Harold erbij neemt zou het wellicht kunnen kloppen allemaal.

Morphine
25 september 2009, 15:28
Hey Robert, kap d'r toch 's mee met die pedalen-manie. ;)

On topic: Vertelde de verkoper dat hij met die AC adapter de DS-2 voedde en ook de rest van z'n BOSS pedalen?
Vreemd hoor, DC staat voor Deternating Current (gelijkspanning), AC voor Alternating Current (wisselspanning).
De meeste 9V pedaaltjes hebben 9V DC nodig, maar dat wist je wel.
Dc staat dus voor direct current

zo'n grove fout kon ik gewoon niet laten staan

Henri H
25 september 2009, 15:38
Blijkbaar heb je gelijk. :chicken:
Ik heb het volgens mij op school geleerd als "deternating", maar ik zal wel niet goed opgelet hebben. :seriousf: