PDA

View Full Version : Adaptor vraagje



robert-gitarist
23 september 2009, 14:54
Hallo allemaal,

Ik heb een kort vraagje over een adaptor.
Ik heb een Boss DS-2 Turbo Distortion gekocht. Daar kreeg ik een orginele Boss adaptor bij. Het betreft een Boss AC12V adaptor. Nu heeft een standaard Boss pedaal DC 9V nodig. Kan ik met die adaptor ook standaard Boss pedaaltjes voeden? Eventueel in combinatie met een Daisy Chain met een aantal pedalen?
De vorige eigenaar mailde mij dat dit prima werkte bij hem maargoed, ik ben echt een leek op gebied van stroom, DC, AC, etc :seriousf: daarom vraag ik het hier even nog eens voor alle zekerheid voor dat ik de boel aan sluit en niks het meer doet ;)

Alvast bedankt ;)

Plant
23 september 2009, 16:03
Ik lees op de BOSS site bij de spec's dat je pedaaltje op 9V DC werkt en daarbij 12mA trekt. Gelijkspanning dus.

Op die 12V AC (wisselspanning) adapter gaat je pedaaltje het niet doen. Hard brommen, dat wel.

Gewoon een standaard DC adaptertje van 9 V gebruiken. De meest simpele levert al genoeg stroom. Let alleen wel op de polariteit bij het stekkertje. Het symbooltje met + en - moet overeenkomen.

HaroldA
23 september 2009, 16:07
Boss pedalen van voor '97 hebben een ACA adapter die onbelast ~12 volt leveren maar zodra ze belast worden zakt dat tot 9 volt.

Later is men bij Boss gestabiliseerde voedingen gaan gebruiken (PSA) en die leveren een strakke 9v.

Oude Boss pedalen hebben de ACA adapter nodig, tenzij je ze laat modden. Een alternatief is het via een daisy chain aansluiten van het pedaaltje op andere PSA pedalen, dan vervalt die restrictie.

Als je een voeding hebt met geïsoleerde uitgangen moet je die op 12v zetten om een ACA pedaaltje te voedden.


Hier is overigens al veel over geschreven op dit forum.

robert-gitarist
23 september 2009, 16:23
Heren,

Bedankt voor de antwoorden :)
Het ging mij er alleen om of het zou werken, nee is dus het antwoord, dat is duidelijk ;)