PDA

View Full Version : meer bas = minder felle attack?



telecastermaster
3 april 2003, 17:22
Flamenco gitaren hebben een zeer felle attack en bijna geen bas. Kan iemand bevestigen (of ontkennen) of er een verband tussen bestaand? Het lijkt mij nl. dat lage tonen veel meer energie vergen en meer tijd kosten om te vormen, en dus meer tijd nodig hebben om aan te zwellen. Right?

Aragorn
3 april 2003, 21:29
Op 2003-04-03 17:22, schreef telecastermaster:
Flamenco gitaren hebben een zeer felle attack en bijna geen bas. Kan iemand bevestigen (of ontkennen) of er een verband tussen bestaand? Het lijkt mij nl. dat lage tonen veel meer energie vergen en meer tijd kosten om te vormen, en dus meer tijd nodig hebben om aan te zwellen. Right?


Een lage frequentie zorgt vor een lage toon (itt een hoge toon = een hoge frequentie) Qua "energie" kost het niets meer dan een hoge noot; ook de tijd om een noot te vormen is gelijk voor zowel lage als hoge tonen (anders zou een hoge toon je oor eerder moeten berijken als een lage toon wat bijv in een gesprek erg hinderlijk zou zijn)

Misschien is het wat anders?

SchaapOpJeHoofd
4 april 2003, 10:46
Je theorie klinkt interessant, maar wellicht kan je ook denken aan minder hoog=minder felle attack.
Een gitaar die veel schelle, scherpe geluiden kan produceren (zoals een telecaster) en dan bedoel ik natuuurlijk geen piepende feedback, wordt volgens mij over het algemeen feller beschouwd dan een gitaar zoals een Les Paul die volgens velen warmer en ronder klinkt.