PDA

View Full Version : bouw 3x12 cabinet



Magical
23 september 2009, 09:23
Beste mensen,

ik had geacht om een 3x12 te bouwen, ik heb alles hier wel gelezen maar er is volgens mij geen 3x12 gebouwd.
Mmm, dat zal zijn reden wel hebben maar ik ken hem niet!

Mijn vraag, kan je door bv. 2 speakers 8 ohm in serie te schakelen, en daaroverheen een 16 ohm speaker parralel te zetten een totaal van 8 ohm mono krijgen.

In theorie zou het volgens mij moeten kunnen maar zijn er nog andere zaken waar je rekening mee moet houden.

ik wilde dit cabinet onder mijn mesa combo gaan gebruiken zodat ik uiteindelijk een 4x12 heb.

Ik zie de reactie's graag tegemoet.
Alvast bedankt

nico verduin
23 september 2009, 09:33
Je rekenwerk klopt. Wel moet je rekening houden met de belasting per speaker. Je gaat een 16 ohm speaker parallel schakelen met 2 8 ohm in serie. Dat betekent dat de helft van het vermogen over die 16 ohm speaker gaat. De andere helft wordt verdeeld over de 2 8 ohm speakers. Dus je totale vermogen van de kast wordt:

P_tot = 0.5 (16 ohm) + 2 x 0.25 (8 ohm). Je mag dus niet klakkeloos het vermogen van alle speakers optellen

Remork1970
23 september 2009, 10:10
Wat is er tegen om drie 16 Ohmsspeakers parallel aan te sluiten?
Dan wordt de totaalimpedantie 5,3 Ohms, slechts een kleine mismatch dus t.o.v. 4 Ohms.
Doen ze bij 3x10" baskasten ook (o.a. Epifani)

caliban
23 september 2009, 10:20
Wat is er tegen om drie 16 Ohmsspeakers parallel aan te sluiten?
Dan wordt de totaalimpedantie 5,3 Ohms, slechts een kleine mismatch dus t.o.v. 4 Ohms.


Dat moet perfect gaan, in principe ook met een 8 ohm uitgang.

arcane
23 september 2009, 10:26
Beste mensen,

ik had geacht om een 3x12 te bouwen, ik heb alles hier wel gelezen maar er is volgens mij geen 3x12 gebouwd.
Mmm, dat zal zijn reden wel hebben maar ik ken hem niet!

Mijn vraag, kan je door bv. 2 speakers 8 ohm in serie te schakelen, en daaroverheen een 16 ohm speaker parralel te zetten een totaal van 8 ohm mono krijgen.

In theorie zou het volgens mij moeten kunnen maar zijn er nog andere zaken waar je rekening mee moet houden.

ik wilde dit cabinet onder mijn mesa combo gaan gebruiken zodat ik uiteindelijk een 4x12 heb.

Ik zie de reactie's graag tegemoet.
Alvast bedankt


Wat is eigenlijk de reden dat je voor een 3*12 wilt gaan en niet voor een 4*12?

een 4*12 zou het een en ander qua impedantie makkelijker maken.

interessander
23 september 2009, 10:31
De enige 3x12 die ik ken is van Laboga, maar daar is de derde speaker bewust anders en ik denk dat deze in een afzonderlijke compartiment zit.

http://www.labogaamps.com/english/312.html

bert k
23 september 2009, 10:56
ik wilde dit cabinet onder mijn mesa combo gaan gebruiken zodat ik uiteindelijk een 4x12 heb.

TS wil wel voor 4 x 12 gaan, zie quote. Dus die speaker moet ook mee in de berekeningen.

Magical
23 september 2009, 11:18
allereerst bedankt voor de reactie's.

In mijn combo zit een EV speaker van 8 ohm op een uitgang van 8 ohm.
In de beschrijving staat wanneer je er een cabinet (van 8 ohm mono) bij aan wilt hangen, de 2 uitgangen van 4 ohm moet gbruiken.

Dus wanneer ik de EV gewoon in de 4 ohm uitgang druk, en er een cabinet van (3x12 8 ohm) bij knutsel deze in de andere uitgang van 4 ohm prik, moet het verhaal weer kloppen.

Dan heb ik uiteindelijk "verkapt" welliswaar een 4x12.
Ik zag dat het nooit gedaan was, daarom vroeg ik me af of dit bewust was ja of nee. Misschien omdat het technisch niet zou kunnen of omdat er andere zaken meespelen die ik niet zie..

Misschien verduidelijkt dit het verhaal enigsinds.

nico verduin
23 september 2009, 11:32
Vergeet niet dat er een rendementsverschil is tussen speakers. Als er verschil is tussens de speakers, heb je grote kans dat de speaker(s) met het hoogste rendement gaa(t/n) domineren. Dat hoeft overigens geen bezwaar te zijn, maar de kans is wel groot. Ik neem tenminste aan dat je niet nog een 3-tal EV's gaat nemen... En een roadie inhuren ter bescherming van je rug:seriousf::seriousf::seriousf:

Magical
23 september 2009, 12:04
Nee Nico, geen 3 EV speakers, ik zat te denken aan 2x celestion V30 van 8 ohm en 1...van 16 ohm met een iets andere sound. maar daar ben ik nog niet uit.

De combo weegt al een ton... daarom wilde ik ook geen 4x12 maken die wegen ook zwaar, daarom dacht ik aan een 3x12 maar ik ben nog niet echt overtuigd dat het kan.
Het zou jammer zijn als er iets kapot gaat...

nico verduin
23 september 2009, 12:38
Nee Nico, geen 3 EV speakers, ik zat te denken aan 2x celestion V30 van 8 ohm en 1...van 16 ohm met een iets andere sound. maar daar ben ik nog niet uit.

De combo weegt al een ton... daarom wilde ik ook geen 4x12 maken die wegen ook zwaar, daarom dacht ik aan een 3x12 maar ik ben nog niet echt overtuigd dat het kan.
Het zou jammer zijn als er iets kapot gaat...Er gaat niets kapot. Je berekening was juist. Het vermogen wordt 2 x die van de 16 ohm (dus 2 x 60W = 120W). Dat wordt dan weer gedeeld met de EV. Dus daar zul je geen problemen mee ondervinden. Tenzij je met een bak werkt van meer dan 240W. Zwaar wordt ie evengoed wel hoor. en 3 x 12 of 4 x 12 zal hooguit een kilo of 6-7 lichter worden. (V30 weegt 4.7 kg)

Magical
23 september 2009, 13:24
helemaal top,

Nou dan gaan we eens zien dat we aan de gang komen, zal toch wel weer een paar weken duren voordat het klaar is. Nu eerst maar een tekening maken...

peter_heijnen
23 september 2009, 17:15
Apart idee 3x12, en ondanks dat ikzelf vroeger ook niet vies was van een experimentje vind ik dit toch een raar idee. Ik betwijfel daarbij ook vooral de echte meerwaarde van die derde speaker in de 3x12 tov een 2x12. Maar mss wordt het juist helemaal super en lach jij je straks helemaal gek.....