PDA

View Full Version : Voer voor Gibson-experts



staartmans
3 april 2003, 16:39
Halla allemaal,

Maak er aub geen eindeloze discussie van waarom een Gibson te duur is maar geef je me goede voor- en tegenargumenten:

LP Standard versus LP Classic: naar jullie ervaring de kwaliteitsverschillen in body, hardware, afwerking, gewicht etc. NIET DE KLANK!

Ik heb het verhaal gehoord dat een Classic een budgetversie van de Standard is maar vind dat moeilijk te geloven.

Laat de lijst met specificaties achterwege want die ken ik al. Graag je mening op basis van ervaring.

Thanx & Greetz, Martino!

BLOK182
3 april 2003, 17:35
Ben ook RETEBENIEUWD hoe het nu zit, aangezien ze allebei "gelijk" lijken terwijl er toch een aardig prijsverschil in zit.

PeArLjAm
3 april 2003, 17:46
Volgens mij zit er niet zoveel verschil in , misschien een ander nekprofiel, andere inlays in ieder geval. de classic heeft humbuckers die meer output hebben dan de hums in de standard, en de standard heeft een flametop die de classic niet heeft. Volgens mij is ie daarom wat duurder (400 euro ofzo? )

BLOK182
3 april 2003, 17:52
Nou, die flametop, volgens mij heeft niet elke standard een flametop. En de Classic en de Standard zijn ook alletwee in Ebony (zwart)te krijgen, en toch zit er een flink prijsverschil tussen.

Bluppie
3 april 2003, 18:05
heb ff wat gezocht

body standard heeft carved maple AA top en de classic een gewone carved maple top
andere neck idd
en andere brug, standard heeft een tune o matic/stopbar en classic abr/stopbar
oh en de inlays, standard heeft pearl en classic niet

ik heb het geld niet maar als ik zou moeten kiezen tussen standard en classic zou ik zelf voor de classic gaan, omdat die een veel aggresievere toon heeft dan die standard door die andere humbuckert

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bluppie op 2003-04-03 18:12 ]</font>

FragDaddy
3 april 2003, 19:18
deze vraag kan ik wel even beantwoorden denk ik.

in 2002 is er een grote modelwijziging geweest van de gibson les paul standard. toen werd de gitaar leverbaar met twee verschillende nek-profielen (de '60 slimneck en de '50 fatneck) en kreeg de standaard een AA flametop. ook veranderde er nog wat dingetjes, maar dit zijn de duidelijkste.

voor 2002 had de standard altijd een dikke nek. voor de mensen die een gitaar wilde met een dunne nek was er de gibson les paul classis. deze heeft dus de dunne ('60) nek, ander (hetere) elementen zonder kapjes en vaak die groene inlay. de kwaliteit van de gitaren is gelijk. er is dus geen sprake van budget oid. het is gewoon een kwestie van wat je fijner vindt spelen.

de classic wordt nogsteeds gemaakt en is goedkoper dan de 2002 standard omdat de standard duurder is geworden. de nieuwe standard heeft namelijk een flametop en burstbucker elementen (low output). dit had de ouwe standard niet.

suc6 met je keuze. mijn advies: speel overal op en kijk vooral welke nek je prettiger vindt.

Ohzoso
3 april 2003, 19:19
Haai Bluppie,
de Classic heeft ceramic HB`s nl de
496R &amp; 500T, dit in tegenstelling tot de Standard welke de 490R &amp; 498T heeft.De ceramic HB`s hebben idd meer bite.

P
3 april 2003, 21:27
De standards van 2003 hebben volgens mij SD humbuckers en geen gibsons.

FragDaddy
4 april 2003, 10:28
P> dat is niet correct hoor. die burstbucker pickups komen gewoon van gibson en niet van Seymour Duncan.

zijn trouwens heel fijne pickups als je van het originele PAF geluid houdt

staartmans
4 april 2003, 11:14
OK, dat is allemaal duidelijk, thanx. Ik heb al verschillende sites en boeken gecheckt maaruh... wie speelt er op een Classic? Ik heb zelf een Standard en 2 Customs dus die ken ik redelijk.
Waarom een Classic: ik wil meer bite, meer agressie in een LP zonder direct naar EMG's of andere actieve PU's te grijpen.

Greetz, Martino!

Droffie
4 april 2003, 12:30
Hey staart,
Wat voor 'n pups zitten er in je beide customs?
Misschien het overwegen waard om een van de twee uit te rusten met 496 500 combinatie..

tis maar een idee...

succes
D

Ohzoso
4 april 2003, 13:06
Waarom denk je dak je die 496R &amp; 500T aanraad? Omdat k ze zelf in de Standard heb ingebouwd.Lijkt me goedkoper dan een classic aanschaffen niet?Maar wat is mooier dan een LesPaul?..........yep, 2 LesPauls :wink:

staartmans
4 april 2003, 17:47
Hey Drof en Ohsozo,

In de Customs zitten de originele pups. Daar gaan we dus niet aan sleutelen!!! De een is uit '76 en de anderr uit '89 en die klinken echt te gek. De standard is uit 2001 en mag ook zo blijven. Ze zijn zo lekker zo dus voor het GLP-virus moet er misschien toch nog maar eentje bij...

Greetz, Martino!

Bluppie
4 april 2003, 19:48
Op 2003-04-04 13:06, schreef Ohzoso:
Waarom denk je dak je die 496R &amp; 500T aanraad? Omdat k ze zelf in de Standard heb ingebouwd.Lijkt me goedkoper dan een classic aanschaffen niet?Maar wat is mooier dan een LesPaul?..........yep, 2 LesPauls :wink:


een classic is toch goedkoper dan een standard?

FragDaddy
4 april 2003, 20:06
ik ben zelf geen fan van de pickups uit de classic.. ik ben zelf nogal fan van low-output paf achtige elementen.

maar als je toch high output wilt kun je eens kijken bij seymour duncan. de custom custom en de screaming deamon zijn behoorlijke heavy elementen in je lespaul.

staartmans
4 april 2003, 21:54
Op 2003-04-04 20:06, schreef FragDaddy:
ik ben zelf geen fan van de pickups uit de classic.. ik ben zelf nogal fan van low-output paf achtige elementen.

maar als je toch high output wilt kun je eens kijken bij seymour duncan. de custom custom en de screaming deamon zijn behoorlijke heavy elementen in je lespaul.


Hoi,

als je deze vergelijkt met EMG's, wat zijn dan je ervaringen?

greetz, Martino!

Ohzoso
4 april 2003, 22:43
Op 2003-04-04 19:48, schreef Bluppie:


Op 2003-04-04 13:06, schreef Ohzoso:
Waarom denk je dak je die 496R &amp; 500T aanraad? Omdat k ze zelf in de Standard heb ingebouwd.Lijkt me goedkoper dan een classic aanschaffen niet?Maar wat is mooier dan een LesPaul?..........yep, 2 LesPauls :wink:


een classic is toch goedkoper dan een standard?

staartmans had al een standaard en 2 customs, dan kan ie toch beter 2 PU`s aanschaffen of zie ik dat verkeerd?Hoeftie dus geen classic te kopen,tenzij hij een echte LesPaul freak is

staartmans
5 april 2003, 00:14
[/quote]
staartmans had al een standaard en 2 customs, dan kan ie toch beter 2 PU`s aanschaffen of zie ik dat verkeerd?Hoeftie dus geen classic te kopen,tenzij hij een echte LesPaul freak is

[/quote]
Jawel, hij is wel een beetje een Les Paul freak. Maar ja, wat doe je eraan? Nee, zonder dollen: ik heb contact om een mooie Classic te kopen, maar heb ook nog een Hamer met een streepie die errug goed upgradebaar is. Dus: of een LP op losse elementen! Hoewel, nog en LP erbij.......

Greetz en goed weekend, Martino!

FragDaddy
5 april 2003, 20:20
mijn ervaring met EMG's is dat ze verschrikkelijk hifi klinken. geen piepje of kraakje verkeerd, maar gewoon veel output!

dat is aan de ene kant goed, want je kunt er heel goed geluid uithalen. aan de andere kant missen sommige mensen wat gevoel, omdat het heel hifi klinkt.

een ander opmerkelijk feit van EMG's is dat ze bijna gelijk klinken in heel verschillende gitaren je hoeft dus geen gibson te kopen om EMG's goed te laten klinken, want op een stuk brandhout klinken ze ook goed (of het fijn speelt is een ander verhaal) om dezelfde reden is het karakteristieke geluid van de les paul bijna helemaal weg als je EMG's gebruikt.

daarom houd ik het liever bij niet-actieve elementen. ik heb ook geen belang bij high-output elementen. ik gebruik liever elementen met een lage output om een wat meer bluesy rock toon te krijgen.. ik speel geen speed-metal ofzo.

Anders Destium
6 april 2003, 00:23
Ik moet zeggen dat ik de LP black beauty met EMG's van de gitarist van the haunted van de week erg vet vond klinken (zeker in combi met een 5150 top en 4*12 Marshall monitor. Een actieve EMG zorgt wel voor veel output, maar je gitaar blijft wel de eigen identiteit houden.
Het argument dat de gitaar klinisch zou gaan klinken is vooral van toepassing op de eerder genoemde goedkope spaanplaat-gitaren waarbij de elementen een geluid oppompen dat er eigenlijk niet is. Een volbloed mahonie blijft warm klinken met andere woorden

Droffie
7 april 2003, 12:11
Op 2003-04-04 17:47, schreef staartmans:
Hey Drof en Ohsozo,

In de Customs zitten de originele pups. Daar gaan we dus niet aan sleutelen!!! De een is uit '76 en de anderr uit '89 en die klinken echt te gek. De standard is uit 2001 en mag ook zo blijven. Ze zijn zo lekker zo dus voor het GLP-virus moet er misschien toch nog maar eentje bij...

Greetz, Martino!


Kan ik wel begrijpen, maar toch...Een dure oplossing om een Classic te kopen alleen voor de pups (die overigens niet zo heel bijzonder zijn vind ik).
Ik ga meer mee in het verhaal van FragDaddy. Iets minder output iets meer tone. Dat vind ik in ieder geval.

succes
D.

Droffie
7 april 2003, 12:15
Hey Staart,
Voor ik 't vergeet...
Heb je die BB's V's al geprobeerd?
Klinken erg vet en geven ook veel output. Met een zeer mooie LP vintage klank.

gr
D

staartmans
7 april 2003, 16:08
Op 2003-04-07 12:15, schreef Droffie:
Hey Staart,
Voor ik 't vergeet...
Heb je die BB's V's al geprobeerd?
Klinken erg vet en geven ook veel output. Met een zeer mooie LP vintage klank.

gr
D


Ja, heb ik al eens op gespeeld maar ik moet zeggen dat ik niet zo heel erg onder de indruk was (heiligschennis?)
Mijn LP Custom uit '76 heeft nog de originele PUP's erin zitten en die klinken, in mijn oren in ieder geval, "vintage" genoeg.
Maar nou zit ik gisterenavond DVD van Ozzy at Budokan te kijken met ome Zakk erbij... got a lot to learn. Maar zeker met dat geluid begin ik toch meer van de EMG's overtuigd te raken. Moeilijk moeilijk...
Greetz, Martino!

BLOK182
7 april 2003, 16:34
Ik had ook nog ff een vraagje. De LP Studio, hoe klinktie in verhouding tot de standard/classics? Is het zeg maar een volwaardige LP, of klinktie meer als een soort van low-budget versie?

sash
7 april 2003, 16:36
Nee dat zeker niet. Ik heb mijn Studio vergeleken met verscheidene Classics en Standards, maar hij deed er zeker niet voor onder. Ze klonken wel allemaal anders, maar zeker niet slechter ofzo. Volwaardige LP dus.

Droffie
7 april 2003, 17:03
Heiligschennis? welnee.
Ieder z'n smaak dacht ik.
Als je inderdaad EMG liefhebber bent zou ik daar voor gaan.
Ik ben niet zo gecharmeerd van Zakk's sound. "t heeft weinig met Gibson te maken vind ik. Hij speelt natuurlijk wel als de ziekte...
Slash heeft meer de gibson sound die mij aanspreekt. Misschien heeft jou Custom wel de 496/500T combi erin zitten. Ik weet dat ze wel gemaakt zijn met die pups.

Droffie
7 april 2003, 17:09
Op 2003-04-07 16:34, schreef BLOK182:
Ik had ook nog ff een vraagje. De LP Studio, hoe klinktie in verhouding tot de standard/classics? Is het zeg maar een volwaardige LP, of klinktie meer als een soort van low-budget versie?

Zeker niet. De Studio is een volwaardige LP. Standaard zijn ze uitgerust met de 490/498 pups. Volgens mij hadden 2001 en oudere standards de zelfde. Moet je van goede huize komen denk als je daar het verschil tussen kan horen...niet dus...

staartmans
7 april 2003, 19:43
Slash heeft meer de gibson sound die mij aanspreekt. Misschien heeft jou Custom wel de 496/500T combi erin zitten. Ik weet dat ze wel gemaakt zijn met die pups.


Zijn die pup's dan met of zonder kapje? Ik heb het halve internet/boeken afgspeurd en ben de 496/500 nog nooit met kap tegengekomen.

Greetz, Martino!

En ja, misschien moet ik het maar wel doen dan... Nadere info volgt!

Droffie
8 april 2003, 09:36
Op 2003-04-07 19:43, schreef staartmans:


Slash heeft meer de gibson sound die mij aanspreekt. Misschien heeft jou Custom wel de 496/500T combi erin zitten. Ik weet dat ze wel gemaakt zijn met die pups.


Zijn die pup's dan met of zonder kapje? Ik heb het halve internet/boeken afgspeurd en ben de 496/500 nog nooit met kap tegengekomen.

Greetz, Martino!

En ja, misschien moet ik het maar wel doen dan... Nadere info volgt!


Naar mijn weten zijn de 496/500 open pups zonder kap. Althans ik heb ze nooit met kap gezien.
Ik begrijp dus dat jij dichte elementen hebt.
Misschien zou je er eens een postje op http://www.lespaulforum.com aan moeten wagen.
Hou me op de hoogte

gr
D.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: droffie op 2003-04-08 09:37 ]</font>

staartmans
8 april 2003, 09:58
[/quote]
Naar mijn weten zijn de 496/500 open pups zonder kap. Althans ik heb ze nooit met kap gezien.
Ik begrijp dus dat jij dichte elementen hebt.
Misschien zou je er eens een postje op http://www.lespaulforum.com aan moeten wagen.
Hou me op de hoogte
gr
D.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: droffie op 2003-04-08 09:37 ]</font>
[/quote]

Hoi D.,

dan weet ik genoeg! In m'n Customs zitten de standaard pup's. Ik blijf het toch grappig vinden dat ze alledrie zo verschillend klinken. A.s. vrijdag ga ik naar de verkoper om in ieder geval eens op de Classic te spelen!! Zal wel weer een ernstige aanval van GAS veroorzaken.

Greetz en thanx 4 het advies/info,

Martino!

Droffie
8 april 2003, 11:04
Op 2003-04-08 09:58, schreef staartmans:

Naar mijn weten zijn de 496/500 open pups zonder kap. Althans ik heb ze nooit met kap gezien.
Ik begrijp dus dat jij dichte elementen hebt.
Misschien zou je er eens een postje op http://www.lespaulforum.com aan moeten wagen.
Hou me op de hoogte
gr
D.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: droffie op 2003-04-08 09:37 ]</font>
[/quote]

Hoi D.,

dan weet ik genoeg! In m'n Customs zitten de standaard pup's. Ik blijf het toch grappig vinden dat ze alledrie zo verschillend klinken. A.s. vrijdag ga ik naar de verkoper om in ieder geval eens op de Classic te spelen!! Zal wel weer een ernstige aanval van GAS veroorzaken.

Greetz en thanx 4 het advies/info,

Martino!
[/quote]

LOL...Yep waarschijnlijk wel ja. Die aanvallen over het algemeen hele dure.
Een vriend van mij heeft de Classic. Hij rockt als de pleuris.
Succes
D.

staartmans
8 april 2003, 11:32
Hoi D.,

dan weet ik genoeg! In m'n Customs zitten de standaard pup's. Ik blijf het toch grappig vinden dat ze alledrie zo verschillend klinken. A.s. vrijdag ga ik naar de verkoper om in ieder geval eens op de Classic te spelen!! Zal wel weer een ernstige aanval van GAS veroorzaken.
Greetz en thanx 4 het advies/info,
Martino!
[/quote]
LOL...Yep waarschijnlijk wel ja. Die aanvallen over het algemeen hele dure.
Een vriend van mij heeft de Classic. Hij rockt als de pleuris.
Succes
D.[/quote]

Zulk soort woorden helpen niet echt wanneer ik moet proberen om minder geld uit te geven D.!! LOL

Martino!

P
3 mei 2003, 13:04
Op 2003-04-04 10:28, schreef FragDaddy:
P> dat is niet correct hoor. die burstbucker pickups komen gewoon van gibson en niet van Seymour Duncan.

zijn trouwens heel fijne pickups als je van het originele PAF geluid houdt


check: http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/StandardMahogany.html

Ohzoso
3 mei 2003, 14:58
guys, wat betreft die 496R en 500T; zijn zowel met als zonder kap.Een kameraad heeft nl n GLPclassic waarvan de PU`s met kap zijn.Ikzelf heb ze los besteld bij MP.Deze waren zonder kap.Overigens, `76Explorer en `67Flying V zijn ook standaard met deze PU`s,waarvan de V met en zonder kap werd geleverd.

UncomfortableDotOrg
3 mei 2003, 15:38
kun je die kapjes er misschien later ook nog opzetten... dus los kopen en dan erop schroeven op de classic, want dat vind ik denk ik wel mooier...