PDA

View Full Version : Draadloze connectie



Mathidal
22 september 2009, 22:43
Ik heb de zoekfunctie uitgeprobeerd, maar de informatie dat ik er vond was oftewel niet wat ik zocht, oftewel al te oud. Volgens een persoon dat er gisteren nog op reageerde is de techniek al gegroeid, waardoor het topic niet meer zo relevant is.

Maar goed. Ik ben aan het overwegen om draadloos te gaan spelen. Ik heb erover zitten nadenken, het lijkt me op veel punten handig. Ik zet de versterker op een kastje, samen met de zender en ontvanger, zodat ik twee stopcontacten nuttig gebruik en nog een stopcontact aan de computer vrijhoud.

Waarom wil ik draadloos spelen?
- Het is erg handig voor in de band... zo kun je bijvoorbeeld door het repetitie-lokaal lopen en de muzikanten onderling commentaar geven zonder dat je je zorgen hoeft te maken over kabels
- Het lijkt me ook vet voor optredens. Even zorgeloos rondspringen. :D
- Het lijkt me ook vet om vanuit de badkamer mijn versterker op mijn slaapkamer aan de sturen. :punk:

Waarom wil ik even van kabel af?
- Kabels raken steeds in de war
- Kabels hebben ook in hun beperkingen in lengte (zeker als het met vorige puntje in combinatie is :p)
- Even zorgeloos rocken

NB: wilt niet zeggen dat ik mijn kabels wegsmijt, maar gewoon een extra speeltje erbij.

Dan hebben jullie mijn redenen waarom ik effectief overweeg om draadloos te gaan.

Ik heb eens gekeken naar wat mijn lokale muziekwinkel daar over heeft, en ze hebben deze Sennheiser freeport guitar voor 195 euro. Voor mijn budget is dat wel gauw genoeg. :soul:
http://www.leo-caerts.be/newsite/view.php?productID=1425&scID=27&catID=84

Nu zijn mijn vragen:

Ten eerste: ik zie niet goed wat waar moet steken, op bovenstaande links staat er een afbeelding, kan iemand me uitleggen waar welk onderdeel voor dient en waar wat ingestoken kan worden? Want verder dan ontvanger raak ik niet. :p
Ten tweede: sennheiser is een goed merk, maar zal ik veel last van storing, geluidsverlies of zelfs vertraagd signaal hebben? Iemand ervaring mee?
Ten derde: wat zou de afstand zijn van die zender? Want voor 1 meter is het ook niet de moeite. :p
En nog een laatste vragen: als ik dit wil aansluiten op mijn effectenpedaal kan ik dat via deze onderdelen ook rechtstreeks aansluiten op de versterker? Daarmee bedoel ik dus dat ik verbind vanaf de gitaar naar het effectenpedaal (boss-me 70), en dan bij de uitgang verbind naar de versterker. Kan ik dit met de gekregen onderdelen doen en zo niet: welke onderdelen moet erbij gekocht?

Er staat frequentie-selectie op, maar hoe gebruik ik die om verwarringen tussen gitaar & pedaal en pedaal & versterker te gebruiken? Frequenties blijven gelijk.
Pro's? Contra's? Post ze maar. Elke feedback is welkom. ;) :strat:

pannekoek
22 september 2009, 22:47
als ik jouw was zou ik de line 6 relay 30 kopen. hij werkt echt perfect!


6 kanalen, een klein ontvangertje ter grote van een effect pedaaltje. makkelijk te gebruiken. werkt met oplaadbare batterijen. lange batterijduur!
ontzettend goed signaal. je zult het verschil met kabel bijna/niet horen.

voor slechts 300 euro


http://www.dv247.com/assets/news/dv247/Line-6-Relay-G30.jpg

Mathidal
22 september 2009, 22:49
als ik jouw was zou ik de line 6 relay 30 kopen. hij werkt echt perfect!


6 kanalen, een klein ontvangertje ter grote van een effect pedaaltje. makkelijk te gebruiken. werkt met oplaadbare batterijen. lange batterijduur!
ontzettend goed signaal. je zult het verschil met kabel bijna/niet horen.

voor slechts 300 euro


http://www.dv247.com/assets/news/dv247/Line-6-Relay-G30.jpg

Bereik? En hoe zit het met het kastje aan de gitaar? :)

pannekoek
22 september 2009, 22:50
Bereik? En hoe zit het met het kastje aan de gitaar? :)
dat bovenste kastje is je zender. die maak je met het clipje aan je strap vast. en dan gaat er een klein kabeltje van je gitaar naar de zendertje.

de ontvanger zet je bij je amp neer (of je effecten pedalen) en die geldt dan als je gitaar input*


bereik is 30 meter ofzo

bert k
22 september 2009, 22:50
Deze gaat naar Effecten.

Mathidal
22 september 2009, 22:52
Is een zender ter grootte van een stompbox niet te groot en te onthandig, of valt dat best mee?

Hoe ver kun je daar mee gaan ongeveer? :strat:

pannekoek
22 september 2009, 22:53
Is een zender ter grootte van een stompbox niet te groot en te onthandig, of valt dat best mee?

Hoe ver kun je daar mee gaan ongeveer? :strat:

het zendertje is heel klein, past in de palm van je hand en weegt niets. maar je ontvanger is zo groot als een stompbox ongeveer. maarja. die zet je toch neer bij je pedalboard of je amp.

arcane
22 september 2009, 22:55
- Het is erg handig voor in de band... zo kun je bijvoorbeeld door het repetitie-lokaal lopen en de muzikanten onderling commentaar geven zonder dat je je zorgen hoeft te maken over kabels


Dit doe je maar een paar keer, tot je begint te merken dat 9 volt batterijen toch wel prijzig zijn ;)



Nu zijn mijn vragen:

Ten eerste: ik zie niet goed wat waar moet steken, op bovenstaande links staat er een afbeelding, kan iemand me uitleggen waar welk onderdeel voor dient en waar wat ingestoken kan worden? Want verder dan ontvanger raak ik niet. :p


Het kleine kastje sluit je met een kabel aan op je gitaar.
Het grote kastje met de 2 antennes is de ontvanger. Deze sluit je aan op je amp in de input, of als je wilt in de input van een effect pedaal, en dan verder naar de input zeg maar.



Ten tweede: sennheiser is een goed merk, maar zal ik veel last van storing, geluidsverlies of zelfs vertraagd signaal hebben? Iemand ervaring mee?
Ten derde: wat zou de afstand zijn van die zender? Want voor 1 meter is het ook niet de moeite. :p


Heb zelf geen Sennheiser, maar een Samson, die veel goedkoper is. Ik kan verder weinig melden over een Sennheiser, maar een vertraagd signaal hoef je denk ik niet te verwachten. En de afstand... Zelf die van mij doet een meter of 20 tot 30.



En nog een laatste vragen: als ik dit wil aansluiten op mijn effectenpedaal kan ik dat via deze onderdelen ook rechtstreeks aansluiten op de versterker? Daarmee bedoel ik dus dat ik verbind vanaf de gitaar naar het effectenpedaal (boss-me 70), en dan bij de uitgang verbind naar de versterker. Kan ik dit met de gekregen onderdelen doen en zo niet: welke onderdelen moet erbij gekocht?


Gewoon het snoer vanuit de ontvanger in je boss en dan vanuit daar een kabel naar de input.



Er staat frequentie-selectie op, maar hoe gebruik ik die om verwarringen tussen gitaar & pedaal en pedaal & versterker te gebruiken? Frequenties blijven gelijk.
Pro's? Contra's? Post ze maar. Elke feedback is welkom. ;) :strat:

Freq select is ervoor als er meerdere mensen in een band draadloos spelen, anders stoor je elkaar, je wilt immers niet het signaal van je bassist op jouw versterker hebben lijkt me.

pannekoek
22 september 2009, 22:56
een grappige feature eraan is dat je zelfs verschillende soorten ''kabels'' kan selecteren. dus dan bootst het draadloos systeem bepaalde eigenschappen van kabels na naar keuze

Mathidal
22 september 2009, 22:57
Dit doe je maar een paar keer, tot je begint te merken dat 9 volt batterijen toch wel prijzig zijn ;)


Het alternatief dat iemand hiervoor had gepost waren heroplaadbare problemen, is dat niet een goedkoper alternatief qua kosten daarop? :cheerup:

arcane
22 september 2009, 22:57
een grappige feature eraan is dat je zelfs verschillende soorten ''kabels'' kan selecteren. dus dan bootst het draadloos systeem bepaalde eigenschappen van kabels na naar keuze

bij die line 6 ja?

Damn, die gasten moddelen ook echt alles zeg.

pannekoek
22 september 2009, 22:58
Dit doe je maar een paar keer, tot je begint te merken dat 9 volt batterijen toch wel prijzig zijn ;)




de line 6 relay gebruikt gewone AA batterijen ;) die zijn oplaadbaar en gaan evenlang mee als de huidige 9volt batterijen in normale systemen

Mathidal
22 september 2009, 22:58
Dat punt van verschillende kabels snap ik niet echt. :strat:


de line 6 relay gebruikt gewone AA batterijen ;) die zijn oplaadbaar en gaan evenlang mee als de huidige 9volt batterijen in normale systemen

Het gaat niet over de tijd van uithouding, het gaat over de prijs in het algemeen.
Als je dertig keer je batterij oplaad is dit toch goedkoper dan dertig keer een nieuwe set kopen? xD

arcane
22 september 2009, 22:59
Het alternatief dat iemand hiervoor had gepost waren heroplaadbare problemen, is dat niet een goedkoper alternatief qua kosten daarop? :cheerup:

Mwoah, dan moet je iedere 2 uur de accu's vervangen. Daar zit ik niet op te wachten.

Ik gebruik mn draadloze set alleen bij optredens. En dan alleen de gigs waarbij ik ook daadwerkelijk vrij op het podium kan bewegen, anders zie ik er het nut niet van in. Kabel blijft hoe dan ook beter. Het liefst speel ik natuurlijk wel op een groot podium, dan is me dat kleine beetje signaalverlies (wat het publiek toch niet hoort) om het even.

pannekoek
22 september 2009, 22:59
Dat punt van verschillende kabels snap ik niet echt. :strat:

zie het maar als een soort van optionele eq setting op je draadloze ontvanger :seriousf: zo kan je wat extra hoog of laag of mid toevoegen aan je sound

the sure thing
22 september 2009, 23:01
zie het maar als een soort van optionele eq setting op je draadloze ontvanger :seriousf: zo kan je wat extra hoog of laag of mid toevoegen aan je soundMmmmm ... iets in mij zegt dat je de test in het blad Gitarist hebt gelezen :)

Mathidal
22 september 2009, 23:01
* noteert: heeft nog heel wat te leren voor hij geluidstechnicus worden kan *

Houden die batterijen het echt maar twee uur uit?!

arcane
22 september 2009, 23:04
* noteert: heeft nog heel wat te leren voor hij geluidstechnicus worden kan *

Houden die batterijen het echt maar twee uur uit?!

Dat verschilt uiteraard per systeem. Mijn setje doet ca. 9 uur met een batterij (9volt blok), maar accu's gaan veel minder lang mee. Misschien is 2 uur wat overdreven, maar heel veel langer zal het echt niet zijn. Misschien een uurtje of 3.

pannekoek
22 september 2009, 23:04
Mmmmm ... iets in mij zegt dat je de test in het blad Gitarist hebt gelezen :)
nee ik heb niet de test in het blad gitarist gelezen :seriousf: . naar aanleiding van het laatste optreden met de band heeft de andere gitarist ook een draadloos systeem gekocht, de line 6 g30 relay. aangezien hij er de ballen verstand niet van heeft heb ik er even mee zitten kloten en het is echt een heel gaaf ding! stiekem ben ik zelfs een beetje jaloers op m :strat:

Mathidal
22 september 2009, 23:05
Dat verschilt uiteraard per systeem. Mijn setje doet ca. 9 uur met een batterij (9volt blok), maar accu's gaan veel minder lang mee. Misschien is 2 uur wat overdreven, maar heel veel langer zal het echt niet zijn. Misschien een uurtje of 3.

Hoeveel zou AA het uithouden? :)

Trouwens nog een interessante vraag zelfs al zou ik die zender uit mijn hoofd laten, gezien mijn effectenpedaal ook met AA kan werken.

Ik bewaar die batterijtjes dat in de originele verpakking zaten voor als ik ze nodig heb. Niet goed, maar goed. :soinnocent:

arcane
22 september 2009, 23:08
Hoeveel zou AA het uithouden? :)

Trouwens nog een interessante vraag zelfs al zou ik die zender uit mijn hoofd laten, gezien mijn effectenpedaal ook met AA kan werken.

Ik bewaar die batterijtjes dat in de originele verpakking zaten voor als ik ze nodig heb. Niet goed, maar goed. :soinnocent:

Tja, AA, geen idee, zoals ik zei het verschilt uiteraard per systeem. Maar een ding is zeker, accu's gaan nooit zo lang mee als normale batterijen.


De rest van je vraag begrijp ik overigens niet. (Is het wel een vraag?)

Mathidal
22 september 2009, 23:11
Dat was geen vraag, eerder een kleine mompeling van me. :p

Ik zal er nog over nadenken over het al dan niet kopen, want zo'n ding kost natuurlijk ook wel gek.
Het leuke is dat ik zowat alles kan laten bestellen op een interessebon bij Leo Caerts. Een gitaar van 3000 euro kun je zo laten overkomen en uiteindelijk beslissen dat je hem niet wilt.
Ga ik ook doen met die zender als ik ze neem.

Waar let ik het beste op? Want ik ben onervaren met die technieken. :strat:

snaarplukker
22 september 2009, 23:17
Mwoah, dan moet je iedere 2 uur de accu's vervangen. Daar zit ik niet op te wachten.

Blijf jij dan langer dan 2 uur zonder pauze op het podium springen?;)

arcane
22 september 2009, 23:18
Waar je in ieder geval op moet letten is dat je een systeem koopt waarbij je meerdere kanalen kunt selecteren, mocht er op een bepaald signaal storing zitten, dan kun je altijd nog switchen. Bovendien is het zeker handig als je met 2 of 3 mand in een band draadloos speelt.

De mijne heeft maar 1 kanaal, een ander zou er dus op moeten letten dat hij/zij niet dezelfde zou kopen als die ik heb.

Persoonlijk zou ik ook geen setje kopen waar een antenne op de zender zit. Ik heb het liever geďntegreerd, dat prikt dan niet zeg maar, en past ook makkelijker in je broekzak (vind ik persoonlijk fijner dan bevestigen aan de gitaarband).

Wat ook handig is om rekening mee te houden is het volgende: De grootte van de ontvanger. Speel je met effectpedaaltjes, dan is het misschien handig om een setje te kopen met een ontvanger in stompbox-formaat, zodat deze makkelijk op een pedalboard past.

Mijn Samson ontvanger is eigenlijk niet geschikt voor een pedalboard (maar hij zit er toch op haha), hij is lomp en groot, en er zit een breekbare antenne op. Dit ding is eigenlijk bedoeld om op je amp te zetten of in een rack te bouwen.
Ik zorg er gewoon voor dat mijn pedalboard een beetje verder weg staat van de rand van het podium, zodat er geen zatte gasten aan de antenne kunnen zitten.

arcane
22 september 2009, 23:20
Blijf jij dan langer dan 2 uur zonder pauze op het podium springen?;)

Hehe, nee zo lang spelen we nooit.

Maar het ging dan ook over de repetities. Daar vind ik het gewoon zonde om batterijen te gebruiken, en te irritant om elke keer batterijen op te moeten laden (iets wat ik zou vergeten en dan toch met kabel zou moeten spelen) ;)

Mathidal
22 september 2009, 23:21
Blijf jij dan langer dan 2 uur zonder pauze op het podium springen?;)

Nou, we spelen niet langer dan een half uur (we gaan niet veel repertoire met nieuwe bandleden zoals zanger erbij, maar goed).

Op repetities oefenen we wel zes uur, leek me wel handig om zo te gebruiken.

Want je moet weten: ik probeer alles in goede banen te leiden... dan is het handig als je ook naar de bassist kunt stappen om hem een opmerking te geven, maar dan staat het bed in de weg. Voor dat soort situaties is zender beter.

Je hebt trouwens bandjes dat langer dan twee uren spelen.
Een klasgenoot is DJ en draait soms twaalf uur aan een stuk, maar da's weer een ander verhaal. :cheerup:

arcane
22 september 2009, 23:22
Want je moet weten: ik probeer alles in goede banen te leiden... dan is het handig als je ook naar de bassist kunt stappen om hem een opmerking te geven, maar dan staat het bed in de weg. Voor dat soort situaties is zender beter.




Ehm, Bed? Repeteren jullie in een bordeel? :cheerup: Dan zal de huur per uur wel hoog zijn haha.

Mathidal
22 september 2009, 23:24
Waar je in ieder geval op moet letten is dat je een systeem koopt waarbij je meerdere kanalen kunt selecteren, mocht er op een bepaald signaal storing zitten, dan kun je altijd nog switchen. Bovendien is het zeker handig als je met 2 of 3 mand in een band draadloos speelt.

De mijne heeft maar 1 kanaal, een ander zou er dus op moeten letten dat hij/zij niet dezelfde zou kopen als die ik heb.

Persoonlijk zou ik ook geen setje kopen waar een antenne op de zender zit. Ik heb het liever geďntegreerd, dat prikt dan niet zeg maar, en past ook makkelijker in je broekzak (vind ik persoonlijk fijner dan bevestigen aan de gitaarband).

Wat ook handig is om rekening mee te houden is het volgende: De grootte van de ontvanger. Speel je met effectpedaaltjes, dan is het misschien handig om een setje te kopen met een ontvanger in stompbox-formaat, zodat deze makkelijk op een pedalboard past.

Mijn Samson ontvanger is eigenlijk niet geschikt voor een pedalboard (maar hij zit er toch op haha), hij is lomp en groot, en er zit een breekbare antenne op. Dit ding is eigenlijk bedoeld om op je amp te zetten of in een rack te bouwen.
Ik zorg er gewoon voor dat mijn pedalboard een beetje verder weg staat van de rand van het podium, zodat er geen zatte gasten aan de antenne kunnen zitten.

Kun je ook de ontvanger niet ook aansluiten op een mengtafel? Broekzak lijkt me inderdaad al handiger, maar dan kan ik zeker de stunt van the red hot chili peppers overdoen. Maar dat was sowieso al niet van plan. :ok:

pannekoek
22 september 2009, 23:25
Hoeveel zou AA het uithouden? :)

Trouwens nog een interessante vraag zelfs al zou ik die zender uit mijn hoofd laten, gezien mijn effectenpedaal ook met AA kan werken.

Ik bewaar die batterijtjes dat in de originele verpakking zaten voor als ik ze nodig heb. Niet goed, maar goed. :soinnocent:

die AA in de g30 gaat ongeveer 6-7 uur mee. maar verstandig is om hem na ieder optreden even op te laden. maar je kan er dus op gerust zijn dat je een hele repetitie en optreden lang kan vertrouwen op de batterijen :cheerup:

Mathidal
22 september 2009, 23:25
Ehm, Bed? Repeteren jullie in een bordeel? :cheerup: Dan zal de huur per uur wel hoog zijn haha.

We repeteren op de slaapkamer (lekker kinky) van de gitarist. Maar misschien dat we voor de toekomst uitkomen bij de vader (gescheiden ouders) en dat kelder is klein naar het schijnt.

Ik denk dat ik dan met drie centimeter vooruit buigen ook wel die opmerking kan geven, niet? :strat:

Bah, kelders... da's té goed voor de akoestiek en in mijn nadeel met de drum, komt veel te luid uit. Lang leve oordoppen!!

arcane
22 september 2009, 23:26
Waarom zou je de ontvanger op een mengtafel willen aansluiten?

Uiteraard kan dat wel, maar echt mooi gaat het niet klinken lijkt me. Tenzij je boss een modeller is, ken het ding verder niet.

Mathidal
22 september 2009, 23:26
die AA in de g30 gaat ongeveer 6-7 uur mee. maar verstandig is om hem na ieder optreden even op te laden. maar je kan er dus op gerust zijn dat je een hele repetitie en optreden lang kan vertrouwen op de batterijen :cheerup:

Dat klinkt al even vanzelfsprekend als je gitaar stemmen voordat je gaat spelen. :strat:

Maar best fijn dat ik me daar al geen zorgen over hoef te maken. ^^

arcane
22 september 2009, 23:28
In je eentje spelen op een slaapkamer, ok. Dat valt nog wel op laag volume te houden. Maar een hele band? Met een drummer?

Arme buren.

Mathidal
22 september 2009, 23:29
Waarom zou je de ontvanger op een mengtafel willen aansluiten?

Uiteraard kan dat wel, maar echt mooi gaat het niet klinken lijkt me. Tenzij je boss een modeller is, ken het ding verder niet.

Wat is een modeller? Ik ken die term niet.

Ik ben al straight-forward, een doordenker. Ach ja, gitaristen gebruiken een micro voor hun amp. Onlangs eens in praktijk gehad bij een optreden, met een PA van 2 meter 30 hoog, dat was nog eens power!! :strat:
Ik weet zelf al niet meer wat ik bedoelde met idee over mengtafel. x)

arcane
22 september 2009, 23:30
Wat is een modeller? Ik ken die term niet.

Ik ben al straight-forward, een doordenker. Ach ja, gitaristen gebruiken een micro voor hun amp. Onlangs eens in praktijk gehad bij een optreden, met een PA van 2 meter 30 hoog, dat was nog eens power!! :strat:
Ik weet zelf al niet meer wat ik bedoelde met idee over mengtafel. x)

Een modeller = een modelling amp. Een (digitale) versterker die amps en effecten kan simuleren.

En nu ga ik echt naar bed.

pannekoek
22 september 2009, 23:31
Wat is een modeller? Ik ken die term niet.

Ik ben al straight-forward, een doordenker. Ach ja, gitaristen gebruiken een micro voor hun amp. Onlangs eens in praktijk gehad bij een optreden, met een PA van 2 meter 30 hoog, dat was nog eens power!! :strat:
Ik weet zelf al niet meer wat ik bedoelde met idee over mengtafel. x)

je kan je draadloos systeem niet direct in de pa zetten ;) je moet bedenken dat je draadloze ontvanger jouw gitaarkabel voorstelt. dus je draadloos ontvanger gaat eerst door jouw effecten heen (je boss) of direct in je versterker. en vanuit daar kan ie wel naar de pa met behulp van DI of een microfoon.

in mijn pedalboard heb ik ook een draadloos ontvanger zitten, en dan gaat ie via mijn line 6 pod x3 live wel direct de pa in. :

http://img245.imageshack.us/img245/6957/dsc0356.jpg

Mathidal
22 september 2009, 23:31
In je eentje spelen op een slaapkamer, ok. Dat valt nog wel op laag volume te houden. Maar een hele band? Met een drummer?

Arme buren.

Het zijn niet mijn buren. :D

Maar de laatste repetitie hebben we geschiedenis geschreven: de eerste repetitie op 60 - 70 decibel!!!

Reden: zanger had geen versterking.

En ik vind het erg onverantwoord om hem te forceren om erboven uit te willen schreeuwen. Ik heb hier zelf ervaring mee, dat ze mij dat ook eens lieten doen, echt waar, je verwenst die kerels al snel. :p

Gelukkig was het een elektrische drum, die is misschien iets minder tegen een echte, maar het voordeel is dat je die decibels zelf in de hand hebt. ^^

En je kunt het ook uitzetten als de bassist ALWEEEEER een irritante improvisatie erachter houdt.

Mathidal
22 september 2009, 23:32
Een modeller = een modelling amp. Een (digitale) versterker die amps en effecten kan simuleren.

En nu ga ik echt naar bed.

Zit pre-amp ingesteld dat versterkers simuleert. Met koptelefoon dikke vette rommel, maar uit een versterker klinkt het vet. Dus ik denk dat dat wel ok is. ;)

arcane
22 september 2009, 23:35
Zit pre-amp ingesteld dat versterkers simuleert. Met koptelefoon dikke vette rommel, maar uit een versterker klinkt het vet. Dus ik denk dat dat wel ok is. ;)

Dan kun je de ontvanger voor je boss zetten, en dan vanuit je boss naar een mengtafel.

Het is dus mogelijk, maar of je het mooi vindt klinken moet je zelf even uitproberen.

en nu ben ik dus echt echt naar bed.

Mathidal
22 september 2009, 23:36
Dan kun je de ontvanger voor je boss zetten, en dan vanuit je boss naar een mengtafel.

Het is dus mogelijk, maar of je het mooi vindt klinken moet je zelf even uitproberen.

en nu ben ik dus echt echt naar bed.

Heb hier niet direct een meng-tafel liggen, want die dingen kosten vet veel.
Maar ik kan er wel eentje op de kop tikken voor 200 euro, 8 kanalen, maar dan wil ik eerst zeker weten waar ik naar toe wil. :)
Slaapwel & bedankt. :D

Mathidal
22 september 2009, 23:38
http://img245.imageshack.us/img245/6957/dsc0356.jpg

Welke is de ontvanger eigenlijk? Ik zie bijna enkel effecten? :noob:

soup
22 september 2009, 23:41
Nou, we spelen niet langer dan een half uur (we gaan niet veel repertoire met nieuwe bandleden zoals zanger erbij, maar goed).

Op repetities oefenen we wel zes uur, leek me wel handig om zo te gebruiken.

Want je moet weten: ik probeer alles in goede banen te leiden... dan is het handig als je ook naar de bassist kunt stappen om hem een opmerking te geven, maar dan staat het bed in de weg. Voor dat soort situaties is zender beter.

Je hebt trouwens bandjes dat langer dan twee uren spelen.
Een klasgenoot is DJ en draait soms twaalf uur aan een stuk, maar da's weer een ander verhaal. :cheerup:

Wat een onzin lees ik hier toch. Als je optreden maar een half uur duurt en zeker als beginnend bandje, maakt zelfs niet uit of je pas begint of niet, dan heb je absoluut geen gigantische podia waar je op speelt. Dus nutteloos.

Je zegt '' oh dan kan ik lekker naar de bassist stappen maar het bed staat wel in de weg '', betekent dus dat die kamer niet gigantisch groot is en je het ook gewoon kunt zeggen wat geen verschil maakt.

Ik zie het nut er alleszins niet van in. En uiteindelijk heb je toch kosten aan herbruikbare batterijen want deze gaan ook niet levenslang mee.

pannekoek
22 september 2009, 23:41
Welke is de ontvanger eigenlijk? Ik zie bijna enkel effecten? :noob:

boven m'n pod, en onder mn marshall footswitch :seriousf: hij zit onder de verdieping geschroefd met de antennes naar de zijkant zodat je ze niet ziet vanaf t publiek :seriousf: keurig weggewerkt in het pedalboard dus ;)

pannekoek
22 september 2009, 23:44
Wat een onzin lees ik hier toch. Als je optreden maar een half uur duurt en zeker als beginnend bandje, maakt zelfs niet uit of je pas begint of niet, dan heb je absoluut geen gigantische podia waar je op speelt. Dus nutteloos.

Je zegt '' oh dan kan ik lekker naar de bassist stappen maar het bed staat wel in de weg '', betekent dus dat die kamer niet gigantisch groot is en je het ook gewoon kunt zeggen wat geen verschil maakt.

Ik zie het nut er alleszins niet van in. En uiteindelijk heb je toch kosten aan herbruikbare batterijen want deze gaan ook niet levenslang mee.

ben ik het niet mee eens, met mijn band hebben we regelmatig optredens van 30-45 minuten voor een paar honderd man, de podia's zijn niet belachelijk groot maar je wilt toch wat bewegingsvrijheid hebben. dan is draadloos ideaal. ook tijdens repetities, waarbij je in kleine ruimtes snel verstrikt raakt tussen de kabels van je medebandleden is het erg handig om niet de hele tijd op je kabel te letten.


tijdens repetities speel ik dan trouwens wel altijd met kabel. maar dat alleen omdat ik 9v batterijen moet gebruiken, die dus redelijk duur zijn en niet oplaadbaar

Mathidal
22 september 2009, 23:47
boven m'n pod, en onder mn marshall footswitch :seriousf: hij zit onder de verdieping geschroefd met de antennes naar de zijkant zodat je ze niet ziet vanaf t publiek :seriousf: keurig weggewerkt in het pedalboard dus ;)

Fraai verstopt hoor. Jij wint deze keer verstoppertje. :soinnocent:


Wat een onzin lees ik hier toch. Als je optreden maar een half uur duurt en zeker als beginnend bandje, maakt zelfs niet uit of je pas begint of niet, dan heb je absoluut geen gigantische podia waar je op speelt. Dus nutteloos.

Het was eigenlijk een impuls, maar ik zei wel dat ik er nog eens over ging nadenken. Voorlopig lijkt het me inderdaad een slechte investering, ik koop ze wel op een moment dat ik ze beter kan gebruiken.
Beetje veel geld om even lol te maken met draadloos te zitten, inderdaad. :)

Het zijn zo altijd de nuchtere opmerkingen waar ik vaak veel aan heb. Bedankt.

Edit: al is het natuurlijker wel handiger dan al die kabels oprollen, maar da's een slecht argument, want je hebt nog meer onderdelen dan bij een gewone kabel. xD

TimmU
23 september 2009, 00:07
Je hebt trouwens bandjes dat langer dan twee uren spelen.
Een klasgenoot is DJ en draait soms twaalf uur aan een stuk, maar da's weer een ander verhaal. :cheerup:

12 uur aan een stuk is echt moeilijk lang! ik kom niet verder dan zes uur gemiddeld.

Mathidal
23 september 2009, 00:20
12 uur aan een stuk is echt moeilijk lang! ik kom niet verder dan zes uur gemiddeld.

Tsja, DJ's.

Als ik hier al mijn cd's afspeel zit ik ook wel aan een honderd uur hoor. :cheerup:

soup
23 september 2009, 00:29
12 uur constant 1 dj is ook uitermate saai je moet afwisseling hebben, gemiddeld is dat per dj toch maar 1 a 2 uur maar als je grote namen hebt als bv. Justice (wel een underground feestje en geen festival) kan het uitlopen maar dat zijn ook we DE feestjes.

thuis kan ik het met zeker niet inbeelden dat je 12 uur speelt of oefent of ...

Mathidal
23 september 2009, 00:42
Alé ja, twaalf uur is het extreemste dat hij ooit heeft gedaan, maar parties van 9 - 10 uur zijn normaal voor hem, maar dan wel met twee dj's, zodat hij even kan ontspannen. :strat:

the sure thing
23 september 2009, 08:58
(... ) Waarom wil ik draadloos spelen?

(...) , maar gewoon een extra speeltje erbij.

Dan hebben jullie mijn redenen waarom ik effectief overweeg om draadloos te gaan.

Kijk, en dit is de ECHTE reden. Daar hoef je je ook niet voor te schamen, hier heeft 99% van het forum last van!!!

Het lastige is echter, dat "een speeltje" in dit geval moeilijk is om te bepalen waar het aan moet voldoen. Als je er mee wilt spelen, koop dan de goedkoopste! Of koop m 2e hands, er zijn veel gitaristen die ermee gespeeld hebben en het weer te koop zetten.

Een feit is dat bijna (!) alle draadloze systemen voor hoorbaar toonverlies zorgen. Het grote voordeel is dat je kan gaan en staan waar je wilt en je kan ook gewoon de versterker anders afstellen, om het toonverlies te compenseren. Het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje.

Mathidal
23 september 2009, 13:54
Heb hier nog ergens een condensator-micro liggen dat ik bijna nooit gebruik en die heb ik ook nooit verkocht.

Ik had eens overwogen om hem te verkopen, maar met een zanger in de band kun je dat ding beter bijhouden. :hippie:

Het is gewoon dat ik soms zot wordt van kabels. Ik heb kabels bij mijn bureau letterlijk rond het bureau gedraaid om niet gek te worden van kabels.
Spijkers in de muur om ze erop te hangen is ook praktisch. :)

Een bak zie ik niet zitten, want kabels raken in de war.

Bij het voorgestelde (zie eerste reactie) alternatief is er nauwelijks toonverlies omdat het digitaal is, dus daar hoef ik me niet druk om te maken. :noob:

Maar zoals ik al zei: eerst goed nadenken of ik hem wel effectief ga kopen, niet te impulsief zijn. :)

HaroldA
23 september 2009, 14:11
Een bak zie ik niet zitten, want kabels raken in de war.

Dan moet je ze fatsoenlijk oprollen. Voor lange kabels vind ik het het fijnst als je ze dubbel vouwt totdat je er een grote losse knoop in kunt leggen. (met de gehele 'gevouwen' kabel een grote simpele knoop maken en dus niet met alleen het uiteinde want dat is vragen om kabelbreuk)

Op het podium speel ik graag draadloos. Net als dat een hond ook liever niet aangelijnd is. ;) Ook al is de kabel nog zo lang, je zit altijd vast.

Mathidal
23 september 2009, 14:24
Op het podium speel ik graag draadloos. Net als dat een hond ook liever niet aangelijnd is. ;) Ook al is de kabel nog zo lang, je zit altijd vast.

Doet me opeens aan iets denken. Als mijn broer in mijn kamer zou zijn en hij zou zeggen dat ik in een andere kamer moet gaan oefenen omdat hij even iets aan het doen is, dan pak ik gewoon zo'n zendertje.

Op zijn kamer spelen terwijl hij nog altijd de klank heeft. :hippie:

Of nog beter: hier spelen en de versterker op zijn kamer.

Jammer dat hij op kot zit. :p

the sure thing
23 september 2009, 15:09
Nogmaals: je zoekt gewoon een SPEELTJE :)

pannekoek
23 september 2009, 15:15
Nogmaals: je zoekt gewoon een SPEELTJE :)

en daar is toch niets mis mee? :D

Mathidal
23 september 2009, 15:15
Een verkeerd woord, maar goed. :)

Als ik een speeltje wil ga ik wel naar de speelgoedwinkel. :hippie:
Intertoys. x)

Maar ik verkies semi-professioneel materiaal boven goedkope spullen.
Dat zijn zo altijd de beste klasse voor mij. Niet de duur en niet té slecht van kwaliteit. :D

the sure thing
23 september 2009, 16:42
Haha! Een speeltje zijn je eigen woorden :) En daar is niks mis mee! De line6 is digitaal, maar om dan te zeggen dat je geen toonverlies hebt, gaat te kort door de bocht. En feedback verkoopt de line6 voor EUR 289,-

harrie-beton
23 september 2009, 17:16
Draadloos optreden is geweldig en met oefenen ben je lekker vrij hoewel, waar wil je heen met oefenen?
Ik heb vrij goede ervaringen met oplaadbare 9 volt batterijen. Deze gingen 2 tot 3 repetities mee. We hadden naast de mengtafel altijd 2 batterijen in de lader zitten en een multimeter bij de hand zodat je kunt wisselen als hij leeg is.

Uiteraard heb je ook altijd een kabel liggen voor noodgevallen.

Mathidal
23 september 2009, 19:01
Ik wil ook wat kunstjes leren, bijvoorbeeld drie-dubbele draaien maken en met kabel lukt dat eenmaal niet. :)

Of toch niet zonder een kwartier uit de knopen proberen te raken. x)

Geen kwaliteitsverlies zou ik ook niet zeggen. Maar ik ben niet zo'n purist dat dé beste klank moet hebben, want zo'n spullen heb ik niet. :p

lindstrom
24 september 2009, 09:38
Uiteraard heb je ook altijd een kabel liggen voor noodgevallen.

Heel verstandig! ik had het eens dat mijn wireless kit stuk ging, wolkje zwarte rook en toen was hij gestorven.

moest toen naarstig opzoek naar een kabel.

Mathidal
24 september 2009, 11:59
Reservekabels houden lijkt me wel erg logisch. Altijd reserve voorzien voor het geval van nood.

Zo neem ik ook altijd extra snaren mee als ik ga optreden en dat soort dingen. :)

HaroldA
24 september 2009, 12:02
Zo neem ik ook altijd extra snaren mee als ik ga optreden en dat soort dingen. :)

Ik ook. 6 stuks die reeds op spanning staat op m'n reserve gitaar... :soinnocent:

En ik heb ook altijd een kabel klaar liggen voor als mijn wireless er besluit mee op te houden. (batterij leeg oid)

harrie-beton
24 september 2009, 15:46
Sterk argument voor draadloos ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=0bOQt6LBU0M
u2 vertigo in Gelsenkirchen.

was ik bij

ACSlater
24 september 2009, 16:21
Ik ben ook een tevreden Relay G30 gebruiker. Een optreden ga je makkelijk redden op een setje oplaadbare batterijen. (Duracel 2650 mA) Samen met mijn In-ear ontvanger gebruik ik maar 4 AA's per optreden. De ontvanger is mooi compact en de ontvangst is prima want ik heb nog geen storing/ signaalverlies vernomen.