PDA

View Full Version : Orange Drop of...?



Luigi
22 september 2009, 21:56
Is dat nou wat die Orange Drop condensatoren voor een strat of tele?
Of is het een hype?
Ervaringen?
Alternatieven?
Ik hoor het graag!

Yoshida
22 september 2009, 23:04
'n cap is 'n cap, hoogstens de moeite waard denk ik als je de allerbeste pickups en versterker gebruikt. Nu ben ik niet zo'n enthousiaste gebruiker van de toneknop maar als je leeft bij de gratie van dat ding dan zou ik 'm zeker eens proberen.
Ik heb geen ervaring met de orange drop, en kan daarom slechts aangeven wat mijn uitgangspunten zijn bij het kiezen van onderdelen.

gertgert
23 september 2009, 08:42
ik heb er 1 geprobeert in een strat, maar ben toen overgestapt op een grease-bucket circuitje.
het leek of met de orange drop vooral gefilterd werd in het laatste bereik van de tonepot.
zo'n greasebucket kan ik je wel aanraden, genoeg over te vinden op internet en eenvoudig te monteren.

Yoshida
23 september 2009, 09:14
ik heb er 1 geprobeert in een strat, maar ben toen overgestapt op een grease-bucket circuitje.
het leek of met de orange drop vooral gefilterd werd in het laatste bereik van de tonepot.

Over een LIN of LOG potmeter?
Ook goed voor mijzelf om mn kennis weer op te krikken; volumepotmeters zijn logaritmisch omdat ons gehoor logaritmisch werkt. Toneknoppen werken lineair.

Die greasebucket moet ik even in gedachten houden, thnx :)

Fern
23 september 2009, 21:51
Hoi,

Ik heb bij een passieve (zonder battery) gitaar nog nooit enig verschil gehoord in merken condensatoren, alleen in hun technische waarde (33nF, 22nF, 47nF)

Ik gebruik een cap die goedkoop is, en er stevig uit ziet, en ik heb er nog nooit een terug gekregen in het atelier.

Groet,
Fern

Luigi
23 september 2009, 22:20
Ok, duidelijk; is dus een hype zoals ik al dacht.
Ik ga zeker eens aan de gang met die greasebucket-mod.
Bedankt voor de suggesties!

Puerco
23 september 2009, 23:28
Ik heb laatst in mijn strat (Fender classic player 60's strat) eens geëxperimenteerd met diverse caps waaronder diverse paper in oil caps, keramisch en folie condensatoren en vond er wel degelijk behoorlijk verschil inzitten. Je merkt natuurlijk alleen verschil als je de tone pot gebruikt, bij vol open maakt het (bijna) niks uit.
Ik vond persoonlijk de mullard mustard caps erg fijn klinken en de 0.033uF (160V) vond ik het prettigste verloop hebben.
160V mustards zijn nog volop te krijgen (bijv. HIER (http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=149_150_153_143))en niet duur bovendien omdat ze voor amps te weinig voltage aankunnen.

gertgert
24 september 2009, 12:57
Hoi,
een 0.033uF (160V) zie ik niet staan,
heb jij ze allemaal gekocht of is dat ongeveer dezelfde waarde als als een 39nF 160V ?

Fern
24 september 2009, 13:05
Hoi,

Als je 33nF wilt kun je een 15nF en een 18nF parallel schakelen (gewoon de uiteindes in elkaar draaien. (Je kunnt dan de waarde optellen (15nf + 18nF =33nF)

Groet,
Fern

Yoshida
24 september 2009, 13:44
Hoi,

Als je 33nF wilt kun je een 15nF en een 18nF parallel schakelen (gewoon de uiteindes in elkaar draaien. (Je kunnt dan de waarde optellen (15nf + 18nF =33nF)

Groet,
Fern

Volgens mij schakel je ze dan serieel, bij parallel mag je het gemiddelde rekenen (=16.5nF).
[betweter modus UIT]

erwin_ve
24 september 2009, 13:51
Volgens mij schakel je ze dan serieel, bij parallel mag je het gemiddelde rekenen (=16.5nF).
[betweter modus UIT]

[betweter modus AAN]
Bij parallel kun je optellen.
Bij serieel: [c1*c2] delen door[c1+c2]

Van Dattum
24 september 2009, 14:11
Yep, precies andersom als bij weerstanden.

Yoshida
24 september 2009, 14:27
Bedankt, weer wat geleerd.

Puerco
24 september 2009, 14:35
Die staan er gewoon bij in 400Volt uitvoering.
Standaardwaarden die veel gebruikt worden zijn 0.022uF 0.056uF en 0.1uF.
Omdat 0.022 en 0.1 uF 400V de waardes zijn die in bv vintage Marshalls gebruikt worden zijn ze onderhand schaars en duur geworden, de 160V is niet bruikbaar in versterkers dus een stuk minder gezocht/schaars.

Chris Winsemius
24 september 2009, 14:42
Is dat nou wat die Orange Drop condensatoren voor een strat of tele?
Of is het een hype?
Ervaringen?
Alternatieven?
Ik hoor het graag!

Moet even kijken wat ik nu aan caps in 'n bepaalde Strat heb zitten (2 verschillende types gebruikt, zelfde waarde pots; 1tje regelt subliem, de andere redelijk).

Bij 'n bepaalde Gibson SG werkte het vervangen v/d hele kleine moderne keramische C door 'n OD zeer goed maar bij Fenders denk ik zelf eerder aan PIO of ouderwetse/grotere keramische caps.

Probeer anders wat verschillende caps van dezelfde waarde om te horen/voelen wat voor jou het beste werkt.

Fern
25 september 2009, 00:45
hoi,

Dat werk zo bij weerstanden, maar niet bij condensatoren.
Daarbij werkt het precies andersom.

Groet
Fern